Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuSeppo Saarnio Muutettu yli 10 vuotta sitten
1
Chasing Sustainability on the Net Esa Sirkkunen Tutkimuskeskus COMET Tampere 31.10.2012
2
Journalismin uudet liiketoimintamallit- projekti • Kansainvälinen projekti, tapaustutkimuksia USA:sta, Japanista, eri puolilta Eurooppaa • Päämäärät: – tutkia empiirisesti sitä, miten journalismia voi tehdä kannattavasti netissä – auttaa alan opiskelijoita ja toimittajia aloittamaan omaa liiketoimintaa esittelemällä muiden ratkaisuja ja kokemuksia – kuvitella, mitä tapahtuu ammattijournalismille näinä fragmentoituvien yleisöjen ja katoavien liiketoimintamallien aikoina
3
• Tutkimuskysymykset: • miten kasvuyritykset ovat aloittaneet, miten ne ovat selviytyneet parista ensimmäisestä vuodestaan, miten he rahoittavat toimintansa, mitkä ovat niiden tärkeimmät tulolähteet, miten ne näkevät tulevaisuutensa • Aineisto: puolistrukturoidut haastattelut vain verkossa toimivien yritysten kanssa • Non-profit –periaatteella toimivat jätettiin pois tutkimuksesta • Kestävyys = kannattavuus
4
www.submojour.net • 69 haastattelua julkaistuna tietokannassa, jota voi tutkia teemoittain Tutkimuskonsortio: USC Annenberg Journalism School, Waseda University Journalism School, CMT, COMET.
5
Writers: Pekka Pekkala (USA) Mikihito Tanaka (Japan), Johanna Vehkoo and Clare Cook (UK), Clare Cook (France), Nicola Bruno (Italy), Luchino Sivori (Spain), Esa Sirkkunen (Finland) http://tampub.uta.fi/handle/10024/66378
6
Tuloksia • Liiketoimintamallit voi jakaa kahteen eri ryhmään: – Journalististen sisällön tekemiseen pohjautuvat mallit, jotka ovat suunnattu erikokoisille yleisöille, ja yleisön huomion myymiseen mainostajille – Palvelujen myyntiin pohjautuvat mallit, joissa ei enää pyritä rahastamaan omia sisältöjä vaan luomaan palveluita, aggregoimaan, kuratoimaan tai moderoimaan muiden tekemää sisältöä tai myymään omaa osaamista perinteiselle medialle
7
Tuloksia • Tulonlähteitä: – Mainonta: display-mainonta, cost per view, cost per action, weekly rates – Maksulliset sisällöt: maksumuurit, jäsenmaksut, tilaukset ja freemium-mallit – Mainosverkot – Lahjoitukset – Datan ja palveluiden myynti – Tapahtumien järjestäminen, koulutus, konsultointi – Tavaroiden myynti
8
Tuloksia • Näyttää siltä, että liiketoimintamallit ovat yhteydessä tietynlaiseen yleisöön, sisältöihin ja tulonlähteisiin • Miten yhdistetään liiketoimintamallit, yleisökonseptit, sisältöjen tai palveluiden tyypit ja tulonlähteet
11
Johtopäätöksiä • Erilaiset mediaympäristöt luovat erilaisia edellytyksiä journalistisille kasvuyrityksille • Kansalliset mediajärjestelmät (Hallin & Manchini 2004) edelleen relevantteja • Kansalliset piirteet ovat kuitenkin osaltaa n haihtumassa, koska globaalit webtoimijat kuten FB, Google ja Amazon kilpailevat mainosmarkkinoilla ja painavat mainonnan hintaa alaspäin
12
• Toimittajat yrittäjinä: useimmat kasvuyrityksistä olivat joko yhden ihmisen bändejä tai pieniä tiimejä • Sisältöjen myyminen eri niche-yleisöille ja mainostajille on yhä tärkeämpi osa journalista työtä • Joustava ja epätyypillinen työ on lisääntynyt, työ on usein huonosti palkattua ja pätkittäistä
13
• Palveluihin perustuvat liiketoimintamallit ovat yleistymässä, vaikka journalististen sisältöjen tekemiseen pohjautuva liiketoiminta olikin vielä yleisempää • Verkko on toimintaympäristönä vaikea myös kasvuyrityksille, pääongelma on löytää vaihtoehtoja mainosrahoitteisuudelle
14
Tulevaisuus • Jos journalismi toimisi pelkästään verkossa: – Pienet toimitukset, ulkoistettu työ, joustavat tai liukuvat ammatti-identiteetit – Niche-pohjaiset pienet julkisuudet entisen kansallisen julkisuuden tilalle tai rinnalle – Miten kävisi riskejä sisältäville hankkeille, kuten tutkivalle journalismille tai ”hitaalle” journalismille näissä olosuhteissa?
15
Pekka Pekkala: • http://www.youtube.com/watch?v=VbUTU6UeBCM&feature= youtu.be http://www.youtube.com/watch?v=VbUTU6UeBCM&feature= youtu.be
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.