Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

NUORTEN TIETO- JA NEUVONTAPALVELUT NUORISOTYÖN PERUSPALVELUNA

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "NUORTEN TIETO- JA NEUVONTAPALVELUT NUORISOTYÖN PERUSPALVELUNA"— Esityksen transkriptio:

1 NUORTEN TIETO- JA NEUVONTAPALVELUT NUORISOTYÖN PERUSPALVELUNA
Kanuunaverkoston teemaseminaari , Oulu Koordinaattori Jaana Fedotoff Monday, September 17, 2018

2 ”Jotta tiedetään mihin mennään, on tiedettävä mistä tullaan”
nuorisoneuvontaa jo 50-luvulta mm. Helsingissä ja Turussa luvulla alle 20 kunnan nuorisotyöntekijät toteuttivat ja kehittivät työmuotoa ja palveluita, lama-aikana vain 10 kaupunkia suomalaisen nuorisotyön osaamisen ”vientituote” jo 90-luvulta lähtien  alan toimijat vahvasti mukana eurooppalaisessa verkostossa Nuorisotyöntekijät aktivoituivat 90-luvun lopulla verkostoitumaan ja kehittämään tavoitteellisesti työmuotoja, koulutusta, tietotaidon vaihtoa, verkostoitumista, nuorten osallisuutta, ei kansallista koordinointia tai vastuutahoa Kansallinen strategia ja vaateet työmuodon asemalle luovutettiin ministeri Karpelalle 2003, samalla verkoston vahvan sitoutumisen osoituksena julkaistiin ”Näkökulmia nuorisotiedotus- ja neuvontatyöhön”-kirja Euroopan unionin nuorisopolitiikan Valkoisen kirjan vaikutuksesta 2001 nostettiin nuorille suunnatut tieto- ja neuvontapalvelut yhdeksi prioriteetiksi Nuorisolaki 2006, nuorten tieto- ja neuvontapalvelut yhdeksi nuorisotyön tavoitteelliseksi peruspalveluksi Nuorten tieto- ja neuvontapalveluiden kansallinen koordinaatio- ja kehittämistehtävä osoitettiin 2006 Oulun kaupungin nuorisoasiainkeskukselle Monday, September 17, 2018

3 ”Tieto on jokaisen nuoren oikeus” Nuorten tieto- ja neuvontatyötä ohjaavat:
Nuorisolaki Lapsi- ja nuorisopolitiikan kehittämisohjelma Euroopan neuvoston suositus nuorisotiedotuksesta1990 & Opetusministeriön suositus kunnille nuorisotiedotuksesta vuonna Uusi Euroopan neuvoston suositus tulossa vuonna 2010 Eurooppalaiset nuorten tieto- ja neuvontapalvelutyön periaatteet vuodelta 1993 (ERYICA), periaatteet päivitetty 2004 Eurooppalaiset verkkopohjaisen nuorten tieto- ja neuvontapalvelun periaatteet (2009) EU:n nuorisopolitiikan valkoinen kirja 2001, erityisesti toimenpiteet nuorten osallistumisesta ja heille tiedottamisesta Euroopan neuvoston ministerikomitean hyväksymä päätöslauselman Euroopan neuvoston nuorisopolitiikasta, prioriteettina ihmisoikeudet ja demokratia 2008 painottaen myös tiedotus- ja neuvontapalvelujen saatavuutta 8. Euroopan unionin nuorisopoliittinen strategia, jonka nuorisoasioista vastaavat ministerit hyväksyivät , luo puitteet nuorisotoimialan yhteistyölle vuosille koko EU:n alueella  nuorille suunnatut tieto- ja neuvontapalvelut tulee läpileikata kaikki nuorille suunnatut palvelut Monday, September 17, 2018

4 Nuorten tieto- ja neuvontatyö nuorisotyön tavoitteellisena peruspalveluna on mm.
Ammattitaitoista tietoa, ohjausta ja neuvontaa erilaisissa nuorten elämään liittyvissä kysymyksissä ja huolenaiheissa Nuorille tiedottaminen eri kanavia ja menetelmiä käyttäen mm. sosiaalista mediaa ja nuorten vertaisryhmiä monipuolisesti hyödyntäen,  Joustava ja reagoiva ote uusien välineiden käyttöönotossa Nuoren henkilökohtainen ohjaus, neuvonta ja tukeminen lähipalveluna palvelupisteissä sekä erilaisissa verkkopohjaisissa palveluissa sis. sosiaalisen median mahdollisuudet ja välineet Nuorten vertaistoiminnan, osallistumisen, vaikuttamisen ja kuulemisen tukeminen Nuorille mahdollistetaan tila sisällöntuottajina ja aktiivisina palvelujen kehittäjinä sekä palvelujen laadun arvioijina Nuorten kuuleminen palvelujen suunnittelussa ja toteuttamisessa Monday, September 17, 2018

5 Kuntien ”itsemääräämisoikeus” palvelujen tuottamisessa
Euroopan tason periaatteet antavat suuntaviivoja työn sisällölliselle toteuttamiselle ja kehittämiselle, eivät määrittele mallia tai menetelmää  maksuttomuus, nuorten suosimien välineiden hyödyntäminen, nuoret mukaan toteuttamaan ja arvioimaan, matala kynnys, ammattitaitoiset työntekijät... Kansallinen koordinaatio- ja kehittämiskeskus tuki- ja asiantuntijapalvelu kunnille ja järjestöille palvelujen järjestämiseksi ja tuottamiseksi Kunnat toteuttavat palveluja itsenäisesti, ei ole määrättyä mallia, muotoa, välineitä tai menetelmiä, vaan palvelun tulee perustua paikallisiin tarpeisiin suhteutettuihin tavoitteisiin, suunnitelmiin ja resursseihin  kuntien/seutujen nuorten tieto- ja neuvontapalvelujen ja verkkomedioiden kehittämishankkeet 2 milj. € vuonna 2010  mitä hankkeet tuottavat, kehittävät, mitä hankkeista jää elämään Palveluiden perustamiseen tai muutoksiin liittyvät paikalliset ratkaisut tulee perustua tutkittuun, analysoituun tietoon, nuorten kuulemiseen, monialaiseen yhteistyöhön ja palvelujen laadukkaaseen arviointiin Monday, September 17, 2018

6 Muuttuneet toimintaympäristöt
työ yhä monialaisempaa, moniammatillisempaa asiakkuudet haasteellisempia, vaatii työntekijöiltä laajaa osaamista ja ammattitaitoa (kasaantuneet ongelmat, asiakaspalvelutilanteen kesto pidentynyt, todellista syrjäytymistä...) uudet välineet ja menetelmät, joihin tarvitaan koulutusta  joustava, nopea reagointi välineiden haltuunotossa (tänään Facebook, huomenna ?) heikkojenkin signaalien lukutaito, seurattava ajassa liikkuvia ilmiöitä ja sosiaalisessa mediassa käytäviä nuorten keskusteluaiheita jalkautetut täsmäpalvelut verkossa tai fyysisessä toimintaympäristössä mm. teemalliset työpajat ryhmille nuorten osallistuminen ja kuuleminen palvelujen tuottamisessa (muodot, menetelmät ja välineet) onko isojen kaupunkien ongelmana kankeus ja hitaus muutoksissa ?  kehittämisenprosessit vievät isossa organisaatiossa aikaa  muutoksen tulee tapahtua hierarkisesti, jolloin  kun muutosprosessi vie aikaa, odotetaan päätöksiä eikä kehittämistä tapahdu  onko päätöksentekijöillä riittävät tiedot tehdä päätöksiä muuttuneiden toimintaympäristöjen asettamiin vaatimuksiin suhteessa palveluihin ? toimintaympäristöjen analysointi ja sitoutuminen pitkäntähtäimen suunnitelmiin Monday, September 17, 2018

7 Nuorten tieto- ja neuvontapalveluiden kansallinen koordinaatio- ja kehittämiskeskus
Tavoitteena kattavan palveluverkoston rakentaminen alueellisesti ja tasa- arvoiset sekä laadukkaat nuorten tieto- ja neuvontapalvelut Suomessa. Asiantuntija- ja tukipalvelu tieto- ja neuvontapalveluiden toteuttamiselle ja kehittämiselle kunnille, hankkeille, järjestöille... Ohjaus ja neuvonta alan ammattilaisille, Koulutuksen järjestäminen palveluita tuottaville tahoille, työntekijöille Alalla työskentelevien tietotaidon ja yhteistyön tukeminen sekä kansallisen verkoston vahvistaminen Kehittämishankkeet ja Eurooppalainen yhteistyö toimintaedellytysten ja alueellisten palvelujen kehittämiseksi Nuorten osallisuuden, kuulemisen ja vaikuttamisen mahdollistaminen kunnallisia nuorten tieto- ja neuvontapalveluita hyödyntäen, Verkkodemokratiapalvelu Aloitekanava.fi (Lanuke ) Monday, September 17, 2018

8 Työmuodossa käytettävät käsitteet
Tiedottaminen Ohjaus Neuvonta Nuorten tieto- ja neuvontapalvelut Nuorisotiedotus Vertaisneuvonta Vertaistiedottaminen Tietotyö/-palvelua Verkkopohjainen nuorisotyö Verkkonuorisotyö Monday, September 17, 2018

9 Nuorten tieto- ja neuvontapalveluiden kansallinen verkosto lukuina
Nuorten tieto- ja neuvontapalveluja järjestetään 233 kunnassa 141 pistettä/keskusta  38 verkkopohjaista palvelua Nuorten tieto- ja neuvontapalveluja järjestävissä kunnissa asuu 87% ( ) –vuotiaista nuorista Lähde: Tilastokeskus 2008 lopussa Verkkopalveluissa yksittäisiä käyttäjiä (168 kunnan tiedot) Ohjaus- ja neuvontakontakteja/kertoja (168 kunnan tiedot) Tapahtumissa tai ryhmissä kohdattuja nuoria (168 kunnan tiedot) Koordinaatio- ja kehittämiskeskuksen järjestämiin koulutuksiin ja seminaareihin osallistui noin 618 henkilöä lisäksi Aloitekanana-palvelun koulutukset ja tilaisuudet, joissa oltiin mukana 340 henkilöä. Monday, September 17, 2018

10 Toiminnan painopistealueet vuonna 2010
Kunta- ja palvelurakenneuudistuksen vaikutusten arviointi palveluihin ja toiminnan mukauttaminen muutoksiin; palveluja ja resursseja yhdistetään Yhteiskunnallisten muutosten vaikutus seuranta nuorten elämään ja niiden huomioiminen palvelujen toteuttamisessa kansallisella ja paikallisella tasolla Kansallisen verkkopalvelun 1. osakokonaisuuden toteutus Viestinnän tehostaminen hyvien käytänteiden ja työmuodon merkityksen vahvistamiseksi  yhteisöllisen median hyödyntäminen Nuorten vaikuttamisen, osallistumisen ja kuulemisen eteenpäin vieminen mm. osana koulujen verkkodemokratiakasvatusta ja peruspalvelujen arviointia sekä kehittämistä Kuntapäättäjien ja virkamiesten sitouttaminen verkkodemokratiapalvelu Aloitekanava.fi:n käyttöön  oikeata vaikuttamista ja vuoropuhelua. pelkkä väline ei riitä Laadukkaiden hankkeiden toteuttaminen kansalliselle, alueellisella tasolla ja eurooppalaisella tasolla; hankekoulutukset ja – arvioinnit, seuranta... Aktiivinen osallistuminen eurooppalaiseen nuorisopoliittiseen linjaukseen nuorten tieto- ja neuvontapalvelujen uusiksi suuntaviivoiksi; kuulemistilaisuudet Monday, September 17, 2018

11 Haasteita kansalliselle kehittämiselle
Palvelujen rooli, asema ja merkitys nuorisotyön- ja politiikan kentässä Kunta- ja palvelurakenneuudistuksen vaikutus (kuntaliitokset, resurssien mahdollinen väheneminen, vaikutus hankkeisiin…) Hankkeiden hyvä aloitus ja kuntien motivaatio ja sitoutuminen hankkeisiin ja hankkeiden jälkeen palveluiden tuottamiseen Tiedon lisääminen kaikilla tasoilla nuorten tieto- ja neuvontapalvelujen tuottamiseen/toteuttamiseen/vakiinnuttamiseen Kentällä työskentelevistä henkilöistä lähes 2/3 tekee työtä osa-aikaisesti, osana laajempaa nuorisotyön toimenkuvaa (työn eri roolit) Verkoston toimivuus ja sitoutuminen toimintaan yhteisten kansallisten tavoitteiden saavuttamiseksi Tilastoinnin, suoritteiden kerääminen, hyödyntäminen ja analysointi Kentän toimijoiden tehokkaampi kansallisen koulutustarjonnan hyödyntäminen, erityisesti myös kansainvälisten vaihtomahdollisuuksien Palvelujen markkinointi nuorille Monday, September 17, 2018

12 Aloitekanavan prosessi jalostaa nuorten ideat aloitteiksi
Verkkodemokratiapalvelu nuorille Aloitekanava.fi Opetusministeriön tilaama ja tukema sekä jatkuvasti kehittyvä palvelu, suunnattu nuorille Vuoden 2008 alusta lähtien Aloitekanavan koordinointi on osoitettu nuorten tieto- ja neuvontapalveluiden kansalliselle koordinaatio- ja kehittämiskeskukselle. Palvelun teknisestä toteutuksesta vastaa Ponsi Interactive Oy. Palvelu on kunnille vapaaehtoinen ja sen kehittämistä ja käyttöönottoa tukee opetusministeriö. Yksi kuulemis- ja vaikuttamisväline Nuorten osallistuminen ja kuuleminen: ”Nuorille tulee järjestää mahdollisuus osallistua paikallista ja alueellista nuorisotyötä ja -politiikkaa koskevien asioiden käsittelyyn. Lisäksi nuoria on kuultava heitä koskevissa asioissa.” Lanuke: vaikuttamis- ja kuulemisjärjestelmät, verkkodemokratia. AK yhtenä toimenpiteenä. Osassa Suomen kunnista on käytössä nuorten vaikuttamis- ja kuulemisjärjestelmiä, mutta niiden toimivuus vaihtelee kuntakohtaisesti. AK yksi kuulemisjärjestelmä muiden lisäksi. Palvelun avulla nuoret voivat ideoida omatoimisesti aloitteita: Ei vaadi kuntarakenteiden ja -prosessien kokemusta, osaamista tai tietoa Kunnan kaikki eri toimijat voivat oikeasti kysyä nuorten mielipiteitä Kunta kysyy -osion kautta. Matala kynnys myös niille nuorille, jotka eivät kuulu mihinkään ryhmään Vaikuttaja- ja osallisuusryhmille vaikuttamisenväline Aloitekanavan prosessi jalostaa nuorten ideat aloitteiksi Kunta kysyy -osio mahdollistaa nuorten kuulemisen heitä koskevissa asioissa 12

13 Tilastoja (04/2010) Aloitekanavakuntia 92 Rekisteröityneitä käyttäjiä
4662 Ideoita tällä hetkellä 1276 Käyntiä (viim. kuukausi) 6239 Kävijää (viim. kuukausi) 3496 TOP 3 (viim. kuukausi) Porvoo, Pudasjärvi, Ii

14 Aloitekanava-palvelun haasteet
Palvelun tunnettuuden lisääminen kansallisesti ja kunnissa Nuorten kuuleminen ja osallistuminen palvelun avulla mahdollistuu ainoastaan silloin, että sitä markkinoidaan ja pidetään esillä kunnassa  nuoret löytävät palvelun ja tietävät, miten sitä voi hyödyntää Henkilöstöresurssit vaihtelevat kunnittain Kunta kysyy -osio: kunnan eri toimijoiden aktivoiminen kysymään verkkopalvelun kautta nuorten mielipiteitä Vakiinnuttaminen osaksi kunnan nuorisotyön peruspalveluita Pelkkä palvelun olemassaolo ei riitä! Aloitekanavakunnissa on sitouduttava palvelusta tiedottamiseen, jotta nuoret löytävät sen ja voivat vaikuttaa sekä osallistua.

15 Yhteystiedot Koordinaattori Jaana Fedotoff , Suunnittelija Mika Pietilä , Suunnittelija Merja-Maaria Oinas (Aloitekanava.fi) , Palveluassistentti Heidi Kyllönen Oulun kaupungin nuorisoasiainkeskus PL 16 90015 Oulun kaupunki käyntiosoite: Hallituskatu 5 a

16 Yhteistyössä www.minedu.fi/OPM/ www.alli.fi/ www.eurodesk.org
Monday, September 17, 2018


Lataa ppt "NUORTEN TIETO- JA NEUVONTAPALVELUT NUORISOTYÖN PERUSPALVELUNA"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google