Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Palvelujen yhteensovittaminen järjestöjen

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Palvelujen yhteensovittaminen järjestöjen"— Esityksen transkriptio:

1 Palvelujen yhteensovittaminen järjestöjen
STRATEGINEN KUMPPANUUS PALVELUOHJAUKSEN EDISTÄJÄNÄ JA KUMMIT SEN TUKENA , Turku Palvelujen yhteensovittaminen järjestöjen ja kunnan kesken Eija Heimo Kehittämispäällikkö, TtT Palveluohjaus -yhdessä arkeen ( )

2 PALVELUOHJAUS –YHDESSÄ ARKEEN 2004-2008
Hanke toimii maakunnallisen Perhetalo, Lastentalo -hankkeen sisällöllisenä kehittäjänä ja toteuttajana Hankkeessa kehitetään lastensuojelujärjestöjen maakunnallista palveluohjaus-järjestelmää ja toimintamallia, jossa parannetaan lapsille, nuorille ja lapsiperheille tuotettavien palvelujen laatua, saatavuutta, yhteensovittamista, ja kustannustehokkuutta lisätään ammattilaisten ja vapaaehtoisten palveluohjauksen ja verkostotyöskentelyn osaamista sovitetaan yhteen kuntien ja järjestöjen tuottamia palveluja

3 Mitä palveluohjauksella tarkoitetaan tässä hankkeessa?
= Toimintaprosessi jossa sovitetaan yhteen Varsinais-Suomen alueella toimivien järjestöjen ja julkisen sektorin tarjoamia lasten, nuorten ja lapsiperheiden palveluja asiakasta paremmin palvelevaksi ja helpommin saavutettavaksi kokonaisuudeksi jossa parannetaan järjestöjen ammattilaisten ja vapaaehtoisten tarjoamien palvelujen laatua tuotteistamisen, tiedonhallinnan ja henkilöstön osaamisen keinoin jonka tuloksena lasten, nuorten ja lapsiperheiden kanssa toimivat tahot, sekä ammattilaiset että vapaaehtoiset, ovat paremmin tietoisia palvelukokonaisuudesta ja osaavat ohjata asiakkaan hänen tarpeitaan parhaiten vastaavan palvelun pariin

4 Tavoitteet Kehitetään palvelun laatua tuotteistamisen, tiedonhallinnan ja osaamisen näkökulmasta Lastensuojelupalvelujen kilpailuttaminen ja hankintaprosessi; osto- ja myyntikoulu (Suomen Kuntaliitto) Vapaaehtoistyön peruskoulutus ja eettiset periaatteet Ammatillinen koulutus – palveluohjauksellinen työote Tiedonhallinnan työkalujen kehittäminen nettiin (Lastensuojelun Keskusliiton Lapsitiedon keskus) Parannetaan palvelujen saatavuutta, yhteensopivuutta, kustannustehokkuutta Palveluneuvojaverkosto, palveluohjausjärjestelmä Järjestöjen keskinäiset palvelutuotteet, työmuodot ja sopimukset Järjestöjen ja kuntien väliset palvelukokonaisuudet, yhteistyömuodot ja sopimukset, kumppanuus Järjestöjen palvelujen yhteensovittaminen julkisen sektorin palveluvalikkoon Mallinnetaan järjestöjen ehkäisevää lastensuojelutyötä, jossa huomioidaan ammatillinen työ ja vapaaehtoistyö Toimitaan maakunnallisena lastensuojelun kehittäjänä yhteistyössä julkisen sektorin kanssa

5 MENOSSA OLEVAT PROSESSIT, SYKSY 2005 1)
Mikä Milloin Ketkä/kenelle Mitä Miksi Lastensuojelupal-velujen hankinta-prosessi, Osto- ja myyntikoulu 4/05 – 1/06 Yhteistyössä Kuntaliiton kanssa Johtotason henkilöt, Hankinnoista vastaa-vat, Kehitt.työtä teke-vät Hankintaprosessi, kilpailu, hinnoittelu, tuotteistaminen Kustannustehokkuus Ostamisen ja myymisen osaamisen lisääminen Vapaaehtoistyön koulutus 3/05 – 3/06 pilotointi 4/06 -pysyvä Lasten ja nuorten parissa toimivat vapaaehtoiset Eettiset periaatteet Vap.eht.työ lasten parissa Vap.eht.työn laadun varmistaminen Rekrytointi toimintaan Ammatillinen koulutus 9/05 – 5/06 Turun sos.toimi Turun kapungin ja järjestöjen asiakas-työtä tekevät Turun ja järjestöjen palve-lut, palveluohjaus, lasten- suojelu, asiakaslähtöisyys Tietoisuuden, käytön ja palveluohjauksen osaamisen lisääminen Tiedon hallinta 4/05-5/06 Kuntien ja järjestöjen toimijat, proj.henkilöstö kansalaiset Nettitietojen päivitys, lo-make-editori, dokumentti- pankki Palvelujen markkinointi, projektityökalujen kehittäminen Yhdessä jär-jestämät palvelut Palveluprosessi-kuvaukset 1/06 - Jäsenjärjestöjen toimijat Perhetalon/Lastentalon työntekijät Järjestökysely yhteisten palvelujen järjestämisestä Palvelukuvaukset, -ketjut, tuoteperheiden suunnit-telu ja palvel.organisointi Palvelujen tuotteistaminen, yhteensovittaminen, yhteinen resurssointi ja markkinointi Järjestöjen ja Tu-run kaupungin yh teistyö palvelujen tuottamisessa 10/05- Järjestöjen ja Turun kaupungin henkilöstö Kysely henkilöstöille pal-velujen tunnettavuudesta, saatavuudesta, laadusta, yhteistyöstä, sopimuksista Nykytila- muutokset. Pohjana palvelujen yhteen-sovittamiselle Seurantatutkimus 2004 ja 2008

6 MENOSSA OLEVAT PROSESSIT, SYKSY 2005 2, jatkoa)
Mikä Milloin Ketkä/kenelle Mitä Miksi Järjestöjen ja Tu-run kaupungin yh teistyö palvelujen tuottamisessa 12/05 - Perhetalon ja Lasten ja Nuortentalon henki-löstö Informaatio- ja orientaatio -ip. seminaari Informaation antaminen Yhteishengen luominen Sitouttaminen Kevät/06 - Järjestöjen ja Turun kaupungin palvelujen Käyttäjät, yhteiset asiakkaat Kysely asiakkaille pal-velujen tunnettavuudesta, saatavuudesta, laadusta, yhteistyöstä Nykytila - muutokset. Pohjana palvelujen yhteensovittamiselle Seurantatutkimus 2004 ja 2008 Järjestöjen ehkäi-sevän astensuo-jelun mallintami-nen Käsitemäärittely ja palve-luvalikkojen yhteismitallis-taminen julkisen sektorin kanssa Parantaa palvelujen yhteensovittamista kuntien ja järjestöjen välillä Lastensuojelun kehittäminen maakunnallisesti 05/05 - Hanketyöntekijät, järjestöjen johto -ja kehittämistyötä tekevät Oy Vasso Ab:n työryhmät Stakes -työkokoukset, Suomen kuntaliitto Varsinais-Suomen liitto Turun kaupunki Muut kunnat Järjestöjen rooli lasten-suojelun kehittämis-yksikössä? Järjestöjen roolin ja aseman, erityisosaa-misen, vapaaehtoistyön esille tuominen Järjestöjen palvelujen yhteensovittaminen julkisen sektorin kanssa

7 PALVELUOHJAUS –YHDESSÄ ARKEEN 2004-2008
Hankkeen tuloksena syntyy: 1. Toimintamalli järjestöjen palveluohjausjärjestelmästä, joka sisältää: - ammatillisen palveluohjauksen (työote + palveluohjaaja) - vapaaehtoistyöntekijöiden antaman palveluneuvonnan Järjestöjen palvelukuvauksia, yhtenäisiä palveluvalikkoja, yhteisiä palvelukokonaisuuksia ja tuoteperheitä Monipuolisia palvelujen hankinta-, myynti- ja järjestämistapoja Yleisiä palvelukohtaisia laatukriteerejä järjestöjen tuottamille palveluille Vapaaehtoistyön eettiset periaatteet ja sitoumukset lasten parissa toimiville Sopimusmalleja Tiedonhallinnan työkaluja nettiin V-S lastensuojelujärjestöjen yhtenäinen graafinen ilme Koulutusoppaita ja koulutusohjelmia

8 PALVELUOHJAUS –YHDESSÄ ARKEEN 2004-2008
UHAT JA HAASTEET, KUN HANKETTA TOTEUTETTU VUODEN Konkreettisen toiminnan organisoiminen Järjestöjen yhteisten, asiakaslähtöisten työmuotojen kehittäminen, esim. kesäleiritoiminta, valvotut tapaamiset, tukihenkilötoiminta, vertaisryhmätoiminta Vapaaehtoistyön laajempi hyödyntäminen Pelkona tavoitteiden abstraktisoituminen Pelkona, että sitoutuminen julkiseen sektoriin jää löyhäksi Kehittäminen tapahtuu pääasiassa johtamisen näkökulmasta Strateginen kumppanuus ei toteudu käytännössä, vain teoriassa Palvelujen resurssointi rajaa työtä. Jos kunnalla ja järjestöillä ei ole varaa tehdä työtä, se heijastuu palveluohjauksen kehittämiseen jokin järjestö/julkinen sektori poimii kumppanuuden hyödyt itselleen Kehittäminen tapahtuu suurien järjestöjen näkökulmasta, pienten yhdistysten palvelut jäävät hyödyntämättä. Jäsenjärjestöjä jää pois toiminnasta. Osa järjestöistä ja luottamus-henkilöistä ei ole sitoutunut. Kehittämistyössä pieni ydin joukko - kuormittuu ja väsyy? Resurssien puute organisaatiolähtöinen ajattelu Asiakkaan ääni puuttuu


Lataa ppt "Palvelujen yhteensovittaminen järjestöjen"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google