Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

ImagOA Sosiaalisesta mediasta Mari pesola, projektisihteeri / unifi

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "ImagOA Sosiaalisesta mediasta Mari pesola, projektisihteeri / unifi"— Esityksen transkriptio:

1 ImagOA Sosiaalisesta mediasta Mari pesola, projektisihteeri / unifi
Esitys on lisensoitu Creative Commons Nimeä 4.0 Kansainvälinen - lisenssillä

2 Kuvien jakaminen sosiaalisessa mediassa ja kuvien hyödyntäminen sosiaalisesta mediasta
1. Sosiaalisen median käyttöehdoista 2. Sosiaalisessa mediassa laillisesti julkaistujen kuvien jatkokäyttö sosiaalisessa mediassa (re-post) 3. Sosiaalisessa mediassa laillisesti julkaistujen kuvien jatkokäyttö muulla tavoin 4. Materiaalin, jossa on hyödynnetty muiden kuvia, jakaminen sosiaalisessa mediassa 5. Oman materiaalin jatkokäytön optimointi ”Tervetuloa plaaplaa” Itsensä esittely Sisällön läpikäynti ”Saa keskeyttää milloin vain ja kysyä”

3 1. Sosiaalisen median käyttöehdoista
Materiaalin oikeudet, jonka lataat sosiaaliseen mediaan Säilytät oikeudet tähän materiaaliin Käyttöehdot hyväksymällä annat käytännössä rajattoman käyttöluvan palveluntarjoajalle. Yleensä rajatumpi käyttöoikeus muille käyttäjille. Käyttöoikeuksia voi säädellä muun muassa yksityisyysasetuksilla. Jos haluat antaa myös muille käyttäjille laajan käyttöluvan, voi materiaalin CC-lisensioida. Tällöin esimerkiksi opetusvideotasi voi näyttää muiden luennoilla. Miten sosiaalisen median käyttöehdot toimivat? Kuten Maria jo aikaisemmin kertoi, materiaaleihin syntyy pääsääntöisesti tekijänoikeuslain mukaisia oikeuksia. Näitä oikeuksia hallinnoidaan sopimuksilla, jollaisia esimerkiksi sosiaalisen median käyttöehdot ovat. -> Käyttöehdot toimivat kuvion mukaisesti: Lisensioit ehtojen määräämällä tavalla oikeuksia sekä palveluntarjoajalle että muille käyttäjille. Seuraavaksi käydään läpi muutama esimerkki.

4 Esimerkki sosiaalisen median käyttöehdoista
Youtube, : 5 L: hyväksyt olla käyttämättä Sisältöä mihinkään muuhun tarkoitukseen kuin henkilökohtaiseen, epäkaupalliseen käyttöösi ainoastaan kuten Palvelun normaalit toiminnallisuudet tarkoittavat ja sallivat, ja ainoastaan Suoratoistolla.  7.2 Säilytät kaikki omistusoikeudet Sisältöön, mutta sinun tulee myöntää rajoitettuja käyttöoikeuksia YouTubelle ja muille Palvelun käyttäjille. Nämä on kuvattu näiden Ehtojen kohdassa 8 (Lisensoimasi oikeudet). 8.1 Ladatessasi tai toimittaessasi Sisältöä YouTubeen, myönnät: YouTubelle maailmanlaajuisen, ei-yksinomaisen, maksuttoman, siirrettävän oikeuden (sisältäen oikeuden alilisensointiin) käyttää, jäljentää, jakaa, valmistaa johdannaisia teoksia, näyttää ja esittää tätä Sisältöä Palvelun tarjoamisen yhteydessä ja muuten Palvelun tarjoamisen ja YouTuben liiketoiminnan yhteydessä, mukaan lukien rajoituksetta koko Palvelun tai sen osan (ja sen johdannaisten) mainostaminen ja edelleen jakeleminen missä tahansa mediamuodoissa [ja minkä tahansa mediakanavien välityksellä]. jokaiselle Palvelun käyttäjälle maailmanlaajuisen, ei-yksinomaisen, maksuttoman oikeuden käyttää Sisältöäsi Palvelun kautta ja käyttää, jäljentää, jakaa, valmistaa johdannaisia teoksia, näyttää ja esittää tätä Sisältöä siinä määrin kuin Palvelun toiminnallisuus ja nämä Ehdot sallivat. Tässä näet; omistusoikeus on sinulla, mutta annat palveluntarjoajalle ja muille käyttäjille laajat oikeudet. Huomaa kuitenkin, että muille käyttäjille oikeus on vain henkilökohtaiseen käyttöön, jollaista esimerkiksi luennoilla ei voisi YouTuben videomateriaalia näyttää ilman erillistä lupaa oikeudenhaltijalta, ellei kyse olisi esimerkiksi videon siteeraamisesta.

5 Esimerkki sosiaalisen median käyttöehdoista
Facebook, : You own all of the content and information you post on Facebook - -  For content that is covered by intellectual property rights, like photos and videos (IP content), you specifically give us the following permission, subject to your privacy and application settings: you grant us a non-exclusive, transferable, sub- licensable, royalty-free, worldwide license to use any IP content that you post on or in connection with Facebook (IP License).  When you publish content or information using the Public setting, it means that you are allowing everyone, including people off of Facebook, to access and use that information, and to associate it with you (i.e., your name and profile picture). Sama logiikka kuin äsken, paitsi että muille käyttäjille annetaan laajemmat oikeudet omaan sisältöön, jos ”postaus” on julkinen.

6 2. Sosiaalisessa mediassa laillisesti julkaistujen kuvien jatkokäyttö sosiaalisessa mediassa
Tilanne, jossa ”re-postataan” toisen kuva. Kuvia voi hyödyntää, jos sekä valokuvan tekijänoikeuslain mukaisten oikeuksien haltijalta että valokuvan kohteen oikeudenhaltijoilta on saatu julkaisemiseen lupa tai käyttöön on muu peruste. Valokuvan tekijänoikeuslain mukaiset oikeudet: esimerkiksi tekijänoikeuslain 1 §:n mukainen teossuoja ja 49 a §:n mukainen valokuvaajan suoja. Valokuvan kohteen oikeudenhaltija: esimerkiksi valokuvassa oleva tunnistettava henkilö Tilaisuuksissa, joissa kuvataan, on hyvä ennakoida kuvien tuleva käyttö ja ilmoittaa tästä kuvattavalle yleisölle. Näin sekä yksityisyydensuoja että henkilötietojen suoja huomioidaan. Kun oikeus käyttöön on olemassa kaikkien oikeudenhaltijoiden osalta, voi kuvan jakaa sosiaalisen median käyttöehtojen mukaisesti Nyt käydään läpi erilaisia kuvien käyttötilanteita. Ensiksikin kuvia voi käyttää ””otsikko””””

7 2. Sosiaalisessa mediassa laillisesti julkaistujen kuvien jatkokäyttö muulla tavoin
Kuvia voi siteerata tekijänoikeuslain sallimalla tavalla, jos ne on julkistettu. Julkistaminen edellyttää yleisön saataville saattamista eli sitä, että kuva on julkaistu julkinen –asetuksella. Siteeraaminen 25 §:n nojalla. Tällöin lainauksen tulee liittyä tekstiin, tekstin olla arvosteleva tai tieteellinen esitys sekä tarkoituksen ei-kaupallinen. Mikäli säännöksen edellytykset eivät täyty, voi kuvan siteeraaminen olla mahdollista 22 §:n yleisen sitaattisäännöksen nojalla. Siteeraaminen 22 §:n nojalla. Lainauksen tulee olla hyvän tavan mukainen tarkoituksen edellyttämässä laajuudessa. Kuvan siteeramisoikeutta tulkitaan suppeasti eli tulee olla hyvin perusteltu syy sille, miksi kuvaa saa käyttää ilman oikeudenhaltijan lupaa.  Toinen tilanne on sitten siteerata niitä kuvia tekijänoikeuslain edellytysten täyttyessä. Nämä edellytykset: plaaplaa

8 3. Materiaalin, jossa on hyödynnetty muiden kuvia, jakaminen sosiaalisessa mediassa
Sosiaalisen median käyttöehdot edellyttävät niin laajojen oikeuksien myöntämistä, että sosiaalisessa mediassa voit jakaa 1. Omaa materiaaliasi, 2. CC BY –lisensioitua materiaalia tai 3. Muun sosiaalisen median käytön sallivan luvan nojalla Ja mitä materiaalia siellä somessa voi sitten jakaa? Omaa materiaalia, johon omistat oikeudet. Tietysti tällöin tulee huomioida kuvasta mahdollisesti tunnistettavien henkilöiden yksityisyyden- ja henkilötietojen suoja. Koska sosiaalisessa mediassa palveluntarjoajalle annetaan laajat oikeudet myös käyttää kuvaa markkinoinnissa, tulee suostumus jakamiseen kysyä kaikilta esimerkiksi etukäteen konserttilippuja myydessä tai ennen esityksen alkua. Ihmiset, jotka eivät halua kuvaan joutua, voivat vaihtaa paikkansa kohtaan, josta kuvaan ei päädy (esimerkiksi esityksen takariva tms.) CC BY lisensioitu materiaali; tämä lisenssi sosiaalisen median käyttöehtojen laajuinen Muun somekäytön sallivan luvan nojalla; jos esimerkiksi olette tehneet taiteellisen produktion yhdessä ja olette sopineet produktion oikeuksista somekäytön huomioivalla tavalla, voitte jakaa produktion tai otteita siitä somessa.

9 4. Oman materiaalin jatkokäytön optimointi
Jos haluat omalle materiaalillesi suuren käyttäjämäärän, lisensioi käyttäen CC BY –lisenssiä jolloin mahdollistuu myös materiaalin jakaminen sosiaalisessa mediassa muiden käyttäjien taholta. Sitten tietysti, että jos haluaa, että omaa esitystä voi vapaasti käyttää, sillä edellytyksellä, että sinut tekijänä mainitaan, voi lisensoida materiaalin CC-BY –lisenssillä. Näistähän Maria aikaisemmin kertoikin.

10 Vielä äskeiseen liittyen haluan hahmottella teille kokonaisuutta muiden kuvien käyttöluvista;
Kuten todettu, sosiaalinen media on vain yksi kanava, missä materiaaliaan voi levittää. Korkeakoulujen materiaalin osalta on tietysti muitakin kanavia. Ja tässä on nämä kaikki tavat, miten muiden materiaalia voi hyödyntää. Ainoastaan tarpeeksi laaja muu lupa ja CC BY –lisenssi antavat luvan julkaista sosiaalisessa mediassa.

11 Kiitos! Eikö korkeakoulullasi tai korkeakoulukirjastollasi ole vielä ImagOA –projektin LibGuide –yhteyshenkilöä? Ilmoita yhteyshenkilöstä sähköpostiosoitteeseeni. Tiedotan hänelle projektin kulusta ja valmistumisesta. Vastaan mielelläni myös muihin kysymyksiin ja otan palautetta vastaan: Kysymyksiä? Jos ei, haluan vielä pyytää osallistujia ilmoittamaan oman korkeakoulukirjastonsa mahdollinen LibGuide –yhteyshenkilö. Tiedottaisin hänelle projektimme etenemisestä ja lopulta sitten valmistumisesta. Yhteyshenkilön voi ilmoittaa osoitteseen: Lopuksi haluan vielä kiittää osallistujia !


Lataa ppt "ImagOA Sosiaalisesta mediasta Mari pesola, projektisihteeri / unifi"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google