Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
1
GRACE AND GRAVITY DANCE
WORKSHOPS “Tanssi -salaisuus” Pawnee
2
”ALL THE NATURAL MOVEMENTS OF THE SOUL ARE CONTROLLED BY LAWS ANALOGO US TO THOSE OF PHYSICAL GRAV ITY. GRACE IS ONLY EXCEPTION.” Simone Weil ”ALL THE NATURAL MOVEMENTS OF THE SOUL ARE CONTROLLED BY LAWS ANALOGOUS TO THOSE OF PHYSICAL GRAVITY. GRACE IS ONLY EXCEPTION.
3
GRACE AND GRAVITY DANCE
WORKSHOPS Työpajojen tanssilähtöisyyden sisäinen merkitys lepää ajatuksessa, jossa tanssi nähdään kehollisena ajattelun ja tutkimuksen tapana ja tanssiva keho merkityksenannon tapahtumapaikkana.
4
POEETTISTA OLEMISTA JA
TIETÄMISTÄ Tanssitaiteilija Kirsi Monni (2004) määrittää väitöskirjassaan tanssin olevan olemisen poeettista liikettä. Hän käsittelee omaa tanssifilosofista ajatteluaan Martin Heideggerin taidekäsitysten valossa. Martin Heideggerin mukaan taide ei ole pelkästään esteettisen elämyksen asia, vaan taide on totuuden avautumisen tapa. Tämä tanssin uuden orientaation ajatus on työpajojen filosofinen lähtökohta.
5
KEHO TEMPPELINÄ Ensimmäiset Grace and Gravity –työpajat olivat osa toiminnallista opinnäytetyötäni, jonka tilaajana oli kristityistä tanssijoista koostuva Fila-tanssiryhmä. Heillä oli tarve löytää ymmärrystä oman hengellisyyden kehollisista ilmenemismuodoista ja tutkia tanssivaa kehoa uskon tapahtumapaikkana. Nimi viittaa filosofi Simone Weilin kirjan lisäksi armoon, joka on kristillisen ajattelun perusta ja painovoimaan, joka taas on nykytanssin perussanastoa.
6
TAVOITTEET JA TEEMAT Työpajojen uusien
kohdeyhteisöjen erityistarpeet ja teemat, joiden pohjalta työpajan sisältö on päivitetty Kehonkuva paraneminen Kinesteettinen myötätunto
7
KEHONKUVA Nainen! Just Hyvä Noin –työryhmän tavoitteena oli löytää tanssin avulla myönteisempää omakuvaa erityisesti kehonkuvaa. Grace and Gravity – työpajoissa työstettiin myös esitettävä ryhmätanssi itsensä hyväksymisen teemalla. Tanssi tuli osaksi näytelmää Nainen! Just Hyvä Noin !
8
KINESTEETTINEN MYÖTÄTUNTO
CoPassion Myötätunnon mullistava voima–tutkimushankeen tutkijoilla oli kiinnostusta lähteä kokeilemaan myös taidelähtöisiä menetelmiä myötätunnon tutkimiseen ainakin oman tiiminsä sisällä. Tarkoituksena oli löytää erilaisia kehollisia tapoja käsitellä sekä kehollistaa eri teemoja kuten armo ja myötätunto /myötäinto. Nämä Työpajat eivät toteutuneet.
9
TYÖPAJAA ENNEN Osallistujille annetaan ennakko- tehtävänä:
1.Etsiä aiheisiin liittyvä omannäköinen kuva 2. Kirjoittaa lyhyesti miten tällä hetkellä ajattelee / kokee armoa tai myötätuntoa 3. Selvittää mitä oma nimi tarkoittaa, jos se ei ole mahdollista niin, mitä sen haluaisi tarkoittavan 4. Miettiä oma lempi nukkumisasento / tai lempiasento yleensä
10
1.TAPAAMISKERTA Tutustuminen, turvallisen ilmapiirin luominen ja teemaan johdattaminen 1.Tutustumis –ja luottamusharjoitukset 2. Ohjatut liikeimprovisaatiot 3. Kontaktiharjoitukset 4..Ennakkotehtävien 1. ja 2. käsittely ryhmissä 5. Reflektointi
11
2.TAPAAMISKERTA Teemaan käsittely ja loppureflektointi 1. Lämmittely
2. Ennakkotehtävä 3. ja 4 käsittely ryhmissä 3. Autenttinen liike –työskentely 4. Yhteinen lopputuotos 5. Loppu - reflektointi
12
TANSSI -JA LIIKEIMPROVISAATIOT
Sovellettu kontakti-improvisaatio Kontakti-improvisaatio on parin tai ryhmän kanssa harjoitettava tanssin muoto, joka perustuu vuorovaikutukseen eri osapuolten välillä. Siinä liikutaan ryhmänä, pareittain ja soolona mm. liikkeellä johtamista, painon antoa seuraamista jne. Ohjattu musiikki-, kuva-, esine-, tekstilähtöinen improvisaatio
13
AUTENTTINEN LIIKE Autenttisen Liikke-menetelmän juuret ovat Mary Whitehousen työssä. Hänen oppilaansa Janet Adler on kehittänyt Autenttisen Liikkeen nykyiseen muotoonsa. Työskentely on sallivaa, hyväksyvää ja täysin vapaata väärästä tai oikeasta tavasta liikkua. Autenttisen Liikkeen ytimessä on sekä liikkujan, että todistajan sisäisen todistajan armollisen läsnäolon kehittyminen. Se tapahtuu suhteessa itseen, toiseen ja kollektiiviin.
14
MATERIAALIT Ennakkotehtävät Käytettävä musiikki • Hiljaisuus • Astor Piazzolla • Max Richter • Satie (Kitara) • Klassinen /Elokuvamusiikki • Gustavo Santaolala • Eri kansanmusiikit Kuva-aineisto • Tanssivalokuvat • Taidevalokuvat • Arki –kuvat • Tanssi-videot Muu materiaali • Eriväriset kankaat • Runot
15
mutta jään vielä huomiseen HETKI valkoinen tuuli puhuu
KOHOTETUT KÄDET valoa täynnään SARASTUKSEN nyt olisi lähdettä mutta jään vielä huomiseen HETKI valkoinen tuuli puhuu on sanattoman laulun aika VÄRÄHTÄÄ sanat eivät tarkoita mitään mutta laulu tarkoittaa KAUNEUS ota, annan sen sinulle minä tanssi kulkee tässä HEHKUU tanssivat vedet painovoiman selättää LIIKAHTIVAT minun kylä on oiva kylä parhaimmillaan se tanssii ÄÄRET
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.