Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Kai Koivumäki Työllisyys- ja yrittäjyys– osasto Kuopio 12.10.2010 Tieto- neuvonta- ja ohjauspalvelujen kehittäminen.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Kai Koivumäki Työllisyys- ja yrittäjyys– osasto Kuopio 12.10.2010 Tieto- neuvonta- ja ohjauspalvelujen kehittäminen."— Esityksen transkriptio:

1 Kai Koivumäki Työllisyys- ja yrittäjyys– osasto Kuopio 12.10.2010 Tieto- neuvonta- ja ohjauspalvelujen kehittäminen

2 TEMin konsernistrategia ohjauspalvelujen näkökulmasta – miten haasteisiin vastataan? •Osaavan työvoiman saatavuus ja työmarkkinoiden toimivuus •korkea osaamisen taso •väestön korkea työhön osallistuminen •Työvoimareservit: vajaakuntoiset, eläkkeellä olevat, osa- työkykyiset jne •Maahanmuuttajien integroinnin tukeminen •rakennemuutosten hallinta – aktiiviset siirtymät •Työstä työhön •Henkilökohtaiset osaamisen kehittämisratkaisut •Työelämän kehittäminen •urataitojen kehittäminen elinikäisen ohjauksen tavoitteena •räätälöidyt ratkaisut työpaikoilla •Globalisaatio ja kansainvälistyminen •henkilöasiakkaiden kv-osaaminen •miten ohjauspalveluilla edistetään kv-liikkuvuutta? •innovatiiviset koulutusratkaisut: ammattien ja työelämän muutosten ennakointi ja niihin reagointi

3 – onnistuneita rekrytointeja sekä tietoa, neuvontaa ja ohjausta henkilöasiakkaan aktiivisiin siirtymiin TE –toimisto - tehokas työnvälittäjä: Osaavaa työvoimaa Aktiivisia siirtymiä Työikäinen väestö Ammatinvalinta- ja urasuunnittelu Ammatillinen kuntoutus Työnhakija- palvelut Koulutus- ja ammattitietopalvelu Työvoima- koulutus Virkailija- intensiivisyys Itse- palvelu REKRYTOINTIREKRYTOINTI Yrityksen perustamisneuvonta Etäisyys työmarkkinoilta

4 Työ löytää tekijänsä – TE –toimisto vahvana työnvälittäjänä: - auttaa yrityksiä löytämään tarvitsemiaan osaajia - tekee osaajia tukemalla työvoimapalveluilla työikäistä väestöä heidän aktiivisissa siirtymissään työuran eri taitekohdissa; työstä työhon, osaamisen kehittämisen kautta työmarkkinoille suuntaavat, työelämään kuntoutuvat • tiedostaen mahdollisuuksia • motivoiden muutokseen • kehittäen osaamista • tukien muutosprosessissa • madaltaen kynnyksiä Tämä tehdään osaavalla ja motivoituneella työnhakijapalvelun, ammatti- ja koulutusneuvonnan, työvoimakoulutuksen, ammatinvalinta- ja urasuunnittelun sekä ammatilliseen kuntoutuksen erityisasiantuntijoilla kumppanuusverkostoissa

5 Elinikäisen ohjauksen (life long guidance) linjaukset EU –resoluutiot: 2004 ja 2008 •Edistetään elinikäisten uranhallinta- sekä uran- ja elämänsuunnittelutaitojen hankkimista •Helpotetaan kaikkien kansalaisten mahdollisuutta saada ohjauspalveluja •Kehitetään ohjauspalvelujen laadunvarmistusta. •Vahvistetaan eri toimijoiden välistä palvelujen koordinointia ja yhteistyötä kansallisella, alueellisella ja paikallisella tasolla. Suomen kansallinen elinikäisen ohjauksen yhteistyöryhmä 2010 – 2013 > strategian laatiminen 2/2011

6 1.7.20146 ESR/Toimintalinja 3/ OSUVUUTTA JA KYSYNTÄLÄHTÖISYYTTÄ AIKUISOHJAUKSEEN TIETO-, NEUVONTA- JA OHJAUSPALVELUJEN KEHITTÄMISOHJELMALLA Pohjautuu 1.6.2005 asetetun työryhmän muistioon ”Aikuisopiskelun tietopalvelujen, neuvonnan ja ohjauksen kehittäminen”,Työhallinnon julkaisu 365/2006. Työryhmän alussa tavoitteeksi asetettiin, että vuoteen 2008 mennessä kansalaisilla on käytettävissään koko koulutustarjonnan kattavat monipuoliset ja asiakaslähtöiset tieto- ja neuvontapalvelut ja että kaikissa aikuiskoulutusta järjestävissä oppilaitoksissa ja korkeakouluissa on käytössä myös aikuisopiskeluun soveltuvat ohjausjärjestelyt. Kehittämistoimilla edistetään osaamisen tunnustamista ja tunnistamista, oppimisvaikeuksien voittamista ja aikuisopiskelussa aliedustettujen ryhmien entistä laajempaa osallistumista koulutukseen. Muistiossa julkaistiin toimenpideohjelma, jonka perusteella valmisteltiin ESR-kauden hankkeita ministeriöiden (OPM ja TM) ja sidosryhmien yhteistyönä.

7 KEHITTÄMISOHJELMAN ARVIOINTIHANKE KEHITTÄMISTIIMI AIKUISOHJAUKSEN KOORDINAATIO- PROJEKTI LAITURI-PROJEKTI NUOVE -projekti STUDIO OHJAUKSEN ARVIOINTI- VÄLINEIDEN KEHITTÄMINEN KOULUTUSNEUVON- NAN JA URAOHJAUK- SEN KEHITTÄMI- NEN VERKOSSA VALTAKUNNALLINEN KOORDINAATIO- JA SEURANTARYHMÄ ERKKERI TE-ERKKERI TYÖELÄMÄ- ERKKERI OPIN OVI -hankkeet OSUVUUTTA JA KYSYNTÄLÄHTÖISYYTTÄ AIKUISOPISKELUUN TIETO-, NEUVONTA- JA OHJAUSPALVELUJEN KEHITTÄMISOHJELMALLA (ESR) 2008-2013

8 NUOVEn kehittämisessä huomioidaan Opetushallitus: -www.koulutusnetti.fi ja www.opintoluotsi.fi verkkopalvelut yhdistävä uusi palvelukokonaisuus suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi (OPH) > kansalaispalvelu, jonka avulla tiedonhakija saa helposti, luotettavasti, kattavasti ja ymmärrettävästi tietoja kaikista koulutusmahdollisuuksistaanwww.koulutusnetti.fiwww.opintoluotsi.fi (Ulla Angervo) Opetus- ja kulttuuriministeriö: -Oppijan palveluympäristö – kehittämishanke on osa SADe – sähköisen asioinnin ja kansalaisten demokratia- hankekokonaisuutta (VM) (Erja Nokkanen)

9 1.7.20149 Ohjaus- ja neuvontapalvelujen eri ulottuvuudet (Kasurinen 2008) •Kansainvälinen taso: EU:n koulutus- ja työllisyyspolitiikka, elinikäisen oppimisen ja ohjauksen kehittämiseen liittyvät ohjelmat ja hankealoitteet •Kansallinen taso: toimintapoliittinen päätöksenteko ja suunnittelu, tutkimus ja kehittäminen (työ- ja elinkeinopolitiikka, koulutuspolitiikka, hallitusohjelmat) •Alueellinen taso: alueelliset ohjausstrategiat ja niiden implementointi •Kontekstitaso: oppilaitokset, työvoimatoimistot (tul. työ- ja elinkeinotoimistot), työpaikat, muut neuvonta- ja palvelupisteet •Verkostot: moniammatillisten ja poikkihallinnollisten ohjauksen yhteistyöverkostojen toiminta ja kehittäminen. •Organisaatiotaso: toiminta- ja ohjaussuunnitelmat (opetustoimen osalta opetussuunnitelmien edellyttämät tavoitteet; työhallinnon osalta toimintasuunnitelma); ohjaus- ja neuvontapalvelujen järjestäminen ja organisointi (johtaminen) •Palvelujärjestelmät: palvelu- ja ohjausprosessit •Osaaminen ja resurssit: ohjaus- ja neuvontapalveluita antavan henkilöstön osaaminen sekä resurssit •Menetelmät: ohjaus- ja neuvontatyössä käytettävät menetelmät ja välineet mukaan lukien tieto- ja viestintäteknologian käyttö sekä verkko- ja muiden palvelujen toimivuus •Asiakkaat: oppilaat/opiskelijat/asiakkaat – vaikuttamismahdollisuudet ja palautejärjestelmät •Ohjeet: eettiset ohjeet, suositukset ja lainsäädäntö •Ohjaus- ja neuvontapalvelujen arviointi- ja palautejärjestelmät, laatukriteerit

10

11 Julkisen työvoimapalvelun asiakkaina on koko työikäinen väestö, myös yrittäjyyttä suunnittelevat ja yrittäjiksi aikovat, jotka mahdollisesti muuttuvat myöhemmin yritysasiakkaiksi  ASIAKAS on henkilö, joka tarvitsee tietoa, tukea tai osaamisen parantamista työmarkkinoiden siirtymävaiheissa

12

13 Eri kanavien roolit henkilöasiakaspalvelussa •Kasvokkain TE-toimistossa tuotettava asiakaspalvelu ja siihen liittyvä TE- toimiston puhelinpalvelu on selkeästi asiantuntijapalvelua, jossa vahvaan työmarkkina- ja elinkeino-osaamiseen yhdistyy ammatillinen neuvonta- ja ohjausosaaminen, asiakkaan tilanteeseen paneutuminen, ohjaus, motivointi ja ratkaisun hakeminen. •Valtakunnallinen CC-palvelu on tärkein kanava toteuttaa yhdenmukaista ja joustavaa yleisneuvontaa ja asiakkaiden ohjausta oikeisiin palveluihin. CC-palvelun rooli TE-toimistojen puhelinkuorman keventäjänä otetaan aktiivisen kehittämisen kohteeksi. Myös sähköisen asioinnin käyttäjätuki on CC-palvelun keskeistä tehtäväkenttää. Näiden lisäksi CC on luonteva toteuttaja jo tähän mennessä sovituille ja erikseen sovittaville valtakunnallisille erityistehtäville (vrt. psykologien puhelinpilotti) •Monipuolinen verkkopalvelu tarjoaa asiakkaalle mahdollisuudet omatoimiseen asiointiin. Verkkopalvelu on keskeinen kanava rutiiniluontoisten, usein toistuvien tehtävien hoitamiseen ja se tarjoaa tehokkaan kanavan yleiselle tiedottamiselle. Verkkopalvelut ovat keskeisessä roolissa uusien palveluiden ja palvelumahdollisuuksien kehittämisessä.

14 TIETO-, NEUVONTA – JA OHJAUSPALVELUISSA PYRITÄÄN JATKOSSA HYÖDYNTÄMÄÄN MONIPUOLISEMMIN ERI KANAVIA > UUDENLAISET JOUSTAVAT, INTEGROIDUT PALVELUKOKONAISUUDET

15 Ensisijaiset palvelut osaamisen kehittämisen palvelujen asiakkaille (Henkilöasiakasstrategiasta) •Ammatinvalinta- ja urasuunnittelu •Koulutus- ja ammattitietopalvelu •Ammatillinen kuntoutus •Kotoutumispalvelut •Valmentavat palvelut: työelämävalmennus, työharjoittelu, työkokeilu, palkkatuettu työ •Ammatillinen työvoimakoulutus

16 Muita täydentäviä palveluita •Ryhmämuotoiset ostopalvelut: (esim. työnhakuvalmennus, uraohjausryhmät jne.) •Asiantuntijapalvelut (konsultaatiot, tutkimukset jne.) •Kuntoutustutkimukset, työklinikkapalvelut jne. •Koulutuskokeilut •Osaamiskartoitukset/ammattitaitokartoitukset •Infot/infotilaisuudet •Verkossa tapahtuvat ryhmäpalvelut •NUOVE:n kehittelemät monikanavaiset palvelut ml. uusi uraohjaussivusto •Työpaikalla tapahtuva uraohjaus ja koulutusneuvonta? •Kumppaneiden kanssa tapahtuva toiminta: esim. ryhmäpalvelut koulutuksesta valmistuville, oppilaitosten kanssa toteutettava TNO- toiminta (vrt. Joensuun AIVO), erityistarpeessa olevien asiakkaiden palvelut (esim. erilaisten oppijoiden verkostopalvelut) jne. •Muita?

17 Tuotteistamisessa huomioitavaa: •Tuottavuusohjelma ja toimistoverkkolinjaukset •Henkilökohtainen asiakasvastuu •Kuvataan erikseen, mikä suhde henkilöasiakkaan palveluilla/palvelutuotteilla on työelämään, yrityksiin ja työnantajiin •Sirpaleisesta palvelutarjoomasta kokonaisuuksiin ja räätälöintiin •Palvelutuotteisiin joustava pääsy monikanavaisesti > pois ”professionismista” kohti toimivaa moniammatillisuutta •Koko palvelujärjestelmän tulee toimia yhteen ja tukea asiakkaan kokonaisvaltaista palveluprosessia > avoimet ja läpinäkyvät palvelut •Helppo saavutettavuus •Pois ”toimenpidekeskeisyydesta”

18 Pohdittavaa: •TNO -palvelut oppilaitoksissa? •Kumppanuudet: mitä odotuksia TE –hallinnolle? •Oppilaitokset ja sähköiset palvelut?


Lataa ppt "Kai Koivumäki Työllisyys- ja yrittäjyys– osasto Kuopio 12.10.2010 Tieto- neuvonta- ja ohjauspalvelujen kehittäminen."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google