Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
1
Intelliboard-pilotointi
Lappeenrannan teknillinen yliopisto Mika Pulkkinen Opetusteknologiasuunnittelija
2
Taustaa ja tavoitteet Taustalla tarve saada lisäinformaatiota Moodlesta: Oppiminen Opiskelijoiden toiminta (ajankäyttö ym) Yleinen käyttö- ym. data Oppimisen analytiikka Mitkä tekijät opiskelijoiden toiminnassa Moodlessa voisi korreloida oppimista? Mitä hyötyjä tästä tiedosta opiskelijalle/opettajalle/opetushallinnolle? LUT:n uuden koulutuksen digistrategian vaikutus > opetus muuttuu digitaalisemmaksi, Moodlen käyttö lisääntyy ja monipuolistuu
3
LUT Moodle Käytössä vuodesta 2012
Versio käytössä, seuraavaksi versioon 3.2 Peruspaketin lisäksi paikallisia lisäosia: Ryhmävalinta Turnitin tehtävä 2 O365 -lohko Completion Progress –lohko Event reminders Kursseja 2607 Käyttäjiä 8150
4
Intelliboard ja Mediamaisteri
Mediamaisteri toimii LUT Moodlen teknisenä ylläpitäjänä Pilottikäyttö Intelliboardin esittely Asennus Testaus Näkökulmana testata hyötyjä Admineille Opiskelijoille Opettajille Koulutusohjelmajohtajille
5
Intelliboard - havaintoja
Asennus ja käyttöönotto Asennus nopeaa (Mediamaisteri) Admin-kytkentä (Mediamaisteri) Lisätietoja saatiin Intelliboardilta (Tonya) Intelliboardin nettisivut: Ohjeistus Instructor ja Learner –näkymiin (Dashboard) kuvakaappauksin Asennus-ja asetusohjeita (Web/LMS) Raportit ja analyysit Puolivälin meeting Bugikorjauksia Raportoinnin tarkennuksia
6
Opiskelijan havaintoja
Toimii kursseilla, joissa on paljon arvioitavia aktiviteetteja. Suoritusten seuranta on oltava päällä Opiskelijan näkymässä: oma suoritus suhteessa kurssin keskiarvoon kurssilla käytetyn ajan suhteessa arviointiin läpäisyt ja keskenolevat, sekä keskiarvo
7
Opiskelijan havaintoja
Ajankäyttö aktiviteeteissa Ajankäytön ja arvosanan riippuvuus
8
Opiskelijan havaintoja
Oman suoriutumisen vertaaminen kurssin keskiarvoon Hakutoimintoja parannettava > kurssien valinta näkymään?
9
Opiskelijan havaintoja
Grades-sivu on hyödyllinen, siitä näkee useamman kurssin tilanteen Näkymää voi muokata otsikoiden suhteen (esim. arvosana) Kurssikohtaisesti voi katsoa oman suoriutumisen aktiviteeteissä
10
Opettajan havainnointi
Dashboard: Yleisnäkymä kursseihin: osallistujat ja läpäisseet, keskimääräinen arvosana
11
Yhteenveto opiskelijanäkymästä
Hyvää: Oman toiminnan ja sen kautta läpäisyjen/arvosanan kehityksen seuraaminen Oman keskiarvon vertaaminen kurssikeskiarvoon Kehitettävää Omien kurssien järjestely/valinta esim. lukuvuoden mukaan tai vapaavalintainen
12
Opettajan havainnointi
Courses: Yleislistaus omista kursseista Osallstuja/läpäisseet, keskiarvo, vierailut ja ajankäyttö yhteensä
13
Opettajan havainnointi
Correlations näyttää kurssin arvosanojen keskiarvon suhteessa opiskelijoiden koko kurssilla oloaikaan
14
Opettajan havainnointi
Courses – Activities Näkymässä voi tarkastella aktiviteettikohtaisia tietoja Visits, Time Spent, Average Grade Tässä näkymässä myös aineistot (suodatus?)
15
Yhteenveto opettajan näkymästä
Oikeanlaista dataa saa vasta kun suoritusten seuranta ja kurssin suoritusasetukset oikein (yliopiston linjanveto?) Raportit Moodlessa pääasiassa listaavia > grafiikkaa toivottaisiin enemmän Toiveena olisi myös erilaisten vapaasti valittavien suureiden asettaminen kuvaajaksi, esim. keskimääräinen tenttiin käytetty aika vs. arvosana
16
Hallinnon näkökulma Hallintoa (koulutusohjelma) kiinnostavat opetusmenetelmät ja –tavat, kurssisisällöt ja monipuolisuus. Lähtökohtana on pääasiassa arvosana = oppiminen (myös arvioidaan sitä mitä pitäisi oppia) Koska LUT Moodle-asetuksissa ei yleensä ole suoritusten seurantaa, käytetään arvosanaa vertailukohtana Hallinnon ajatuksia: Kurssin ajankäyttö suhteessa arvosanaan? Monipuoliset aktiviteetit suhteessa arvosanaan? Videoiden katselu ja reflektoivat aktiviteetit suhteessa arvosanoihin (myös opettajaa kiinnostava) Aktiiviset opettajat verrattuna kurssin keskiarvoihin?
17
Analyysit (Intelliboard.net)
Paljon erilaisia raportteja + räätälöidyt raportit Enemmän oppimiseen liittyvää analytiikka, joka voi kiinnostaa opettajia Esim. tenttianalytiikka:
18
Analyysit
19
Analyysit Kauppatieteiden yhden koulutusohjelman kurssien opiskelijoiden kursseille kirjautuminen
20
Analyysit Learning Performance
Tällä raportilla voitaisiin vertailla eri koulutusohjelmien läpäisyä
21
Analyysit / Raportit (Intelliboard.net)
Raportteja ja analyysejä: Tietyllä aikavälillä tai tietyn kategorian kurssit PDF, XLS, CSV Graafisia esityksiä myös Ajastettu raportointi sähköpostiin Epävarmuus analyysien merkityksestä ja ”oikeellisuudesta”, koska suoritusten seurantaa Moodlessa ei ole
22
Lopuksi Haasteena LUT:ssa on suoritusten seurannan käytön puute tällä hetkellä > ei konkreettista näyttöä vielä tarpeeksi. Voidaanko ottaa käyttöön kattavasti kaikilla LUT-kursseilla? Miten saada opettajat käyttämään Kaikilla kursseilla ei ole Moodle-aktiviteetteja Riittävätkö Moodlen omat perusraportit? Moni mielenkiintoinen raportti on saatavana vain Intelliboard.net:ssä, joten jotta opettajat saisivat itseään/kurssia koskevaa hyvää tietoa > ajastetut raportit Toivon LMS-raporttien kehittymistä, lisää graafisia ja vertailevia raportteja Testausta jatketaan vielä, päätöstä ei ole vielä Intelliboardin suhteen tehty Pohditaan hyötyjä, kenelle eniten
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.