Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Posteri on tiedottamista Innovaatio-opintojen posterin teko-ohje

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Posteri on tiedottamista Innovaatio-opintojen posterin teko-ohje"— Esityksen transkriptio:

1 Posteri on tiedottamista Innovaatio-opintojen posterin teko-ohje
Innovaatio-opinnot, Metropolia amk, Ulla V., Anne TP.

2 Posteri on tiedottamista
Tiedottaminen läpäisee kaikki projektin vaiheet suunnittelusta tulosten levittämiseen ja tuotosten markkinointiin. Sillä varmistetaan tiedonkulku yhdistyksen sisällä, tehostetaan yhteistyötä, pidetään yhteyttä rahoittajaan, vauhditetaan projektin käynnistymistä ja tuetaan sen toteuttamista. Tiedottamisella tehdään myös hanketta ja yhdistystä tunnetuksi, välitetään tietoa päättäjille sekä kerrotaan projektin teemoista, kokemuksista, tuloksista ja tuotteista. Posteri on tiedottamista Innovaatio-opinnot, Metropolia amk, Ulla V., Anne TP.

3 Posteri on tiedottamista
Projektin tiedotustarpeet kannattaa jo suunnitteluvaiheessa kirjata tiedotussuunnitelmaan.  Tavallisesti tiedottaminen on mielekästä määritellä osaksi projektihenkilöstön toimenkuvaa. Koska tiedottaminen kuitenkin alkaa jo projektin suunnitteluvaiheessa ja jatkuu vielä projektin päätyttyä, kannattaa yhdistyksen nimetä joku edustajistaan projektin tiedotusvastaavaksi. Posteri on tiedottamista Innovaatio-opinnot, Metropolia amk, Ulla V., Anne TP.

4 Yliopistomaailmassa julisteesta käytetään usein nimitystä posteri.
   Posteri on usein uniikki, eli sitä tehdään vain yksi kappale esilläolo kokoustilassa saattaa jäädä vain muutamaan päivään posteria saatetaan esitellä esim. hankkeen tulosten esitystilaisuuksissa useissa eri yhteyksissä. Juliste eli posteri Innovaatio-opinnot, Metropolia amk, Ulla V., Anne TP.

5 Posteri vaikuttaa visuaalisesti
Posteri on visuaalinen esitys, tarkoitettu nautittavaksi yhdellä kulauksella. Posteria ei viedä mukaan luettavaksi riippumattoon tai kahvioon, niistä ei tehdä äänikirjoja. Posteri vaikuttaa visuaalisesti Innovaatio-opinnot, Metropolia amk, Ulla V., Anne TP.

6 Miettikää posterin lukijaa
Posteria luetaan yleensä seisaaltaan parin metrin etäisyydeltä. Konferensseissa postereita on esillä yhtä aikaa useita kymmeniä, jopa toistasataa. Jos haluaa omalle työlleen lukijoita, tekstiä kannattaa olla vähän ja sen on oltava riittävän suurikokoista. On mietittävä, mikä on sanomassa tärkeintä ja esitettävä vain se mahdollisimman yksinkertaisesti, mielellään kuvien kanssa. Teksti ja kuvat asetellaan niin, että posterin lukeminen etenee helposti ja esteettömästi. Toisiinsa kuulumattomien elementtien väliin on hyvä jättää tyhjää tilaa riittävästi.  Miettikää posterin lukijaa Innovaatio-opinnot, Metropolia amk, Ulla V., Anne TP.

7 Posterissa otetaan huomioon
Jäsentely eli lay-out Värit Tekstikoot ja tyypit Kuvien muotoilu Hyödyllisiä ohjelinkkejä löytyy netistä! Posterissa otetaan huomioon Innovaatio-opinnot, Metropolia amk, Ulla V., Anne TP.

8 Sisältö jaetaan tekstikenttiin, kuviin ja taulukoihin.
Nämä asetellaan niin, että katse löytää aina seuraavaksi vuorossa olevan elementin. Mikäli joku asia on isommalla kuin joku muu, on se silloin tärkeämpi. Posterin tulisi olla asettelultaan tasapainossa, eli vältä esim. sitä, että kaikki teksti on yhdessä reunassa ja kaikki kuvat toisessa. Jäsentely eli lay-out Innovaatio-opinnot, Metropolia amk, Ulla V., Anne TP.

9 Posteripohjaa käyttäen voi posterin suunnittelun aloittaa tekstin kirjoittamisella ja kuvituksen asettelulla valmiisiin teksti- ja kuvakenttiin. Kentät säätelevät tehokkaasti esimerkiksi, miten paljon tekstiä on sopivaa käyttää. Posteripohja apuna Innovaatio-opinnot, Metropolia amk, Ulla V., Anne TP.

10 InnoPosterin posteripohja
InnoPosterissa taustan väripalkit ja kuvat on tehty yhtenäiseksi kuvaksi, jonka mittasuhteita eikä asemointia saa muuttaa. Metropolian logo on mukana taustakuvassa asemoituna oikeaan alakulmaan viivan alle ja Metropolian nettiosoite on ladottuna vasemmassa alakulmassa. InnoPosterissa voi käyttää erilaisia palstoja. InnoPosterin posteripohja Innovaatio-opinnot, Metropolia amk, Ulla V., Anne TP.

11 InnoPosterin tekstikoot ja tyypit, värit
InnoPosterissa johdanto voi olla kokoa 37 ja leipäteksti 32. Metropolian virallinen fontti on Cronos, Tahomaa käytetään silloin, kun Cronos-fontti ei ole saatavilla. Jos kuvissa on paljon eri värejä, on syytä olla leikkimättä väreillä tekstissä. Yksi mahdollisuus on ottaa posterissa käytettävät värit posterin pääkuvan väreistä. InnoPosterin tekstikoot ja tyypit, värit Innovaatio-opinnot, Metropolia amk, Ulla V., Anne TP.

12 InnoPosterin kuviot ja kuvat
Kuvioiden ja kuvien on tuettava tekstiä, tuotava lisäinformaatiota ja palveltava kokonaisuutta. Kannattaa varoa ettei kuvio ole liian monimutkainen ja että teksti niiden sisällä ei olisi liian pientä. Useimmat netissä olevat kuvat eivät ole riittävän tarkkoja kestääkseen suurennuksen posteriin vaadittavaan kokoon, vaan ne “pikselöityvät”. Muistakaa kuvatekstit! InnoPosterin kuviot ja kuvat Innovaatio-opinnot, Metropolia amk, Ulla V., Anne TP.

13 Taulukoissa kaksivärinen tausta on turha ja näyttää sekavalta, etenkin jos posterin tausta on muu kuin valkoinen. Graafien värit kannattaa vaihtaa niin, että ne sopivat koko posterin värimaailmaan. Turhat apuviivat kannattaa siivota pois. Taulukoissa huonoin vaihtoehto on, että kaikki taulukon viivat on piirretty 0.5 pt viivoin, kuten officen oletusarvo on (liian ohut). Pystyviivoja ei usein tarvita lainkaan, ellei erottamaan datasarakkeita selitesarakkeista. Vaakaviivoja kannattaa niinikään käyttää säästeliäästi, mutta aksentoida niillä selvästi otsikko, selitteet ja data erikseen ja rajata taulukon loppu paksulla viivalla. Graafit ja taulukot Innovaatio-opinnot, Metropolia amk, Ulla V., Anne TP.

14 InnoPosterissa tulokset voi esittää enintään kahdella posterilla, jotka ovat kooltaan A2 (42 cm x 59,4 cm). Tekstiä ei mahdu paljon, joten asiaa tulee tiivistää. (Lisäksi seminaariin voi tehdä erillisiä A4 tulosteita jaettavaksi osallistujille.) InnoPosterin koko Innovaatio-opinnot, Metropolia amk, Ulla V., Anne TP.

15 Kenen posteri ? Älkää unohtako tekijöiden nimiä ja ryhmätunnuksia !
Innovaatio-opinnot, Metropolia amk, Ulla V., Anne TP.

16 Mitä InnoPosterissa on hyvä näkyä?
Otsikko huomiota herättävä, naseva yläotsikot – alaotsikot (tarvitaanko?) Tekijät Sisältö: innovaatioprojektin tavoitteet kuvaus tulokset, merkitys jatkoehdotukset Mitä InnoPosterissa on hyvä näkyä? Innovaatio-opinnot, Metropolia amk, Ulla V., Anne TP.

17 Posterin esitystilanne
Aloitteellisuus esittämisessä. Kuulijoiden ja lukijoiden kuunteleminen. Tilan antaminen kysymyksille. Miettikää, miten tuotte esityksessänne esille innovaationne merkityksen asiakkaillenne, tavoitteiden saavuttamisen ja jatkoehdotukset. Posterin esitystilanne Innovaatio-opinnot, Metropolia amk, Ulla V., Anne TP.

18 COMMUNITY PEDIATRICS CURRICULUM DEVELOPMENT
Amy B. Connors, MD, MPH, Department of Health Services, EXDP, Candidate 2009 Department of Pediatrics, Madigan Army Medical Center ESIM: LIIKAA TEKSTIÄ!!! BACKGROUND DESCRIPTION OF PRACTICUM IMPLEMENTATION/ IMPACT EVALUATION The Department of Pediatrics at Madigan Army Residency Program sponsors a Pediatric Residency Program accredited by the Residency Review Committee of the ACGME. Program must adhere to RRC requirements Current Community Pediatrics curricula has longitudinal design without formal oversight, learning objectives or evaluation process and consists of experiential learning opportunities Goals and objectives defined with expectations from current Pediatric Residency Program Director ACGME Residency Review Committee requirements reviewed A learning needs assessment survey sent to both pediatric residents and faculty found knowledge gaps concerning intent of a Community Pediatrics curriculum and provided baseline information regarding community based organizations in our community felt to be important to resident learning and availability of preceptors The Community Pediatrics curricula from the National Capital Consortium at Bethesda, Maryland; Tripler Army Medical Center in Honolulu, Hawaii; and University of San Diego-Balboa Naval Hospital in San Diego, California reviewed, consolidated and critically analyzed for content, availability and feasibility at our residency training program The Community Pediatrics curriculum designed to include both didactics and site visits at community based organizations Goals and objectives for both didactics and site visits written to correspond with the RRC requirements Internet resources and existing didactics incorporated into didactic portion of curriculum Community based organizations contacted to determine availability, interest, experiential learning value and receptiveness to resident participation at their sites Learning Needs Assessment developed to determine resident baseline knowledge about community pediatrics at the start of the rotation and will be reviewed at the end of the rotation with preceptor to determine gains in knowledge Resident Tracking Sheet developed to assist resident in meeting all the didactic and experiential learning goals of rotation Complete Community Pediatrics curricula posted to the Dept of Pediatrics SharePoint site Designed schedule for first pediatric resident to participate in rotation Aug-Sep 2009 Resident Satisfaction Survey Quality of didactics and self paced modules Quality of site visits Explore factors affecting completion of didactics and site visit participation Community Pediatrics preceptors and administrative assistant Survey Barriers to scheduling required portions of rotation Barriers to coordinating off site visits Barriers to completion of didactics and site visits Community Partners Survey Explore scheduling conflicts Explore resident contribution to learning experience MISSION, GOALS and OBJECTIVES Mission: Design new Community Pediatrics curriculum addressing requirements of Residency Review Committee with preceptor oversight, learning objectives and evaluation process Goal: Present Community Pediatrics curriculum to Pediatric faculty and residents in order to start the new curriculum for the academic year Objectives: Review RRC requirements for Community Pediatrics Review 3 successful Community Pediatrics curricula from other institutions Design a 4 week block Community Pediatrics rotation with curriculum that includes both didactics and experiential learning opportunities Build partnerships with community based organizations that will allow pediatric resident participation with patients in the community Implement the new Community Pediatrics for the academic year COMMMUNITY PEDIATRICS COMMENTS "The Madigan Pediatric Residency has, for the first time, recognized and will formally teach and evaluate Community Pediatrics to our trainees that will impact military pediatrics and our patients and families for years to come.” Dr. Robert Puntel, Pediatric Residency Program Director PROGRAM PARTICIPANTS First year pediatric residents Community Partners New Parent Support Group Case Review Committee Women, Infants and Children Mothers Own Milk Breastfeeding Support Group TRICARE office Exceptional Family Member Program Division of Developmental Disabilities Early Intervention Programs Public Health Nursing Public schools REFLECTIONS Community pediatrics rotation addresses how social, economic, cultural, educational and political forces affect the health and well-being of pediatric patients in the community Public health principles directly apply to pediatric health care Community partnership building with resources outside the military promotes comprehensive health care for patients Innovaatio-opinnot, Metropolia amk, Ulla V., Anne TP.

19 ESIM. ELEMENTIT TASAPAINOSSA ESI.M. LIIKAA TEKSTIÄ?
Innovaatio-opinnot, Metropolia amk, Ulla V., Anne TP.

20 Lähteet Internetissä syyskuussa 2011:
Lähteet Innovaatio-opinnot, Metropolia amk, Ulla V., Anne TP.


Lataa ppt "Posteri on tiedottamista Innovaatio-opintojen posterin teko-ohje"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google