Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Ylitornion maankäyttöstrategia Yhdistelmämallit

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Ylitornion maankäyttöstrategia Yhdistelmämallit"— Esityksen transkriptio:

1 Ylitornion maankäyttöstrategia Yhdistelmämallit 21.1.2013

2 Mistä rakennemallityössä on kysymys?
Maankäyttöstrategialla hahmotetaan koko kunnan alueen maankäyttöä yleiskaavoja kevyemmällä, strategisella menettelyllä Strategiassa asetetaan kunnan kehityksen tavoitteet Kehittämisen tavoitevuosi on 2030 Painopisteenä on keskusta-alueen ja muiden vetovoimaisten alueiden kehittäminen, sekä alueiden kehittämispotentiaalin esilletuominen. Tarkastelu tapahtuu teemoittain (asuminen, palvelut, liikenne, virkistys jne.) Strategialla määritellään kunnan maankäytölle pitkän aikavälin tavoitteet muodostamalla tulevaisuutta ennakoiva kehityskuva, jolla voidaan ohjata kunnan tulevaa kaavoitusta, maanhankintaa, kehityshankkeita, investointeja sekä kuntataloutta Strategian tärkeä osa on toteuttamisohjelma, jossa otetaan kantta mm. Kaavojen toteuttamisjärjestykseen ja aikatauluihin, kehityshankkeisiin, investointeihin jne. Työtä ohjaa Ylitornion kunnanhallituksen nimeämä ohjausryhmä

3 MAANKÄYTÖN JALOSTETUT RAKENNEMALLI-VAIHTOEHDOT VAIHTOEHTOJEN KUVAUKSET

4 Mallien muodostamisen taustaa
Rakennemallien pohjaksi on tehty perusteellinen esiselvitys Rakennemallit ovat kärjistettyjä kuvauksia tulevaisuuden mahdollisista kehityskuluista Vaihtoehdoissa korostuvat keskeiset kehitysteemat (asuminen, matkailu, työpaikat, rajayhteistyö jne.) eri tavoin VE 0 – Kuntaliitos VE 1 – Naapuri VE 2 – Väylä VE 3 – Reitti VE 4 – Luonnonvara Vertailussa väylä-malli koettiin kunnan kilpailukyvyn ja elinvoimaisuuden kannalta parhaimmaksi, luonnonvara-mallissa taas huomioitiin koko kunta ja kyläverkko Rakennemallivaihtoehtojen perusteella muodostettiin yhdistelmämallit VE Väylä + VE Luonnonvara + VE iDEAMALLI Yhdistelmämalleista valitaan optimaalinen ratkaisu ja laaditaan sen pohjalta Ylitornion elinvoima- ja maankäytön strategia ja sitä koskevat toimenpiteet

5 Mallien taustalla vahva vuorovaikutus
Nykytila-tarkastelu ja vahvuudet Asukkaat ja vuoro-vaikutus-tilaisuudet Ohjaus-ryhmä-työskentely ja tavoitteet Paikkatietotarkastelu Kylien kuuleminen Ohjausryhmä Asukkaat Kylien kuuleminen Yleisötilaisuudet Yrittäjät Övertorneå Tulevaisuuskysely Kommentointi Lapin liitto Lapin ELY Ohjausryhmä Kunnanvaltuusto Lähtökohtien ja tavoitteiden määrittely Vaihtoehtojen laatiminen Yhdistelmämallit -> mallin valinta, toimenpiteiden laatiminen

6 VE VÄYLÄ + VE LUONNONVARA + VE iDEAMALLI YHDISTELMÄMALLI
Ve0 Kuntaliitos Ve1 Naapuri Ve2 Väylä Ve3 Reitti Ve4 Luonnonvara VE VÄYLÄ + VE LUONNONVARA + VE iDEAMALLI YHDISTELMÄMALLI

7 VE VÄYLÄ +

8 VE VÄYLÄ + Asuminen Liikenne Palvelut Elinkeinot Virkistys ja matkailu
Asukasluku kasvaa nykyisestä Kasvu ja nauhamainen rakenne muodostuu Vt 21 ympärille, Torniojokilaakson palvelukeskustaan ja jokivarren kyliin Toiminnallinen rakenne tiivistyy Ylitornion ja Övertorneån välillä Kunnan itäosan kehittyminen tukeutuu matkailuun ja vapaa-ajanasumiseen Liikenne Tietoliikenneyhteydet paranevat Joukkoliikenne järjestetään Vt 21 – suuntaisesti, rata-yhteyttä kehitetään Torniojoen rantareittiä kehitetään Ylitornion ja Övertorneån välille luodaan yhdistäviä reittejä Yhteyksien kehittämisessä huomioidaan kaivostoiminnan kasvava liikenne Palvelut Palveluportit rakentuvat Vt 21 varteen Alkkulaan (Ylitornio eteläinen) ja Närkin liittymään (Ylitornio pohjoinen) Palvelut kunnan itäosissa painottuvat matkailuun Elinkeinot Uusia yritys- ja työpaikka-alueita syntyy Vt 21 varteen pääliittymiin ja Nuotiorannalle Rajakauppa vilkastuu, uusia kaupan hankkeita Virkistys ja matkailu Aavasaksa kehittyy ympärivuotisena matkailukeskuksena Ainiovaara kehittyy monipuolisena liikuntakeskuksena Vetovoimatekijänä Ruotsin läheisyys, kansainvälinen matkailu

9 VE VÄYLÄ + Vt 21 Övertorneå Yritys- ja työpaikka-alueita pääliittymiin
Uutta vapaa-ajan asumista Ainiovaaran ja Aavasaksan läheisyyteen Tengeliöjoen vesistöreitin ja sen varren matkailupalveluiden kehittäminen Alkkula Aavasaksa Raanujärvi Pekanpää Ainiovaara Matkailutoimintojen kehittäminen Torniojokivarteen Aavasaksan Master Planin mukaisten investointien toteuttaminen Vt 21 ja radan alitukset kylien kohdalla, mm. Kainuunkylä, Aittamaa, Vt 21 Pello Tornio Rovaniemi Övertorneå Torniojoen vesistöreitti Kevyen liikenteen yhteys välillä Kaulinranta - Pekanpää Keskustan rakenteen tiivistäminen – uutta asumista, palvelu- ja vuokra-asuntoja Matarenki Liikerakentamisen täydennystä keskustaan Alkkulanraitin kehittäminen (turvallisuus, pysäköinti, viihtyisyys ym.) Ainiovaaraa kehitetään liikuntakeskuksena Asumisen kehittämisvyöhyke Palvelukeskus Palvelukylä Palveluportti Närkin ja Niuron liittymien toimivuuden ja turvallisuuden parantaminen Rajakauppa ja yhteiset uudet kaupan hankkeet ja kunta-palveluiden kehittäminen Joukkoliikenteen kehittämiskäytävä Kaivosalueiden kuljetuksia ja liikennettä Ratayhteys Matkailupalveluiden keskus Matkailu- ja virkistysalue Matkailuportti

10 VE VÄYLÄ + Julkisen liikenteen toimivat yhteydet Tornioon ja Pelloon sekä palveluliikenne Övertorneå – Ylitornio Vt 21 Asumisen kehittämisvyöhyke Palvelukeskus Palvelukylä Palveluportti Kevyen liikenteen yhteys välillä Kaulinranta – Pekanpää, yhteys Matarenkiin Torniojoen vesistöreitti Rajakauppa ja yhteiset uudet kaupan ja palvelun hankkeet sekä kuntapalveluiden kehittäminen Matkailu- ja virkistysalue Matkailuportti Aavasaksa Alkkula Ainiovaara Matarenki Joukkoliikenteen kehittämiskäytävä Kaivosalueiden kuljetuksia ja liikennettä Ratayhteys Kehitettävä kevyenliikenteen yhteys Kehitettävä veisistöreitti Matkailuportti, Aavasaksan korostaminen, liittymän turvallisuuden ja toimivuuden parantaminen Alkkulanraitin kehittäminen (turvallisuus, pysäköinti, viihtyisyys ym.) Kuntatoimintojen keskus – tiivis, viihtyisä ja elinvoimainen keskusta Palveluportti palveluineen Niuron liittymään, Niuron liittymän parantaminen

11 VE LUONNONVARA +

12 VE LUONNONVARA + Asuminen Palvelut Elinkeinot Liikenne
Asukasluku kasvaa nykyisestä Kuntakeskus kehittyy palvelukeskuksena Uusi asuinrakentaminen painottuu keskustan ohella Tengeliöjoen varteen sekä kaivostoiminnan vaikutusalueelle Vapaa-ajanasuminen lisääntyy ja muuttuu osin ympärivuotisemmaksi Järvien rantoja kaavoitetaan asumiselle Liikenne Koko kunnan alueelle ulotetaan tehokkaat tietoliikenneyhteydet Liikenneinfraa kehitetään palvelemaan työmatkaliikennettä ja kaivostoiminnan kuljetuksia Vt 21 kasvavan liikenteen myötä risteysalueita kehitetään Palvelut Alkkula kehittyy palvelukeskustana Järvikylät kehittyvät kaivostoiminnasta ja matkailusta hyötyvinä palvelukylinä Elinkeinot Kaivostoiminnan käynnistyminen Ylitorniolla (ja muualla Länsi-Lapissa) tuo kuntaan merkittävästi uusia työpaikkoja Kaivostoiminnan myötä luodaan logistiikka- ja palvelualan työpaikkoja logistisen väylän (Vt 21) varteen Matkailutyöpaikat lisääntyvät ja työpaikkoja syntyy myös järvikylille Virkistys ja matkailu Vesistöjä kehitetään ympärivuotisina matkailu- ja virkistysalueina (rantareitit) Matkailu kehittyy Ainiovaaran ja Aavasaksan alueilla VE LUONNONVARA +

13 VE LUONNONVARA + Kaivostoiminnan ydinalue
Aavasaksan vesistö- ja luontomatkailu-painotteisten investointien voimakas kasvu Tengeliöjoen vesistöreitin ja sen matkailupalvelujen voimakas kehittäminen Kattava ja tehokas laajakaistaverkko Porotalouteen tukeutuvia matkailupalveluita Vesistöyhteys Pello, Kolari Matkailutyöpaikkojen kasvu kaivostoiminnan ohella Alkkula Aavasaksa Raanujärvi Pekanpää Ainiovaara Järvialueen rantojen kaavoittaminen kysynnän vastaamaan Ampumaurheilu-keskuksen kehittäminen hankkeen kautta Uutta loma-asumista Tengeliöjoen varteen ja Raanujärvelle Vt 21 kasvava (kaivos- ja matkailu-) liikenne ja sen myötä kehittyvät yritysalueet liittymissä Pello Tornio Rovaniemi Övertorneå Kaivostoiminnan ydinalue Kaivostoiminnan myötä kyliin syntyy uutta asumista ja uusia palveluja Kylien ohella kunta-keskus kehittyy palvelukeskuksena Luonnonsuojelualueiden, historialliset reittien hyödyntäminen virkistys- ja matkailutoiminnassa Kaivostoiminnan kuljetuksia itä-länsi -suunnassa , liikenneyhteyksien turvaaminen Torniojoen vesistöreitti Uusi rakentaminen ohjataan lähelle kylien keskustoja  kyläpalvelujen säilyminen Matkailu- ja virkistysalue Matkailun vetovoima-alue, mkk Matkailupalveluiden keskus Ainiovaaraa kehitetään liikunta-keskuksena Palvelukeskus Palvelukylä Tuulivoima-alue, mkk Kaivostoiminnan palvelualue Moottorikelkkareitit, mkk Kaivosalueiden kuljetuksia ja liikennettä VE LUONNONVARA +

14 Aavasaksan vesistö- ja luontomatkailu-painotteisten investointien voimakas kasvu
Tengeliöjoen vesistöreitin ja sen matkailupalvelujen voimakas kehittäminen Palvelukeskus Tuulivoima-alue, mkk Alkkula Aavasaksa Ainiovaara Vt 21 kasvava liikenne ja sen myötä kehittyvät yritysalueet liittymissä Torniojoen vesistöreitti Matkailu- ja virkistysalue Matkailun vetovoima-alue, mkk Moottorikelkkareitit, mkk Kaivosalueiden kuljetuksia ja liikennettä Kehitettävä vesistöreitti Kylien ohella kunta-keskus kehittyy palvelukeskuksena Liikenneyhteyksien kehittäminen, toimiva joukkoliikenne Järvikyliltä kuntakeskukseen Luonnonvarojen aktiivinen hyödyntäminen; uudistuva maatalous, luomutuotanto, puhdas lähiruoka, keräilytuotteiden jatkojalostus, kalastus, porotalous, metsätalous Ainiovaaran kehittäminen monipuolisena ja ympärivuotisena liikunta-keskuksena VE LUONNONVARA +

15 VE - iDEAMALLI

16 VE - iDEAMALLI Asuminen
Asuminen painottuu Vt 21 varteen ja Ylitornion keskustaan Osa-aikaista asumista rajan molemmin puolin Asukasluku kasvaa sekä Ylitornion että Övertorneån puolella Liikenne Vt 21 suuntaista palvelu- ja joukkoliikenteen kehittämistä Yhteinen joukkoliikennejärjestelmä ja kuljetusreitit Ylitornion ja Övertorneån välillä Raideliikenteen pilotti (kiskobussi) Ylitornio - Tornio Palvelut Niuron liittymään pysäyttäjä läpikulkuliikenteelle Yhteiset kunnalliset palvelut Övertorneån kanssa Elinkeinot Kaivostoiminnan käynnistymisen myötä (Ylitorniolla ja muualla Länsi-Lapissa) uusien palvelutyöpaikkojen kehittäminen ja yritysalueiden kaavoittaminen Uudet, rohkeat matkailuinnovaatiot ja niiden kautta syntyvät työpaikat (mm. lohi- ja melontakeskus) Puhtaiden elintarvikkeiden jatkojalostaminen, jakeluketju ja sen kautta syntyvät työpaikat Virkistys ja matkailu Aavasaksan, Svansteinin ja muiden hiihtokeskusten verkottuminen ja kehittyminen yhteisen markkinointibrändin alla Tengeliönjoki – Tornionjoki – yhtenäinen kalastus-, veneily-, melonta-, retkeily- ja elämyskokonaisuus Ohikulkuliikenne ohjataan pysäyttäjien kautta Ylitornion ja Övertorneån keskustoihin

17 VE - iDEAMALLI Kaivostoiminnan ydinalue
Matkailupalveluiden, mm. laskettelurinteiden, verkostoituminen ja markkinointi yhteisesti Ylitornio - Övertorneå Ampumaurheilukeskuksen uudet tuotteet ja tapahtumat Tehokkaaseen laajakaistaan perustuva uusi yritystoiminta Natura-alueisiin perustuvaa uutta matkailua Aavasaksa Pekanpää Alkkula Ainiovaara Raanujärvi Käyrävaara Uudet matkailuasumisen konseptit Ainiovaaralle ja Aavasaksalle, uudet matkailutuotteet Poro- ja metsätalouteen sekä kalastukseen perustuvat uudet tuotteet, innovaatiot ja matkailutoiminta Stopparit: matkailupysäkki Närkin ja palveluportti Niuron liittymään, Pello Tornio Rovaniemi Kylien vetovastuu palveluiden tuottamisessa Kaivostoiminnan ydinalue Vt 21 Perheasumisen konsepti kaivostoiminnasta hyötyviin palvelukyliin; lähipalvelut, lähityöpaikat, ekologisuus ja virkistys-mahdollisuudet Tengeliönjoen vesistömatkailu Matarenki Asumisen kehittämisvyöhyke Kuntakeskus Palvelukylä Kaivostoiminnan palvelukylä Palveluportti Palvelukohde Torniojoen rantareitti Palveluasumisyksikkö järvikylille Ekologisen rakentamisen malli ja uusiutuvan energian tehokas käyttö (mm. tuulivoima) Nuorten kokoontumis-paikka, nettikahvila (Niuro) Matkailu- ja virkistysalue Matkailukylä Matkailupysäkki Raideliikenne Joukkoliikenteen kehittämiskäytävä, mkk

18 VE - iDEAMALLI Asumisen kehittämisvyöhyke Vt 21 Kuntakeskus
Palvelukylä Palveluportti Palvelukohde Vt 21 Kevyenliikenteenväylä ja toimiva joukkoliikenne ja palveluliikenne (kutsubussi) Övertorneå – Ylitornio Lohi- ja melontakeskus (Tengeliönjoki - Torniojoki) Matkailu- ja virkistysalue Matkailupysäkki Matarenki Aavasaksa Alkkula Ainiovaara Käyrävaara Alkkulanraitin kehittämisen yhteydessä nuorisolle suunnattuja kokoontumispaikkoja, torin kehittäminen Asemanseudun kehittäminen: matkailuun linkittyvä asuminen, työpaikat, palvelut - kiskobussiliikenteen pilotointi Kevyenliikenteen silta välille Niuro – Övertorneå Opastus ”keskustaan” Hotellipalvelujen kehittäminen keskustassa – matkailun ”tuominen” keskustakuvaan Torniojoen rantareitti Raideliikenne Joukkoliikenteen kehittämiskäytävä, mkk Kehitettävä vesistöreitti Kehitettävä kevyenliikenteen yhteys Vanhan meijerin kehittäminen luovanalan toimintakeskukseksi; yrityksille ja nuorille tiloja Asuintontteja jokivarsinäkymillä – kunnan maanhankintaa


Lataa ppt "Ylitornion maankäyttöstrategia Yhdistelmämallit"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google