Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

SETLEMENTTI Seuranta ja arviointi RAY –näkökulmasta ELI

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "SETLEMENTTI Seuranta ja arviointi RAY –näkökulmasta ELI"— Esityksen transkriptio:

1 SETLEMENTTI Seuranta ja arviointi RAY –näkökulmasta ELI
”Laaja-alainen paketti tiedonkeruumenetelmistä järjestötoiminnan kehittämisen ja projektien näkökulmasta” / HELSINKI / Samuli Koiso-Kanttila Seuranta ja arviointi RAY –näkökulmasta ELI ”Laaja-alainen paketti tiedonkeruumenetelmistä järjestötoiminnan kehittämisen ja projektien näkökulmasta” / HELSINKI / Samuli Koiso-Kanttila

2 RAY/ Seurantavastaava / Samuli Koiso-Kanttila
Esityksen sisällöt RAY avustusosaston kuulumiset Muutama sanan yleisesti avustamisen ehdoista ja tavoitteista Seuranta, tulokset ja vaikutukset RAY näkökulmasta RAY/ Seurantavastaava / Samuli Koiso-Kanttila

3 Avustustoiminnan ajankohtaiset kuulumiset

4 Ajankohtaista RAY:stä
Ideahaku käynnistyi taas lokakuussa Teemana huono-osaisuuden vähentäminen Suomessa Etsimme uusia ja innovatiivisia ideoita huono-osaisuuden vähentämiseksi. Tavoitteena on löytää kaikkein huono-osaisimpiemme hyvinvoinnin parantamiseksi täysin uusia kansalaisjärjestötoiminnan toimintatapoja ja - muotoja, joita ensi vuonna toimintansa aloittava Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskus (STEA) voisi jatkossa avustaa. Ideahaku on avoinna nettisivuilla 5-6 seurantaklinikkaa eri puolella Suomea Tarkastuskäynnit sekä järjestöjen neuvonta ja ohjaus pyörivät normaalisti RAY avustusosasto

5 Uuteen rahapeliyhtiöön tähtäävän lainsäädännön valmistelu
Sisäministeriö valmisteli viime hallituskaudella ehdotuksen suomalaisen rahapelijärjestelmän vaihtoehtoisista ratkaisumalleista. Virkamiestyöryhmän selvitys julkaistiin Hallituksen talouspoliittinen ministerivaliokunta hyväksyi linjaukset kaikkien kolmen rahapeliyhteisön rahapelitoimintojen yhdistämiseksi. Sisäministeriössä valmistellaan lainsäädäntöä nykyisten kolmen rahapeliyhteisön rahapelitoimintojen yhdistämiseksi yhteen uuteen rahapeliyhtiöön. Valtio omistaisi perustettavan uuden rahapeliyhtiön kokonaan. Käytännössä muutetaan arpajaislakia sekä säädetään tuotonjakoa koskevat asetukset. Hallituksen esitys on tarkoitus antaa eduskunnalle syksyllä 2016. 1. vaiheessa ”tarpeelliset muutokset” –> 2. vaihe? RAY avustusosasto

6 Missä mennään Tavoitteena on, että uusi Veikkaus Oy voisi aloittaa toimintansa Toimiva johto nimetty ja paljon valmistelutyötä tehty ”Päätyyn asti”, tämä vuosi onnistuneesti maaliin RAY avustusosasto

7 Tuottojenjako tulevaisuudessa (1/2)
Suomalaisten rahapeliyhteisöjen tuotot käytetään yleishyödyllisiin tarkoituksiin. Näin olisi myös jatkossa eikä uudistuksella ole tarkoitus muuttaa edunsaajien asemaa. Uuden yhtiön rahapelituotoista 53 prosenttia menisi Veikkauksen nykyisille edunsaajille, 43 prosenttia Raha-automaattiyhdistyksen edunsaajille ja 4 prosenttia Fintoton edunsaajille. ”Jaettavien avustusten yhteismäärän arvioidaan pysyvän aiempia vuosia vastaavalla tasolla” Arpajaislakiesityksessä ehdotetaan, että ”jatkossa valtion talousarvioon otettaisiin määrärahat, jotka vastaisivat rahapeliyhtiön talousarviovuoden arvioitua tuottoa ja uudelleen jaettavaksi palautuvia varoja.” ”muutos tarkoittaa sosiaali- ja terveysministeriön osalta sitä, että sen tulee uuden rahapeliyhtiön tuoton lisäksi kymmenen vuoden siirtymäkauden aikana jakaa terveyden ja sosiaalisen hyvinvoinnin edistämiseen RAY:n osalta jakamatta jääneet varat. Nämä varat ovat arviolta noin 500 miljoonaa” RAY avustusosasto

8 Tuottojenjako tulevaisuudessa (2/2)
Rahapeliyhtiön tuoton jakamista koskevat menettelyt eri ministeriöissä poikkeaisivat esitettyjen lainmuutosten johdosta edelleen jossain määrin toisistaan johtuen muun muassa avustusten käyttötarkoitusten sekä saajien erilaisuudesta. Tavoitteena olisi jatkossa tehostaa, selkeyttää ja yhdenmukaistaa avustusten valmisteluprosessia sekä sähköisten järjestelmien käyttöä valmistelussa, ohjauksessa ja valvonnassa. Mahdollinen kehittämis- ja yhtenäistämistarve koskee yleisesti valtionavustusmenettelyitä eikä pelkästään rahapelituotosta jaettavia avustuksia. Jatkossa on tarkoitus siirtyä soveltamanaan valtionavustuslakia. Muutokset nykyiseen raha-automaattiavustuksista annettuun lakiin ovat kuitenkin vähäisiä. Avustusten myöntämiseen liittyen on valmisteilla valtionavustuslakia täsmentävä valtioneuvoston asetus, jonka sosiaali- ja terveysministeriö esittelee. Lisäksi on valmisteilla valtioneuvoston asetus avustusasioiden neuvottelukunnasta. Laki- ja asetusluonnokset olleet lausuntokierroksella RAY avustusosasto

9 YLEISTÄ AVUSTAMISEN EHDOISTA JA TAVOITTEISTA
RAY avustusosasto

10 Keskiössä ihmisten auttaminen
Peruslähtökohta: Järjestötoiminnan keskipisteenä ovat ne ihmiset, joiden hyvinvoinnin edistämistä toiminnalla tavoitellaan. Ennalta ehkäisevä toiminta ja avun ja tuen tarjoaminen sitä tarvitseville ovat järjestötoiminnan keskeisiä elementtejä. Tarjottava apu ja tuki tulee kohdentaa sitä eniten tarvitseville.

11 Kannustamme järjestöjä uudistumaan
Haluamme tukea ja kannustaa sosiaali- ja terveysalan järjestöjä kehittämään aktiivisesti toimintojaan vastaamaan yhteiskunnan jatkuviin muutoksiin ja yksilöiden muuttuviin tarpeisiin. Toimimme järjestöjen kehittämiskumppanina. Jotta avustuksen myöntämisen yleiset ehdot toteutuvat tulee avustuksen hakijoiden panostaa omalta osaltaan: toimintaympäristön seuraamiseen sekä aktiiviseen muutostarpeiden ja -mahdollisuuksien tunnistamiseen kohderyhmän osallistamiseen toiminnan sisältöjen suunnitteluun ja kehittämiseen, toiminnan tavoitteellisuuteen ja konkreettisten tavoitteiden asettamiseen hakemuksen kohteena olevalle toiminnalle arvioivaan ja kehittävään työotteeseen ja yhteistyöhakuisuuteen sekä muiden kolmannen sektorin toimijoiden, julkisen sektorin että yksityisen sektorin toimijoiden kanssa.

12 RAY:n (STEA:n) arviointi ja seuranta kehittää
Seurannan tavoitteena on Auttaa löytämään ja levittämään hyviä käytäntöjä. Paneutua syvällisemmin juurruttamisen haasteisiin. Välttää uusimasta vähemmän onnistunutta tekemistä. Seurannan välineitä ovat Tuloksellisuus- ja vaikutusselvitys (osa vuosiselvitystä) Väliraportti Projektin loppuraportti Seuranta ja kehittämiskäynnit Erillisselvitykset (valitut kohteet)

13 RAY/ Seurantavastaava / Samuli Koiso-Kanttila
RAY tavoitteena on rahoituksen kriteerien avoimuuden ja läpinäkyvyyden lisääminen! RAY/ Seurantavastaava / Samuli Koiso-Kanttila

14 SEURANTA JA ARVIOINTI - YHTEISEKSI HYVÄKSI
RAY/ Seurantavastaava / Samuli Koiso-Kanttila

15 RAY/ Seurantavastaava / Samuli Koiso-Kanttila
”Laaja-alainen paketti tiedonkeruumenetelmistä järjestötoiminnan kehittämisen ja projektien näkökulmasta” RAY/ Seurantavastaava / Samuli Koiso-Kanttila

16 TIEDONKERUUMENETELMÄT
KYSY KESKUSTELE KUUNTELE KUVAA KATSO JA HAVAINNOI LASKE jne )  ARVIOI !!! RAY/ Seurantavastaava / Samuli Koiso-Kanttila

17 RAY/ Seurantavastaava / Samuli Koiso-Kanttila
Mitä ja miten? RAY/ Seurantavastaava / Samuli Koiso-Kanttila

18 RAY/ Seurantavastaava / Samuli Koiso-Kanttila
Mitä ja miten? RAY/ Seurantavastaava / Samuli Koiso-Kanttila

19 RAY/ Seurantavastaava / Samuli Koiso-Kanttila
Miksi ja miten rahoitettujen hankkeiden tuloksia ja vaikutuksia seurataan? RAY/ Seurantavastaava / Samuli Koiso-Kanttila

20 JÄRJESTÖN / HANKKEEN / PROJEKTIN NÄKÖKULMASTA
Yhä parempaa toimintaa kohderyhmän hyödyksi! RAY/ Seurantavastaava / Samuli Koiso-Kanttila

21 RAY/ Seurantavastaava / Samuli Koiso-Kanttila
RAYn / STEAn TAVOITTEENA MAAILMAN PARAS: -SOTE -järjestöjen avustusjärjestelmä - Sähköinen asiointijärjestelmä … JOKA MAHDOLLISTAA LOPPUKÄYTTÄJÄN KANNALTA ARVIOITUNA MAAILMAN PARHAAN SOTEJÄRJESTÖ-TOIMINNAN RAY/ Seurantavastaava / Samuli Koiso-Kanttila

22 Seuranta | Samuli Koiso-Kanttila | 18.5.
TEE TYÖTÄ JOLLA ON VAIKUTUS!! TARKOITUS! RAHOITETAAN TULOKSIA! For Public Use Seuranta | Samuli Koiso-Kanttila | 18.5.

23 RAY/ Seurantavastaava / Samuli Koiso-Kanttila
NELJÄ NÄKÖKULMAA Kohderyhmä Yhteistyökumppanit Vapaaehtoiset Työntekijät RAY/ Seurantavastaava / Samuli Koiso-Kanttila

24 Seuranta | Samuli Koiso-Kanttila | 18.5.
MUUTOS! For Public Use Seuranta | Samuli Koiso-Kanttila | 18.5.

25 RAY/ Seurantavastaava / Samuli Koiso-Kanttila
SADETANSSIN TAVOITE? TULOS: Että tanssijoilla on hyvä boogie ja kaikilla on kivaa? Että tulee sade? Että sateen avulla vilja kasvaa? Että sateen avulla kasvanut vilja ruokkii kansan ja nälänhätä häviää Että em. johdosta yhteiskunnallinen hyvinvointi ja yhteiskuntarauha paranee? Kaikilla on kivaa Tulee sade Vilja kasvaa Nälänhätä häviää Yhteiskunnalliset olot paranevat RAY/ Seurantavastaava / Samuli Koiso-Kanttila

26 Seurannan kannalta oleellisimmat termit
Tarve Minkä takia toimintaa tarvitaan? Mikä on ongelma, johon haluatte toiminnallanne puuttua? Kuka on toiminnan tarpeessa ja minkä takia? Todentamisen tapa Tarvekartoitus, taustaselvitys lähtötilanteesta Tavoite Tarpeen peilikuva. Mikä on tavoiteltu muutos / tila, johon toiminnallanne pyritte? Toimintasuunnitelma, vuosikello Seuranta | Samuli Koiso-Kanttila |

27 Seurannan kannalta oleellisimmat termit
Toiminta, keinot Toiminnan sisältö ja varsinainen tekeminen Todentamisen tapa Toimintasuunnitelma, vuosikello Tuotos Konkreettinen toiminnalla aikaansaatu asia Määrälliset seurantatiedot, ”tuotosindikaattorit” Seuranta | Samuli Koiso-Kanttila |

28 Seurannan kannalta oleellisimmat termit
Tulos Toiminnalla aikaansaatu muutos kohderyhmässä. Saavutetut tulokset suhteutetaan aina asetettuihin tavoitteisiin! Todentamisen tapa Määrälliset ja laadulliset seurantatiedot, ”tulosindikaattorit” Vaikutus Toiminnalla aikaansaatujen tulosten heijastuminen muuallekin kuin kohderyhmään. Pitkän aikavälin seuranta- ja tilastotiedot Seuranta | Samuli Koiso-Kanttila |

29 Seurannan kannalta oleellisimmat termit
Mittari / Indikaattori Erota tulosindikaattorit ja tekemiseen liittyvät indikaattorit toisistaan: Tulosindikaattori: Kuvaavat aina aikaansaatua muutosta suhteessa tavoitteisiin Tuotos- ja toimintaindikaattori Kuvaavat tekemisellä aikaansaatujen tuotosten (koulutukset, ryhmät, julkaisut jne.) määrää Seuranta | Samuli Koiso-Kanttila |

30 Rajatkaa ja kohdentakaa!
MIKSI? Muutos! Kenelle? For Public Use Seuranta | Samuli Koiso-Kanttila | 18.5.

31 Seuranta | Samuli Koiso-Kanttila | 18.5.
KOHDERYHMÄ! Jos luokan poikien (huom! Tämä on siis tietenkin täysin keksitty esimerkki ja tämä on googlesta napattu täysin tähän esimerkkiin kuulumaton geneerinen koululuokka) joulutodistusten keskiarvo on 7,5 ja teidän hankkeenne tavoite on muuttaa tämä luku 8:ksi kevättodistukseen mahdollismman monelle (esim. koska 8 on se luku jolla pääsee paikalliseen lukioon), niin kannattaa keskittää voimavarat niihin joiden keskiarvo roikkuu kaikkein kauimpana tavoitearvosta. Siksi, että näiden kohdalla muutoksen tekeminen on tehokkainta koska silloin voimavaroja per autettava on käytössä eniten ja niihin huomion kiinnittäminen jotka selviävät enivei on tehottomampaa. For Public Use Seuranta | Samuli Koiso-Kanttila | 18.5.

32 Seuranta | Samuli Koiso-Kanttila | 18.5.
KYSYKÄÄ TARPEITA! MIKSI? Muutos! Kenelle? Kohde-ryhmä! Loppu-käyttäjä! For Public Use Seuranta | Samuli Koiso-Kanttila | 18.5.

33 TUOTTAKAA vastauksia tarpeeseen!
For Public Use Seuranta | Samuli Koiso-Kanttila | 18.5.

34 OLKAA TEHOKKAITA JA TARKKAILKAA muutoksia ajassa!
MIKSI?Muutos! Kenelle? Mitä? Miten? Missä? Kohde-ryhmä! Loppu-käyttäjä! Aivan muutama vuosi sitten nuorten tavoittamiseksi piti olla IRC –galleriassa eli galtsussa ja / tai Habbohotellissa. Nyt nuoret eivät juuri korvaansa lupsauta siihen suuntaan. Aivan muutama vuosi sitten FaceBook ja Twitter olivat kuuminta nousevaa hottia. Nyt niitä käyttävät kaikki me nuorten mielestä oikeasta elämästä vieraantuneet kuivapallerot. Aivan muutava vuosi sitten maahanmuuttajamiehillä tarkoitettiin lähinnä itä-Afrikasta tulleita miehiä. Nyt pääosa tulee Syyrista ja muualta lähi-idästä. For Public Use Seuranta | Samuli Koiso-Kanttila | 18.5.

35 Ennen oli ennen ja nyt on nyt
For Public Use Seuranta | Samuli Koiso-Kanttila | 18.5.

36 MIKÄ ON JUURI SE MINKÄ TE TEETTE PARHAITEN?
MIKSI?Muutos! Kenelle? Mitä? Miten? Missä? Kohde-ryhmä! Loppu-käyttäjä! Erikoistukaa?! Älkää eristäytykö! For Public Use Seuranta | Samuli Koiso-Kanttila | 18.5.

37 Seurannan kannalta oleellisimmat termit
SEURANTA ARVOINTI Seuranta | Samuli Koiso-Kanttila |

38 § SEURANTA ON / SISÄLTÄÄ: KEHITTÄMIS- JA LAATUNÄKÖKULMA
Järjestöjen / hankkeiden / projektien sisällön ymmärtäminen  KEHITTÄMINEN Käyttötarkoituk-sen mukainen toiminta Seurannan määrällisen ja laadullisen tiedon tuottaminen ja edelleen analysointi Raportit: 1) Väliraportti 2) Tvs 3) Loppuraportti Toiminnan tehokas ja mielekäs järjestäminen Toiminnan paikallisen / yhteiskunnalli-sen tarpeen arviointi Olemassa olevan tilasto- ja tutkimusdatan yhdistäminen RAY:n tietoihin KEHITTÄMIS- JA LAATUNÄKÖKULMA TARKASTUKSELLINEN NÄKÖKULMA TIEDONTUOTTAMIS-NÄKÖKULMA SEURANTA ON / SISÄLTÄÄ:

39 VERTAAMME projekteja/hankkeita SAMAN TAVOITEALUEEN SISÄLLÄ
Seuranta | Samuli Koiso-Kanttila |

40 Teemme kohderyhmäanalyysejä tavoitealueittain ja paikkakunnittain
Seuranta | Samuli Koiso-Kanttila |

41 SIJAINTI / SAAVUTETTAVUUS

42 Vertaamme toimintojen verkostoja
Seuranta | Samuli Koiso-Kanttila |

43 KERÄTÄ LISÄÄ JÄRJESTELMÄLLISTÄ DATAA – jopa YHTEISKUNNALLINEN A/B –TESTAUSTA?
Sisäinen

44 JAKOEHDOTUKSEN VALMISTELU
HAKEMUSTEN VALMISTELU TULOSTEN SEURANTA JA ARVIOINTI TOIMINNOILLE MYÖNNETTYJEN VAROJEN VALVONTA Seuranta, Samuli Koiso-Kanttila,

45 Seuranta | Samuli Koiso-Kanttila | 4.2.2016
Toiminnan tulosten ja vaikutusten seurannan merkitys ja mahdollisuudet järjestöille Järjestön oma kehittyminen ja oppiminen Auttaa tunnistamaan vahvuuksia ja kehittämiskohteita Auttaa riskien hallinnassa Auttaa pitämään projekti-/toimintasuunnitelman ajantasaisena Auttaa rahoitushakemusten tekemiseen tehokkaasti (uudet ja vanhat) Auttaa rajaukseen, tavoitteiden ja keinojen määrittelyyn, budjetointiin yms Auttaa kumppaneiden ja ohjausryhmän sitouttamiseen Tietoa päätöksenteon ja vaikuttamistyön tueksi Toiminnan näkyväksi tekeminen, viestinnän tuki Hyvien toimintamallien levittäminen Keino osallistaa ja kuulla kohderyhmiä ts. toiminnan vastaavuus heidän tarpeisiin Tiedolla johtamisen ja informaatio-ohjauksen merkitys korostuu!! Seuranta | Samuli Koiso-Kanttila |

46 Avustusosasto | Seurantatiimi | 2016
Kiitos! Avustusosasto | Seurantatiimi | 2016


Lataa ppt "SETLEMENTTI Seuranta ja arviointi RAY –näkökulmasta ELI"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google