Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
1
Tuotekehityksen prosessit ja niiden hallinta
Ohjelmistojen suunnittelumenetelmät ja - työkalut
2
Johdanto Tuote Tuotekehitys Ohjelmistotuote
3
Tuote "Tuote voi olla yksittäinen esine tai palvelu, joka tyydyttää jonkin asiakkaan tai asiakasryhmän tarpeita. Tuote voi olla myös toiminnallinen kokonaisuus tai järjestelmä. Tuotteen arvoon vaikuttavat oleellisesti liitännäistekijät kuten imago, takuu, huolto ym. palvelut."
4
Tuotekehitys "Tuotekehitys on toimintaa, jonka tarkoituksena on etsiä, synnyttää, valita ja kehittää yritykselle uusia tuotteita sekä karsia pois vanhoja kilpailukykynsä menettäneitä tuotteita."
5
Ohjelmistotuote Esimerkkejä ohjelmistotuotteista? Tuoteryhmät?
Ohjelmisto, joka ei ole tuote?
6
Tuotekehitys ”Ideasta markkinoille” Tuotekehitysstrategiat Tuotteistus
Tuotteen elinkaari Tuoteohjelma Tuotekehityksen organisaatio
7
”Ideasta markkinoille” (1)
ongelma ratkaisu toteutus uusi idea, innovaatio vanhan idean parantelu ja kehitys vanhan idean uusi sovellus uusi, paranneltu toteutus
8
”Ideasta markkinoille” (2)
toteutus markkinat tuote markkinoiden analysointi asiakkaan tarpeen, ”kipupisteen” tunnistus teknologioiden tuntemus kilpailijoiden tuntemus
9
Tuotekehitysstrategiat
ensimmäinen markkinoilla (pioneeri) seurailija soveltaja ja erikoistarpeiden tyydyttäjä jäljittelijä
10
Tuotteistus (1) tuotteen tyyppi kohdennus, fokusointi tasot
”sellofaani”, järjestelmä, ... kohdennus, fokusointi kuka tätä tarvitsee? tasot standard, professional, enterprise
11
Tuotteistus (2) Hinnoittelu ja lisensointiperiaatteet
Käytettävän (ostetun) teknologian vaikutus lisensointiin HUOM! Teknologialla on tuotekehitykselle vain välineellinen arvo.
12
Tuotteistus (3) ”Tuoteperhe -ajattelu” komponentit osatuotteet
lisätuotteet erilaiset kombinaatiot...
13
Tuotteen elinkaari esittely kasvu kypsyys lasku
14
Tuoteohjelma Yrityksen markkinoimat tuotteet muodostavat kokonaisuuden, jota kutsutaan tuoteohjelmaksi
15
Tuoteohjelman tehtävät (1)
kehittää tuotteita jatkuvasti asiakkaiden tarpeiden muutoksia seuraten ylläpitää markkinoinnin ja tuotannon välityksellä toisiaan tukevia tuotteita, ns. tuoteperheitä
16
Tuoteohjelman tehtävät (2)
hylätä vanhentuneet ja kannattamattomat tuotteet ja tuoda tilalle uusia kilpailukykyisiä huolehtia liitännäistekijöistä (tuotevastuu-, patentti-, mallisuoja-, yms. kysymyksistä) tehdä tämä kaikki taloudellisesti kannattavalla tavalla
18
Tuoteohjelma (2) Neljä pääseikkaa on muistettava tuotekehitystä johdettaessa: asiakkaiden tarpeiden seuranta (ennusteet) luovuuden ylläpito (kilpailuetujen hankkiminen) järjestelmällinen toiminta (taloudellisuus ja kannattavuus) epävarmuuden sieto (riskien hallinta)
19
Tuotekehityksen organisaatio
Mitä rooleja / tehtäviä / henkilöitä tuotekehitystä tekevässä organisaatiossa tarvitaan?
20
Yhteenvetoa Tuotekehitysprosessi on hyvin iteratiivinen
Vaatii tiivistä ja kokonaisvaltaista yhteistyötä tuotekehityksen johdon, markkinoinnin, kehityksen, tuotannon ja asiakasrajapinnan välillä.
21
Yhteenvetoa (2) Asiakasrajapintojen luominen erittäin tärkeätä (kehitystyötä edistävän palautteen saamiseksi) Teknologioiden kehityksen seuraaminen Kilpailijoiden tunteminen
22
Yhteenvetoa (3) Tuotekehityksen ylin prosessi on tuoteohjelma.
Ohjelmistokehitys vs. tuotekehitys tuotekehitys vaatii suunnittelijoilta kokonaisvaltaista ”tuoteajattelua” ja ”markkinointikykyä”
23
Yhteenvetoa (4) Tuotekehitykseen ja sen suunnitteluun liittyy lisäksi…
patentit, mallisuojat, immateriaalioikeudet mahdollisesti tyyppi- tai viranomaishyväksyntää logistiikan järjestelemistä tuotetukea, yms.
24
Ohjelmistotuotannon prosessit tuotekehityksessä
Prosessimallit Tuotekehityksen vaatimukset Tärkeää tuotekehitysprosessissa Yhteenvetoa Lopputehtävä
25
Prosessimallit The waterfall approach Exploratory programming
Prototyping Formal transformation
26
Tuotekehityksen vaatimukset
Tuotekehitys on tuotannonkin kannalta iteratiivinen prosessi ”prototyping” ja ”exploratory programming” tukevat tätä hyvin
27
Tuotekehityksen vaatimukset (2)
Tuotekehitys saattaa olla pitkä prosessi (kymmeniä miestyövuosia), jolloin dokumentoinnin tärkeys kasvaa vesiputousmalli ja formaalit menetelmät tukevat taas tätä hyvin.
28
Tuotekehityksen vaatimukset (3)
Boehm’in spiraali kuvaa tuotekehitysprosessin kierroksia hyvin; ”prototyypitystä” asiakaspalautteet riskianalyysit jatkuvaa suunnittelua
29
Tärkeää tuotekehitysprosessissa
Dokumentointi Tuotekehitykselle tyypillisiä ”puoliteknisiä” dokumentteja; Whitepaper ”Datasheet” Manuaalit...
30
Tärkeää… (2) Versionhallinta ja konfiguraatiohallinta tuotehallinta
versioiden alaspäin yhteensopivuus tuoteperheen osien yhteensopivuus Mikä ohjelma tämä on… ?
31
Yhteenvetoa Tuotekehitys on ohjelmistokehitys prosessien kannalta hyvin samanlaista kuin mikä tahansa ohjelmistokehitys. Vaatii tiivistä yhteistyötä asiakkaiden ja markkinoinnin kanssa Jos ei ole markkinoita, ei ole tuotetta.
32
Lopputehtävä ”Autolaskurin” tuotteistaminen
Idea? -> Tuotestrategia? Tuotteen tyyppi? Kohdennus, fokusointi? Eri tasoisia versioita? Tuoteperhe? Hinnoittelu ja lisensointiperiaatteet? Arvio tuotteen elinkaaresta? Miten elinkaarta voisi jatkaa? Eli miten tuotteen elinikää voisi pidentää?
33
Kiitos! www.wts.fi Anssi Rantamäki Group Manager, WTS Oy
Ylistönmäentie 26 40500 Jyväskylä
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.