Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Kanta ja asiakas-/potilastietojen toissijainen käyttö

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Kanta ja asiakas-/potilastietojen toissijainen käyttö"— Esityksen transkriptio:

1 Kanta ja asiakas-/potilastietojen toissijainen käyttö
Anna Kärkkäinen

2 Projektin tausta THL:n tehtävä on vuoden 2015 aikana tuottaa suunnitelma Kanta- tietojen hyödyntämisestä tilasto- ja rekisteritoiminnassa Perustettu projekti suunnitelman laatimista varten (TIREKA) asiakas- ja potilastietojen valtakunnallisesti yhdenmukaiset rakenteet otetaan käyttöön valtakunnalliset arkistopalvelujen myötä. Nykyisin sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittely ja valtakunnallinen tilasto- ja rekisteritiedon keruu tapahtuvat pitkälti erillisinä prosesseina.   THL:n TIETO-osastolla 2013 laadittu suunnitelma, jossa tunnistetaan kehittämiskohteita, joiden ratkaiseminen on edellytys asiakas- ja potilastietojen hyödyntämisessä alan tilasto- ja rekisteritoiminnassa. Huomioitava myös muut toissijaisen käytön tarpeet mm. tutkimus, biopankit, vavlvonta jne Säännölliset tiedonkeruut ja ”satunnaiset tarpeet” 12/29/2018

3 Potilas- tiedonarkisto Tiedonhallintapalvelu
Kansallisten tietojärjestelmäpalveluiden kokonaisuus Apteekki Resepti- keskus VRK:n varmennepalvelut Terveyskeskus A Lääketietokanta THL koodisto-palvelu Sairaalat Potilas- tiedonarkisto Valviran attribuuttipalvelu Terveyskeskus B Tiedonhallintapalvelu Keskeiset terveystiedot Omien tietojen katselu Suostumus ja tahdonilmaukset THL/OPER

4 Omien Tietojen Katselu
KanTa-palvelut Yli 18v Omien Tietojen Katselu KanTa-viestinvälitys Kansalaiset (> ) eResepti Lokit Uusimiset Lääkemääräykset Toimitukset IHE XDS-I Potilastiedon arkisto Kuvantaminen Lokit Apteekit (~800) ”Vanhat asiakirjat” Kuvailutiedot Potilaskertomus SHP:t (20) Tiedonhallintapalvelu Perus-TH (192) Diagnoosit Rokotukset RTG-lausunnot Toimenpiteet Labrat Fysiol. mittaukset Yksityiset palveluntuottajat (4000) Riskit Lääkitys Terv. ja hoitosuunn. Ammat-tilais-käyttö-liittymät epSOS NCP Suostumuksenhallinta ja tahdonilmaisut IHE epSOS yhteyspisteet (1-3) Elinluovutustahto Hoitotahto Suostumus ja kiellot * Pohjoismaat Muut kansalliset palvelut Tekniset standardit HL7 V3: CDA R2 taso 3 ja Medical Records IHE IT-I profiilit W3C XML DSig WS Addressing, WS-I TLS, X.509 Koodistopalvelu Terveydenhuollon ammattilaisten rekisteri Koodistot ja terminologiat Lomakerakenteet Varmennepalvelut SOTE-rganisaatiorekisteri Lääketietokanta Apteekkirekisteri Kansallinen Terveysarkisto

5 Potilastiedon arkiston tietosisältöjen laajentaminen (määräajat)
Käyttöönottovaiheesta lähtien arkistoidaan jatkuvaa potilaskertomusta, kirjataan näkymille otsikoiden alle vapaana tekstinä + tiettyjä rakenteisia tietoja 2016 Elinluovutustahto Hoitotahto Riskitiedot, lääkitys, pitkäaikaisdiagnoosit, toimenpiteet Tahdonilmaukset Suun terveydenhuollon rakenteiset tiedot Terveys- ja hoitosuunnitelma 2017 Mielenterveyslain mukaiset asiakirjat: MI-MIII +yhteydenpidon rajoittamispäätös Todistukset ja lausunnot Lähetteet ja palautteet Ostopalveluiden arkistointi 2020 Koostekannan käyttöönotto: rakenteisten keskeisten tietojen (lab, rtg, dg, tmp, lää, rkt, ris) arkistointi uusilla rakenteilla ja hyödyntäminen koostekannan kautta OPER 5

6 Aiempi selvitys Kannassa olevan tiedon hyödyntämisestä THL:n rekisteritoiminnassa
Aiemmin tehty selvitys Kannassa olevan tiedon hyödyntämisestä THL:n tilasto- ja rekisteritoiminnassa Tilasto- ja rekisteritoiminnan tiedonkeruun ja asiakas- ja potilastietojen käsittelyn nykytila yhteentoimivuuden tasojen ja KA-näkökulmien (toiminta, tieto, tietojärjestelmät, teknologia) kautta Pääpaino tietoarkkitehtuurissa eli asiakas- ja potilastietojen tietorakenteiden vertailussa tilasto- ja rekisteritietojen rakenteisiin 12/29/2018

7 Tunnistettuja kehittämistarpeita 1
Lainsäädännön kehittäminen Asiakastietolain luovutussäännöksessä mainitaan vain valtakunnalliset henkilörekisterit -> laajentaminen myös muuhun THL:n tilasto- ja rekisteritoimintaan Prosessit, kirjaaminen ja ohjaus Kertomusmerkintöjen ja tilasto- ja rekisteritoimintojen prosessien kuvaaminen, erityisesti potilaskertomusmerkintöjen ja hoitoilmoitusrekisterin kuvaaminen samaan prosessiin Yhtenäistetyn prosessin mukaisesti kertakirjaamiseen siirtyminen Kokonaisohjaus soten toimijoille ja järjestelmätoimittajille THL:stä, nykyisen erillisen OPER ja tilasto- ja rekisteritoiminnasta vastaavien yksiköiden erillisen ohjauksen sijaan 12/29/2018

8 Tunnistettuja kehittämistarpeita 2
Asiakas- ja potilastietojen sekä tilasto- ja rekisteritietojen harmonisoinnin jatkaminen Tietoarkkitehtuurin hallinta osana koodistopalveluprosesseja Harmonisoinnin systemaattinen edistäminen Päätökset siitä, miten epäyhteensopivista tietorakenteista päästään yhteen sovittuun rakenteeseen Tulevaisuuden tietotarpeet määriteltävä Tilasto- ja rekisteritietojen keruukäytännöt ja tietotarpeet syntyneet aikojen saatossa -> tavoitetilan päivittäminen huomioiden tietotarpeet päätöksenteon eri tasoilla (EU, kansallinen, alueellinen, paikallinen) 12/29/2018

9 Tunnistettuja kehittämistarpeita 3
Kelan kanssa arvioitava arkistopalvelusta tehtävän tiedonkeruun toteutuksen aikataulu ja kustannukset Tarvitaan uusia tietoteknisiä toteutuksia, jotka suunniteltava ja määriteltävä sekä aikataulutettava muuhun Kanta-kehitykseen 12/29/2018

10 Asiakas- ja potilastietojen sekä hoitoilmoitustietojen yhdenmukaisuus
Selvitetty kertomus- ja rekisteritietojen yhteisten tietojen yhdenmukaisuus Raportissa selvitetään (alustavasti) tarkemmin potilastietojen ja hoitoilmoitustietojen sekä sosiaalihuollon asiakastietomallin ja sosiaalihuollon tilastojen ja rekisterien yhteneväisyydet Huom! Alustava selvitys, kattaa vain Hoitoilmoitustiedot vs. potilastiedot Eroavaisuuksia myös hoitoilmoitusten kesken 12/29/2018

11 Asiakas- ja potilastietojen sekä hoitoilmoitustietojen yhdenmukaisuus
Syitä tietorakenteiden epäyhdenmukaisuudelle Tietojen käyttötarve on erilainen (esim. kaikkea asiakastietoa ei tarvita tilastoihin) Kaikkea tilasto- ja rekisteritoiminnassa tarvittavaa tietoa ei tallenneta asiakas- ja potilastietoihin (esim. talous- ja organisaatiokohtaiset tiedot) Kerättävien tietojen tietorakenteet ovat erilaiset (kerätään samaa tietoa, mutta tietorakenteet ovat erilaiset) Kerättävien tietosisältöjen terminologia vaihtelee (kerätään samaa tietoa, mutta terminologia ei ole yhdenmukainen) Tilastotuotannon pyrkimys jatkuvuuteen käsitteissä ja aikasarjoissa 12/29/2018

12 TIREKA-projekti Projektin toteutusaika 8-12/2015
Projektipäällikkö Anna Kärkkäinen Projektin omistaja tietojohtaja Pekka Kahri Ohjausryhmänä THL tietoosaston ohjausryhmä Projektiryhmässä jäseninä THL:n tilasto- ja rekisteritoiminnan asiantuntijoita Tavoitteena tuottaa suunnitelma Kannan hyödyntämisestä THL.n tilasto- ja rekisteritoiminnassa, THL:n yhteisen näkemyksen ja osaamisen kehittyminen Kantaan & tilastoihin ja rekistereihin liittyen 12/2015 saadaan tuotettua suunnitelma jatkotyöskentelystä, päätöksenteko/ esitys siitä miten ja mitä tietoja Kannasta saadaan poimittua vaatii tarkempaa työstämistä 12/29/2018

13 Suunnittelutyön eteneminen
Tilasto- ja rekisteritiedonkeruun nykytila Kerättävät tilastot ja rekisterit (nykyiset ja tietotarpeet) Tietosisältöjen tarkentaminen ja vertailun tarkentaminen muuttujatasolla sekä jatkaminen/ laajentaminen Asiakas- ja potilaskertomuksen ulkopuolelle jäävät tiedot Kertomuksen ja muuttujan tietotyypit, Miten tieto tuotetaan kertomusasiakirjalle Tavoitetilan määrittely – mitä jatkossa tarvitaan Yhteistyö lainsäädäntötyöryhmän kanssa Tekniset toteutusvaihtoehdot tietojen poimimiseksi Kannasta Tietojen poiminta asiakirjoilta Kustannus-hyötyjen arviointi Pilotointimahdollisuuksien arviointi ja suunnittelu 12/29/2018

14 Mitä pitää tehdä, jotta tietoja saadaan Kannasta
Kehittämispolun konkretisointi – mitä tehtävä eri yksiköiden näkökulmasta Tiedonkeruun tavoitetilan määrittely (säännölliset tiedonkeruut ja muut) Kustannus-hyöty – analyysi ja päätöksenteko toteutustavasta Kanta ja THL KA-tavoitetila ja kuvaukset, tarkempi arkkitehtuurimäärittely Lakimuutokset Prosessit Kelan kanssa tekninen suunnittelu tavoitetilan mukaisesti Vaatimukset asiakas- ja potilastietojärjestelmille Ohjauksen yhtenäistäminen (järjestelmäkehittäjät ja sote-toimijat) Tietosisältöjen ja rakenteiden harmonisointi – uudet tietosisällöt, jo käytössä olevat, koodistopalvelun prosessit, tarkempi ja laajempi selvitys tietorakenteiden yhteensopivuudesta THL:n tietojärjestelmien kehitys – tietojen poiminta Kelasta Pilototointi (aikataulu suhteessa valittavaan arkkitehtuuriin ja tietosisältöihin – mitä tietoja saatavilla ensivaiheessa ja miten) 12/29/2018

15 Vaihtoehtoja tiedonsiirtoon Kannasta
Kanta Kooste- kanta PTJ THL:n tilastojärjestelmät Kanta raportointijärjestelmä Tilastotiedon poiminta osana Kantaa THL TR-tietojen poiminta THL asiakirjojen vastaanotto Tiedot suoraan PTJ:stä THL:lle, joka tapauksessa toimitettava ne tiedot mitkä ei ole Kannassa Kansallinen Terveysarkisto

16 Kehittämisehdotukset ja muutostoiveet osoitteeseen
Kiitos! Kehittämisehdotukset ja muutostoiveet osoitteeseen 12/29/2018


Lataa ppt "Kanta ja asiakas-/potilastietojen toissijainen käyttö"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google