Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

PR Grant TV- ja nettimainonta − Miten toteutan TV- ja nettimainonnan RI:n PR-Grantin avulla, esimerkki PDG Pentti Pirttilä/Tarja Valde-Brown Tampere 26.2.2011.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "PR Grant TV- ja nettimainonta − Miten toteutan TV- ja nettimainonnan RI:n PR-Grantin avulla, esimerkki PDG Pentti Pirttilä/Tarja Valde-Brown Tampere 26.2.2011."— Esityksen transkriptio:

1 PR Grant TV- ja nettimainonta − Miten toteutan TV- ja nettimainonnan RI:n PR-Grantin avulla, esimerkki PDG Pentti Pirttilä/Tarja Valde-Brown Tampere 26.2.2011

2 Esimerkit Rotaryvuonna 2008−09 TV-mainoskampanja MTV3:lla maalis-huhtikuussa 2009 Rotaryvuonna 2009−10 Nettibannerikampanja MTV3:n sivustolla maalis- huhtikuussa 2010 =>Tavoitteena oli myönteisen rotarynäkyvyyden jatkuvuus eri medioissa kahtena peräkkäisenä vuonna.

3 Minkälainen mainos? Molemmissa tapauksissa noudatettiin RI:n suositusta käyttää Humanity in Motion -materiaalia. Molemmissa tapauksissa englanninkielinen aineisto käännettiin.  TV-mainos vain suomen kielelle  Nettibanneri sekä suomeksi että ruotsiksi Käännökset tehtiin rotarytyönä (in-kind/donated costs), mainosten lokalisoinnissa käytettiin ammattilaisapua.

4 PR Grantin enimmäismäärät PR Grant korvaa enintään 2/3 osaa syntyneistä kustannuksista ja enintään USD 10.000. Piirin tulee itse maksaa 1/3 syntyneistä kustannuksista. Suositeltavaa on myös, että osa työstä tehdään lahjoitettuna työnä (in-kind/donated costs).  Lahjoitetulla työllä ei voi kuitenkaan korvata piirin 1/3 vastattaviksi tulevista kustannuksista, mutta lahjoitettu työ edistänee PR Grantin saamista ja osoittaa piirin sitoutuneisuutta hankkeeseen. HUOM! Vain piirit voivat hakea PR Grantia ja vain yksi hakemus/piiri/rotaryvuosi.

5 TV-kampanja keväällä 2009 Humanity in Motion IV Yhdessä MTV3:n kanssa pohdittiin kohderyhmävalintoja ja tehtiin mediasuunnitelma käytettävissä olevan budjetin mukaisesti.  Tavoitteena oli erityisesti potentiaalisten uusien jäsenten tavoittaminen.  Tämän mukaisesti määriteltiin, minkä ohjelmien yhteydessä mainos näytettiin.  Kaikkiaan 30 spottia kahden viikon aikana.

6 Nettibanneri Humanity in Motion IV Puzzle -banneri Yhdessä MTV3:n kanssa pohdittiin kohderyhmävalintoja ja määriteltiin, miten nettibanneri näkyy MTV3-sivustolla.  Tavoitteena oli erityisesti potentiaalisten uusien jäsenten ja nuorten tavoittaminen.  Neljän viikon aikana banneri näkyi MTV3-sivustolla suomen- ja ruotsinkielisenä.

7 Mitä tuloksia saatiin aikaan? Molemmissa tapauksissa tavoitteena oli rotaryn yleisen tunnettuuden ja myönteisten mielikuvien lisääminen. Kampanjoiden tavoitteena oli tuoda rotary lähemmäksi ympäröivää yhteiskuntaa. TV-mainos tavoitti 289.000 katsojaa ikäryhmissä 25−54 -vuotiaat piirin 1410 alueella. Nettibanneri näkyi MTV3-sivustolla ns. jättibannerina noin 2 miljoonaa näyttökertaa ja bannerista oli linkki rotary.org-sivustolle. Tuloksia ei mitattu muulla tavalla, mutta tuntuma on kuitenkin se, että molemmat mainokset otettiin myönteisesti vastaan ja ne lisäsivät kiinnostusta rotaryä kohtaan. Mediana MTV3 arvioitiin sekä TV:n että netin osalta parhaiten tavoitellun kohderyhmän tavoittavaksi.

8 Kustannukset TV mainoskampanjan budjetti Kampanjakustannukset/mediatila (MTV3)USD 11.633* Muu ulkopuolinen työ/filmin lokalisointiUSD 1.294 YhteensäUSD 12.927 PR Grantin osuus 2/3 kustannuksista Piirin osuus 1/3 kustannuksista Rotarytyön (in-kind/donated costs) osuus USD 4.545 Nettibannerikampanjan budjetti Kampanjakustannukset/mediatila ja bannerien lokalisointi (MTV3)USD 13.254* PR Grantin osuus 2/3 kustannuksista Piirin osuus 1/3 kustannuksista Rotarytyön (in-kind/donated costs) osuusUSD 4.109,58 * Hinnassa huomioitu yhteiskunnallisen mainostajan alennus.

9 Hakuprosessi Suunnitelma toteutettavasta kampanjasta tehtiin vajaa vuosi ennen kampanjaa (touko-kesäkuussa) ja pyydettiin tarjoukset eri alihankkijoilta. PR Grant -hakemus tuli olla RI:ssä 15.7. mennessä.  hakemukselle on määrämuotoinen lomake, jonka kuvernööri allekirjoitti.  hakemus toimitettiin sähköpostilla. Myönteinen vastaus loka-marraskuussa. Kampanjan toteutus keväällä. Tilitys RI:lle toteutetusta kampanjasta tehtiin 1.6. mennessä (RI:n takaraja).  Vain toteutuneista kustannuksista korvataan enintään 2/3.

10 Muuta huomioitavaa Kannattaa noudattaa RI:n ohjeita ja toimia mahdollisimman säntillisesti niiden mukaan. Tutustukaan RI:n esimerkkeihin, niistä saatte vinkkejä, minkälaiset hankkeet ovat saaneet aiemmin apurahan. Muistakaa kuitenkin, että aineiston ja kampanjan pitää sopia Suomeen ja puhutella suomalaisia kohderyhmiä. Prosessi on hyvin selkeä ja hyvin ohjeistettu. Ohjeiden mukaan toimimalla, tarjoukset pyytämällä sekä kaikki materiaali ja kuitit säilyttämällä rahojen maksatus RI:ltä piirille sujuu ongelmitta.

11 Lisätietoja Nyt on hyvä aika aloittaa suunnittelu rotaryvuoden 2011−12 PR-kampanjoille! Tarkista hakuprosessin aikataulu www.rotary.org Sivustolta löytyy myös käytännön ohjeita ja esimerkkejä hyvin toteutetuista kampanjoista.  Kannattaa noudattaa RI:n ohjeita ja suosituksia toteutettavalle kampanjalle! Kysymyksiä voi lähettää myös osoitteella prgrants@rotary.org tai kysyä ohjeita alueelliselta PR-koordinaattorilta.


Lataa ppt "PR Grant TV- ja nettimainonta − Miten toteutan TV- ja nettimainonnan RI:n PR-Grantin avulla, esimerkki PDG Pentti Pirttilä/Tarja Valde-Brown Tampere 26.2.2011."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google