Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esteettömyys ja saavutettavuus

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Esteettömyys ja saavutettavuus"— Esityksen transkriptio:

1 Esteettömyys ja saavutettavuus
Juha Sylberg esteettömyysasiantuntija Näkövammaisten liitto ry. p Skypename juhasylberg LinkedIn: 

2 Suositukset, lait ja standardit
Esteettömyys on palapeli jossa sovitetaan lain ja standardien ohjeiden ja strategioiden palasia toisiinsa

3 WCAG 2.0 -ohjeet Periaate 1: Havaittava - Informaatio ja käyttöliittymäkomponentit pitää esittää tavoilla, jotka käyttäjä voi havaita. Periaate 2: Hallittava - Käyttöliittymäkomponenttien ja navigoinnin pitää olla hallittavia. Periaate 3: Ymmärrettävä - Informaation ja käyttöliittymän toiminnan pitää olla ymmärrettävää. Periaate 4: Lujatekoinen - Sisällön pitää olla riittävän lujatekoinen, jotta se voidaan luotettavasti tulkita laajalla joukolla asiakasohjelmia, mukaan lukien avustavat teknologiat.

4 Palvelumuotoilu auttaa onnistumaan
Sen sijaan virtuaalimaailmassa asioiden muuttaminen on usein huomattavasti helpompaa ja nopeampaa. Nykyisin puhutaankin muotoilun sijaan yhä enemmän palvelumuotoilusta.

5 Käyttäjäkeskeistä suunnittelua alusta alkaen
Käyttäjät osallistetaan suunnitteluun. Mutta mitä se käytännössä tarkoittaa? Parhaimmillaan se toteutuu niin että tuotteen tai palvelun mahdollisilta käyttäjiltä kysytään mielipidettä jo ennen kuin edes päätöstä suunnittelun aloittamisesta on tehty. Prosessin aikana käyttäjiä tavataan säännöllisesti ja heidän toiveitaan kuullaan. Huonoimmillaan tai valitettavasti tyypillisesti valmistaja tulee valmiin prototyypin kanssa kysymään olisiko tämä hyvä. Kun käyttäjä kertoo toiveistaan, poikkeavat ne useasti paljonkin esitellystä konseptista. Valmistaja pahoittelee ja toteaa että esitettyjä toiveita ei enää tässä vaiheessa pystytä toteuttamaan ja tuote tulee markkinoille juuri sellaisena kuin valmistaja sen esitteli.

6 The Importance of Best Practices: Accessibility is NOT a Feature, It’s a Result
There is NO Accessibility Button – Accessible Content Creation is a Process NOT a Feature Achieving Accessibility Requires Human Testing in addition to Automated Checking Checking Can Only Detect for the Presence or Lack of Required Items Cannot Check if an Item is Correct or Appropriate Accessibility is part of the Production Workflow – Like Authoring, Layout, Proofreading, etc. Note Also, Publishers Will Need to Employ a Variety of Techniques and Methods

7 Esteettömyys on huomioitava ketjun joka lenkissä
Fyysisen suunnittelun lisäksi myös käyttöliittymän tulee olla sopiva kaikille käyttäjille Jos kyseessä on ohjelmistotuote usein luvataan parannukset ja muutokset seuraavaan versioon. Joskus reitti on nopea, toisinaan aikaa kuluu enemmänkin. NKL kääntyi pankkien puoleen 93 ja pyysi pankkiautomaatteihin puheominaisuutta. Pankit pyysivät kääntymään automatian puoleen, joka vastaa automaattien hankinnasta. Siellä todettiin että nykyisiinlaitteisiin on hankalaa lisätä puhetta mutta tuleviin laitteisiin se onnistuu koska niihin tulee uusi windows nt käyttöjärjestelmä. UUdet laitteet tulivat mutta niihin ei puhetta lisätty kun epäiltiin että kuulokereikään työnnettäisiin ilkivaltaisesti purukumia. Nyt 19 vuotta myöhemmin on tehty päätös puhuvien pankkiautomaattien asentamisesta tiettyihin pisteisiin.

8 Esteettömyys hyödyttää toisinaan kaikkia
Bensamittari aurinkoisena päivänä

9 Lähilutagit voivat olla avain esteettömään käyttöliittymään
QRkoodi, Upcode, NFC, RFID, low energy Bluetooth, iBeacon Ilkka kertoo tästä

10 Joukkoliikenneterminaali
Terminaalien liittyminen ympäröivään kaupunkirakenteeseen on oleellisen tärkeää; miten suunnistautua ja päästä liikkumaan itsenäisesti. Liikuntavammaisten ongelmat rakennetun ympäristön mitoituksessa ovat helpommin mitattavissa ja ratkaistavissa kuin aistivammaisten itsenäisen toiminnan esteet. Raideliikenne ja erityisesti metro tuottaa tyytyväisyyttä; monilta osin ratkaisuiltaan onnistunut.

11 Esteettömyys ja saavutettavuus

12 Esteettömyys ja saavutettavuus

13 Esteettömyys ja saavutettavuus

14 Tulokset ja niiden hyödynnettävyys
Aistivammaisten huomioiminen parantaa käytettävyyttä myös kaikkien kannalta: mm. ympäristön ja opastuksen selkeys palvelee kaikkia, samoin ympäristön turvallisuus. Myös peruskorjauksessa voidaan hyödyntää saatavia tuloksia. Tulokset ovat konkreettisia käytäntöön sovellettavissa olevia ohjeita esteettömyyden parantamiseksi. Hyvällä suunnittelulla luodaan säästöjä; opasteet, materiaalit ja toteutettava muoto on kaikilla asemilla sama, jolloin toteutus on edullisempi.

15 Esteettömien ratkaisujen edistäminen
Vaikuttamistyötä: Neuvontaa Lausuntoja kaava- ym. hankkeista Yhteistyötä muiden vammaisjärjestöjen kanssa

16 Esimerkkiratkaisuja ja tavoitteita
Tavoitteena edistää käyttöä: Opastavat materiaalit Varoittavat materiaalit Opastus valaistuksella Värityksen käyttäminen apuna Äänen käyttö opasteissa

17 Kiitos! Juha Sylberg esteettömyysasiantuntija
Näkövammaisten liitto ry. p Skypename juhasylberg LinkedIn: 


Lataa ppt "Esteettömyys ja saavutettavuus"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google