Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Lapsen seksuaaliterveys ja sen tukeminen Kaili Kepler-Uotinen 23. 3

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Lapsen seksuaaliterveys ja sen tukeminen Kaili Kepler-Uotinen 23. 3"— Esityksen transkriptio:

1 Lapsen seksuaaliterveys ja sen tukeminen Kaili Kepler-Uotinen 23. 3

2 Lähteet: Airas, C Lapsuuden normaali kehitys syntymästä taaperoikään. Teoksessa: Brummer, M.& Enckell, H Lasten ja nuorten psykoterapia. Helsinki: WSOY. Brummer,K Lapsuuden normaalikehitys leikki-iästä nuoruuteen. Teoksessa: Brummer, M.& Enckell, H Lasten ja nuorten psykoterapia. Helsinki: WSOY. Cacciatore, R Lasten ja nuorten seksuaalisuus. Teoksessa: Apter, D., Väisälä, L., Kaimola, K Seksuaalisuus. Helsinki: Duodecim. Lajunen, K., Andell, M., Jalava, L., Kemppainen, K., Pakkanen, M.& Ylenius-Lehtonen, M Turvataitoja lapsille. Helsinki: Stakes. Tähkä, V Mielenrakentaminen ja psykoanalyyttinen hoitaminen. Helsinki: WSOY. Sigmund Freud 1971: Seksuaaliteoria

3 Lapsen seksuaalisuus Seksuaalisuus on erottamaton osa ihmisyyttä
Lapsella ei ole aikuisuuden seksuaalisuutta, ei ymmärrystä eroottisuudesta Seksuaalisuus on ihmettelyä, uteliaisuutta, tietojen kokoamista, omaan kehoon tutustumista, avointa estotonta hauskanpitoa, leikkiä, nautintoa, suojelun ja läheisyyden kokemuksen tarvetta Läheisyys luo turvaa, huolenpidon kokemusta, lohtua ja mielihyvää

4 Seksuaaliterveys * Tavoite Seksuaalinen hyvinvointi  Harmoninen persoonallisuus, täyteen potentiaaliin kasvaminen - arvostaa omaa kehoaan ja kunnioittaa toisen ihmisen ratkaisuja toimii vastuullisesti, kykenee ilmaisemaan rakkautta ja läheisyyttä sekä elää omien arvojensa mukaisesti, nauttii seksuaalisuudestaan läpi elämän ehkäisten seksuaalista hyväksikäyttöä ja edistäen turvallista, vastuullista seksuaalikäyttäytymistä Perustana Seksuaalioikeudet WHO, WAS,PAHO

5 Lapsuuden seksuaaliterveys tavoittelee:
Kuvaa omasta kehosta Kuvaa sukupuolirooleista Kuvaa seksuaalisuudesta Kuvaa omasta merkityksestä sosiaalisessa yhteisössä Kokemusta itsehallinnan asteesta (Cacciatore, R.)

6 LEIKKI-IKÄINEN LEIKKII JA KYSYY 
Mitä kaikkea minuun kuuluukaan? Mitä kaikkea Sinuun kuuluu? Mitä isi ja äiti puuhaa ja miksi? Olenko ihana? Saanko koskea? Kuka minuun saa koskea ja miksi? - oman kehon oikeudet, intimiteetti, rajat - seksuaalisuuden haltuunotto, integrointi itseen

7 Seesteinen latenssi-ikä Tyyntä myrskyn edellä (6-10vuotta)
Tuo psykoseksuaalisessa kehityksessä suvannon: lapsi on toimelias eikä keskity seksuaalisiin ärsykkeisiin. Juuri ennen esinuoruuden ja murrosiän voimakasta fyysistä ja mielen kasvua on sopivaa aikaa saada oikeaa tietoa seksuaalisuuteen, ihmissuhteisiin ja kasvuun liittyen. Tytöt ja pojat ovat kiinnostuneita toisistaan, mutta hiljaisella tavalla. Hyvin edennyttä persoonallisuuden kehitystä kuvastavat toimeliaisuus ja uutteruus sekä aktiivisuus kavereiden kanssa etenkin kouluiässä. Lapsi on kiinnostunut uusista asioista ja oppimisesta

8 SEKSUAALISUUDEN HUOMIOINTI KEHITYKSESSÄ
LATENSSI-IKÄINEN ITSENÄISTYY  Oma kehitys ja kiinnostus ennen kaikkea  Tieto ja säännöt kiinnostaa  - mikä on oikein ja mikä väärin  - mitenkä muut saman ikäiset toimivat 

9 Seksuaalisuuden herkkyys!
Lapselle syntyy omia mielikuvia ja fantasioita siitä, mitä kahden ihmisen välillä tapahtuu (vaikea aihe ottaa esille lapsen kanssa?) Ei tiedetä mikä on oma seksuaalisuus (aito tunne ja tarve) Vanhempien välinen pari/seksuaalisuhde luo lapselle kuvan siitä, mitä se on Onko se tavoittelemisen arvoista, rakastavaa ja sellaista, josta itsekin haluaa päästä osalliseksi oman partnerin kanssa? Vai onko se jotain pelottavaa, inhottavaa, kätkettävää ja likaista?

10 Alle kouluikäisen lapsen normaalin ja huolestuttavan seksuaalisen käyttäytymisen erot (Toni Cavanagh Johnsonin mallista mukailtu)   Tavanomaisia tilanteita lapsi katselee tilaisuuden tullen alastonta ihmistä hän etsii erilaisuuksia naisten, miesten, tyttöjen ja poikien välillä seuraa kiinnostuneena muiden vessa tai kylpyhuone toimia kyselee rinnoista, sukupuolielimistä, yhdynnästä ja vauvoista leikitään kotia, synnytystä, toteutetaan äidin ja isän rooleja voi näytellä omia tai toisten sukupuolielimiä, on mielellään alasti haluaisi olla raskaana tai synnyttää vauvan lääkärileikeissä muiden tutkiminen ”rumien” sanojen käyttö peseytymisestä ja seksuaalisista asioista läheisten lasten ja aikuisten sukupuolielimien ja rintojen koskettaminen erektiot sukupuolielimien koskettaminen tai hankaaminen vaippaa vaihdettaessa, nukkumaan mennessä tai kun on jännittynyt, kiihtynyt tai pelokas uteliaisuuttaan tai tutkiakseen laittaa jotakin sukupuolielimiinsä tai peräaukkoon

11 Syytä kiinnittää huomiota ja seurata tilannetta
lapsi tuijottaa alastonta vaikka on nähnyt useita alastomia ennenkin jatkuvat kyselyt sukupuolielimien eroista, vaikka kaikkiin kysymyksiin on jo vastattu kiinnostus seuraamiseen ei vähene vaikka kuluisi päiviä tai viikkoja kysely eri ihmisiltä, vaikka vanhemmat olisivatkin jo vastanneet ikään sopivalla tavalla yhdyntäliikkeiden teko vaatetettuna muiden lasten päällä vanhempien kielloista huolimatta haluaa olla alasti muiden seurassa pojalla ei kiinnostus vähene, vaikka hän olisi lukuisia päiviä tai viikkoja leikkinyt vauvojen seurassa kiellosta huolimatta leikkii usein sukupuolielimiin kohdistuvia lääkärileikkejä käyttää ”rumia” sanoja kotona vanhempien kiellosta huolimatta koskettelee muiden lasten ja aikuisten sukupuolielimiä ja rintoja ja pyytää koskettelemaan omiaan erektioita on jatkuvasti, liittyy kipua huomauttelujen jälkeenkin jatkaa seurassa sukupuolielimien koskettelua tai hankaamista laittaa omiin tai toisten sukupuolielimiin tai peräaukkoon jotain, vaikka on kielletty

12 Lapsi tarvitsee harjoitusta ja kokemusta
oman kehonsa ja sen toimintojen tuntemukseen miten tunnistaa omat tunteet ja omat aistimukset mitkä ovat omat rajat mitkä ovat omat oikeudet miten pitää puolensa miten vaaratilanteista selviydytään

13 Tunne- ja turvataidot osaamiseksi
Esityksen aihe Tunne- ja turvataidot osaamiseksi – moniammatillista yhteistyötä lapsen ja perheen parhaaksi JAMK Sirpa Valkama, Kaija Lajunen, Riitta Ala-Luhtala, Pirjo Lahtinen Valkama, Lajunen, Ala-Luhtala, Lahtinen JAMK/Tulosyksikkösi/Nimesi

14 Turvataitojen oppiminen edellyttää
Tietoisuutta (lapsella, aikuisella) oikeudesta kunnioittavaan kohteluun ja hyvään elämään oikeudesta olla olemassa ja rakastettu oman kehon itsemääräämisoikeudesta oikeudesta fyysiseen koskemattomuuteen tukeen ja turvallisten aikuisten saatavilla oloon Valkama, Lajunen, Ala-Luhtala, Lahtinen

15 Painotuksia kautta linjan keskiössä ihmisen kunnioittaminen, tasa-arvo ja yhdenvertaisuus
Syrjäytymisen ja yksinäisyyden ehkäisy Kaveruuden oikeudet ja velvollisuudet Erilaisuuden hyväksyntä Monikulttuurisuuden huomiointi Kiusaamisen ja väkivallan ehkäisy Yhteisöllisyys ja yhteinen hyvinvointi Empatiakyvyn edistäminen Kehollisuuden huomiointi Mielikuvitus voimavarana, mm. Turre-koiran hyödyntäminen Tarinoiden hyödyntäminen Valkama, Lajunen, Ala-Luhtala, Lahtinen

16 Tunne- ja turvataitoja lapsille
Esityksen aihe Tunne- ja turvataitoja lapsille (Lajunen, Andell & Ylenius-Lehtonen) suunniteltu mm. päivähoidon ja koulujen käyttöön, noin 5-11-vuotiaille lapsille toteutetaan lasten arjessa heidän vertaisryhmässään tutun aikuisen ohjauksessa menetelmät lapsilähtöisiä ja toiminnallisia yhteistyössä kotien kanssa Valkama, Lajunen, Ala-Luhtala, Lahtinen JAMK/Tulosyksikkösi/Nimesi

17 Mitä tunne- ja turvataidot ovat?
Taitoa puolustaa itseä ja laittaa rajoja, mm. EI-sanan sanomista Kieltäytymistä Oman tahdon ilmaisemista Rajojen laittamista sanallisesti (esim. kovan äänen käyttö) tai fyysisesti (esim. työntäminen) Uhkaavasta tilanteesta pois lähtemistä Olla suostumatta toisten loukkaaviin ja mitätöiviin määrittelyihin itsestä Avun pyytämistä ja luotettavaan aikuiseen turvautumista Valkama, Lajunen, Ala-Luhtala, Lahtinen

18 TUTA- materiaalia Tunne- ja turvataitoja lapsille -oppimateriaali (THL,2015) Onerva Mäen koulun nettimateriaali ( Turvaa ja tukea lapsen elämään –kirjanen vanhemmille ( Turvataitotehtäviä sähköisesti Turre -koira ja Turre -kassi Turvataidot puheeksi -työtapoja mm. varhaiskasvatukseen, perhetyöhön, neuvolaan, kouluterveydenhoitajan toimintaterapeutin työhön Valkama, Lajunen, Ala-Luhtala, Lahtinen

19 Valkama, Lajunen, Ala-Luhtala, Lahtinen

20 Turvataito-ohjelmassa
Vahvistetaan ja kehitetään myönteistä minäkuvaa Kasvatetaan itseluottamusta Vahvistetaan elämäntaitoja Herätetään ja harjaannutetaan itsesuojelukykyä Turvataitokasvatusohjelman sisältöjä ovat: 1. Oma keho 2. Luotan itseeni 3. Tiedän oikeuteni ja velvollisuuteni 4. Tueksi ja turvaksi

21


Lataa ppt "Lapsen seksuaaliterveys ja sen tukeminen Kaili Kepler-Uotinen 23. 3"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google