Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Ei kun menoks! Vaihdon motiivit Bastian Fähnrich Infotilaisuus, 28.4.2008 Kuvat: Tekniikan yksikön vaihdossa olleet opiskelijat ja harjoittelijat.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Ei kun menoks! Vaihdon motiivit Bastian Fähnrich Infotilaisuus, 28.4.2008 Kuvat: Tekniikan yksikön vaihdossa olleet opiskelijat ja harjoittelijat."— Esityksen transkriptio:

1 Ei kun menoks! Vaihdon motiivit Bastian Fähnrich Infotilaisuus, 28.4.2008 Kuvat: Tekniikan yksikön vaihdossa olleet opiskelijat ja harjoittelijat

2 Kysely: Miksi lähtisin vaihtoon? OSAKOn Study Abroad -päivien yhteydessä Bastian Fähnrich www.osakoweb.fi 2008 : N = 35 opiskelijaa (Oulainen) 2007 : N = 66 opiskelijaa (Oulainen) + 29 (Oulu) yhteensä = 95

3 - uusia kokemuksia - kielet - ihmiset - kulttuuri - matkustelu - oppiminen - mahdollisuudet - ainutlaatuisuus - järjestelyt - muuta

4 - kielet ”eri kielten oppimiseksi” ”kielitaidon parantamiseksi” ”testaamaan kielitaitoa” ”haluaisin harjoittaa kielitaitoani” ”kielikylpy”

5 - ihmiset ”uusiin ihmisiin tutustuminen” ”saa uusia ystäviä ja kavereita ympäri maailmaa” - kulttuuri ”eri kulttuureihin ja tapoihin tutustuminen”

6 - matkustelu ”vaihdon aikana jäisi aikaa” mm. ”paikallisen luonnon”, ”nähtävyyksien”, ”muiden maiden perheiden elämän” ”kokemiseen” ”vaihtelun vuoksi”

7 - oppiminen ”maailma avartuisi” ”saisi nähdä maailmaa muutenkin kuin vain perusturistin silmin” tai ”loman merkeissä”, ”näkemys asioista saisi uusia ulottuvuuksia” ”ymmärrys kulttuureista kasvaisi, myös omasta kulttuurista” jne. ”suvaitsevaisuus”, ”avoimuus muita ihmisiä ja kulttuuria kohtaan” ”oppii kunnioittamaan vieraita kulttuureja”

8 - oppiminen ”tutustuu eri maiden kouluihin ja työssäoppimispaikkoihin” ”näkisi terveydenhuoltoa ja oman alan käytäntöjä muissa maissa”, ”näkisin muiden maiden hoitokulttuuria” ”saa vaihtaa mielipiteitä tai kokemuksia ulkomaalaisen kollegan kanssa” ”voisi kokea erilaisia oppimis- ja opiskelutapoja” ”muualta tarttuu mukaan vaihtoehtoisia toimintatapoja” ”oppii maan ammattisanastoa” ”oppisin arvostamaan Suomea erillä tavoin” ”henkistä kasvua”, ”itseluottamusta”

9 - mahdollisuudet ”opiskelusta tai harjoittelusta ulkomailla voisi hyödyntää tulevaisuudessa, esim. työnsaannin suhteen”, ”työmahdollisuuksien kartoittaminen”, ”pystyisi hakemaan vaikutteita työelämään”, ”vaihdosta saisi etua ja apua työnhaussa” jne.

10 - ainutlaatuisuus ”lähteä vaihtoon on ainutlaatuinen tilaisuus opiskelun aikana” ”jäisi jotakin mitä muistella vanhana” - järjestelyt ”pääsee ulkomaille ja vieläkin tuen kanssa, koulu tukee...” ”koulu järjestää monia asioita, saa toimeentulotukea ulkomailla ollessaan” ”Oamk tukee ja auttaa käytännön järjestelyissä” ”avustukset ja tuet ovat suuri apu, hienoa että vaihto-opiskelua tuetaan tehden se mahdolliseksi monelle”

11 - muuta ”en ole koskaan käynyt ’kunnolla’ ulkomailla niin olisi mukava käydä uusia kokemuksia hakemassa” ”olisi eka käynti ulkomailla” ”vielä vaihtoon kun on sinkku” ”voisi siirtyä pois kylmästä talvesta johonkin lämpimään” ”vaihtelun vuoksi” (normaaliin kouluelämään verrattuna), ”virkistäytymisen vuoksi” ”kaverin ja/tai ryhmän kanssa lähtö ulkomaille kiinnostaisi” ”ulkomaille muutosta haavailen”

12 Kysely: Erasmus Student Network Survey 2006 www.esn.org S. Krupnik & E. Krzaklewska 2006 : N = 275 suomalaista opiskelijaa, yht. 12376 opiskelijaa Erasmus: 90 %, Muut: 10 %

13 Opiskelijoiden motivaatio opiskeluvaihtoon: 1 (ei tärkeää) – 5 (erittäin tärkeää)

14 Opiskelijoiden motivaatio opiskeluvaihtoon: Orientoituminen: Oppiminen ja työ (career) ja kokemus (experience)

15 Components of a Good Exchange Experience Bastian Fähnrich Info Session, 28 April 2008 Presentation of components is based on: Kurasto, K. & Heikkinen, N. (2002). Good Quality Student Exchange Experience. Views of Different Actors involved in the Erasmus Exchange. Master’s Thesis. University of Oulu, Faculty of Education. Modifications (PowerPoint Presentation) by Bastian Fähnrich

16 - Organisational Component - Social Component - Personal Component - Cultural Component - Linguistic Component - Academic & Professional Component

17 Organisational Component (Organising and coordinating activities relating to exchange matters in effective ways, involving all actors (exchange student, trainee, hosts, coordinators etc.) Is information available and distributed in time and at the right place, by the right person? However: depending not only on others, but getting organised and coordinating things by oneself!). Recommendation: being pro-active! Personal Component (Learning new things, recognising old features about oneself and others on a personal level) Cultural Component (Experiencing different ways of life, food, customs, beliefs, values etc.) Academic & Professional Component (Getting to know different ways of learning, studying and doing work across cultures, accomplishing good results for academic and professional career...) Linguistic Component (Communicating in different languages, learning new languages, improving language skills etc.) Social Component (Having the opportunity to enlarge one’s circle of friends, meeting people from different cultures and backgrounds: students, coordinators, teachers, workmates, locals etc.)

18 Take five minutes of time and write your ideas and thoughts about the components for a good exchange experience on a sheet of paper. Mention something relating to each component! Afterwards we’ll exchange our ideas and thoughts!

19 Questions? Comments? All the best for your exchange experience ;-)


Lataa ppt "Ei kun menoks! Vaihdon motiivit Bastian Fähnrich Infotilaisuus, 28.4.2008 Kuvat: Tekniikan yksikön vaihdossa olleet opiskelijat ja harjoittelijat."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google