Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuTuomas Kivelä Muutettu yli 5 vuotta sitten
1
Maailmankoulu, Joensuu Koordinaattori Heidi Nissinen
2
Mikä Maailmankoulu on? Globaalikasvatuksen tukipalvelu ammattikasvattajille varhaiskasvatus, perusopetus, toinen aste Linkki järjestöjen ja kasvattajien välillä
3
Maailmankoulu on opettajien kehittämä palvelu ammattikasvattajille
Hankkeen käynnisti Kasvattajat rauhan puolesta järjestö Oulussa v.2006 Nykyisin toiminnasta vastaa Rauhankasvatusinstituutti- RKI Hankkeen rahoitus on saatu alusta asti ulkoasiainministeriöstä
4
Maailmankoulun toiminta-alueet
Maailmankoulu toimii tällä hetkellä Pääkaupunkiseudulla, Oulussa, Turussa, Kokkolassa, Satakunnassa ja Tampereen seudulla. Uutena alueena Joensuu. Nettisivusto, Uutiskirje ja Facebook sivu sekä neuvontapalvelut ovat kaikkien käytössä
5
Globaalikasvatus?
6
Globaalikasvatuksen kenttä Maastricht 2002
RAUHAN EDISTÄMINEN JA KONFLIKTIEN EHKÄISY Arjen ristiriitatilanteet Maailman konfliktit ja rauhan rakentaminen Väkivallattomuus Rauhan esikuvat
7
Maailmankansalaisen taidot:
• Alttius konfliktien välittämiseen ja sovitteluun • Luovuus • Tutkiminen ja uteliaisuus • Päätösten tekeminen • Medialukutaito - kriittinen mieli • Tieteen ja modernin teknologian mahdollisuuksien ja rajoitteiden ymmärtäminen Epävarmuuden ja ristiriitaisuuksien sietäminen •Kriittinen ajattelu • Erilaisten näkökulmien ottaminen • Stereotypioiden ja ennakkoluulojen tunnistaminen • Kulttuurien välisen vuorovaikutuksen hallitseminen • Yhdessä tekeminen • Empatia • Dialogi ja vuoropuhelu • Itsevarmuus, itsensä arvostaminen
8
Perusopetuksen opetussuunnitelman arvot
- Oppilaan ainutlaatuisuus ja oikeus hyvään opetukseen - Ihmisyys, sivistys, tasa-arvo ja demokratia - Kulttuurinen moninaisuus rikkautena - Kestävän elämäntavan välttämättömyys
9
Kehitysmaa. (Plan: Lapsen oikeuksien kymppi – 2
Kehitysmaa? (Plan: Lapsen oikeuksien kymppi – 2. Koti, perhe, leikki ja vapaa-aika) Kehitysmaan määritelmä? Mitä asioita ja mielikuvia liitämme kehitysmaahan? Kuvat: Löytyvät 2. tunnin materiaaleista
10
Kehitysmaat (2015 OECD) Afganistan, Albania, Algeria, Angola, Antigua ja Barbuda, Argentiina, Armenia, Azerbaidzan, Bangladesh, Barbados, Belize, Benin. Bhutan, Bolivia, Bosnia-Hertsegovina, Botswana, Brasilia, Burkina Faso, Burundi, Chile, Costa Rica, Djibouti, Dominica, Dominikaaninen Tasavalta, Ecuador, Egypti, El Salvador, Eritrea Etelä-Afrikka, Etiopia, Fidzi, Filippiinit, Gabon, Gambia, Georgia, Ghana, Grenada, Guatemala, Guinea, Guinea-Bissau, Guyana, Haiti, Honduras, Indonesia, Intia, Irak, Iran, Itä-Timor,Jamaika, Jemen, Jordania, Kambodza, Kamerun, Kap Verde, Kazakstan, Kenia, Keski-Afrikan Tasavalta, Kiina, Kirgisia, Kiribati, Kolumbia, Komorit, Kongo,Kosovo, Kroatia, Kuuba, Laos, Lesotho, Libanon, Liberia. Libya, Madagaskar, Makedonia, Malawi, Malediivit, Malesia, Mali, Marokko, Marshallinsaaret, Mauritania, Mauritius, Meksiko, Mikronesia, Moldova, Mongolia, Montenegro, Mosambik, Myanmar, Namibia, Nauru, Nepal, Nicaragua, Niger, Nigeria, Norsunluurannikko, Oman, Pakistan, Palau, Palestiinalaisalue, Panama, Papua.Uusi-Guinea, Paraguay, Peru, Pohjois-Korea, Päiväntasaajan Guinea, Ruanda, Saint Kitts ja Nevis, Saint Lucia, Saint Vincent ja Grenadi, Salomonsaaret, Sambia, Samoa, Sao Tome jaPrincipe, Saudi-Arabia, Senegal, Serbia, Seychellit, Sierra Leone, Somalia, Sri Lanka, Sudan, Suriname, Swazimaa, Syyria, Tadzikistan, Tansania, Thaimaa, Togo, Tonga, Trinibad ja Tobago, Tsad, Tunisia, Turkki, Turkmenistan, Tuvalu, Uganda, Ukraina, Uruguay, Uzbekistan, Valko-Venäjä, Vanuatu, Venezuela, Vietnam, Zimbabwe.
11
Kriittinen globaalikasvatus
Andreotti (2006) nimesi termin tarkastelemalla postkolonialistista teoriaa; miten epäoikeudenmukaisuudesta tulee systemaattista ja juurtunutta. Tavoitteet: • Puuttua etnosentrisyyteen ja ymmärtää kriittisesti globaalien haasteiden ytimessä olevaa vallan jakamisen eriarvoisuutta. • Tunnistaa ja tunnustaa, että olemme kaikki osallisia vallan ja resurssien epäoikeudenmukaiseen jakautumiseen. • Oppia pois ajatuksesta auttaa ihmisiä ´jossain siellä’ • Ohjaa reflektoimaan kriittisesti oman kulttuurin (ja kontekstin) perintöä sekä prosesseja, mahdollistaen erilaisten tulevaisuuksien kuvittelun. Eettinen vastuu omista valinnoista ja toiminnasta.
12
Pyritään vaikuttamaan:
Tietoihin Taitoihin Asenteisiin Tärkeää tuoda opittu toiminnan tasolle Opettajan rooli ja oma asenne
13
Miltä näyttää suomalainen maitotyttö?
14
Irmeli Huhtala Maitotyttö 2007 Pastissi
15
TEFLON -testi Kuinka usein joudut elämässäsi epämukaviin tilanteisiin tai epämukavan erityishuomion kohteeksi seuraavien ominaisuuksiesi takia? Usein = 3 Joskus = 2 Harvoin = En koskaan = 0 yhdenvertaisuus/moninaisuus-kuuluu-kouluun
16
Maailmankoulun palvelut
Järjestöjen tuottaman laadukkaaksi todetun opetusmateriaalin jalkauttaminen kouluihin Maailmankoulun matkalaukut: Teemakohtaisia materiaalipaketteja, joissa valmiit tuntisuunnitelmat Materiaalipankin ylläpito
17
Joensuun Maailmankoulun tulevaisuus?
Verkosto-opettajia eri asteille? Yhteyshenkilöitä virastossa? Joka yksikössä globaalikasvatusyhteysopettaja tai tiimi? Vinkkejä kommentteja? Kuluvana lukuvuonna:
18
Joensuun toiminta RKI:n palkkaama koordinaattori työskentelee lukuvuoden Perustaa materiaalipankin ja tuottaa matkalaukut ainakin varhaiskasvatukseen Kiertää kouluja ja opettajien koulutuksia ja jakaa vinkkejä ja tiedottaa Järjestää opettajille koulutusta globaalikasvatuksen teemoista
19
Yhtä aikaa! -yhdenvertaisuus ja tasa-arvosuunnittelukoulutus
Opetushallituksen tukemaa maksutonta täydennyskoulutusta opettajille Järjestettävissä kolme koulutuskokonaisuutta vuoden loppuun mennessä Aiemmat koulutukset ympäri Suomen ovat saaneet todella hyvää palautetta
20
facebook: maailmankoulu
facebook: maailmankoulu Facebook: Maailmankoulu Instagram: Rauhankasvatus Twitter: Rauhankasvatus
21
Varhaiskasvatus Joensuu
22
Varhaiskasvatus Globaalikasvatus - Rauhankasvatus
Mitä pienemmästä lapsesta on kysymys, sitä tärkeämpää on käsitellä isoltakin kuulostavia teemoja aivan perustaitojen tasolla. Mitä kaikkea rauha konkreettisesti voisi sisältää? Mitä taitoja tarvitaan että rauha säilyy? Varhaiskasvatuksessa rauhantaidot voivat olla esimerkiksi kaveritaitoja ja vuorovaikutustaitoja sekä sitä miten ehkäistään kiusaamista ja syrjintää.
23
Materiaalivinkkejä RAUHANKIRJA
Kirjailija Todd Parr on sanoittanut ja kuvittanut Rauhankirjassaan oivallisesti sitä, miten rauhanteemaa voisi konkreettisesti, lasten näkökulmasta käsitellä. Kannattaa tutustua myös kirjasta tehtyyn videoon. COMPASITO Lasten ihmisoikeuskasvatuksen käsikirja
24
Lapsen oikeudet Mitä lapsi tarvitsee? – Piirretään yhdessä lapsen ääriviivat paperille ja kuvitetaan se tarpeellisilla asioilla. Halu – Tarve erottelu (”Tarvitsenko jäätelöä?”) Mitä ottaisit mukaan autiolle saarelle? (Plan, Lapsen oikeuksien kymppi)
25
Lapset ympäri maailmaa
Valmistaudutaan matkalla (YK-liitto, Matkalla tulevaisuuteen): Askarrellaan passi Omakuva? Perhe? Miten asutte? Lemmikkejä? Mistä pidät? Mistä et pidä? Passit kerätään ja niihin tutustutaan yhdessä. Tunnistatko kenen? Passit ovat valmiina matkaa varten: Tutustuminen eri maihin Esim. Maailman ympäri –teemakuukausi (Yhteinen maapallo, Sykse)
26
Mitä matkalla voi tehdä?
Maailman eläimiä –jumppa Eri kulttuurien juhlia Tervehdyksiä eri kielillä Maailman musiikkia Maailman lasten leikit (Plan: Kaiken mailman leikit –ideapakka) Satumatkalle Yhteinen maapallo – Kuinka minä liityn maailmaan? Globaalia ympäristökasvatusta varhaiskasvatuksessa sekä esi- ja alkuopetuksessa
27
Yhteystiedot Joensuu: Heidi Nissinen heidi.nissinen@rauhankasvatus.fi
Koko maa: Hanna Niittymäki Facebook: Maailmankoulu Instagram: Rauhankasvatus Twitter: Rauhankasvatus
28
KIITOS.
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.