Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Eriyttämisen välineitä

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Eriyttämisen välineitä"— Esityksen transkriptio:

1 Eriyttämisen välineitä
Kouvola

2 Se ei tarkoita 32 erilaista tuntia!
Eriyttäminen Eriyttämisellä tarkoitetaan opetuksen järjestämistä siten, että oppilaiden tavoitteet ja tehtävät vaihtelevat yksilöllisesti. Se ei tarkoita 32 erilaista tuntia!

3 Tavoitteet Valtauttaa opiskelija vastaamaan omasta opiskelustaan.
Antaa jokaiselle opiskelijalle sopivia haasteita. Estää turhautumista ja sen sivuvaikutuksia. Mahdollistaa integraatio. Mahdollistaa monitasoinen oppiminen

4 Oppimisen vaiheet Ymmärtäminen
Muistiin painaminen ja muistista palauttaminen Soveltaminen

5 Soveltavia tehtäviä erilaisiin tilanteisiin
Eriyttäminen Kiitettävätaso (opiskelija osaa soveltaa oppimiaan asioita vieraaseen tilanteeseen) Hyvän osaamisen taso (ops määrittelee ja opiskelija osaa ilman apuvälineitä) Perustaso (oppilas suoriutuu apuvälineitä käyttäen ja on ymmärtänyt keskeisen sisällön) Soveltavia tehtäviä erilaisiin tilanteisiin Soveltavia tehtäviä aiheen tilanteisiin Mekaaniset perustehtävät Marisa Köngäs -- Kielikorvan korjauspaketti

6 tavoitetaso yksilöllinen Itsearviointi prosessin
Oppiminen on prosessi, tavoitetaso yksilöllinen Perustaso (=t1 ohjaavat, strukturoidut tehtävät ja toistot) Hyvän osaamisen taso (itsenäiset puolistrukturoidut tehtävät) Kiitettävä taso (soveltavat tehtävät) Palaute tasotehtävien välissä Itsearviointi prosessin lopussa Itsearviointi alussa

7 Itsearviointi

8 Kielioppi ja sisällönkäsittely
Sisältö ja kielioppitehtävät oppimispolkumaisesti: Asia 2 Harjoi-tukset Osaan Testi /tuo-tos Asia 1 Harjoitukset Testi /tuotos En osaa Harjoitus Opetus

9 Jokaisella oppijalla on omat haasteet ja omat vahvuudet opiskelussa. Opettajajohtoisessa opiskelussa, haasteisiin vastaaminen voi olla hankalaa, eikä myöskään oppijan valmiuksia päästä vahvistamaan. Oppilaslähtöisessä kielenopetuksessa jaan opetettavan kokonaisuuden sopiviin oppimiskokonaisuuksiin. Jokaiseen oppimiskokonaisuuteen suunnittelen opintopolkumaisen etenemisen, jolloin jokainen oppija voi edetä omalle tasolleen sopivaa vauhtia. Nopeimmat oppijat saavat myös haastaa itseään, sillä tehtävät vaikeutuvat polun loppupäässä. Tässä mallissa opettajan aika riittää yksilölliseen opetukseen, silloin kun oppija sitä tarvitsee. Malli mahdollistaa myös erityisoppijoiden integraation ja toimii hyvin samanaikaisopetuksessa.

10 Materiaalin suunnitteluun
Huonoimmat kyvyt omaavat oppilaat saattavat hyötyä strukturoiduista tehtävistä Ohjaavat kysymykset tekstissä auttoivat heikoimpia oppilaita, ei hyviä (Callender & McDaniel, 2007) Huonoimmat verbaaliset kyvyt omaavat oppilaat hyötyvät eniten käsitekartoista ja muusta visuaalisesta hahmottamisesta (Stensvold &Wilson, 1999)

11 Eteneminen Ryhmäyttäminen
Vanhan tiedon tunnistaminen (itsearviointi) ja tavoitteiden asettaminen. Uusi asia opitaan kirjan, videon, tietokoneen tms. välityksellä induktiivisesti. Opettaja ohjaa oppimaan ja korjaa väärät käsitykset ja johtopäätökset (näkyvät harjoituksissa, testeissä ja kirjoitettaessa auki omaa sääntöä). Opiskeluryhmät ovat joustavia, jolloin yksittäinen opiskelija vaihtaa ryhmää oman etenemisensä mukaan, niin että ryhmän jäsenet opiskelevat samaa asiaa. Opettajalle jää enemmän aikaa oppilaille, jotka tarvitsevat ohjausta ja opiskelijoille jää tilaa oivaltaa ja opettaa toisiaan.

12

13 Osaamisen osoittaminen
Draama (tilanne esitykset – videot) Portfoliot Äänitykset Kielioppitarinat Opetustuokiot/videot/tehtävät Sanastot Reagointi ja tuottavat kokeet Formaalit kokeet

14 Uhkakuvat = Opiskelija ei opi
Materiaali moniselitteistä/ kohderyhmälle väärää tai väärin tehtyä. Ohjaus on puutteellista Oppiminen jää vain opiskelijan vastuulle, jolloin opiskelijan henkiset kyvyt saavat liian suuren painoarvon. Marisa Köngäs

15 Esimerkki yhden kokonaisuuden opettamisesta
(Entre Amigos kpl 7 eläimet, koulupäivä, urheilu ja gustar - tyyppiset verbit yht. 3x75min) Kielioppi kirjan ulkopuolelta (mahdollistaa induktiivisen oppimisen), mekaanisia harjoituksia kirjassa vain vähän, vaikka asia on hankala Sanastoa paljon, tarvitaan aikaa ja harjoitusta Usea niveltesti jaksottamaan opintoja ja tasoittamaan ryhmäkokoja

16 Uuteen asiaan johdattaminen ja vanhan tiedon kertaus
Verbipeli (säännölliset verbit omavalintainen ryhmä) Socrative äänestys verbien taivutuksista (myös epäsäännölliset omavalintainen ryhmä) Uusi asia gustar -verbi (laulu: me gustas tú –Manu Chao) Päättelytehtävät verbin käytöstä (valmiit omaan ryhmään) Mekaaniset harjoitukset verbistä (kirja) –niveltesti (mekaaninen taivutus) kuuntelemaan kpl 7B , kysymykset kirjassa ja tekemään siitä teemasanasto (koulu) sekä sanasto harjoituksia (netti, lisäharjoitukset), suulliset harjoitukset (opettajan lisämateriaali, omat tehtävät) lisää mekaanisia harjoituksia (kirja, opettajan opas, netti) sekä opetusvideo (animoitu selitys, YouTube) –niveltesti uudelleen.

17 Luetun ymmärtäminen koulusanastosta (kirjan harjoituksista)  niveltesti
Kirjan harjoitukset kappaleesta, suulliset tehtävät (opettajan lisämateriaali), noppapeli  niveltesti uudelleen. luetunymmärtämisenä (harjoitukset kirjassa) kpl 7C. Teemasanaston keruu. Suulliset harjoitukset (urheilu, kouluaineet), muistipeli niveltestinä (netissä) Sanaston kertaustehtäviä, suullisia (a/b) kirjallisia käännöstehtäviä, sarjakuva, kuvatarina, muistipeli uudelleen Eläinsanastosta teemasanasto (kpl 7A ja netti). Kirjan harjoitukset – niveltesti. Kokoavia sanastoharjoituksia (opettajan opas ja muu lisämateriaali), sanasto pelejä ja suullisia harjoituksia tilannekorteilta. Oman sanaston täsmennystä ja sanakokeita netissä video uuden urheiluhallin avajaisista (youTube) tiivistelmä. Suullinen harjoittelu omista mieltymyksen kohteista (videointi). Luokkatovereiden haastattelu lempi eläin , kouluaine urheilu. Käännöstehtävä tai aine (oppikirjasta)

18 http://www. slideshare
Eriyttävien tehtävien suunnittelussa on hyvä ottaa huomioon, että heikot oppijat hyötyvät eniten strukturoiduista ja mekaanisista harjoituksista sekä teorian visualisoimisesta. Nämä resurssit kannattaa siis sijoittaa oppimispolun alkuun ja tällaisia tehtäviä kannattaa varata lisäharjoituksiksi perustason oppijoille. Hyvän ja kiitettävän osaamisen tasolle ohjataan enemmän laajemmilla ja soveltavilla tehtävillä. Tehtävät, joissa oppija joutuu laajasti käyttämään koko kielitaitoaan, kertaamaa vanhaa osaamistaan ja liittämään siihen uuden oppimansa haastavat parempiakin oppijoita ylittämään itsensä.

19 Materiaalin tekoon Äänittäminen, animointi ja oppimispolun tekeminen powerpointtiin (opetuksen havainnollistamiseen ja visualisointiin) QR -koodin teko (tunnin ulkopuolisiin tehtäviin) Socrative -ohjelman käyttö (Mielipiteet, testit, tutkivaoppiminen) Sanapilvi

20 QR Netissä ilmaisia ohjelmia sekä tekoon opastavia videoita.
Käyntikortti

21 GOQR.ME

22 Näin se siis tapahtuu

23 Jos sinulla on mobiililaite…
 name of room: Marisa Odota kysymyksiä…

24 Buongiorno signora, come si chiama?
A) Buongiorno, si chiama Maria Costa. Tu come stai? B) Buongiorno, mi chiamo Maria Costa. Lei come sta? C) Buongiorno, si chiama Maria Costa. Lei come sta? D) Buongiorno, mi chiamo Maria Costa. Tu come stai? E) Buongiorno, ti chiami Maria Costa. Tu come stai? Huoneen nimi Marisa

25 Where does the boat go? you're in the boat and throw a stone of two and half kilos out of the boat, what happens? The boat moves forward The boat stays in place The boat moves backward

26 Ja näin luot oman socrative-huoneen

27 Yksi kysymys kerrallaan, vastaustyypit ovat:
Monivalinta a-e Oikein – väärin Lyhyet vastaukset (joista voidaan myös valita äänestettävät vaihtoehdot) Valmiiksi tehdyt testit, useampi kysymys. Vastaustyypit ovat samat kuin yllä. Avaruusraketit etenevät oikeiden vastausten myötä Tee, muokkaa ja poista testejä täällä Muokkaa omia tietoja ja esim. huoneen nimeä täällä Poista huoneesta käyttäjät

28 Testi PowerPointissa Miten sanotaan minä pidän sinusta espanjaksi?
Me gustes tú Yo gusto tú Me gustas tú Yo gustas tú

29 Gustar verbi taipui kuin säännöllinen –ar verbi
Gusto Gustas Gusta Gustamos Gustáis Gustán Yritä uudelleen

30 Gustar verbin taivutti se mistä pidetään
Jos pidän kissasta kissa on lauseen subjekti espanjankielessä. Vaikka sanat ovat samassa järjestyksessä, ne ovat eri lauseenjäseniä MINÄ PIDÄN KISSASTA ME GUSTA EL GATO SUBJEKTI PREDIKAATTI OBJEKTI

31 Pronominina käytetään datiivia
ME MINULLE TE SINULLE LE HÄNELLE NOS MEILLE OS TEILLE LES HEILLE GUSTAR-VERBIN KANSSA SE KUKA PITÄÄ (KETÄ ASIA MIELLYTTÄÄ) TULEE –LLE (DATIIVI) MUOTOON, KUTEN SUOMESSA MINULLE SINÄ OLET MIELLYTTÄVÄ Yo Minä Tú Sinä Él /Ella/Usted Hän ja teitittely Nosotros Me Vosotros Te Ellos/Ellas/Ustedes He ja teitittely

32 GENIAL!!!!! Seuraavaan kysymykseen

33 El escritor La estantería El ordenador La silla
Katso kuvaa ja kirjoita siitä niin monta sanaa vihkoon kuin osaat. Kun et enää keksi sanoja näpäytä kuvaa ja tarkista sanasto.

34 Moi! No moi! Kiitos samoin! No mutta sepä mukavaa! Mitä kuuluu? Ihan hyvää! Entä itsellesi? Oli hauska tavata!

35 Power Point-ohjeita: tilanteen esittäminen sarjakuvana
Otsikkopalkki Valitse Lisää/Tekstikehys Luo kehys pitämällä hiiren vasenta painiketta alhaalla ja vetämällä sopivan kokoinen kehys dian yläreunaan, voit muuttaa kehyksen kokoa sen reunoissa olevista tartuntapisteistä Klikkaa kehystä hiiren oikealla ja valitse Muotoile muotoa Valitse Täyttö/Tasainen täyttö ja valitse sitten haluamasi väri Klikkaa kehystä hiiren oikealla ja valitse Muokkaa tekstiä Kirjoita teksti palkin sisään Aktivoi teksti ja valitse haluamasi väri Sulkemispainike Valitse Lisää/Muodot/ Kaavojen muodot/kertomerkki (x) Luo painike pitämällä hiiren vasenta painiketta alhaalla ja vetämällä sopivan kokoinen rasti Klikkaa rastia hiiren oikealla ja valitse Muotoile muotoa Valitse Täyttö/Tasainen täyttö ja valitse sitten haluamasi väri Klikkaa rastia hiiren oikealla ja valitse Lisää/Toiminto/ Hyperlinkki/Lopeta diaesitys Paina OK Tässä ohjeessa käydään läpi vaihe vaiheelta sarjakuvamaisen keskustelutilanteen luominen Power Pointilla. Aloita tekeminen tyhjästä diasta. Kun olet tehnyt otsikkopalkin ja navigointipainikkeet, klikkaa diaa hiiren oikealla vasemman reunan dialajittelussa ja valitse Monista dia. Klikkaa oikeassa alakulmassa olevaa nuolta jatkaaksesi eteenpäin ohjeessa. Navigointipainike/Edellinen dia Valitse Lisää/Muodot/Leveät nuolet Luo muoto/nuoli pitämällä hiiren vasenta painiketta alhaalla ja vetämällä sopivan kokoinen nuoli, voit muuttaa muodon kokoa sen reunoissa olevista tartuntapisteistä Klikkaa kehystä hiiren oikealla ja valitse Muotoile muotoa Valitse Täyttö/Tasainen täyttö ja valitse sitten haluamasi väri. Voit myös valita varjostuksen, kuten tässä on tehty. Klikkaa nuolta hiiren oikealla ja valitse Hyperlinkki Valitse linkin kohteeksi Kohta tässä tiedostossa/Edellinen dia Poista lopuksi tämä painike ensimmäisestä diasta! Navigointipainike/Seuraava dia Kopioi vasemmalla oleva painike ja liitä Tee muodosta peilikuva vetämällä reunassa olevasta tartuntapisteestä Klikkaa nuolta hiiren oikealla ja valitse Muokkaa hyperlinkkiä Valitse linkin kohteeksi Kohta tässä tiedostossa/Seuraava dia Poista lopuksi tämä painike viimeisestä diasta!

36 Sarjakuvaruutu Power Point-ohjeita: tilanteen esittäminen sarjakuvana
Valitse Lisää/Muodot/Suorakulmio Luo suorakulmio pitämällä hiiren vasenta painiketta alhaalla ja vetämällä sopivan kokoinen alue, voit muuttaa muodon kokoa sen reunoissa olevista tartuntapisteistä Klikkaa kehystä hiiren oikealla ja valitse Muotoile muotoa Valitse Täyttö/Ei täyttöä Valitse Viivan väri/Yhtenäinen viiva Valitse Viivatyyli ja aseta viivan leveydeksi 3 pt Klikkaa muodon reunaa hiiren oikeanpuoleisella painikkeella ja valitse Kopioi Klikkaa minne tahansa kohtaan diassa hiiren oikeanpuoleisella painikkeella ja valitse Liitä Siirrä uusi ruutu sopivaan kohtaan diassa Toista kohdat 8 ja 9 kunnes sinulla on neljä ruutua aseteltuna diaan

37 Hahmot Power Point-ohjeita: tilanteen esittäminen sarjakuvana
Valitse lisää/ ClipArt Kirjoita ruudun oikeaan reunaan ilmestyvään hakuun sopiva hakusana (ihmiset, ammatit, henkilöt, …) Klikkaa sopivaa hahmoa hakutuloksissa lisätäksesi sen diaan Asettele hahmo(t) ruutuun Kopioi hahmot kuhunkin ruutuun

38 Puhekuplat Power Point-ohjeita: tilanteen esittäminen sarjakuvana
Valitse Lisää/ Muodot/Kuvatekstit/sopiva puhekupla Luo kupla pitämällä hiiren vasen painike alhaalla ja vetämällä. Voit muuttaa kuplan muotoa tartuntapisteistä venyttämällä. Muuta kuplan täyttöväriä ja viivan paksuutta halutessasi klikkaamalla hiiren oikealla ja valitsemalla Muotoile muotoa Lisää tekstit kupliin klikkaamalla kuplaa hiiren oikealla painikkeella ja valitsemalla Muokkaa tekstiä No moi! Moi!

39 Äänten lisääminen ruutuihin
Power Point-ohjeita: tilanteen esittäminen sarjakuvana Ihan hyvää! Entä itsellesi? No moi! Mitä kuuluu? Moi! No mutta sepä mukavaa! Äänten lisääminen ruutuihin Valitse Lisää/ Ääni/Nauhoita ääni Klikkaa äänityspainiketta nauhoittaaksesi äänen ja pysäytyspainiketta lopettaaksesi äänityksen Klikkaa OK Siirrä kaiutinsymboli sopivaan kohtaan diassa Tee samaan tapaan erillinen äänitys kuhunkin ruutuun TAI Valitse Lisää/ Ääni/Ääni tiedostosta Valitse valmiiksi jollakin toisella ohjelmalla nauhoittamasi wav-muotoinen äänitiedosto Kiitos samoin!

40 HACERSE A José no le gustaba deporte
Pero cuando empezó a practicar gimnasio, en seis meses se hizo un atlético HACERSE

41 Convertirse ..la rana se convirtió a un principe hermosísimo
Cuando la principesa besó a la rana… ..la rana se convirtió a un principe hermosísimo ¿? ¿QUÈ? Convertirse

42 Animoitu teksti ja ääni 1
Ensimmäinen asia Toinen asia Kolmas asia Ohje: Tee ensin tekstit ja animoi ne rivi kerrallaan: Animaatiot/himmennys Aseta animaatiot niin, että ne alkavat kukin edellisen jälkeen Nauhoita puhe: Lisää/Ääni/Nauhoita ääni tai Lisää/Ääni/Ääni tiedostosta Muuta animaatioiden sisääntuloasetukset sopiviksi muuttamalla kunkin animaation viivettä (kaksoisklikkaa animaatiota Mukautettu animaatio –ruudussa)

43 Power Point-ohjeita: tilanteen esittäminen sarjakuvana
Ihan hyvää! Entä itsellesi? No moi! Mitä kuuluu? Moi! No mutta sepä mukavaa! Kiitos samoin! Kiitos samoin! Oli hauska tavata!

44 Sanapilvi

45 Sanapilvi

46 Wordle sanapilvi – www.wordle.net

47 https://docs.google.com/open?id=0B6e1o7KX9lk2a3VhOHNPZVN4dDQ
Oppija, jolla on erityisvaikeuksia kielen oppimisessa, tarvitsee yleensä aikaa harjoitella omia haasteitaan. Harjoittelua voidaan tehostaa, tekemällä oppijalle hänen taitojaan vastaava oppimissuunnitelma. Esimerkiksi oppija, jolle vieraan kielen äännejärjestelmä on epäselvä, hyötyy äänteiden mekaanisesta opiskelusta, kun taas oppija, jolla on vaikeuksia käden hienomotoriikassa, hyötyy suullisesta työstämisestä kirjallista enemmän. Aina ei tarvitse tehdä isoja juttuja oppimista helpottaakseen, joskus vain fonttia vaihtamalla voi auttaa oppijaa lukemaan tekstin helpommin. Tarkkaavaisuuden voi kiinnittää vain yhteen kohteeseen kerralla ja usein oppijoiden tarkkaavaisuutta joutuu ohjaamaan. Asioita toistamalla ja kertaamalla voi yrittää tavoittaa useamman oppijan tarkkaavaisena hetkenä. Oppimista ei tapahdu, jos tarkkaavaisuus on kadoksissa. Opetuksessa ei myöskään voi olettaa, että oppijan tarkkaavaisuus kykenisi kiinnittymään sekä taululla olevaan tekstiin/ kuvaan ja opettajan opetukseen. Yksi asia kerralla on hyvä muistisääntö jokaiselle tunnille.

48  Perustason harjoituksia löytyy paljon valmiina netistä. Ne ovat yleensä mekaanisia tai hyvin strukturoituja samoja asioita voi harjoitella monella eri tavalla. Hyviä hakusanoja ovat esim. ”kielioppiharjoituksia”, ”luetunymmärtäminen”, ”interaktiivisia harjoituksia adjektiiveistä”, ”oppimispelejä” sillä kielellä millä niitä haluat löytää. Englanniksi löytyy myös muiden kielten opetukseen paljon tehtäviä. Tässä vielä muutamia sivustoja, jotka eivät välttämättä aukea iphonella.

49 http://teachertube. com/videos. php
Toiminnallisuus on luonnollinen osa kielenopetusta, sillä kieleen kuuluu kommunikatiivisuus. Toiminnallisia tehtäviä voi muokata eri aiheen ja ryhmän mukaan itselle sopiviksi. Linkeissä muutamia esimerkkejä harjoituksista, joilla toiminnallisuutta voi tunnilla lisätä.


Lataa ppt "Eriyttämisen välineitä"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google