Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Markkuun malli miten kylä ja koulu opettavat yhdessä

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Markkuun malli miten kylä ja koulu opettavat yhdessä"— Esityksen transkriptio:

1 Markkuun malli miten kylä ja koulu opettavat yhdessä
Riina Rahkila, Markkuun Seudun Kyläyhdistys ry

2 MARKKUULLA SYNTYY UUTTA
Kuva Matti Alasaarela 2015

3

4 Markkuun Seudun Kyläyhdistys ja Kylä
Elinvoimainen ja aktiivinen kylä Tyrnävällä, n. 40 km Oulusta Asukkaita noin 400 henkeä, uusia asukkaita lähes vuosittain, erityisesti lapsiperheitä Vahvaa maatalousaluetta Lakeuden olosuhteissa ainutlaatuinen luonto sekä erityisen arvokkaat elinympäristöt, jota esitellään Markkuun luontopolulla Kylällä on sekä valtakunnallisesti arvokasta peltolakeutta että laajoja metsäalueita, koulu sijaitsee vaihtumisvyöhykkeellä Kyläyhdistys edistää kyläläisille tärkeitä asioita, toimii linkkinä kunnan ja kyläläisten välillä, järjestää tapahtumia ja kehittää kylää

5 Markkuun Seudun Kyläyhdistys ja Kylä
Kylän vahvuuksia: Upea luonto, kyläkoulu ja Markkuun luontopolku Uimapaikka ”Rauhionojan Riviera” Taiteilija Jouko Korkalan kesägalleria Rajoitetussa käytössä oleva ampumarata Meneillään olevat hankkeet: Mahdollisuuksien Markkuu –investointihanke Luontopolun kunnostus, hiihtolatuja, frisbeegolfrata, uimapaikan kunnostusta 100 ympäristötaideteosta luonnon keskeltä –yhteisöllinen kulttuuriprojekti Case –kohteena Palvelevat kylät - hankkeessa

6 Mahdollisuuksien Markkuu –kyläsuunnitelman toimenpiteet vuosille 2015-2020
Toimenpiteet kylän kehittämiseksi on jaettu viiteen osa- alueeseen: Elinvoimainen ja kehittyvä kyläkoulu Markkuun luonto ja ympäristö virkistäytymisen sekä elinkeinotoiminnan mahdollistajana Elinkeinojen kehittäminen - työtä kotikylästä Kylän verkostot ja uudet toimintatavat Tulevaisuuden muut projektit kylän voimaannuttajina

7 Markkuun koulu Aito, lapsen kokoinen kyläkoulu
2 yhdysluokkaa: lk ja lk 2 opettajaa, kiertävä englanninopettaja ja erityisopettaja Oppilasmäärä noin 30-35, ei laskua näköpiirissä Rakennettu 1954, kulttuurihistoriallista arvoa Koululla järjestetään tapahtumia, kokouksia yms. Kylän lasten ja nuorten harrastus- ja leikkipaikka Luistelukenttä, perusleikkivälineet, ei muita leikkipuistoja kylän alueella

8 Viljan tie: Monialainen oppimiskokonaisuus 2016
Otettiin varaslähtö syksyllä 2016 voimaan tulleeseen uuteen OPSiin Suunnittelu yhteistyössä: Markkuun koulun opettajat ja kyläyhdistys Aiheena viljan (ohran) viljely Opintokokonaisuuden ideana havainnollistaa oppilaille viljan tie eli koko ketju pellosta pöytään Mukana kaikki koulun oppilaat Toteutettu läpileikkaavana kaikissa oppiaineissa Toteutus aloitettiin peltopäivällä toukokuussa 2016 Kokonaiskesto n. vuosi, päättyy leipomovierailuun toukokuussa 2017

9 Viljan tie: Monialainen oppimiskokonaisuus 2016
Järjestettiin kyläyhdistyksen ja koulun yhteistyönä useita toimintapäiviä: Toukokuussa peltopäivä, jossa tutustuttiin pellon maaperään lapiotestillä Tutustuminen viljan puintiin Tutustuminen viljan litistämiseen karjan rehuksi Tutustumiskäynti viljan kuivaamolla Vesinäytteiden tutkimispäivä Tutustumiskäynti OSAO:n maatalousalan koulutusyksikköön Muhoksella Mitkä eläimet käyttävät viljaa ruokana? Tutustumiskäynti Tyrnävän myllyssä Vierailu leipomossa

10

11

12

13

14

15

16

17 Oppilaiden kokemukset

18

19 Viljan tie: Mitä koululaisilla jäi mieleen?
Suurimmalle osalle jäi mieleen vierailu OSAOn yksikössä ja erilaisiin eläimiin tutustuminen ”Osao vierailu oli mukava koska me tutustuimme erilaisiin eläimiin. Pohdimme samalla mitkä eläimet käyttävät ravinnokseen viljaa.” Viljan puinti ”Kun me olimme katsomassa viljan puimista me saimme kokeilla ohraa miltä se tuntuu ja lopuksi hän kertoi mitä ohrasta voi valmistaa.”

20

21 Viljan tie: Mitä koululaisilla jäi mieleen?
Vierailu myllyssä ”Tyrnävän Myllyllä vierailu oli mukava koska siellä lajiteltiin viljoja jotka lopulta muussattiin jauhoksi. Kun viljan jauhot oli esitelty niin me menimme kaikkien koneitten luo. Oli isoja ja pieniä härveleitä.” Tutkiminen ja vesinäytteet ”Se, kun tutkimme erilaisia maaperiä ja vesiä.” ”Minulle jäi mieleen että eri vesissä oli paljon eroja, …”

22 Mitä opimme? Kyläyhdistyksen ja koulun yhteistyö on kaikille osapuolille erittäin palkitsevaa opettajat, oppilaat ja kyläläiset, kaikki oppivat uusia asioita Lapsille kokeminen (maut, hajut, kosketus, kaikenlainen havainnointi) jää hyvin mieleen ja edistää oppimista Lapsille kontaktipinta siihen, että opetettavat asiat oikeasti liittyvät johonkin konkreettiseen Tukee yhteisöllisyyttä, tutustutaan siihen mitä kylällä tapahtuu

23 Mitä seuraavaksi? Uusi opintokokonaisuus suunnitteilla…
Pysy kuulolla, tykkää meistä ja seuraa niin saat tietää lisää  Nettisivut: Facebook: Instagram ja Twitter: #markkuu_tyrnava

24 KIITOS!


Lataa ppt "Markkuun malli miten kylä ja koulu opettavat yhdessä"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google