Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Turun yliopiston kirjasto, Informaatikko Päivi Kanerva

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Turun yliopiston kirjasto, Informaatikko Päivi Kanerva"— Esityksen transkriptio:

1 Turun yliopiston kirjasto, Informaatikko Päivi Kanerva
Avoimen tutkimuksen tukipalvelut – Case: Turun yliopiston avoimen tieteen asiantuntijat ATT-koulutus / Turun yliopiston kirjasto, Informaatikko Päivi Kanerva Tämän esityksen tavoitteena on kertoa sitä, mitä työtä Turun yliopiston kirjastossa on tehty avoimen tieteen edistämiseksi ja kuinka kirjasto on käytännössä alkanut edistää avoimuuden toteutumista yliopiston työssä.

2 Kuva on Turun yliopiston päärakennuksen seinästä ja sopii tähän avoimen tieteen tematiikkaan erinomaisesti. (Wikipedia: Yliopiston tunnuslause "Vapaan kansan lahja vapaalle tieteelle" kuvaa itsenäisyyden alkuajan aatetta ja 22 040:ä vapaaehtoista lahjoittajaa, jotka mahdollistivat yliopiston perustamisen). Turun yliopiston missiona/yhtenä perustoimintaperiaatteena on toimia ” Vapaan kansan lahjana vapaalle tieteelle” (2). Ajatus tieteen vapaudesta on Turun yliopiston toiminnan perusarvo. Tavoitteena on, että Turun yliopisto on vuoteen 2020 mennessä Suomen johtava yliopisto avoimessa tieteessä. Tavoitteen saavuttamista varten yliopisto on laatinut avoimuutta korostavat data- ja julkaisupolitiikat

3 Turun yliopiston avoimen tieteen politiikat
OKM:n ATT -hanke TY:n strategiakausi : Vaikuttavan tutkijan toimenpideohjelma OpenUTU -projekti Turun yliopiston Datapolitiikka ja Julkaisupolitiikka Taustaa työllemme

4 Politiikoissa kirjastolla keskeinen rooli
Kirjastolla perinteitä tiedonhankinnan opetuksessa, tiedonhallintataidoissa, informaatiolukutaidossa. Sama rooli luontevasti kirjastolle myös OpenUTU-toimenpideohjelmassa LibQual-kysely: kirjaston tuottamia tutkimuspalveluja ei vielä tunnettu OpenUTU-projekti integroinut kirjaston tiiviimmin ja laajemmin osaksi yliopiston henkilökunnalle, tutkijoille ja opiskelijoille luotavia avoimen tieteen palveluja

5 Miten me sen käytännössä teemme?
Neuvontaa Yliopiston henkilökunnalle, kirjaston henkilökunnalle, tutkijoille Verkkokurssit Oppaat Tutkimusdatasta ja Avoimesta julkaisemisesta Opetusmoduulit Open Science Turun yliopistossa = mikä OpenUTU –projekti oikein on? Avoin julkaiseminen – mitä tarkoittaa, mitä se maksaa ja miten se tehdään min Datanhallintasuunnitelma – mikä se on ja miten tehdään = DMP-Tuulin esittelyä Tutkimuksen ja tutkimusaineistojen eettiset ja lainsäädännölliset ulottuvuudet Rahoittajien ehdot tutkimuksen avoimuudelle Tutkimusdatan hallinta: tallennuspaikat ja tiedostomuodot tutkimuksen aikana ja jälkeen Aluksi lähdettiin liikkeelle yleisistä, eri henkilökuntaryhmille räätälöidyistä tilaisuuksista: ADA-koulutusten aiheina Miksi avointa tiedettä? Mitä Turun yliopistossa on meneillään (OpenUtu-projektin esittely), Kirjaston tarjoamat tutkimuksen palvelut (esittely), datan arkistoinnin ja jakamisen hyödyt, kirjaston It-puolen tallennuspalvelut, suositeltavat tallennusformaatit, metadatan perusteet, oikeudelliset näkökohdat datan jakamisessa ja aineistonhallintasuunnitelman laatiminen (Tuuli-työkalun esittely) Kirjaston henkilökunnalle pidetyissä koulutuksissa asiakaspalvelussa toimivalle henkilökunnalle pidettiin koulutus, jossa kerrottiin perusasioita ATT-hankkeesta, yliopiston toimista avoimen tieteen saralla, kirjaston palveluista osana tätä ja tärkeät yhteystiedot, perusinfoa myös terminologiasta ja TUULI-työkalusta Tutkijoille suunnattua koulutusta ovat olleet: Kirjasto mukana esittelemässä TUULI-työkalua yliopiston tutkimuspalveluiden järjestämissä rahoituspajoissa (15 minuutin esitys) sekä kirjaston pitämät TUULI-työpajat, joissa tutkijat saivat itse alkaa työstämään aineistonhallintasuunnitelmaansa. Tutkijoille suunnattua avoimen tieteen koulutusta on otettu mukaan tohtori-opiskelijoille suunnattuun UTUGS-kurssiin, joissa he oman aineistonsa kautta tutustuvat oman tieteenalansa kannalta tärkeisiin avoimen tieteen väyliin sekä syksyllä Suomen Akatemian rahoitushakuihin liittyvät TUULI-työpajat Pikku hiljaa siirrytty neuvonnassa enemmän tieteenalakohtaisesti räätälöityihin koulutuksiin: Keväällä 2017 OpenUtu-projektiryhmä lähestyi yliopiston tiedekuntia kirjeellä, jossa tarjottiin erilaisia avoimen tieteen opetusmoduuleita.

6 Kirjaston avoimen tieteen asiantuntijat
Julkaisemisen palvelut –tiimin asiantuntijoita, perehdyttäminen aloitettu marraskuussa 2016 Perehdytettävänä 8 asiantuntijaa Perehdytysohjelman eri osioita: Tutustuminen ATT-hankkeen tuottamiin materiaaleihin Tuuli-työkalu Turun yliopiston kirjaston tietoaineistopolitiikan OA-osuuden päivitys Tieteenalakohtaisten ohjeiden luonti RG-oppaisiin Mitä rahoittajat edellyttävät tutkijoilta avoimuuden suhteen Rinnakkaistallennuskäytännöt Tekijänoikeudet ja lisenssit Metadatan luominen Tallennuspaikat ja –formaatit. Tavoitteena se, että asiantuntijat pystyisivät pitämään tieteenalakohtaisia koulutuksia avoimesta tieteestä vuoden 2017 lopulla. kauppatieteisiin, oikeustieteisiin, matemaattis-luonnontieteisiin, lääketieteeseen, yhteiskuntatieteisiin, kasvatustieteeseen, Humanistisiin tieteisiin 2 asiantuntijaa (kielitieteet sekä historian, kulttuurintutkimuksen ja taiteiden tutkimus) (tiekartta, käsikirja, oman tieteenalan kannalta hyvät esitykset ATT-koulutuksista),

7 Kehityskeskustelut, osaamiskartoitus ja avoimen tieteen osaamistavoitteet
Julkaisemisen palvelujen tiimin tehtävät (asiantuntijat) Tiimin toimialan kansallisten ja kansainvälisten kehitystrendien seuraaminen, soveltaminen ja toiminnon kehittäminen Kirjaston palveluiden ja asiantuntijuuden markkinointi E-gradujen ja väitöskirjojen julkaisemiseen liittyvät tehtävät Avoimen tieteen asiantuntijuus Väitöskirjojen julkaisemiseen liittyvien standardien hallinta ja ISBN-neuvonta Perehtyneisyys julkaisemiseen liittyviin tekijänoikeudellisiin kysymyksiin Yhteistyö tiedeyhteisön ja opiskelijoiden kanssa Avoimeen julkaisemiseen ja tutkimusdatan hallintaan liittyvä neuvonta ja kouluttaminen Julkaisupalveluihin liittyvä tilastointi ja raportointi Julkaisemisen palvelut –tiimin asiantuntijoiden osaamistavoitteet

8 Eri tiimien osaamiskartoissa kuvataan, mitä osaamista (=minkä tyyppistä osaamista) ko. tiimin tehtävistä suoriutuminen vaatii. Mutta sitten osaamisen tasoilla määritetään, minkä tasoista osaamisen täytyy olla.

9 Avoimen tieteen osaamistavoitteet
Avoimen tieteen osaamistasot: koko henkilökuntaa koskee taso 1 Taso 3 on tavoitetasona kirjaston informaatikoilla ja tietoasiantuntijoilla

10 Taso 4 koskee ATT-asiantuntijoita
Taso Julkaisemisen palvelut –tiimin jäsentä (tiiminvetäjä)

11 Kirjaston avoimen tieteen asiantuntijat
Koulutusta toteutettu itseopiskeluna, teettämällä kirjoitustehtäviä, kutsumalla eri alojen asiantuntijoita pitämään alustuksia ja koulutuksia, kannustamalla aktiiviseen kanssakäymiseen tiedekunnan ja tutkijoiden kanssa sekä osallistumaan kansallisen ja kansainvälisen tason seminaareihin. Haasteet: Aika Ohjeiden runsaus Konkretian puute Perinteiset vs. uudet kirjastotyöt Asiantuntijoita (mm. yliopiston kehittämispalveluista ja eri alojen tutkijoita) kertomaan omasta eriotyisosaamisalueestaan perehdytettäville on ollut löytää aikaa perehtymiselle muiden työtehtävien ohella. Avuksi ongelmaan olemme pyrkineet selkeyttämään tehtävänantoja asettamalla selkeän osaamistavoitteen, jolloin asiantuntijat ovat voineet keskittyä helpommin selvitettävään asiaan eksymättä liikaa sivupoluille OA-viidakossa. asennekysymys on tärkeä, eli että ATT-asioita ei vielä mielletä kirjastolle kuuluvaksi perustyöksi ja ehkä tämän myötä myös se, että ollaan hyvin varovaisia ottamaan uutta roolia haltuun. Varovaisuuteen liittyy toki myös se, että ATT-maailmaan kuuluu paljon sellaisia osa-alueita joihin on hankittava/päivitettävä osaamista, esimerkkinä vaikkapa juridiset asiat. Toki julkaisupuolella näitäkin on tahkottu jo vuosia:) Tässä osiossa voisi olla mahdollista tuoda myös esiin johdon tuen merkitys. Ulla varmaan pitäisi, jos esityksessä/artikkelissa mainitaan, että kirjaston johto on ollut hankkeen takana alusta saakka, ja mahdollistanut näin laajamittaisen koulutuskokonaisuuden toteuttamisen. (Tosin en tiedä onko asianlaita näin mutta jos edes hitusen on, kannattaa sekin tuoda esiin :)

12 KIITOS!


Lataa ppt "Turun yliopiston kirjasto, Informaatikko Päivi Kanerva"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google