Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Alaistaidoista tiimiorganisaatiossa

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Alaistaidoista tiimiorganisaatiossa"— Esityksen transkriptio:

1 Alaistaidoista tiimiorganisaatiossa
Rotary-esitelmä Erkki Paajanen

2 ”Yritän muuttaa maailmaa omalta pieneltä osaltani. Kuitenkin
Anne Brunila: ”Yritän muuttaa maailmaa omalta pieneltä osaltani. Kuitenkin työyhteisössä jokaisella on vastuunsa esimerkiksi työilmapiiristä. Alais- ja työyhteisötaidoista keskustellaan aivan liian vähän ja vikaa haetaan helposti muualta, joko työtovereista tai johdosta, eikä pohdita mitä itse voisi tehdä.” Lähde: Kauppalehti Optio 7/09

3 Mitä ovat alaistaidot? Kotimaisten kielten tutkimuskeskuksen pohdintoja…
Johtamistaidon vastapainoksi on 2000-luvulta lähtien tarkasteltu myös alaistaitoja (Organizational Citizenship). Käsite on peräisin englantilaisesta akateemisesta tutkimuksesta ja otettu käyttöön organisaatiopsykologiassa. Alaistaito-termiä on kritisoitu siitä, että se korostaa liiaksi työntekijän ”alempana olemista” tai ”alamaisuutta”. Vrt. kanssatyöntekijä tai tuloksentekijä (medarbetare,co-worker,mitarbeiter). Käsite on muodostettu johtamisen näkökulmasta – sananmukainen merkitys on ”alaisena olemisen taito”. Alaistaito täydentää johtamistaitoa.

4 Mitä ovat alaistaidot? Alaistaidoilla tarkoitetaan sellaista työntekijän käyttäytymistä, joka ei kuulu työtehtävän muodollisiin vaatimuksiin, mutta vaikuttaa työyhteisön tehokkaaseen toimintaan. Hyvän alaistaidon piirteitä ovat mm. tiimin jäsenten auttaminen, erilaisten työtehtävien vapaaehtoinen ottaminen, tarpeettomien konfliktien välttäminen ja oman mielipiteen rakentava ilmaisu. Mutta: Jos alaistaito merkitsee pikemminkin tiimityöskentelytaitoa ja rakentavaa kommunikointia työyhteisössä kuin passiivista johdettavana olemista, kuvaava termi voisi olla yhtä hyvin myös yhteistyötaito.

5 Mitä on alaistaito? Alaistaito tarkoittaa velvollisuutta huolehtia työpaikan viihtyvyydestä, resurssien järkevästä käytöstä, yhteistyöstä työtovereiden ja esimiehen kanssa, mielipiteen ilmaisemisesta sekä aktiivisesta osallistumisesta työpaikan asioiden edistämiseen Alaistaito on laajempi käsite kuin vain ammatillinen osaaminen Alaistaitoihin kuuluu niin asenteellisia, työkäyttäytymisessä ilmeneviä kuin myös tiedollisia valmiuksia Alaistaidot eivät ole alamaisuutta vaan vastuullista vaikuttamista Alaistaidot tarkoittavat työntekijän halua ja kykyä toimia työyhteisössään rakentavalla tavalla esimiestään ja työtovereitaan tukien samalla kun hän hoitaa hyvin varsinaiset tehtävänsä. Prof. Soili Koskinen: Alaistaito – luottamus, sitoutuminen ja sopimus (2005)

6 Prof. Marja-Liisa Manka:
”Hyviin työyhteisötaitoihin kuuluvat tervehtiminen, auttaminen ja kiittäminen synnyttävät työniloa. Toisesta välittäminen ja sen osoittaminen luovat yhteenkuuluvaisuutta.”

7 Professori Pauli Juuti, Johtamistaidon Opisto
ALAISTAIDOT Alaistaidot ovat hyvän organisaatiokansalaisuuden taitoja Lojaalius organisaatiolle ja esimiehelle Ahkeruus, innostus ja vastuullisuus Oman ammattitaidon käyttäminen ja kehittäminen yhteiskunnan ja asiakkaiden hyväksi Yhteistyö- ja vuorovaikutustaidot Toisten tukeminen työyhteisössä Oman työkyvyn vaaliminen Professori Pauli Juuti, Johtamistaidon Opisto

8 Organisaatiossa menestymisen juuret…
Halu yrittää (intraprenööriys) Halu ottaa vastuuta Halu olla yhteisön jäsen Halu edustaa yhteisössä vallitsevia periaatteita ja arvoja Peter Koestenbaum

9 Arvot ja yrityksen menestyminen
”Kun henkilöstö sisäistää organisaation toiminta-ajatuksen ja sitoutuu yhteisiin arvoihin tavalliset ihmiset yltävät epätavallisiin suorituksiin.” (Blanchard – O´Connor: Managing by Values)

10 Hyvän työyhteisön tunnuspiirteitä
Oikeudenmukainen, tasapuolinen kohtelu ja reilut pelisäännöt Iloitaan yhdessä kun työssä onnistutaan ja tuetaan kun on vaikeuksia Sovitetaan yhteen yksilön kyvyt ja työn vaatimukset Kunnioitetaan erilaista osaamista ja erilaisia vahvuuksia Annetaan aitoa kaksisuuntaista, tosiasioihin perustuvaa palautetta Ristiriidat käsitellään rakentavasti Luo edellytykset työssä suoriutumiselle ja jatkuvalle työssä kehittymiselle On turvallinen Antaa tilaa yhdessä olemiselle ja jakamiselle työn lomassa Tunnustaa ihmisen rajallisuuden – hyväksyy, että kukaan ei ole aina parhaimmillaan (Suomen Mielenterveysseura)

11 Tiimityöskentely – yksi määritelmä monista…
”Tiimi on ryhmä ihmisiä, joilla on toisiaan täydentäviä taitoja, jotka ovat sitoutuneet yhteiseen päämäärään, yhteisiin suoritustavoitteisiin ja yhteiseen toimintamalliin ja, jotka pitävät itseään yhteisvastuussa suorituksistaan”.

12 Yhteisvastuullinen työyhteisö
Työskentelyilmapiiri: Päämäärät: Tiedonkulku: Päätöksenteko: Suhtautuminen esimieheen: Yhteisön toiminnan arvioiminen ja analysointi: kannustava, avoin, ilmaisullinen, poikkeavia näkökulmia suvaitseva. selkeät, kaikki ovat sitoutuneet. nopeata ja suoraa. perustuu yhteiseen näkemykseen. esimiehen toimintaa tukevaa, erimielisyydet tuodaan avoimesti ja rakentavasti julki. kuka tahansa voi ilman pelokkuutta käynnistää arvioinnin.

13 Tunnistatko osuutesi ilmapiiriin?
Teetkö työsi hyvin? Autatko kaveria kiireessä? Ilahdutko itse avusta? Annatko rakentavaa palautetta? Oletko itse avoin palautteelle? Mässäiletkö vanhoilla virheillä? Selvitätkö ongelmat vai märehditkö niitä? Puhutko suoraan vai selän takana? Puhutko harkitsematta, loukaten ja nolaten? Muistatko hyvät tavat? Siedätkö niistä lipsumista? Valvotko muiden tekemisiä? Oletko ylpeä työpaikastasi? Prof. Soili Keskinen, Ekonomi 3.09

14 Miellyttävyys esimies/alais- ja työtoverisuhteissa
vähän Miellyttävyys paljon paljon Pätevä torvelo – yleensä vältelty Mukava taituri – kiihkeästi haluttu Pätevyys Epäpätevä torvelo – tarkoin vältelty Mukava tumpelo – lievästi haluttu vähän (Tiziana Casciaro & Miguel Souza Lobo. Harvard Business Review, 2005)

15 Vastavuoroisuuden periaate – esimiehet, alaiset, työtoverit
Myönteisen palautteen antaminen Ensimmäisen myönnytyksen tekeminen neuvotteluissa tai muissa vuorovaikutustilanteissa – suostuttelun taito Ystävällinen asenne ja esimerkillinen toiminta ”Se piretähän mikä luvatahan”. Jonkin tiedon, idean tai oivalluksen antaminen toisen käyttöön – tiedon vapaa jakaminen Toisen henkilön asiantuntemuksen vilpitön arvostaminen © Erkki Paajanen, CMC

16 Vieraantunut alainen -
Viisi alaisroolia Itsenäinen, kriittinen ajattelija Vieraantunut alainen - Individualisti Tehokas alainen – Partneri Aktiivinen, sitoutunut Passiivinen, ei sitoutunut Passiivinen alainen – Käyttämätön voimavara Mukautuva alainen – Uskollinen toimeenpanija Toisista riippuvainen, kritiikitön ajattelija

17 Tehokkaan alaisen peruspiirteitä:
Aloitteellinen – tarttuu asioihin omaa toimenkuvaansa laajemmin Verkostoituja – ei kuvittele osaavansa kaikkea Itsensä johtaja – tuntee vahvuutensa ja rajoitteensa Perspektiivin taju – tarkastelee asioita useista näkökulmista Oma ego hallinnassa – sopeutuu yhteistyöhön erilaisten ihmisten kanssa, on pelaaja/valmentaja/mentori Hyödyntää organisaation kyvykkyyttä – käyttää oikeita väyliä viedäkseen tärkeitä asioita eteenpäin (R. Kelley, 1998)

18 Mistä on hyvät työsuhteet tehty?
Pidämme: iloisista ihmisistä luonnollisista ihmisistä luotettavista ihmisistä tahdikkaista ihmisistä ihmisistä, jotka lisäävät itsekunnioitustamme ihmisistä, jotka saavat meidät tuntemaan itsemme tärkeiksi ihmisistä, jotka antavat meidän puhua ja kuuntelevat meitä ihmisistä, jotka eivät yritä muuttaa meitä mukautuvista ihmisistä ystävällisistä ihmisistä ymmärtäväisistä ihmisistä ihmisistä, jotka pitävät meistä


Lataa ppt "Alaistaidoista tiimiorganisaatiossa"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google