Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Suojeleeko EU:n uusi kemikaalilainsäädäntö terveyttä vai voittoja? MEP Satu Hassi 13.2.2009.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Suojeleeko EU:n uusi kemikaalilainsäädäntö terveyttä vai voittoja? MEP Satu Hassi 13.2.2009."— Esityksen transkriptio:

1 Suojeleeko EU:n uusi kemikaalilainsäädäntö terveyttä vai voittoja? MEP Satu Hassi 13.2.2009

2 KEMIKAALIT – suuri tuntematon ”Vanhoja” kemikaaleja (markkinoilla ennen 1981), joita myydään enemmän kuin tonni vuodessa on noin 30 000. Vain 3 % tunnetaan kunnolla. Niitä on juomavedessä, ruoassa, vaatteissa, lakanoissa, pesuaineissa, meikeissä, huonekaluissa, elektroniikassa ja leluissa ja muissa kulutustavaroissa – eli kaikkialla. Teollisuuden vapaaehtoinen testaus hidasta, 10 vuodessa testattu vain 28 ainetta.

3 TIEDONPUUTE – menneisyyden taakka

4 Komission esitys  Koskee kemikaaleja, joita valmistetaan tai tuodaan maahan yli 1 tn/v firmaa kohti  Periaate: valmistajan todistettava aine turvalliseksi  Aineet testattava ja rekisteröitävä, testivaatimukset riippuvat tuotantomääristä  Vaarallisimmat (CMR, PBT, vPvB) luvanvaraisiksi  Vanhoille ja uusille aineille samat vaatimukset  11 vuoden siirtymäaika

5 Vapaaehtoisten meppien veri testattiin vuonna 2003  Näytteistä testattiin 101 haitallista kemikaalia.  76 näistä aineista löytyi.  Yhden ihmisen veressä keskimäärin 41 kemikaalia.  Suurin arvo oli 54.  3 myrkkyä löytyi jokaiselta.

6 Kemikaalit Itämeressä  Itämeren silakassa on bromattuja palonestoaineita (PBDE) viisinkertaisesti verrattuna Atlantin kalaan.  Itämeren alueen hylkeissä ja kotkissa on 2 - 5 - kertaisesti PBDE-aineita ja polybromattuja bifenyylejä (PBB) verrattuna Atlanttiin.  ”Vanhojen kelmien”, kuten DDT:n ja PCB:n pitoisuudet alentuneet käyttökiellon jälkeen.  Hylkeet ja merikotkat pystyvät taas jatkamaan sukua. Tilalle tullut uusia kuten TBT (laivanpohjamaalit) ja PFO-yhdisteet (teflonpannut, tekstiilien ja nahan kyllästysaineet, shampoot).

7 GREENPEACE: Huonepölyprojekti (2002)  100 kodin pölypussit tutkittiin marraskuussa 2002 Britanniassa.  Etsittiin "erittäin vaarallisiksi" luokiteltuja kemikaaleja.  Ei etsitty aineita, joita tulee autojen pakoputkista tai tehtaiden savupiipuista.  Löydetyt kemikaalit peräisin leluista, televisioista, matoista, hygieniatuotteista ja muista kulutustavaroista.

8 … pölypusseista löytyi merkittäviä määriä: Sy ö p ää aiheuttavia klooriparafiineja (maaleissa, muoveissa ja kumeissa) Hormonitoimintaa h ä iritsevi ä  alkyylifenoleita, (kosmetiikassa)  ftalaatteja (k ä ytet ää n muovin pehment ä miseen)  bromattuja palonestoaineita

9 WWF: Kemikaalit eri sukupolvissa (2004)  Verikokeilla etsittiin 104 eri kemikaalia 33 ihmiseltä 7 perheestä Britanniassa.  Jopa 9-v. lasten verestä löytyi vaarallisia määriä kemikaaleja, joitakin uusia kemikaaleja jopa enemmän kuin vanhemmilla tai isovanhemmilla.

10 TERVEYSRISKIT EU:ssa arvioidaan 30 000 ihmisen vuosittain kuolevan tauteihin, joiden aiheuttajana työpaikan kemikaalit. Kemikaalit aiheuttavat 1/3 ammattitaudeista. 3 miljoonaa työperäistä ihotautia/v, kustannukset 600 milj. €.

11 Vaikutukset lapsiin  Lasten syövät lisääntyneet Euroopassa 1%/v, lasten toiseksi tärkein kuolinsyy.  Lasten leukemia 2-kertaistunut 20 vuodessa  Epämuodostumat sukupuolielimissä/ epäselvä sukupuoli: määrä 3- kertaistunut torjunta-aineiden saastuttamilla maanviljelysalueilla.  Astma ja allergia: raju kasvu 15-20 vuotta, 10 %:lla lapsista oireita, joka 7:nellä lapsella astma.

12 Kemikaalit kulkeutuvat kauas  Osa haitallisista kemikaaleista hyvin pysyviä.  Huippuvuorten jääkarhuista löydetty DDT:tä, PCB:tä ja muita haitallisia kemikaaleja.  Huippuvuoren jääkarhuille syntyy hermafrodiittipentuja.  Kanadan inuiittien rintamaidossa PCB:tä 7-kertaisesti quebeciläiseen verrattuna.

13 Greenpeace: ”My Toxic Valentine ” (2005)  Testattiin 36 tunnettua hajuvesimerkkiä.  Etsittiin kahta terveydelle haitallista kemikaaliryhmää: ftalaatteja ja synteettistä myskiä.  Melkein kaikista hajuvesistä löytyi. Suuria määriä mm: Calvin Kleinin ”Eternity for Women”, Body Shopin ”White Musk” ja Jean Paul Gaultierin ”Le Male”.  Gloria Vanderbiltin ”Vanderbiltistä” ei löydetty ftalaatteja.

14 REACH: hyödyt Komissio: Pelkät terveyshyödyt vähintään 50 mrd € = 10 x kustannukset. Maksaisi itsensä takaisin vaikka vain allergioiden määrä vähenisi 1 %. UK:n hallitus: REACH maksaa itsensä, jos estää 18 syöpäkuolemaa vuodessa (1 % muista kuin asbestin aiheuttamista työperäisistä syövistä).

15 REACH, Parlamentin 1. käsittelyn tulos …”reikäinen siivilä vaarallisimpien aineiden esiin seulomiseksi” - Rekisteröinti, ml testaus Luokassa 1-10 tn/v useimmat kemikaalit, myös kuluttajatuotteissa käytettävät, jäävät testivaatimusten ulkopuolelle.  Vanhat kemikaalit testattava vain jos jo tiedetään, että todennäköisesti vaaraksi terveydelle/ympäristölle (=10- 15%).  Muista vain valmistajien pöytälaatikoissa olevat tiedot. Myös yli 10 tn/v kemikaalien testausvaatimuksiin tuli poikkeuksia. Ulkopuolelle esim jätteet.

16 REACH - Parlamentin 1. käsittelyn tulos - tiukempi menettely vaarallisille aineille +Vaarallisimmat aineet korvattava, jos turvallisempi vaihtoehto on olemassa. +Lupamenettely Syöpää, geenimuutoksia tai hedelmättömyyttä aiheuttavat, tai myrkylliset, pysyvät ja elimistöön kertyvät kemikaalit (CMR/PBT/vPvB -aineet) luvanvaraisiksi. Luvat myöntää Helsingin kemikaalivirasto. EP: luvat määräaikaisia, max 5 v. + Parlamentti paransi ”yksi aine, yksi rekisteröinti” – periaatetta (OSOR) ja kuluttajien oikeutta tiedonsaantiin. + Huolehtimisvelvollisuus: Tuottajilla, maahantuojilla, loppukäyttäjillä velvollisuus ehkäistä, rajoittaa ja korjata haittoja mm. riittävillä varoituksilla ja suosimalla turvallisimpia aineita

17 REACH - ministerineuvosto Ministerineuvoston kanta 13.12.05 Siunasi parlamentin “siivilään” eli rekisteröintiin tekemät heikennykset (komission esitykseen verrattuna), mutta ei parlamentin vaatimaa tiukennusta vaarallisten aineiden korvaamisvelvollisuuteen. Korvausvelvollisuus: vain pysyville ja elimistöön kertyville aineille (PBT, vPvB), ei syöpää, geenimuutoksia ja hedelmättömyyttä aiheuttaville aineille (CMR).

18 Parlamentin 2. käsittely  Ympäristövaliokunta äänesti 11.10.2006  Ympäristövaliokunta halusi tiukentaa REACHia, 2/3 tuki tiukkaa korvaamisvelvollisuutta.  Sen jälkeen neuvosto, komissio ja parlamentti aloittivat neuvottelut kompromissista, isoin asia korvaamisvelvollisuus.

19 Kompromissi syntyi 30.11.06  Syksyn mittaan neuvosto teki lähinnä kosmeettisia myönnytyksiä.  29.11. Suomi sai neuvostossa läpi korvaamisvelvollisuuden myös hormonihäiritsijöille  30.11. parlamentin konservatiivit vaativat hormonihäiritsijät pois korvaamisvelvollisuuden piiristä ja esittivät vaatimuksia, joilla ei ollut ympäristövaliokunnan tukea. Raportööri Sacconi otti nämä listalleen.

20 Tutkijat huolissaan hormonihäiritsijöistä  38 hormonikemikaalien tutkijaa julkaisi 20.11.06 Helsingissä vetoomuksen korvaamisvelvollisuuden ulottamisesta ko. kemikaaleihin  Hormonihäiritsijäkemikaalien yhteisvaikutus voi olla haitallinen vaikka yksittäisen kemikaalin ei olisikaan.

21 Parannuksia neuvoston esitykseen  Toimet eläinkokeiden määrän minimoimiseksi  Hyvin pieniä parannuksia vaarallisimpien aineiden korvaamisvelvollisuuteen  Kuluttajilla oikeus pyynnöstä saada tietoja tuotteen sisältämistä vaarallisista aineista (ns kandidaattilistalle otetuista)

22 Korvaamisvelvollisuus vesittyi  Ei yleistä korvaamisvelvollisuutta silloin, kun turvallisempi vaihtoehto on olemassa  Korvaamisvelvollisuus koskee vain PBT, vPvB-aineita  Syöpää ja perimän muutoksia aiheuttaville aineille (CMR) lupa, jos käyttö ”riittävästi kontrolloitu”  Hormonihäiritsijät tarkasteluun 6 v. kuluttua  Vaarallisen kemikaalin korvaaminen jää riippumaan aineen valmistajasta, joka arvioi, löytyykö korvaavaa kemikaalia ja tekee tutkimus- ja kehityssuunnitelman  (kuin oluttölkkien valmistajat arvioisivat mahdollisuutta korvata ne kierrätettävillä pulloilla)

23 Heikennykset neuvoston kantaan – ilman ympäristövaliokunnan tukea  Aineiden tunnistamiseen liittyvää tietoa liikesalaisuudeksi (kauppanimi, välituotteet) - suosii suuryrityksiä  Salassapito-oikeuden epäämisestä voi valittaa  CMR-aineiden rekisteröinnin ensimmäistä vaihetta pidennettiin 3 vuodesta 3,5 vuoteen  Liikesalaisuusaikaa pidennettiin 10:sta 12 vuoteen - suosii suuryrityksiä

24 Parlamentin vaatimuksia, joita ei hyväksytty  Yleinen huolehtimisvelvoite (duty of care)  Samat velvoitteet tuonti- ja EU-tuotteille (tuontituotteiden sisältämien kemikaalien rekisteröintiin korkeampi kynnys)  Nanomateriaalien erityisriskien huomiointi  Testauskustannusten jako suhteessa valmistusmääriin (tasajako epäreilu pienyrityksille)  Jäsenmaiden oikeus tiukempaan lainsäädäntöön

25 Eläinkokeet  Selkeä parannus  Yleistavoitteisiin eläinkokeita korvaavien menetelmien edistäminen  Eläinkokeet on korvattava silloin kun vaihtoehtoja on olemassa  Komissio raportoi joka kolmas vuosi vaihtoehtoisten menetelmien kehityksestä ja rahoituksesta  Eläinkokeilla saadut tiedot annettava muidenkin käyttöön, ei porsaanreikiä -> jo tehtyjä kokeita ei toisteta

26 Kompromissista sanottua  Ria Oomen-Ruijten (EPP): ”…is good news for the manufactorers”  Caroline Lucas (Greens/EFA): ”Will continue to allow hazardous chemicals to be used in everyday products”  Michael Glos, Saksan teollisuusministeri: ” Our position was accepted in all areas essential for us”  Chris Davies (ALDE): ”Greenpeace is going to jump up and down and want blood for this”  Ninja Reineke, WWF: ”There is no clear process, no clear aim for substitution”  CEFIC: aiemmin todennyt ”riittävästä kontrollista”, johon kompromissi perustuu: ”in many cases it is impossible to demonstrate adequate control”.

27 REACH hyväksyttiin  Parlamentissa 13.12.06  Ministerineuvostossa 18.12.06  Voimaan 1.6.2007

28 Mitä nukke on syönyt? – Kuluttajalla on oikeus tietoon  Kuluttajalla oikeus saada tietää kulutustavaroiden sisältämät vaaralliset kemikaalit (CMR,PBT, vPvB)  Kannattaa kysyä kaupassa, esim. lelut, vaatteet, pesuaineet, myyjällä velvollisuus ottaa selvää Tuotteiden valmistajilla oltava tieto valmistuksessa käytetyistä kemikaaleista Esim. allergikot ja astmaatikot: onko vaikkapa huonekaluissa, sisustustekstiileissä, vaatteissa tai pesuaineissa aineita, joille he ovat herkistyneet.  Realisoitui vasta syksyllä 2008, kun hyväksyttiin ensimmäinen ”kandidaattilista” erityisen suurta huolta aiheuttavista aineista.

29 REACH:in toimeenpanon ongelmat Vaarallisten kemikaalien kandidaattilista ja PBT-aineiden määritelmä

30 Erityistä huolta aiheuttavat aineet  ”Erityistä huolta aiheuttavien aineiden” kandidaattilistalle otettiin 2008 vain 16 ainetta, vaikka tunnettuja CMR-aineita noin 800 ja PBT-aineita 27  Listalla 3 ftalaattia, 1 bromattu palonestoaine, jotka tiedetty kauan vaarallisiksi  Mikäli aine ei ole kandidaattilistalla kuluttajalla ei ole oikeutta saada tietoa, onko tuotteessa k.o. ainetta.  Komissio ja jäsenmaat täydentävät listaa

31 PBT (pysyvät ja biokertyvät myrkylliset aineet)  Monet tunnetuista PBT-aineista eivät täytä REACH:n liitteen XIII määritelmää, joka liian suppea  Esimerkiksi PFOA ei täytä kriteeriä B, ei ”jää kiinni” kaloilla tehdyssä biokertymätestissä. PFOA sitoutuu veren proteiineihin rasvojen sijaan.  Liite XIII ei vastaa Tukholman sopimuksen, HELCOMin tai OSPARin määritelmiä PBT-aineista.

32 Kiitos! www.satuhassi.net


Lataa ppt "Suojeleeko EU:n uusi kemikaalilainsäädäntö terveyttä vai voittoja? MEP Satu Hassi 13.2.2009."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google