Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Sosiaalisen median helmet – lukiossa – 11.10.2011 Anne Rongas 2011 Creative Commons Nimeä-Tarttuva 3.0 SuomiNimeä-Tarttuva 3.0 Suomi.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Sosiaalisen median helmet – lukiossa – 11.10.2011 Anne Rongas 2011 Creative Commons Nimeä-Tarttuva 3.0 SuomiNimeä-Tarttuva 3.0 Suomi."— Esityksen transkriptio:

1 Sosiaalisen median helmet – lukiossa – 11.10.2011 Anne Rongas 2011 Creative Commons Nimeä-Tarttuva 3.0 SuomiNimeä-Tarttuva 3.0 Suomi

2 Tietoa toistavasta oppimisesta...

3 ...aktiiviseen, yhteisölliseen oppimiseen.

4 Oppijalähtöisyys •Keskustelu ja näkyväksi tekeminen. •Miten tieto siirtyy? Siirtyykö se? •Tiedon rakentaminen ja luominen. •Tietämisen taidot. Kognitiivisten toimintojen tuki. •Hajautettu ja jaettu asiantuntijuus. •Oppimisen tavoitteet. •Henkilökohtaisten oppimisympäristöjen sulautuminen yhteisön oppimisympäristöihin. •Korkea-asteen oppimismenetelmät. Työelämän avaintaidot.

5 Osaaminen ja asiantuntijuus verkostoissa Sari Veikkolainen: Jaettu asiantuntijuus -blogimerkintä 2010Jaettu asiantuntijuus -blogimerkintä "Vaatii rohkeutta riisua yltään vanhan arvovallan symbolit ja nähdä, että osaaminen ei ole minussa vaan verkostoissa." "Myönnän julkisesti että en tiedä asiaa, mutta tunnen ihmisiä, jotka tietävät tai heidän tuttunsa tietävät. Voimme keskustella ja ihmetellä yhdessä." "Olen omassa työssäni saanut maistaa jaettua asiantuntijuutta enkä voisi enää kuvitella työskenteleväni toisin. Se tuntuisi ihan hölmöltä. Yksin, miksi?"

6 Tiedon rakentaminen yhdessä "Tiedon rakentaminen muistuttaa parhaimmillaan tutkimusryhmän toimintaa. [...] yhdessä ryhmä kykenee etsimään ratkaisuja ongelmiin, joita opiskelijat eivät yksin kykenisi ratkaisemaan." Esim. kollektiivinen miellekartta. Lidblom-Ylänne, S. & Lonka, K. & Slotte, V. (2001). Aiotko opiskelijaksi. Edita, Helsinki.

7 Kuvat ja miellekartat Yhteisöllistä prosessointia

8 Opiskelijoiden kuvia oman arkensa ympäristöistäkuvia oman arkensa ympäristöistä

9 Mind42: Mitä aivoissa tapahtuu kuvan tilanteessa?Mitä aivoissa tapahtuu kuvan tilanteessa?

10 Mind42Mind42 integroitu Wikipediaan (engl.)Wikipediaan

11 Ryhmätyöskentely onnistuu (Mind 42 sisältää chatin)

12 Toinen hyvä ryhmän online miellekarta MindMeister MindMeisterMindMeister

13 Wiki Sisältöjen rakentelua ja opiskeluohjeita

14 Yhdessä rakentelua case PS5 Aloitimme PS5-kurssin wikin opiskelijoitten kanssa keväällä 2007 yhdeltä ainoalta sivulta, jossa oli opetussuunnitelma. PS5-kurssin wikin Samaa wikiä on rakenneltu useamman kurssin ajan. Opettajan aineiston lisäksi wikiin on tehty harjoituksia, sinne on kirjoitettu opetuskeskustelua ja sinne on upotettu opiskelijatöitä (luvan kanssa).

15 Sulautuvan opetuksenSulautuvan opetuksen idea. PS5-wikin historiasta löytyy alkutila. PS5-wikin historiasta löytyy alkutila.

16 Kurssi aloitettiin yhdeltä sivulta (kurssin ops)yhdeltä sivulta

17 Opiskelijoiden tuotoksiaOpiskelijoiden tuotoksia: toiminnallisuutta

18 PortfolioPortfolio yhtenä kurssin opiskelumuotona

19 Esseeharjoitus wikissä

20 Opettajan kommentoimat linkit

21 Ensimmäisen kurssin prosessi dokumentoitu blogiin.dokumentoitu blogiin

22 Blogi Opettajalla prosessin ohjaamiseen Opiskelijalla prosessissa etenemiseen Karhulan lukion tähtimalli Opettajan ohjausblogi

23 Ohjausblogi (tähtimalli) kurssiblogi ja opiskelijoitten blogit (Jere Majava 2005)Jere Majava 2005

24 #prosessin ohjaus #keskeiset linkit #opiskejoiden blogien linkit ja tuoreet lisäykset #kommentoitia ja nostoja opiskelijoiden blogeista #lisäaineistot

25 Opiskelijablogi: persoonallinen oppimispäiväkirjapersoonallinen oppimispäiväkirja

26 Some oppimisympäristönä Palvelujen integrointi

27 Avoimet ja henkilökohtaiset verkkosivustot: yleiskuva iGoogleiGoogle: henkilökohtainen sivu ks. iGoogle-ohjeiGoogle-ohje (Gmail = Googlen käyttäjätili, ks. ohje)ks. ohje Opettajan Blogger-blogi: ohjausviestejä ks. Pintakilta-blogiPintakilta-blogi Opiskelijan Blogger-blogi: kuin henkilökohtainen kurssivihko, juttua ja kuvia ks. Blogger-ohjeBlogger-ohje Facebook-sivu juttelua ja linkkejä Twitter lyhyitä tiedotteita Google-kalenteri wikin ja opettajan blogin etusivulla Pintakilta-wiki kuin oppikirja ja yhteinen kurssipäiväkirja Muiden blogit

28 Rakennesuunnittelu ennen opintojakson alkua. Valitse sopivat palikat. Mieti toiminnot ja yhdistely. CC BY-SA 3.0CC BY-SA 3.0 Rongas ja Kuusela 2011

29 Informaation ohjaaminen somepalveluilla Johtaa selkeämpään työskentelyyn ja vähentää verkossa eksymistä. Kalenteri – syötteet – sosiaaliset kirjanmerkit.

30 Kalenteri •Ajalliset tavoitteet rytmittävät verkkotyöskentelyä. Verkkokalenteri on hyvä ohjauksen apuväline. •Tärkeitä ominaisuuksia Google-kalenteri:Google-kalenteri o kalenterin upottaminen verkkosivuille o erilaiset kalenterinäkymät o mahdollisuus synkronoida omaan kalenteriin (iCal- muotoa tukevat kalenterit) o mobiili käyttöliittymä o muistutusten lähettäminen kalenterista o päivittäminen yhdestä paikasta selaimen kautta o päivittämisvastuuta voidaan jakaa

31

32 Upotettuna perinteiselle verkkosivulleperinteiselle verkkosivulle

33 Syöte ja syötteenlukija •Syöte tarkoittaa avoimelta verkkosivulta tuoreista sisällöistä muodostuvaa sisältövirtaa. •Syöte mahdollistaa sivustojen seuraamisen ilman, että käy kyseisillä sivuilla. •Syötettä voi seurata syötteenlukijalla, joka sijaitsee joko omalla koneella, mobiililaitteessa tai toimii verkkopalveluna. •Syötettä voi myös ohjata verkkosivulle, kuten blogin sivupalkkiin, pienoisohjelman avulla.

34

35 Google-syötteenlukijaGoogle-syötteenlukija: mahdollisuus kansioida kursseittain seurattavat kohteet, mahdollisuus jakaa sisältöjä eteenpäin

36 Sosiaaliset kirjanmerkit •Sama toiminto kuin suosikkisivujen (bookmarks, favorites) tallentaminen omalle tietokoneelle – sillä poikkeuksella, että tallennus tapahtuu verkkopalveluun, jolloin suosikkeihin pääsee käsiksi miltä tahansa nettiyhteydessä olevalta koneelta. •Kirjanmerkkeihin voi lisätä kuvailua ja hakusanoja. Kirjanmerkkejä voi myös välittää omille kontakteille. •Sosiaalisista kirjanmerkeistä voi luoda hakusanapilviä ja linkkilistoja, joita voi upottaa verkkosivuille. •Kirjanmerkkejä voi tallettaa verkkoon myös yksityisesti tai jakaa vain rajatulle ryhmälle. •Selaimelle voi asentaa painikkeet, joilla linkkien lisääminen on kätevää. •Diigo ja Delicious.DiigoDelicious

37

38 Aarne Hagmanin linkkikokoelma (ks. Diigo-ohje)linkkikokoelmaDiigo-ohje

39 Pieniä ja käteviä helmiä

40 Nopeasti avattu vertaistyöskentelytuokio: EtherPadEtherPad

41 Ideoitten kierrätystäIdeoitten kierrätystä: pallo pyörii.

42 Kurssikeskustelua Facebook-ryhmässä.

43 YouTube-soittolistat

44 FB-keskustelut näkyvät vain ryhmän jäsenille.

45 Podcast: esimerkki PS5-kurssilta: ppt-esitys + audiopodcastit verkko-opiskelijoille.esimerkki PS5-kurssilta:

46 AudioluennotAudioluennot: nauhoitus omalla koneella > mp3 > lähetys Posterous-blogiin sähköpostin liitteenä > blogin syötteen voi upottaa wikiin ja tilata iTunesiin.

47 Audioluentojen syöte

48 Audioluennot iTunesissa, josta ne voi siirtää mobiilisoittimeen.

49 Miksi sosiaalista mediaa? •Elinikäisen oppimisen polku •Suljetun ja avoimen yhdistäminen •Aktiivisen ja toiminnallisen oppimisen mallit •Eheyttävä, integroiva, ilmiöpohjainen oppiminen •Yksilöllisen ja yhteisöllisen yhdistäminen •Vertaistuki •Vertaistuotanto •Oppimisprosessin avaaminen ja tuki •Erilaisten oppijoiden tuki •Ajattelutaitojen ja tietoyhteiskuntataitojen oppiminen •Medialukutaidon ja kriittisen lukutaidon oppiminen •Luovuuden ja ilmaisutaitojen oppiminen

50 Ei tarvitse yksin ihmetellä: kirjat, lehdet, seminaarit, webinarit, verkko ja verkostot apuna oppimispolulla. Katso somejatko opettajille.somejatko opettajille


Lataa ppt "Sosiaalisen median helmet – lukiossa – 11.10.2011 Anne Rongas 2011 Creative Commons Nimeä-Tarttuva 3.0 SuomiNimeä-Tarttuva 3.0 Suomi."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google