Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

VSSHP ja tiedolla tekeminen 2.0

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "VSSHP ja tiedolla tekeminen 2.0"— Esityksen transkriptio:

1 VSSHP ja tiedolla tekeminen 2.0
Tiedolla johtamisen valtakunnalliset verkostopäivät Naantalin kylpylä Mari Siimar Tietopalvelupäällikkö VSSHP

2 Alueellisen tiedolla johtamisen ja tiedonhallinnan kyselyn käsitemäärittely
Tiedolla johtamisella tarkoitetaan yksinkertaistettuna organisaation tietoperusteista, toiminnan tavoitteilla ja organisaation sisällä, alueellisesti tai kansallisesti määrittelyillä mittareilla toiminnan ja talouden suunnittelua, ohjausta ja seurantaa tavoitteena organisaation asiakaslähtöisyys, suoritus-, kilpailu-ja muutoskyky. Tiedon johtamisen päätavoitteena on mahdollisemman suuren määrän hiljaisen tiedon muuttaminen eksplisiittiseksi. Hiljaisen tiedon johtamisessa korostuu tiedon johtamisen prosessimaisuus ja sen sosiaalinen luonne. Eksplisiittisen tiedon johtamisessa sen resurssimaisuus ja merkityksellisyys. Tiedonhallinnalla tarkoitetaan toimenpiteitä, menetelmiä ja käytäntöjä, jotka mahdollistavat tietojen löytämisen, käsittelyn ja hyödyntämisen koko tietojen elinkaaren ajalta riippumatta niiden muodosta. Silloin kun tiedot eivät ole julkisia, on tietojenkäsittelyssä huolehdittava tietosuojasta ja tietoturvallisuudesta. Tiedonhallinnan teknisten ratkaisujen tarkoituksena on mahdollistaa lähdejärjestelmissä olevien tietojen integrointi niin, että tietojen hyödyntäminen helpottuu ja automatisoituu esim. tietovarastoinnin, ammatti-ja loppukäyttäjän raportointi-, analysointisovellusten ja sähköisten työtilojen ja työpöytien käytön ansiosta. Tiedonhallinta ja tiedon johtaminen mahdollistavat tiedolla johtamisen ja kaikkia kolmea käsitellään tietojohtamisen toiminnallisessa viitekehyksessä Tiedolla johtamisen asteittainen kyvykkyyden nostaminen on sidoksissa organisaation perustehtävään, johtamisjärjestelmään/toimintamalliin ja organisaatiossa vallitsevaan kulttuuriin

3 Mikä mietityttää just nyt?
Ihmiset ja yhdessä tekeminen tiedolla johtamisen ekosysteemissä Hiljaisen tiedon johtaminen Tiedon eri merkitykset ja tiedolla johtaminen eri tasoilla tieto käytettävissä siellä, missä siihen pystyy käytännössä vaikuttamaan Samalla tietopohjalla/ydintietoilla eri käyttötarkoitukset

4 Isaacus-projekti Isaacus projektissa kehitetään:
Tiedolla johtamisen tavoitearkkitehtuuri tiedon hyödyntämisen keskeiset johtamisprosessit ja näitä tukevat tiedon käyttötapaukset (sote-uudistus) 360 asteen näkymä jalostettuun potilastietoon Sairauskertomustiedon hyödyntäminen johtamisessa ja potilaiden hoidossa Alueellisen tietoaltaan tiedon hyödyntämisprosessit Tietopalvelumalli Tiedon toissijaisen käytön tekninen tavoitearkkitehtuuri DW ja Tietoallas

5 VSSHP:n tiedolla johtamisen ekosysteemi
VSSHP:n tiedolla johtamisen ekosysteemi on tiedon hyödyntämisen (tiedon johtaminen ja tiedolla johtaminen), tiedon jalostuksen ja tiedonhallinnan prosesseista, teknisistä ratkaisuista ja asiantuntijoista koostuva, verkostomaisesti toimiva, organisaation tietopääomaa hallinnoiva palvelu Ekosysteemi kehittyy jonkin ratkaisun, palvelun tai teknologian ympärille. Ekosysteemi alkaa muodostua, kun ratkaisun kehittänyt taho perustaa osan arvoketjusta yhteistyötahojen varaan ja hallinnoi joko kokonaan tai osittain kokonaisarvon tuottamista loppukäyttäjälle tai asiakkaalle. Ekosysteemi kasvaa ja kehittyy, kun siihen liittyy uusia yhteistyötahoja, jotka panostavat omalta osaltaan arvonmuodostukseen. Toimivassa ekosysteemissä parhaimmillaan haetaan loppukäyttäjälle ja asiakkaille ratkaisuja niin, että kaikki toimijat saavat siitä myös oman hyötynsä, Kommunikaatio on avointa, rakentavaa ja yhteistyötä tehdään ennakoiden, yhteisistä toimintatavoista sopien.

6

7 Tiedolla johtaminen prosessina
TOIMINTA Kustannustehokas tietopääoman hallinta TIETÄMYS DATA

8 Tiedolla johtamisen tavoitearkkitehtuuri Muutoksen hallinta
Järjestämis- vastuu Palvelu-järjestelmän hallinta Strategian ja kehittämisen ohjaus Väestösegmentti- kohtainen kysyntä (Väestö) Tarpeeseen vastaavuus Palveluvalikoima, Palveluverkon kattavuus Kustannustehokas palveluprosessi Palvelulupaus Muutoksen hallinta kriteerit ja ehdot Palveluvalikoima (palveluverkko) Toiminnan ja talouden ohjaus Palvelutarjonta ja saatavuus Saatavuus Laatu Kustannusvaikuttavuus Oikein annettu (Laatupoikkeamien hallinta) Oikea-aikainen Sujuvuus Taloudellisuus Tuottavuus Suorituskyky Palvelu-tuotannon ohjaus Asiakkuuden hallinta Asiakassuhde Suoritteet, palvelut (valikoima ja taso) Palvelutarve Asiakkuus

9 Tiedolla johtamisen tasot
Palvelujärjestelmän hallinta (arvot, lait, sopimukset, roolit €) Tavoitteet, tulokset Keinot, palvelutuotannon suorituskyky, KPI:t Palvelutuotannon ohjaus (hallinto, resurssit, edellytykset toimia, systeemilaatu) Toiminnan ja talouden ohjaus Asiakkuuden hallinta (kansalainen toiminnan kohteena, professio, osaaminen, ammattitaito, hoidon laatu) Toimenpiteet, asiakkaan suorituskyky Kliininen potilaskohtainen palvelu/hoito

10 Vuosijohtaminen Vuosikellon mukainen toiminnan- ja talouden ohjaus
Toimintasuunnitelman ja budjetin teko Strategisten tavoitteiden sopimusneuvottelut ja budjetin raamineuvottelut Toimintasuunnitelmien ja resurssien tarkennukset Toimintasuunnitelman seuranta (kuukausi, osavuosikatsaus) Vuosijohtamisen muutoshallinta (Toimintakertomus ja tilinpäätös) Strategiaprosessi Suunnittelu Muutoshallinta Seuranta Strategiset tavoitteet ja seurannan tavoitetasot Johtopäätökset ja Muutos- suunnitelma Toimintasuunnitelman luonnos (sis. budjetin) Palautekeskustelu strategiaprosessin muutoshallinnan tueksi Vuosikellon mukainen toiminnan- ja talouden ohjaus ja seuranta Toimintakertomuksen ja tilinpäätöksen johtopäätökset Neuvottelun tulokset (toiminta ja talous) Lopullinen toimintasuunnitelma (toiminta ja talous)

11 Asiakastutkimusarkkitehtuuri suhteutettuna toiminnan johtamisen funktioihin
VALINNANVAPAUS- JA VETOVOIMATUTKIMUS OPERATIIVINEN ASIAKASTUTKIMUS STRATEGINEN ASIAKASTUTKIMUS SIDOSRYHMÄTUTKIMUS

12 Käyttötapaus- ja tietomatriisi - Isaacus

13 Rooli- ja johtamisfunktiokohtaisten tiedolla johtamisen näkymien suunnittelu ja toteutus = tietopalvelu Tietopalvelutuote + analyysi (algoritmi, tilasto, indikaattori, tunnusluku, mittari, potilasvirta-analyysi) Rooli- ja johtamisfunktiokohtainen näkymä (dashboard) Johtamistaso Käyttötapaukset Johtamisprosessi

14 Tiedolla johtamisen visio (2017-2019)
VAIHE 1: Tietopalvelun rakenteet kuntoon (Toiminnan ja taloudenohjauksen tietopalvelu) Ketkä johtavat palvelutuotantoa tiedolla , millä välineillä ?

15 Tiedolla johtamisen visio (2017-2019)
VAIHE 2: Kustannusrakenne läpinäkyväksi Mitä palvelujen tuottaminen maksaa? VAIHE 3: Parannetaan ennakointikykyä Miten palvelujen tarve muuttuu? VAIHE 4: Vaikutetaan palvelujen tarpeeseen Mitä palveluita tarjotaan ja kenelle? Tavoitteet Luodaan tuoterakenteet, joille voi kohdistaa kustannuksia (Palvelupaketit). Saadaan vertailukelpoista tietoa palvelujen tuotannon käyttöasteiden tehostamiseksi. Tunnistetaan omasta toiminnasta eniten kehittämistä vaativat palvelut ja toiminnot. Parannetaan mittareiden ja seurannan laatua. Tavoitteet Luodaan näkyvyys asiakassegmenttikohtaisiin palvelujen tuottamisen kustannuksiin. Parannetaan kykyä ennakoida muutoksia asiakassegmenteissä. Osataan simuloida muutosten vaikutusta palvelujen kysyntään. Toiminnan ja talouden suunnittelun laatu paranee. Tavoitteet Mitataan systemaattisesti palvelujen vaikuttavuutta. Hallitaan asiakastason tietoa. Tunnistetaan VSSHP:n tulojen ja menojen kannalta keskeiset asiakasryhmät, joihin vaikuttamalla palvelun tarve muuttuu (+/-). Osataan ohjata asiakkaat kustannusvaikuttaviin palveluihin (”Kliiniset algoritmit”). Optimoidaan palvelutarjontaa suhteessa kysyntään.

16 Terveydenhuollossa palvelun ”Laatu” alkaa tarpeeseen vastaavuudesta ja päättyy terveyshyötyyn
Koulutus Tutkimus Arviointi Näyttöön perustuvuus Kustannus-vaikuttavuus Vaikuttavuus Ammattitaito Osaaminen Tarpeeseen vastaavuus Terveys- hyöty Saatavuus Turvallisuus Prosessin sujuvuus Prosessilaatu Saavutettavuus Asiakastyytyväisyys Asiakkuuden hallinta Tuotanto Talousohjaus Laadun indikaattorit voidaan kohdistaa itse ilmiöön tai sen poikkeamiin

17 Ydintiedot Palvelun järjestäminen Palvelutuotanto Asiakkuus
Terveyshyöty (vaikuttavuus) – asiakassegmenttien hallinta Kustannus- vaikuttavuus Asiakaslähtöinen toiminta Palvelun järjestäminen Palvelutuotanto Asiakkaat Kysyntä Tuottavuus Saatavuus Palvelukyvyk-kyyden mitoitus Palvelun kustannukset Palveluiden kohdistus Tarjonta Palvelu-tapahtumat käyttöaste Kapasiteetin kustannus suoritekäyttö Kiinteät kustannukset Muuttuvat kustannukset Taloudellisuus Henkilöstön osaaminen ja työhyvinvointi Asiakkuus

18 Tiedolla johtaminen ja tiedon toissijainen hyödyntäminen helpottuu kun,
tiedostetaan, että tiedon jalostamisessa ja hyödyntämisessä on kysymys samanaikaisesti sekä epävarmuuden että epäselvyyden vähentämisestä, missä epävarmuus johtuu informaation puutteesta, kun taas epäselvyys ilmenee tulkintojen moniselitteisyytenä. Jatkuvan dynaamisen muutoksen jalkauttaminen organisaation hyödyksi edellyttää toimijoilla päätöksenteon tueksi käytettävissä olevan riittävän eksplisiittisen tiedon - joskus jopa päätöksenteon alueen 30% kattavuus on riittävä. Monitulkintaisissa tilanteissa rakennetaan tulkintakehikkoa, joka edistää relevantin ja merkityksellisen tiedon erottamista epäolennaisesta informaatiosta - tiedon käyttötapaus ja sen merkitys toimintamallissa/johtamisjärjestelmässä Sen lisäksi, että päätöksentekoprosessissa tuotetaan lisää informaatiota, tavoitteena tulisi olla sellaisen tietopohjan ja tietopalvelu kyvykkyyden aikaansaaminen, jonka avulla päätöksentekijät voivat luoda tulevaisuuteen suuntautuvia toimintalinjoja – semanttinen yhteentoimivuus, tietopalvelumalli, tiedon jalostumisketjun ja hyödyntämisen logiikan ymmärryksen lisääminen

19 Kiitos! VSSHP:n tietopalvelu


Lataa ppt "VSSHP ja tiedolla tekeminen 2.0"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google