Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Luokkahuoneissa voit tutustua hygienia-asioihin. Nuoli 2

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Luokkahuoneissa voit tutustua hygienia-asioihin. Nuoli 2"— Esityksen transkriptio:

1 Luokkahuoneissa voit tutustua hygienia-asioihin. Nuoli 2
Fatima kertoo opiskelustaan ja työkokemuksestaan Majoitus- ja ravitsemisalalla. Nuoli 1 Luokkahuoneissa voit tutustua hygienia-asioihin. Nuoli 2 Opetuskeittiössä opit työympäristöä ja työturvallisuutta . Nuoli 3 Osion 6.3 Aloitusnäkymä: < Kun hiiren vie nuolen 1 päälle (sormi osoittaa), kuuluu selostus> Täällä keskustelemme työkokemuksesta. Voit tutustua kanssani opiskeluun ja työssä oppimiseen. Voit harjoitella kertomaan omasta opiskelusta, työkokemuksesta ja harjoitella keskustelemaan päivän työtehtävistä. Tutustumme kokin työtehtäviin. Voit valita tämän osion klikkaamalla Aloita. Tästä linkistä pääset myös Versolan työnhakukeskukseen! < Kun hiiren vie nuolen 2 päälle (sormi osoittaa), kuuluu selostus> Luokkahuoneessa opiskellaan hygieniaosaamista. Elintarvikelaki sanoo, että elintarvikealan työntekijöiden on osattava käsitellä elintarvikkeita puhtaasti ja turvallisesti. Voit valita tämän osion klikkaamalla Aloita. Jne. ks. käsikirjoitus Tapion kanssa opit ruoan valmistusta ja ravitsemusta. Nuoli 4

2 Tähän tulee kysymys kerrallaan, kun video pysähtyy
Ohjeet Fatima Osion alussa muiden ammattialojen materiaalien kanssa yhteinen käytäntö: opashahmo/Fatima selittää ensin osion sisällön. Tehtävä Fatima kertoo työkokemuksestaan Näkymällä Fatima, monivalintakysymykset ja ohjeet Tähän tulee kysymys kerrallaan, kun video pysähtyy

3 Fatima ja Leena, still-kuva videosta Ohjeet
Tähän tai videokuvan alaosaan tulee selityksiä videosta Tehtävä Fatima ja Leena keskustelevat opiskelusta ja työkokemuksesta Näkymällä rinnakkain Fatima ja Leena oppilaitoksen ruokalassa, videotekstin selitykset, ohjeet

4 Kuuntelu+ tallennus-painikkeet
Dialogipohja, koko ajan näkyvissä Dialogipohjassa on tähtiä (Fatiman repliikit) ja vihjeitä (opiskelijan repliikit) Tähän vaihtuu myös tarkastusvaiheessa mallivastaukset omille kohdilleen vihjeiden tilalle. Ohjeet palaute Tehtävä Keskustele Fatiman kanssa Miltä näkymä näyttää: dialogipohja, mallivastaukset ja painikkeet, jotka tarvitaan dialogiharjoitukseen ja oman äänen tallennukseen, ohjeet , palaute Fatima: *** Sinä: [Tervehdi ja vastaa myöntävästi ½ min] Fatima: *** Sinä: [Vihje/ mallivastaus] Sinä: [Vihje/ mallivastaus] Fatima *** Sinä: [Vastaa ja lopeta keskustelu ystävällisesti 1/2 min]

5 Teksti, pysyy näkyvissä
Ohje Teksti, pysyy näkyvissä Oikein/ Väärin Tehtävä Fatiman päivä keittiössä Näkymällä on teksti ja Oikein/ väärin- kysymykset, ohjeet ja TARKISTA-painike

6 Sanaston saa omassa ikkunassa pidettyä esillä ohje
Video Tähän tai videokuvan alaosaan tulee pääasiat videosta Tehtävä Kokin työasu Miltä näkymä näyttää: Fatima pukuhuoneessa tai ravintolatilassa työasu yllä. Tästä video käynnistyy. Pääasiat, ohje + linkki työturvallisuussivustoon tai Versot-materiaalin työturvallisuusosioon ja sanastoon

7 Sanaston saa pidettyä näkyvissä omassa ikkunassa Ohje
Teksti, pysyy näkyvissä Tarkastusvaiheessa avainkohdat maalautuvat tähän tekstiin tai ne tulevat näkyviin vastausten alle Oikein/ Väärin Tarkastusvaiheessa avainkohdat tulevat näkyviin vastausten alle Tehtävä Työvuoro Miltä näkymä näyttää? Näkymällä kirjoitettu teksti ja kysymykset sekä Tarkasta-painikkeet. <kysymykset> Aamuvuorot a) alkavat aina samaan aikaan b) riippuvat siitä, miten työtekijälle sopii c) määräytyvät liikeidean mukaan Avainkohta: Työvuorot voivat alkaa eri aikoina liikeidean mukaan

8 a)Tähän näkymälle tulee ensin orientoiva kysymys: ”Tiedätkö mitä tarkoittaa esikäsittely?
Sitten tulee vastaus: ”Esikäsittely tarkoittaa sitä, että raaka-ainetta valmistellaan ennen kypsentämistä ja ateriaksi valmistamista. Esikäsittelyä on esimerkiksi kuoriminen, suikaloiminen, kuutioiminen, kalan perkaaminen ja sipulin kuullottaminen. Tehtävä Mitä kokin työtehtäviä osaat? Näkymä: a) Orientoivat kysymykset ja vastaukset, b) videoklipit ja tekstikentät, vilkkuva linkki suurtalouskokin tutkinnon perusteisiin tai painike vilkkuu, ohjeet

9 Tässä on näkyvissä yksi videoklippi kerrallaan
Ohjeet Tässä on näkyvissä yksi videoklippi kerrallaan b) videoklipit ja täydennettävät aukkolauseet, vilkkuva linkki suurtalouskokin tutkinnon perusteisiin, ohjeet > Tomaatin lohkominen Osaan ja lohkoa tomaatin sitruunan videoklipin päätteeksi tulee näkyviin otsikko ja täydennettävä(t) lause(et) . Oikeat täydennykset tulevat opiskelijan vastauksen alle.

10 Sanaston saa omaan ikkunaan
Linkki tutkinnon perusteisiin Ohjeet Aamupalaveri, video Sanaston saa omaan ikkunaan Tehtävä aamupalaveri Miltä näkymä näyttää? Aamupalaverissa 7 opiskelijaa ja opettaja istuvat työasut yllä ryhmätyöhuoneessa, ohjeet ja tarvittavat videopainikkeet vilkku tai muu huomiokeino osoittaa ko- rakennetta, huomiota osoittava sormi palkkiin, jonka takana Tutkinnon perusteet Videon pysäytyksissä tekstit, vilkku tai muu huomiokeino osoittaa ko- rakennetta

11 Tutkinnon perusteet, linkki
OMA-sivu Keskustelu foorumi Tutkinnon perusteet, linkki Ohjeet saa omaan ikkunaan, Fatima puhuu tässä ja lähtee tästä selittäessään kävelemään ja osoittamaan painikkeita ja apukysymyksiä. Apukysymykset Tehtävä oma työpäiväni Fatima, ohjeet, apukysymykset, OMA SIVU-painike ja Tutkinnon perusteet, KESKUSTELUFOORUMI-painike vilkahtavat tms

12 Työturvallisuus on tärkeä….
Fatima, osion esittely Työturvallisuus on tärkeä…. 6.3.3 Opetuskeittiö Osion aloitus Miltä näkymä näyttää: Näkymällä on ensin Fatima/opas, joka esittelee osioon. Sen jälkeen näkymään tulee esim. tähteen tms. paikkaan kirjoitettu teksti.

13 ”Miksi keittiössä on paljon erilaisia koneita?”
Kuva opetuskeittiöstä, jossa laitteet, jotka esiintyvät tehtävissä Painekeittokaappi Kippikattila ”Miksi keittiössä on paljon erilaisia koneita?” Tehtävä Tutustu kokin työympäristöön ja laitteisiin! Ensimmäisessä vaiheessa video käynnistyy ja opettaja esittelee laitteet, nimet poksahtavat laitteen päälle, kun opettaja sanoo ne Toisessa vaiheessa esittely päättyy ja näkymälle keittiön päälle, ilmestyy kysymys: Miksi keittiössä on paljon erilaisia koneita? Nimi poksahtaa paikalleen , kun opettaja sanoo sen

14 Ohjeet Painekeittokaappi Kippikattila Parila Kutteri Salamanteri
<Tehtävä Opetuskeittiön laitteita, raahaus> Yleisnäkymä opetuskeittiöstä, laitteiden ja koneiden nimet kuvassa paikoilla, joihin opiskelijan pitää raahata niiden kuvat.

15 Ohjeet saa omaan ikkunaan
Parila Kippikattila Tallenna <Tehtävä Harjoittele sanomaan laitteiden nimiä! Näkymällä opetuskeittiö, laitteet ja niiden nimet. Nimeä/ kuvaa tai painiketta klikkaamalla kuuluu ääni. Nimien alla Tallenna –painike, ohjeet> Tarvitaanko erikseen Äänitä ja Tallenna-painikkeet vai tallentuuko automaattisesti? Salamanteri Painekeittokaappi

16 Tekstikenttä, johon opiskelija kirjoittaa laitteen nimen
Ohjeet, omaan ikkunaan Tekstikenttä, johon opiskelija kirjoittaa laitteen nimen Harjoittele kirjoittamaan laitteiden nimiä    < Näkymällä opetuskeittiö. Opetuskeittiössä näkyy laitteet, tekstikentät sekä Tarkasta-painikkeet, ohjeet kirjoitettuna. > <Toiminnot: Laitteen nimi kuuluu puhuttuna, kun opiskelija klikkaa laitteen päällä. Opiskelija kuuntelee ensin laitteen nimen ja kirjoittaa sen sitten tekstikenttään. Tarkasta-painikkeesta saa näkyviin nimen oikeassa kirjoitusasussaan tekstikentän alle.> Oikea kirjoitusasu Tarkasta

17 Ohjeet saa omaan ikkunaan yleiskone
kutteri salamanteri Onko sinusta helppoa käyttää erilaisia koneita? Mitä keittiökoneita käytät, kun valmistat ruokaa? parila kippikattila Selityksiä: Tällä laitteella voi Tehtävä Mitä kiertoilmauunilla ja kippikattilalla tehdään? <Orientoiva kysymys> Onko sinusta helppoa käyttää erilaisia koneita? Mitä keittiökoneita käytät, kun valmistat ruokaa? < Miltä näkymä näyttää: Kuva 5 opetuskeittiö eli yleisnäkymä videon 11 työympäristöstä taustalla tai pohjana elävöittämässä ja laitteiden nimet ja selitykset eri järjestyksessä, ohje. > Selityksiä: Tällä laitteella voi Selityksiä: Tällä laitteella voi… Selityksiä: Tällä laitteella voi

18 Ohjeet saa omaan ikkunaan
Sanasto-painike vilkkuu, sanaston saa jätettyä näkyviin omaan ikkunaan Ohjeet saa omaan ikkunaan Video Sanasto saa olla näkyvissä tässä Painekeittokaapissa keitetään paineessa…. Plaa plaa plaa Avaa laite vasta, kun vihreä merkkivalo palaa! Varo kuumaa höyryä, kun avaat oven! Jne Kysymys: Miksi kypsentäminen on nopeaa Painekeittokaapissa? . Tehtävä Laitteiden toiminnot <Miltä näkymä näyttää? Näkymällä on opettaja opetuskeittiössä, vilkkuva sanasto-painike> Ensin Orientoiva kysymys ilmestyy näkymälle. Miten työturvallisuus ja koneet liittyvät ammattitaitoon? Sanasto-painike vilkkuu. Sanasto omaan ikkunaan. Kun video pysähtyy, ydinasia, työturvallisuuteen liittyvä ohje kuuluvat uudelleen ja tulevat näkyviin kirjoitettuna. Kysymykset tulevat näkyviin kirjoitettuna . Tekstikenttä: Opiskelija kirjoittaa vastauksen tekstikenttään kysymyksen alle. Tarkasta -painikkeesta saa oikean vastauksen opiskelijan vastauksen alle, jotta hän voi verrata omaa vastaustaan siihen.  Sitten tulee uusi kysymys ja vastaus jne Sitten opiskelija voi katsoa seuraavan laitteen (videon). Tekstikenttä, johon vastaus kirjoitetaan Vastaus: Siinä on painetta Tarkasta

19 OHJEET: Lue teksti ja kirjoita sinisten ja vihreiden sanojen…
Teksti, jossa sanoja pinkeissä ja vihreissä maaleissa. Tekstikenttä, johon perusmuoto kirjoitetaan Tekstikenttä <Tehtävä: Nykyaikainen suurkeittiö > Näkymällä on teksti, Tarkasta-painikkeet. Tehtävän ohjeet näkyvät tekstin yläpuolella. > OHJEET, Tarkasta-painike <Toiminnot: Tekstissä on nomineja (käsikirjoituksessa pinkeissä laatikoissa) ja verbejä (käsikirjoituksessa vihreissä laatikoissa). Näiden alla on tekstilaatikot, joihin opiskelija kirjoittaa näiden sanojen perusmuodot. Oikeat perusmuodot voidaan tarkastaa Tarkasta-painikkeesta. Tehtävän päätyttyä kokonaan ohjaavaa palautetta tulee näkyviin kirjoitettuna esim. laatikossa keskellä näkymää.> Tiedätkö, miksi toiset sanat olivat vihreitä ja toiset pinkkejä? parin sekunnin kuluttua>> Vihreät sanat ovat tekemistä tarkoittavia verbejä ja muut nomineja eli esineiden, asioiden ja ominaisuuksien nimiä.

20 Aloitus Osio 6.3.4

21 Ohjeet saa omaan ikkunaan kirjoitettuna
Video tai ääni Vastaa kysymyksiin oikein tai väärin! Aamuvuoron alussa vaihdetaan työvaatteet. Orderi tarkoittaa tulevaa tilausta. Kokki joutuu toisinaan muuttamaan annoksien kokoa Ääni-/ Kuuntele oikea vastaus- painike oikein väärin < Tehtävä Tapion työpäivä> GuiDEHAHMO/ Fatima puhuu, kun näkymä aukeaa tai ohjeet kuuluvat videolta/ äänestä. Ohjeet saa halutessaan kirjoitettuna tekstinä omaan ikkunaan. Tapio kertoo työpäivästään. Kuuntele kertomus kaksi kertaa! Vastaa sitten kysymyksiin ja tarkasta vastaukset! Vastauksesi alla / vieressä on Ääni-painike. Jos vastasit väärin, paina Ääni-painiketta ja kuuntele oikea vastaus. < Miltä näkymä näyttää Tapio keittiötöissä, ohjeet, oikein/väärin-tehtävä, kuuntelu-painike, teksti-painike (tekstit ja tekstin lukemista koskevat ohjeet aukeavat omaan ikkunaan opiskelijan halutessa).> <Palautteet: Oikeat vastaukset tuodaan näkyviin ja lisäksi opiskelija saa painikkeesta kuuluviin puhuttuna sen videonkohdan, jossa oikea vastaus on.>

22 Kirjoitettu teksti pysyy koko ajan
Ohjeet Kuuntelu/ ääni Kirjoitettu teksti pysyy koko ajan Loppu palautteen ilmestyy antamaan Fatima Kysymykset ja vastaukset yksitellen Voivat tulla myös koko näkymän päälle < Tehtävä Vertaa puhetta ja kirjakieltä!> <Miltä näkymä näyttää? Teksti, kuva keittiötyöntekijä työasussa , Ääni-painike, Ohjeet Tehtävän päätyttyä, näkymään ilmestyy kirjoitettuna kysymykset ja vastaukset 1-3 Kysymys 1 Kumpi oli helpompi ymmärtää, puhe vai kirjoitus? Vastaus 1 Harjoittele erityisesti sitä, mikä tuntuu vaikeammalta! Sen jälkeen Fatima tai muu ilmestyy näkymälle ja kertoo palautteen.

23 Palvelukeskuksen ruokala
Koulun ruokala Päiväkodin ruokala Palvelukeskuksen ruokala Viikon ruokalista Viikon ruokalista < Tehtävä Viikon ruokalista> Miltä näkymä näyttää: Opas/Fatima: Tässä näet… Näkymällä on kuvat 6-8 K= Kuva 6 Peruskoulun ruokala 7 Päiväkodin ruokala 8 Ikäihmisten palvelukeskuksenruokala rinnakkain ja niiden alla ruokalistat. Ruokalistaan on upotettuna linkkejä seuraavan tehtävän ruokaresepteihin. Ohjeet ovat kuvien yläpuolella, näkymän yläosassa.> <Toiminnot: Opiskelija tutustuu viikon ruokalistoihin. Alleviivattuihin ruokalajeihin on upotettuna linkki. Linkkien takana on ruokaohjeet tai muut selitykset. Opiskelija voi itse valita, minkä linkin avaa ja missä järjestyksessä. > Viikon ruokalista

24 Ohjeet saa omaan ikkunaan
Ruokien nimet Tuorepala Kalapuikot Neljänviljanvelli jne Selityksiä: <Tehtävä: Yhdistä ruokalaji ja selitys!> < Miltä näkymä näyttää: Näkymässä on ruokalajien nimiä ja niihin liittyviä slityksiä eri järjestyksessä.> Selityksiä: Selityksiä: Selityksiä: Kaurasta, vehnästä, rukiista ja ohrasta valmistettu löysä puuro.

25 Kuva broilerkasviskeitosta
Broilerkasviskeiton ruokaohje <Tehtävä: Reseptejä eli ruokaohjeita, teksti, linkit tehtävän resepteihin> < Miltä näkymä näyttää: Broilerikasviskeiton kuva ja ruokaohje. Ruokaohjeen alla on seuraava-painike, josta pääsee seuraavaan kuvaan Kasvispihvi ja tekstiin Ravintoainetaulukko. Viimeisenä pääsee kuvaan Palapaisti ja reseptiin, valmis-painiketta painamalla saa palautteen. > Valmis Seuraava, Tästä saa seuraavan ruoan ja tekstin

26 Ravitsemustaulukko kasvispihveistä
Kuva kasvispihveistä Ravitsemustaulukko kasvispihveistä <Kysymykset ja selitykset Kasvispihvi-ravintoarvotaulukko-tekstin linkkisanojen takana > Energia: Mistä saa paljon energiaa? Sokerista ja rasvasta Tähän ilmestyy kukin kysymys ja hetken kuluttua vastaus vuoron perään Seuraava, Tästä saa seuraavan ruoan ja tekstin

27 Palaute tulee tähän kirjoitettuna
Palapaistin kuva Palaute tulee tähän kirjoitettuna Palapaistin ohje Tehtävä: Palapaistia Kuva <Näkymä: Näkymällä palapaistin kuva ja resepti> <Toiminnot: Opiskelija lukee tekstin ja saa pohjaa seuraaviin ruokaohje-tehtäviin. Tekstiin on upotettu linkkejä.>

28 Ohjeen saa omaan ikkunaan
Osaatko valmistaa makaronilaatikkoa ja kääretorttua? Katso kuvia ja apusanoja ja kirjoita niiden avulla! Voit kirjoittaa ohjeen tietokoneella tai kynällä paperille! Etsi uudet sanat sanakirjasta! Käytä ohjeessa verbin imperatiivimuotoja esim. keitä! Mieti, missä muodossa muut sanat ovat! Kun ohjeesi on kokonaan valmis, klikkaa tarkasta-painiketta ja vertaa omaa kirjoitustasi malliin! Ohjeen saa omaan ikkunaan Makaronilaatikon kuva Kääretortun kuva < Tehtävä: Makaronilaatikkoa ja kääretorttua < Miltä näkymä näyttää: Näkymässä on makaronilaatikon ja kääretortun kuvat. Ohje kuuluu puhuttuna ja sen saa näkyviin kirjoitettuna omaan ikkunaan. Toiminnot: Kun opiskelija klikkaa Aloita tehtävä, aukeaa seuraava näkymä. Aloita tehtävä Aloita tehtävä

29 Makaronilaatikon kuva Makaronilaatikon apusanat>
Makaronilaatikon ainekset makaroni jauheliha maito sipuli suola pippuri juustoraaste Astioita ja välineitä pannu vuoka lasta siivilä = lävikkö uuni Verbit keittää laittaa pilkkoa kuullottaa ruskistaa sekoittaa lisätä maustaa kaataa ripotella paistaa kypsentää Palaute, saa kirjoitettuna omaan ikkunaan, jos haluaa Hyvä! Tärkeintä reseptissä on, että sen ymmärtää … Tarkasta Malliresepti tulee tähän Näkymä: reseptin kirjoittamiseen apusanoja, Tarkasta-painike, Valmis-painike Toiminnot: Opiskelija kirjoittaa tietokoneella tai omalle paperille jommankumman ruokalajin tai molempien ohjeet. Ohje kirjoitetaan kuvan ja apusanojen avulla. Apusanoja ovat ainekset, astiat ja välineet sekä verbit. Tarkasta-painikkeesta saa mallireseptit näkyviin kirjoitettuna ja opiskelija vertaa omaa ohjettaan malliin. Lopuksi palaute kuuluu puhuttuna ja sen saa omaan ikkunaan kirjoitettuna, kun opiskelija klikkaa Valmis-painiketta.> Vastaava näkymä kääretortussa Valmis

30 Kuva, vaiheittain pitsan valmistus
Mieti, miten pitsa valmistetaan! Katso kuvaa ja lue apusanat ja -kysymykset! Seuraa kuvista pitsan valmistusta ja kerro, miten pitsa tehdään! Tallenna puheesi klikkaamalla tallenna-painiketta! Vertaa lopuksi omaa puhettasi malliin! Paina tarkasta-painiketta! Kuva, vaiheittain pitsan valmistus AVUT, VAIHEITTIAIN Apusanat: kulho, kaulin, leivinpaperi, pelti Apukysymys: Mitä astioita ja välineitä tarvitaan?, < Tehtävä: Miten pitsa valmistetaan? selostus, puhe ja kirjoitustehtävä> Kuvat < Miltä näkymä näyttää: Näkymässä on ohjeet, pitsan valmistamiseen liittyvä kuva sekä apukysymykset, Ohje näkyy kirjoitettuna ja kuuluu halutessa puhuttuna, seuraava-painike, tallenna-painike> < Toiminnot: Opiskelija selostaa pitsan valmistuksen kuvien avulla. Apusanat ja -kysymykset näkyvät kirjoitettuna näkymällä kuvan alla. Opiskelija selostaa kuva kuvalta ja voi tallentaa puheensa myöhempää kuuntelua varten. Seuraava-painikkeesta pääsee ohjeen seuraavaan vaiheeseen eli seuraavaan kuvaan ja apusanoihin. Kun viimeinen vaihe on suoritettu, Tarkasta-painike aktivoituu ja tehtävän voi tarkastaa tarkasta-painikkeesta, josta näkyviin tulee palaute-näkymä (seuraava dia) Seuraava Tarkasta Tallenna

31 pitsan valmistus-kuvat uudelleen vaiheittain eli yksi kerrallaan
Kun kerrotaan ruoanvalmistuksesta, käytetään usein verbin passiivimuotoja… Pitsan valmistus-kuvat vuorotellen ja kuuluviin tulee malliselostus puhuttuna. Malliselostus näkyy myös tekstinä TV:n uutisselostusten tapaan kuvan alla. Malliselostuksen jälkeen tulee palaute puhuttuna ja näkymälle ponnahtaa kielioppivinkki huomiota herättävässä tähdessä tms. Palautteen jälkeen tehtävän voi tehdä uudelleen.> Malliselostus etenee kirjoitettuna, kuten TV-uutisselostuksessa

32 Muuta verbit imperatiiviin! Ostetaan>> Osta!
Teksti, verbien alla tekstikentät <Näkymä: Teksti> <Toiminnot: Opiskelija muuttaa pitsan valmistusselostuksen passiivimuotoisten lauseiden verbit imperatiivimuotoisiksi! Verbien alla on tekstikentät, joihin imperatiivit kirjoitetaan. Tarkasta painikkeesta saa oikeat verbimuodot näkyviin kirjoitettuna.> <Ohjeet> Muuta verbit imperatiiviin! Ostetaan>> Osta! Tarkasta

33 Tuotenimi: Mummun mämmi
Mämmin kuva Monivalinta Tuotenimi: Mummun mämmi Tuotteen kuvaus: Mämmi valmistetaan ruisjauhoista ja maltaista imellyttämällä. Perinteisesti mämmiä syödään pääsiäisen aikaan. Se sopii jälkiruoaksi ja terveellisyytensä vuoksi myös välipalaksi. Mämmi tarjoillaan usein maidon tai kerman kera. Pinnalle voi halutessaan ripotella sokeria. Valmistusmaa: Suomi Tehtävä: Mummon mämmiä <Miltä näkymä näyttää: Mämmin kuva, teksti tuotetiedot ja monivalintatehtävät, ohjeet kirjoitettuna..> <Toiminnot: opiskelija lukee tekstin ja tekee monivalintatehtävän. Tarkasta-painikkeesta oikeat vastaukset. Oikeat vastaukset käsikirjoituksessa sinisellä.>

34 Sanasto, saa näkyviin omaan ikkunaan halutessaan
<Tietoisku> Ravitsemustieto on tietoa siitä mitä kannattaa syödä minkälainen ruoka on terveellistä… Tehtävä: Uutta jogurttijuomaa Miltä näkymä näyttää: Näkymälle tultaessa tietoisku ilmestyy näkyviin kirjoitettuna.

35 Sanasto, saa näkyviin kokonaan omaan ikkunaan halutessaan
Tee nyt itsellesi muistiinpanot videosta. Kerää mahdollisimman paljon tietoa, mutta älä yritä kirjoita kokonaista tekstiä. Kirjoita vain muistin tueksi lyhyet muistiinpanot. Käytä apuna seuraavia kysymyksiä ! Mitä tuotetta Fatima esittelee? Mitä raaka-aineita tuote sisältää? Mitä lisä-aineita? Millainen ravintosisältö on? Miten tuote vaikuttaa terveyteen? Mitä voit sanoa tuotteen säilyttämisestä ja säilyvyydestä? Miten ympäristöasiat on huomioitu tuotteessa? Muistutus: Tee nyt muistiinpanot esim. paperille. Katso apukysymykset muistiinpanojen tekemiseen! < ääninauhoituksen lopussa muistutus, muistiinpano-ohjeet avautuu omaan ikkunaan > < Toiminnot: Ensimmäisen kuuntelukerran jälkeen näkymälle ponnahtaa muistutus (kuuluu puhuttuna nauhalla ja näkyy kirjoitettuna), apukysymykset muistiinpanojen tueksi kirjoitettuna. Apukysymyksiin on upotettu linkit sanastoon, jonka opiskelija saa halutessaan kokonaankin näkyviin omaan ikkunaan, kuten jo tehtävän alussakin. Aloita tehtävä-painikkeesta pääsee Oikein/Väärin-tehtävään Aloita tehtävä

36 1 Esittelen tässä uutta jogurttivälipalaa
Yritä vastata kysymyksiin muistiinpanojesi avulla! Valitse oikein tai väärin! 1. Fatima myy jogurttia lähikaupassa. V 2. Jogurtti sisältää ulkomaista marjaa. V avainkohta: 1 Esittelen tässä uutta jogurttivälipalaa oikein/väärin-tehtävä, Oikein/väärin tehtävään yritetään siis vastata omien muistiinpanojen avulla. Tehtävän voi aloittaa klikkaamalla aloita tehtävä –painiketta vasta videon toisen katselun jälkeen. Opiskelija tekee tehtävän ja saat oikeat vastaukset tarkasta-painikkeesta sekä vastauskohdan alle oikeat vastaukset/avainkohdat. Tarkasta

37 Yhdistä sana ja selitys!
Sanasto Lisätietoa Yhdistä sana ja selitys! Jos yhdistät väärin, saat helpomman vihjeen avuksi Kun yhdistät oikein, sana jää paikalleen ja saat lisätietoa. Kuva ja nimi Sanaston saa omaan ikkunaan paprika Tekstit: ravitsemustietoa juusto Tekstit: ravitsemustietoa Tekstit: ravitsemustietoa jne Tehtävä: Vitamiinia ja rautaa, vaativa yhdistelytehtävä ravitsemustiedosta < Miltä näkymä näyttää: Näkymässä on raaka-aineiden kuvat ja nimet sekä ravitsemustietoa sisältävät tekstit sekaisin, ohjeet, linkit ravitsemusta käsitteleviin sivustoihin, lisätietoa > <Toiminnot: Sanasto vilkkuu, jotta opiskelija huomaa katsoa sitä ensin. Opiskelija yhdistää oikeat nimet oikeisiin ravitsemustietoihin (taulukossa teksti 1). Jos sana on väärä, se ei jää kiinni ja hän saa helpomman lisävihjeen (taulukossa vihje 2). Lisävihje kuuluu aina, kun opiskelija vie sanaa väärään tekstiin. Oikeasta yhdistämisestä saa kertaavan palautteen puhuttuna. Tehtävän lopuksi hän saa loppupalautteen puhuttuna. > <Ohjeet opiskelijalle> Tekstit: ravitsemustietoa Linkki jne

38 Kannattaa harjoitella tuotteista ja annoksista kertomista. Lukemalla keittokirjoja, aikakauslehtien reseptejä ja katselemalla kokkiohjelmia saat uutta sanastoa ja voit harjoitella ymmärtämistä… Lisätietoa –sivu aukeaa omaan ikkunaan riittävän isoksi


Lataa ppt "Luokkahuoneissa voit tutustua hygienia-asioihin. Nuoli 2"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google