Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Kulleropuiston kaavamuutos Alueen asukkaiden palaute liikenteeseen liittyen Kulleropuiston kaavamuutostyön yhteydessä on noussut esille ja kerätty palautetta.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Kulleropuiston kaavamuutos Alueen asukkaiden palaute liikenteeseen liittyen Kulleropuiston kaavamuutostyön yhteydessä on noussut esille ja kerätty palautetta."— Esityksen transkriptio:

1 Kulleropuiston kaavamuutos Alueen asukkaiden palaute liikenteeseen liittyen
Kulleropuiston kaavamuutostyön yhteydessä on noussut esille ja kerätty palautetta alueen asukkailta liittyen alueen liikenteeseen tällä hetkellä ja mahdollisen kaavamuutoksen jälkeen. Tämä palaute on kerätty yhteistyössä Vantaan kaupungin, alueen asukkaiden ja Hiekkaharjun omakotiyhdistyksen kanssa. Palaute on tiivistetty tähän esitykseen. Palaute on jaettu seuraaviin osiin: Ajonopeudet Kevyenliikenteen väylät Liikennejärjestelyt Parkkipaikat

2 Ajonopeudet

3 Ajonopeudet Tarhurintiellä
Yleisötilaisuuksissa ja kaavamuutoksesta palautetta kerättäessä on erittäin monesti käynyt ilmi, että ajonopeudet Tarhurintiellä ovat huomattavan suuria. Tämä koetaan sekä turvallisuus- että meluongelmana.

4 Ajonopeudet Tarhurintiellä
Ongelmallinen liikennealue on ollut jo pitkään Tarhurintiellä Kullerontien ja Metsätähdentien välillä, jossa liikenteen ajonopeudet usein ylittyvät merkittävästi. Etenkin noustessa uuden kaava-alueen suunnasta omakotitaloalueelle ajoneuvojen hallinta varsinkin liukkailla keleillä on varsin haasteellista. Tänäkin alkutalvena on pellolta tulleita autoja jo ajautunut jalkakäytävälle. Toistaiseksi varsinaisilta onnettomuuksilta on kaiketi vältytty. Vastakkaiseen suuntaan ajavat hurjapäät ottavat usein hyvät vauhdit ajaessaan vanhan omakotitaloalueen ohitse pieneen alamäkeen Tarhurinpuiston ohitse.

5 Kevyenliikenteenväylät

6 Sipulipuistosta tuleva pyörätie, joka jatkaa Sipulitien yli on vaarallinen suojatien kohdalla
Sipulipuistosta tuleva pyörätie ylittää Sipulitien kuvaan merkityssä kohdassa. Tämä kevyenliikenteen reitti on erittäin runsaassa käytössä niin alueella asuvien kuin sen läpikulkevien toimesta. Tämä ylitys on vaarallinen, koska Sipulitiellä on jatkuvasti autoja parkkeerattuna ja usein autot ovat parkkeerattuina aivan suojatien eteen. Lisäksi alueella ajetaan huomattavan kovaa

7 Kevyenliikenteenväylien riittävyys?
Mahdollisen kaavamuutoksen myötä kevyenliikenteen määrä alueelta kohti kouluja ja päiväkoteja tulee olemaan merkittävä. Jo nykyisellään ihmiset kulkevat pihojen läpi. Moni runsaasti käytetyistä kevyenliikenteenväylistä on hoitamattomia. Ei ole lainkaan selvää, että kuinka nykyiset polut ja väylät toimivat käytännössä uudessa tilanteessa.

8 Kevyenliikenteen väylien riittävyys?
Kaavamuutosehdotuksessa ei ole lisätty suojatietä kohtaan, jossa se olisi luontevimmillaan matkalla asuinalueelta juna-asemalle (ks. oheinen kuva). Korotettu suojatie tässä kohtaa olisi myös omiaan hidastamaan liikennettä, joka on juuri tällä kohtaa monesti kohtuuttoman kovavauhtista ja vaarallista (ks. muu palaute).

9 Liikennejärjestelyt

10 Kyläkaivontien kapasiteetti ei ole riittävä
Kyläkaivontien toinen reuna on tien koko pituudelta parkkipaikka. Parkkipaikka on ilmeisen tärkeä, koska se on jatkuvasti runsaassa käytössä. Tämän seurauksena tiellä on käytännössä käytössä vain yksi kaista, jota molempiin suuntiin menevät autot joutuvat käyttämään. Jo nykyisillä liikennemäärillä tämä on merkittävä ongelma ja pullonkaula. Kaavamuutoksen myötä alueen asuntojen ja autojen määrä kasvaa oleellisesti, jonka johdosta tilanne kärjistyy entisestään. Puistokulmassa useana päivänä viikossa pidettävät tanssit aiheuttavat lisäksi säännöllisiä piikkejä tähän kuormitukseen. Tällöin pysäköinti leviää Talkootien ja Kyläkaivontien pysäköintialueille sekä nurmikoille.

11 Tarhurintien ja Talvikkitien risteys on usein tukossa
Talvikkitien liikenne on usein runsasta. Tämä johtaa siihen, että Tarhurintieltä on erittäin vaikeaa päästä liittymään Talvikkitielle. Nykyisenlaisen kolmioristeyksen kapasiteetti ei riitä kunnolla nykyisessä tilanteessa. Mahdollisen kaavamuutoksen myötä tilanne vaikeutuu huomattavasti lisää.

12 Kyläkaivontien ja Metsätähden tien välinen mutka on vaarallinen
Metsätähdentien lopussa oleva mutka on erittäin jyrkkä ja kapea. Mutkassa ei käytännössä kaksi autoa mahdu kohtaamaan ilman, että vähintään toinen toinen auto hidastaa kävelyvauhtiin. Tässä mutkassa tapahtuu usein kolareita. Tilanne kärjistyy talviaikaan, jolloin liukkaus tekee mutkasta vaarallisen. Tilanne on vaikea jo nykyisellä liikennemäärällä. Kaavamuutoksen myötä alueen asuntojen ja autojen määrä kasvaa oleellisesti, jonka johdosta tilanne kärjistyy entisestään.

13 Kullerontien ja Tarhurintien risteys on vaarallinen
Risteys on vaarallinen molempiin suuntiin käännyttäessä. Tarhurintieltä pohjoisesta päin tulevat autot jäävät huomaamatta, koska tiessä on notko johon auto häviää hetkeksi. Nopeudet ajettaessa Tarhurintietä etelään nousevat vaarallisen nopeiksi.

14 Liikenteen suuntaaminen Talvikkitielle Talkootien sijaan
Asemakaavaesityksessä tulisi voimakkaasti huomioida ja huolehtia siitä, että Hiekkaharju 5-alueen liikenteen tulisi suuntautua Talvikkitien suuntaan. Jo tällä hetkellä liikenne ohjautuu osin aseman suuntaan Metsätähdentien ja Kyläkaivontien kautta Hiekkaharjun keskustaan. Kyseiset väylät ovat kapeita, eivätkä kykene palvelemaan vanhan ja uuden asuinalueiden liikenteen tarpeita. X

15 Tarhurintien ja Kyläkaivontien etuajo-oikeuksien poistaminen
Tarhurintien tullessa käyttöön Metsätähdentie pään ajorataa kavennettiin hidastamaan liikennettä. Nyt myöhemmin ajojärjestelyjä on muutettu siten että Tarhurintien yhteys Talkootielle asti on merkitty etuajo-oikeutetuksi. Liikenteen lisääntyminen tällä nyt etuoikeutetulla reitillä nostaa ajonopeuksia ja lisää onnettomuusvaaraa esim. Kullerontien ja Metsätähdentie risteyksissä missä liittymä ei ole "suorakulma" ja asemalta tuleva kävelyliikenne joutuu saman ongelman piirin. Tarhurintien liikennettä pitäisikin rajoittaa Hiekkaharjun aseman suuntaan ja rakentaa risteysten kohdalle korotetut suojatiet turvaamaan asemalta tuleva jalankulkuliikenne. Tarhurintien etuajo-oikeus risteäviin katuihin nähden tulisi myös poistaa, koska se osaltaan hillitsi ajonopeuksia ja poistaisi väylän houkuttelevuutta läpiajoreittinä.

16 Parkkipaikat

17 Paikoitusongelma Jo ennen Sipulitien pohjoisen puolen valmistumista alueella on huutava pula parkkipaikoista (näitä sanoja on käytetty Vantaan kaupungin toimesta). Käytännössä nyt kaavamuutoksen kohteena oleva alue sekä Sipulitie ja Sipulikuja ovat täynnä alueen asukkaiden autoja (ks. oheinen kuva). Kaavamuutoksen myötä asuntojen määrä kasvaa rajusti parikkipaikkojen ja asuntojen suhdeluvun pysyessä käytännössä samana. Koska tilanne on jo nykyisellään erittäin hankala, niin kaavamuutos tulee kärjistämään tilannetta oleellisesti.

18 Suuri parkkikenttä Kaavamuutosehdotuksessa oleva suuri parkkikenttä herättää huolta Rauhaton ja vaikeasti valvottava alue Puistomaisuuden jyrääminen isolla asfalttikentällä Parkkipaikat ovat etäällä asunnoista, joka tuo autoliikennettä aivan pihapiiriin Aluetta käytetään mahdollisesti juna-aseman liityntäpysäköintiin

19 Muuta

20 Ehdotettuja hidasteita ja/tai korotettuja suojateitä
”Nopeudet ajettaessa Tarhurintietä etelään nousevat vaarallisen nopeiksi, sinne olisi saatava hidasteita.” ”Kullerontielle ehdotan myös hidastetta puolenvälin paikkeille, ennen kevyen liikenteen tietä, joka tulee Tarhurinpuistosta.” ”Tarhurintien liikennettä pitäisikin rajoittaa Hiekkaharjun aseman suuntaan ja rakentaa risteysten kohdalle korotetut suojatiet turvaamaan asemalta tuleva jalankulkuliikenne.” ”Hiekkaharjun omakotialueen asukkaat pyysivät jo Tarhurintien toteuttamisvaiheessa, että tien loppupäähän rakennettaisiin riittävän tehokkaat hidastustöyssyt ajoneuvonopeuksien hallitsemiseksi.” ”Esittäisinkin töyssyä ainakin Tarhurintien ja Kullerontien risteykseen” “…mielellään myös Tarhurintien ja Metsätähdentien risteykseen.” Ison parkkikentän eteläpäädyssä korotettu suojatie mahdollistamaan tien ylittäminen. Lisäksi tämä auttaisi hillitsemään nopeuksia vaaralliseksi koetussa paikassa.


Lataa ppt "Kulleropuiston kaavamuutos Alueen asukkaiden palaute liikenteeseen liittyen Kulleropuiston kaavamuutostyön yhteydessä on noussut esille ja kerätty palautetta."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google