Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Väkivalta ja kouluyhteisö

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Väkivalta ja kouluyhteisö"— Esityksen transkriptio:

1 Väkivalta ja kouluyhteisö
Työkokous Martta October

2 Väkivalta ja kouluyhteisö
Esityksen rakenne: Väkivallan muodot ja ilmeneminen koulussa Tunnistaminen ja auttaminen Väkivallan ehkäisyn työkaluja Säädöspohja ja toimintaohjeet Martta October

3 Seksuaalinen häirintä Koulu-ampuminen Väkivaltainen kiusaaminen
Väkivaltainen radikalisoituminen ja ekstremismi Seurustelu-väkivalta FGM Perhe-väkivalta Ns. kunniaan liittyvä väkivalta Vaino Grooming Seksuaali-väkivalta Sisarusväkivalta Martta October

4 Väkivalta perheessä Väkivalta parisuhteessa lisää väkivallan riskiä myös lapsiin (Ross 1996) Väkivallan todistaminen voi olla lapselle yhtä vahingollista kuin väkivallan kohteeksi joutuminen itse Väkivalta usein syy vanhemmille erota, mutta väkivalta ei aina pääty eroon Kiistat huoltajuudesta voivat olla jatkumoa väkivallalle 11 % lapsista havainnut väkivaltaa jompaankumpaan vanhempaan kohdistuen viim. Vuoden aikana (Huttunen ym ) Väkivalta voi kärjistyä erossa. Ero riskitekijä. Väkivallan vaikutukset lapsiin, vaikuttaa vaikka ei kohdistuisi, ylisukupolvisuus, lisääntyneet terveysongelmat. Brittiläinen tutkimus: 50% parisuhteessa väkivaltaa käyttäneistä käyttänyt sitä myös lapsiin. Martta October

5 Lasten kokeman perheväkivallan yleisyys
Suomalaisten asenteissa: (LSKL asennetutkimus, Hyvärinen 2017, N=1009) 95 % vastaajista ei salli lapsen ruumiillista kuritusta 27 % pitää hyväksyttävänä lapsen tukistamista tai luunapin antamista 7 % hyväksyy kohtuullisen väkivallan 41 % vanhemmista kertoo kurittaneensa lasta fyysisesti tai henkisesti Nuorten kertomana: (Nuorten rikoskäyttäytyminen ja uhrikokemukset, 2012, N=4855) Fyysistä kuritusväkivaltaa on kokenut 43 % (Lasten ja nuorten väkivaltakokemukset 2008, N=13 460) 40 % on kokenut symbolista aggressiota Martta October

6 Lasten kokeman perheväkivallan yleisyys
Vanhempien kertomana: (Poliisiammattikorkeakoulun tutkimus 2012, N=3170) Vanhempi oli ristiriitatilanteessa kutsunut lasta tyhmäksi 39 % äideistä ja 36 % isistä Symbolista aggressiota vuoden aikana oli käyttänyt 49 % äideistä ja 29 % isistä Fyysistä kuritusväkivaltaa vuoden aikana oli käyttänyt 44 % äideistä ja 47 % isistä Koonnut: ETKL/Muukkonen

7 Nuorten (8. ja 9. lk) kokema seksuaaliväkivalta viimeisten 12kk aikana
Martta October

8 Martta October

9 Seksuaaliväkivallan kokemukset
Kaikki tapahtunut seksuaaliväkivalta tai –häirintä ei ole aikuisten tiedossa Tytöt kokevat häirintää useammin kuin pojat mutta myös pojat kokevat seksuaalista häirintää ja väkivaltaa, sukupuoli ja seksuaalinen suuntautuminen vaikuttavat kokemuksiin Seksuaalisen häirinnän ja väkivallan kokemukset ovat yleisempiä nuorilla, joilla on toimintarajoitteita, jotka ovat syntyneet ulkomailla tai asuvat sijoitettuna Aktiivinen seksuaalisen häirinnän ja väkivallan tunnistaminen, siihen puuttuminen ja oikea-aikaisen avun tarjoaminen on erityisen tärkeää näiden nuorten kohdalla Martta October

10 Tunnistaminen ja auttaminen
Kenen velvollisuus on tunnistaa ja puuttua kouluyhteisössä lapsen/nuoren kokemaan väkivaltaan? Mitä apua lapselle tarjotaan? Miten väkivaltaa voi ehkäistä koulussa? Martta October

11 Väkivaltaan puuttuminen
Puuttumisessa on oleellista toisia kunnioittamaan ohjaava kasvatus, turvallisena aikuisena oleminen nuorelle ja seksuaalista häirintää tai väkivaltaa epäiltäessä suora puheeksiotto ja oikea-aikainen auttaminen. Oppilaitoksilla tulee olla selkeät toimintatavat seksuaaliseen häirintään ja väkivaltaan puuttumiseksi ja niiden tulee olla oppilaiden saatavilla. Opettaja toimii oppilaitoskohtaisen opiskeluhuoltosuunnitelman valmistelussa ja opiskeluhuoltoryhmässä jäsenenä ja keskustelee oppilaan, opiskelijan ja huoltajan kanssa huolta herättävistä̈ asioista. Esityksen nimi / Tekijä

12 Väkivallan ehkäisy kouluyhteisössä
Seksuaalikasvatus, seksuaalikasvatus, seksuaalikasvatus! Tavoitteena seksuaalisen kehityksen tukeminen sekä positiivisen ja kunnioittavan suhtautumisen sekä väkivallattomuuden ja turvallisuuden opettaminen (UNESCO 2018) Turvataitoja tulee opettaa nuorille soveltuvilla menetelmillä ja mahdolliset toimintarajoitteet ja kielen ymmärtäminen huomioiden Ihmisoikeuskasvatus ja sanaston esittely on tärkeää myös siksi, että nuoret tuntevat oikeutensa ja nuorella on tarvittaessa sanoja ja keinoja tunnistaa seksuaalinen häirintä ja väkivalta ja kertoa siitä aikuiselle (Wissink ym. 2015) Esityksen nimi / Tekijä

13 OPH: Ohjeita oppilaitoskohtaiselle opiskeluhuoltoryhmälle (2018:4a)
Luo rakenteet yhteisölliselle ennalta ehkäisevälle työlle Valmistelee opiskeluhuoltosuunnitelman oppilaitokselle Valmistelee seksuaalisen häirinnän vastaisen suunnitelman Kokoaa hyvinvointitietoa eri lähteistä mm. Väkivallan esiintyvyydestä ko. Yhteisössä Seuraa ja arvioi suunnitelmien vaikuttavuutta Huolehtii opiskelijoiden osallisuudesta Vastaa yhteisön perehdytyksestä suunnitelmiin Kehittää ja arvioi omaa toimintaansa -> KTS. Myös ohjeet rehtorille/opettajalle/opiskeluhuollon henkilöstölle! Esityksen nimi / Tekijä

14 Kansainväliset sopimukset
YK:n Lapsen oikeuksien sopimus Art. 19 edellyttää lapsen suojelua kaikelta ruumiilliselta ja henkiseltä väkivallalta Lapsen oikeuksien komitea antanut huomautuksen Suomelle mm. puutteellisesta lapsen kuulemisesta (2005) Istanbulin sopimus (EN yleissopimus naisiin kohdistuvan väkivallan ja perheväkivallan ehkäisemisestä ja torjumisesta) Art 14 mukaan virallisiin opetussuunnitelmiin sisällytettävä oppilaiden kehitystasoon sovitettua opetusmateriaalia, joka käsittelee esimerkiksi naisten ja miesten välistä tasa-arvoa, kaavamaisista käsityksistä vapaita sukupuolirooleja, keskinäistä kunnioitusta, väkivallatonta ristiriitojen ratkaisemista, sukupuoleen perustuvaa naisiin kohdistuvaa väkivaltaa ja oikeutta henkilökohtaiseen koskemattomuuteen. Kansainväliset sopimukset velvoittavat viranomiaisia toimimaan väkivallan ehkäisemiseksi ja huomioimiseksi. Martta October

15 Perustuslaki 7 §:n mukaan jokaisella on oikeus henkilökohtaiseen vapauteen, turvallisuuteen ja koskemattomuuteen 19 §:n mukaan julkisen vallan on tuettava perheen ja muiden lapsen huolenpidosta vastaavien mahdollisuuksia turvata lapsen hyvinvointi ja yksilöllinen kasvu Vuoden 2012 perhesurmaselvitys: ”Lapsen etu ei aina toteudu viranomaistoiminnassa.” ”Väkivallan uhkaa ei tiedosteta tai oteta riittävän vakavasti.” ”Väkivallan riskiä tulisi arvioida systemaattisesti.” Lasten suojeleminen ja lapsen turvallisuuden varmistaminen on meidän kaikkien tehtävä omassa työssämme. Martta October

16 Muu relevantti lainsäädäntö
Lastensuojelulaki (LSL 4:24 §, 4:34 §, 4:40 §) Jos lapsen terveys tai kehitys vaarantuvat -> avohuollon tukitoimet tai jopa huostaanotto Viranomaisilla velvollisuus tehdä lastensuojeluilmoitus Ilmoitusvelvollisuus poliisille, jos työtehtävässä tulee tietoon, että lapsi saattaa olla väkivalta- tai seksuaalirikoksen uhri Rikoslaki Suojaa lasten ruumiillista koskemattomuutta ja itsemääräämisoikeutta Lasten ruumiillinen kurittaminen kriminalisoitu 1984 Seksuaalisen kanssakäymisen suojaikäraja 16 Huom. Laki lähestymiskiellosta menee tapaamisoikeuden edelle Ympäröivä lainsäädäntö: Tuki ja ilmoitusvelvollisuudet. Viranomaisilta edellytetään tunnistamista ja puuttumista. Martta October

17 Muu relevantti lainsäädäntö (jatkuu)
3) Perusopetuslaki (29 §), lukiolaki (21 §) ja laki ammatillisesta koulutuksesta (80 §) 4) Oppilas- ja opiskelijahuoltolaki (13 §) 5) Laki naisten ja miesten välisestä tasa-arvosta (7 ja 11 §) 6) Yhdenvertaisuuslaki (14 §) 7) Terveydenhuoltolaki (16 ja 17 §) 8) Työturvallisuuslaki (28 §) Esityksen nimi / Tekijä

18 Toimintaohjeet ja oppaat
Lasten kaltoinkohtelun tunnistaminen hoitotyössä ( Lastensuojeluilmoituksen tekeminen ( Seksuaali- ja lisääntymisterveyden toimintaohjelma: Edistä, ehkäise, vaikuta ( Opas seksuaalisen häirinnän ehkäisemiseksi ja siihen puuttumiseksi ( FGM puheeksiotto ( Lapsi rikoksen uhrina-esite: ( Turvataitoja lapsille / Turvataitoja nuorille ( Ihmisoikeuskasvatus Suomessa ( Kansallinen väkivaltaisen radikalisoitumisen ja ekstremismin ennaltaehkäisyn toimenpideohjelma (SM 15/2016) Martta October

19 Kiitos! Lisätietoja: www.thl.fi/vakivalta
-> Työn tueksi -> Lomakkeet Yhteystiedot: Martta October kehittämispäällikkö, lakimies Martta October


Lataa ppt "Väkivalta ja kouluyhteisö"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google