Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Oppijan oikeus saada ja jakaa koulutustietonsa (MyData)

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Oppijan oikeus saada ja jakaa koulutustietonsa (MyData)"— Esityksen transkriptio:

1 Oppijan oikeus saada ja jakaa koulutustietonsa (MyData)
Paula Merikko , KOOTuki-ryhmän kokous

2 Sisältö Henkilökeskeisen tiedonhallinnan (MyData, omadata) periaatteet
Omien opintotietojen hyödyntämisen mahdollisuudet Kolme esimerkkiä: EMREX, Arvo, TUUDO

3 Miksi MyData? Meistä kaikista tallennetaan jatkuvasti valtavia määriä tietoa erilaisiin rekistereihin Pirstaleisen tiedon hyödyntäminen on vaikeaa Ratkaisu: tuodaan ihminen tiedonhallinnan keskiöön

4 Henkilökeskeinen tiedonhallinta
Organisaatiot tarjoavat tuottamansa tai keräämänsä yksilöä koskevan tiedon takaisin ihmiselle itselleen

5 Tavoitetilassa henkilöllä on oikeus
tietää – mitä kaikkea henkilötietoa hänestä on olemassa nähdä – itseään koskeva henkilötieto oikaista –häntä koskeva väärä henkilötieto valvoa – kuka henkilötietoja käsittelee ja miksi saada – tiedot itselleen uudelleenkäytettävässä muodossa ja mahdollisuus hyödyntää niitä haluamallaan tavalla jakaa – henkilötiedot teknisellä käyttöyhteydellä kolmansille osapuolille poistaa –henkilötiedot sieltä, missä ne nyt ovat

6 Terveysala edelläkävijänä
Terveydenhuollon asiakastiedot valtakunnallisessa Kanta-palvelussa. Omakanta-palvelussa suostumusten hallinta (rekisterinpitäjänä Kela) Esimerkki lisäarvopalvelusta: Kansalaiselle maksuton Taltioni-terveystili, johon liitettävissä ja josta välitettävissä…

7 EU:n yleinen tietosuoja-asetus 20 §
”Rekisteröidyllä on oikeus saada häntä koskevat henkilötiedot, jotka hän on toimittanut rekisterinpitäjälle, jäsennellyssä, yleisesti käytetyssä ja koneellisesti luettavassa muodossa, ja oikeus siirtää kyseiset tiedot toiselle rekisterinpitäjälle sen rekisterinpitäjän estämättä, jolle henkilötiedot on toimitettu.”

8 Oppijan oikeus saada ja jakaa koulutustietonsa

9 Missä oppija voisi hyödyntää VIRTA-tietojaan?

10 Missä ikinä on todistettava, että…
olet opiskelija tai… olet valmistunut.

11 Julkisen liikenteen opiskelija-alennukset

12 Tieto VIRTAamaan Korkeakoulujen valtakunnallista tietovarantoa hyödyntäen on rakennettu moderneja tietovarantopohjaisia oppijan arkea helpottavia palveluita. PURO -opintosuoritusten hakupalvelu 06/16

13 Kolme esimerkkiä

14 EMREX – tukea opiskelijaliikkuvuuteen
Case 1: EMREX – tukea opiskelijaliikkuvuuteen

15 Lyhyesti EMREXistä Omien opintosuoritustietojen sähköinen siirtäminen korkeakoulujen välillä maasta toiseen Tukee opiskelijaliikkuvuutta opintojen tunnustaminen edelleen suuri haaste 53% EMREX-kyselyyn vastanneista opiskelijoista ei saanut opiskelijavaihdon päättyessä opintosuoritusotetta mukaansa Taustalla vahva poliittinen kiinnostus ja tuki niin valtakunnallisella kuin eurooppalaisella kentällä Ministeriötason hanke Erasmus+ ”Forward-looking cooperation project” EU:n –tavoite liikkuvuudelle

16 Miksi EMREX? Edelläkävijä: käytännön mahdollisuus opiskelijalle jakaa tietojaan (MyData) Kansainvälisesti joustava: ratkaisu muunneltavissa maasta toiseen Kustannustehokas: hyödyntää olemassa olevaa infrastruktuuria Nopea: opintosuoritustiedot heti hyväksilukuprosessiin Luotettava: Väärennösten määrä kasvussa ja yhä ammattimaisempaa

17 EMREX-projektin tavoitteet
Mukana Tanska, Suomi, Italia, Norja, Ruotsi ja Puola Vaihe 1: luodaan yhdessä sähköinen opintosuoritustietojen työkalu, joka perustuu yhteisesti määriteltyihin tiedonsiirtoskeemoihin Vaihe 2: testataan työkalua korkeakoulujen virkailijoiden ja opiskelijoiden kanssa Vaihe 3: arvioidaan työkalu, viedään se tuotantoon ja levitetään se muihin maihin

18 EMREX Field Trial Mukana Ruotsi, Norja, Suomi, Tanska, Italia (Sienna & Verona) Suomesta mukana nyt 5 korkeakoulua: OAMK, HY, Hanken, HAMK, TuAMK Suomalaiset opiskelijat hakeneet onnistuneesti suoritustietojansa Käyttäjätestaus ja -palaute tärkeää Pilotointi jatkuu aina keväälle 2017 saakka - tervetuloa mukaan!

19 Seuraavaksi Tutkintotodistustietojen sähköinen siirto?
Yhteis- ja kaksoistutkintojen kokoaminen Tutkintojen tunnustaminen ja tunnistaminen Opiskelijavalinnat HAKA-tunnistautumisesta muihin tunnistautumiskeinoihin? esim. VETUMA, eDuuni-ID tunnistautuminen yli maarajojen: EU-ID (Stork2) Tietosisällön rikastaminen? ajantasaiset nimi- ja osoitetiedot VTJ-integraation kautta? Omien opintotietojen siirto myös muuhun tarkoitukseen, esim. työnantajat?

20 Lisätietoa EMREX: www.emrex.eu Yhteyshenkilöt
Projektipäällikkö Mats Lindstedt Field Trial Jonna Korhonen

21 Arvo - opetushallinnon vaikuttavuustietopalvelu
Case 2: Arvo - opetushallinnon vaikuttavuustietopalvelu

22 Tukea kyselytietovirroille
Yleiskäyttöinen palvelu kyselymuotoisia tiedonkeruita ja palauteprosesseja varten Räätälöity opetushallinnon toimialalle Toteutuksessa hyödynnetty Opetushallituksen tuottaman ammatillisten näyttötutkintojen AIPAL-palautejärjestelmän avointa lähdekoodia

23 Opetushallinnon oma kyselyjärjestelmä
tukee ihmiskeskeisen tiedonhallinnan periaatteita (MyData) tarjoaa yhteismitallista ja vertailukelpoista tietoa on muunneltavissa eri käyttötarkoituksiin on helppokäyttöinen ja käyttäjäystävällinen tarjoaa mobiililaitteille optimoidun vastauslomakkeen tarjoaa ajantasaista ja luotettavaa tietoa mahdollistaa tiedon monipuolisen jatkokäytön integroituu valtakunnallisiin palveluihin (Opintopolku, VIRTA-opintotietopalvelu ja Vipunen – opetushallinnon tilastopalvelu)

24 Palvelun kehitys I vaihe: palvelu käytössä 1.1.2016
manuaaliset linkit kyselyyn II vaihe: kyselyjärjestelmän vastauslinkkien automatisointi HAKA-tunnistauminen ja VIRTA-integraatio Opiskelija hallitsee tietojensa käyttöä Kyselyyn viedään VIRTA-opintotietopalvelusta vain ne taustatiedot, jotka opiskelija on nähnyt ja hyväksynyt Lisätietoa: demo III vaiheen alustavia suunnitelmia Vastapalaute Vastaajien seuranta (kuka vastannut ja ketä pitää muistuttaa) Uudet kysymystyypit

25 Palvelun käyttö laajenee
Ammattikorkeakoulujen valmistumisvaiheen opiskelijapalautekysely, AVOP Yliopistojen valtakunnallinen opiskelijapalaute, Kandipalaute, käyttöön 2017 Lisäksi alakohtaisia kysymyspatteristoja SEFE/TEK/Lääkäriliitto Korkeakoulujen valtakunnallinen rekrytointitiedonkeruu 2017 alkaen Valmistumisen jälkeen? Yliopistojen LATUA-hankkeen uraseurannan pilotointi 2017 AMK:sta Uralle –hankkeen uraseuranta 2017

26 Haasteita HAKA- ja VIRTA-integratioon liittyen
organisaatiokohtaisten käyttäjätunnusten voimassaolo vaihtelee henkilötunnuksettomat vastaajat (oppija-ID:n vakiintumista odotellessa) Yhteisistä määrityksistä sopiminen Kuka pääsee vastaamaan kyselyyn ja missä vaiheessa valmistumista? VIRTA-opintotietopalvelun ja muun yhteisen tietosisällön kehittäminen koulutusten kuvailevat tiedot Tiedon laadun parantaminen, organisaatioiden prosessien kehittäminen

27 TUUDO - mobiilinäkymä opiskeluun
Case 3: TUUDO - mobiilinäkymä opiskeluun

28 Tuudo Moderni sähköinen asiointikanava ja viestintäväline oppijoiden ja korkeakoulujen väliseen yhteydenpitoon Kokoaa opintoja ja muutakin elämää helpottavan, hajanaisen tiedon mobiilisovellukseen Opintosuoritukset (VIRTA-integraatio) HOPS ja oma lukujärjestys Ilmoittautuminen opetukseen ja tentteihin Paikalliset palvelut ja edut Julkisen liikenteen aikataulut Lounaslistat Toteuttajana oululainen startup Caleidon Oy

29 Kokonaisnäkymä opinnoista
Oppija näkee TUUDO-palvelussa VIRTA-opintotietopalveluun tallennetut, itseään koskevat tietonsa  Tiedonsaanti edellyttää oppijan henkilöllisyyden varmentamista esimerkiksi pankkitunnuksilla tai HAKA-tunnistautumisella Korkeakoulu rekisterinpitäjänä tekee tietojen teknisenä ylläpitäjänä toimivalle CSC:lle toimeksiannon liittää TUUDO VIRTA-opintotietopalveluun Tällä hetkellä 25 korkeakoulun tiedot oppijoiden hyödynnettävissä

30 Seuraavat askeleet

31 Laki eräistä opetustoimen rekistereistä ja valtakunnallisista tietojärjestelmistä
Suunnitteilla kaikkien koulutusasteiden tietoja kokoava ja välittävä palvelu Ehdotetaan poikkeusta henkilötietolain mukaisiin rekisterinpitäjän tehtäviin Opetushallitus luovuttaisi tietoja muussa laissa säädetyllä perusteella viranomaiselle, rekisteröidylle itselle ja hänen suostumuksellaan muulle taholle, kunhan toimitaan julkisuuslain 16 §:n 3 momentin puitteissa. Teknisen käyttöyhteyden avaaminen edellyttää henkilötietolain 32 § noudattaen luovutuksensaajalta yhteyden avaamisluvan hakemista ja Opetushallitukselta tietosuojaselvityksen tekemistä ja käsittelyä.

32 Ratkaistavaa Voidaanko tietosuojalain 20 § perusteella sallia rekisteröidylle omien tietojensa luovuttaminen ilman luovutuksensaajan tietosuojaselvitystä? Lisäarvopalveluiden tuottamisen mahdollisuudet kasvaisivat, jos taho, jolle tiedot on rekisteröidyn suostumuksella luovutettu, voisi luovuttaa ne rekisteröidyn pyynnöstä vielä eteenpäin. Oikeusministeriön asettama, tietosuoja-asetuksen edellyttämiä kansallisia toimenpiteitä kartoittava työryhmä julkaisee mietintönsä kansallisen lainsäädännön muutosehdotuksista mennessä.

33 Meanwhile? Onko meillä varaa odottaa – kuihtuuko orastava digitalisaatiokehitys? Minkälaisella prosessilla ja reunaehdoilla tiedot voidaan nyt antaa oppijalle? Tiedot vastaanottavan tahon tietoturvallisuus sekä hyvien tiedonhallintatapojen, lainsäädännön ja määräysten noudattaminen? Case TUUDOssa on VIRTA-ohjausryhmän päätöksellä pilotoitu käytäntöjä CSC tehnyt turvallisuusselvitykset ja –sopimuksen Caleidon Oy:n kanssa 25/38 korkeakoulua antaa oppijalle mahdollisuuden hänen halutessaan nähdä tietonsa TUUDO:ssa

34 Koulutustietojen tuominen oppijoiden itsensä saataville, elinikäisesti ja organisaatiorajoista riippumatta, luo aivan uudenlaisia mahdollisuuksia julkisten ja yksityisten palveluiden kehitykselle. Ota yhteyttä! Paula Merikko Koulutuksen ja tutkimuksen yhteentoimivuuspalvelut CSC – Tieteen tietotekniikan keskus Oy


Lataa ppt "Oppijan oikeus saada ja jakaa koulutustietonsa (MyData)"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google