Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

PLUGIT FINLAND OY Markkinoiden kattavin latauslaite- sekä palvelutoimittaja Latauslaitteet Hallintajärjestelmä Ylläpito- ja takuuhuoltopalvelut Tunnettu.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "PLUGIT FINLAND OY Markkinoiden kattavin latauslaite- sekä palvelutoimittaja Latauslaitteet Hallintajärjestelmä Ylläpito- ja takuuhuoltopalvelut Tunnettu."— Esityksen transkriptio:

1

2 PLUGIT FINLAND OY Markkinoiden kattavin latauslaite- sekä palvelutoimittaja Latauslaitteet Hallintajärjestelmä Ylläpito- ja takuuhuoltopalvelut Tunnettu ja luotettava toimija Asiakkaina koko sähköisen liikenteen toimiala Automaahantuonti ja –jälleenmyynti, kotitaloudet - asiakkaana yli 90 % ladattavan auton omistajista Yritykset - työpaikkalataamisen asiantuntija luontaisetulaskenta ja järjestelmän ylläpito Kauppakeskukset, hotellit yms.- lataaminen osaksi liiketoimintaa Energiayhtiöt - asiantuntijapalvelut, laitetoimitukset sekä ylläpito Tuhansia asennettuja latauslaitetta Suomen mittavin älykkäiden latauslaitteiden ylläpitojärjestelmä Noin 400 reaaliajassa seurattavaa latauspistettä Plugit Finland on markkinajohtaja sähköisen liikenteen palvelutuottajana

3 MISSÄ AUTOJA LADATAAN? Sähköauton tärkein latauspaikka on koti
Lataaminen jatkuu kellon ympäri. Sähköautoilijat lataavat siellä missä he viettävät aikaa. Tyypillisimpiä latauspaikkoja ovat koti, työpaikka sekä ajanvietekohteet. kuten kauppakeskukset. Vuoden 2016 merkittävin panostukset on tehty työpaikkalataamiseen. Kymmenien latauspaikkojen järjestelmät ovat tulleet osaksi työpaikkojen parkkipaikkoja. Sähköauton tärkein latauspaikka on koti Top 3 julkista latauspaikkaa Työpaikat Kauppakeskukset Parkkihallit

4 OIKEA TOTEUTUS KÄYTTÖTARPEESEEN
Kiinteistön resurssit Tavoitteena selvittää lataamiseen saatavilla oleva teho Asennuspaikka Vierekkäiset ruudut, jalalla vai seinäasennus Merkinnät, törmäyssuojat ja opasteet Käyttötarkoitukseen soveltuvat latauslaitteet Lataamiseen tyypillisesti käytettävä aika ja lataajan profiili(satunnainen/vakituinen) Laite ominaisuudet(tunnistustapa, energian mittaus, kuormanohjaus jne.) Ympäristön vaatimukset(IP, IK, brändäys) Ylläpidon vaatimukset(etäohjattavuus) Taustajärjestelmä Latausjärjestelmän raportointi Käyttäjätilit (energian kulutuksen kohdistaminen, käyttöoikeudet) Huolto- ja ylläpito toimet ja loki

5 SÄHKÖAUTON LATAUSTAVAT
Auton tilapäislataaminen, lataustapa 2 (Mode 2) Tarkoittaa sähköajoneuvon lataamista auton mukana tulevalla tilapäislatauslaitteella Lataaminen tapahtuu tavallisesta kotitalouspistorasiasta Nimensä mukaisesti tämä lataustapa ja laite on tarkoitettu vain auton tilapäiseen lataamiseen Auton peruslataaminen, lataustapa 3 (Mode 3)​ Lataustavalla kolme tarkoitetaan sähköajoneuvon lataamista kiinteästi asennettavalla latauslaitteella ​Tämä on sähköauton varsinainen ja pääasiallinen lataustapa tai asiointilatauspiste Auton pikalataaminen, lataustapa 4 (Mode 4) Sähköautoissa käytetään CCS (Combo) tai CHAdeMO -standardin mukaisia pikalatausliitintä.

6 LATAUSTAPA 2 LATAAMINEN PERINTEISESTÄ PISTORASIASTA
Lataaminen perinteisestä pistorasiasta on mahdollista, mutta kyseistä rasiamallia ei ole suunniteltu sähköautojen lataamiseen. Lataustapa määritelty vain tilapäiseen käyttöön – ei päivittäiseen käyttöön kotiin eikä asiointipaikoille Pitkäaikaisessa ja suhteessa kovassa kuormituksessa oleva rasia ei kestä lataamista Haasteena: Käyttäjän mahdollisuus vaikuttaa latausvirtaan(ei hallittavissa) Mahdollisuus jännitteiseen irtikytkentään (valokaari) Mahdollisuus vedonpoiston sivuuttamiseen (mekaaninen rasitus) Jotta olisi teoriassa turvallista, vaatimuksen pistorasialle: Vikavirtasuojaus, oma virtapiiri, latusvirta max 8A Käyttäjän toimittava suositusten mukaan Taloyhtiössä ja kiinteistössä ei mahdollista kantaa vastuuta muiden toimista – säätääkö käyttäjä virran riittävän alhaiseksi?

7 LATAUSTAPA 3: SÄHKÖAUTOJEN LATAAMISEEN TARKOITETTU
Lataustavan 3 mukaiset latauslaitteet, direktiivi 2014/94/EU (Mode 3 Type 2 socket) Mahdollistaa kaikkien ladattavien autojen lataamisen Aina jännitteetön kytkentä Hallittavissa oleva latausvirta, mahdollisuus säätää kiinteistöön soveltuvaksi Kommunikaatio laitteen ja auton välillä, vikatilanteet katkaisevat virran Uudistuva SFS-standardi suojelee kiinteistöä DC-vikavirtojen suodatus, B-tyypin vikavirtasuojaus Mahdollisuudet Dynaaminen kuormanhallinta, järjestelmän optimaalinen käyttö Energian kulutuksen kohdistaminen älykkäästi ja maksatus Etähallinta ja vikadiagnosointi Mahdollistaa tehokkaan lataamisen

8 LATAUSTAPA 4 PIKALATAUS
Missä? Kotona ei pikaladata – Pikalataus tehdään tasavirralla(DC), laturit tyypillisesti huoltoasemilla tai vastaavissa kohteissa. Pikalatausasemia Suomessa noin 50 kpl Teho Suomessa tyypillisesti 50 kW (2in1) Mahdollisuus jopa 150 kW( 3in1 tai 4in1) Miten ja mitä? Pikalataus tyypillisesti vain täyssähköautoille Poikkeuksena Mitsubishi Outlander PHEV Laitteessa aina kaapeli kiinteänä CHAdeMO tai CCS Lähes aina maksullisia (Virta. tai Fortum) Aplikaation, SMS, Tägi

9 LATAUSJärjestelmän kuvaus
Valvomo / etäohjaus / seuranta Kuormanhallinta Tiedonsiirtoyhteys Älykäs järjestelmä mahdollistaa: Tapahtumien raportoinnin Koontiraportointi, päästöttömät kilometrit yms. Vierailijat, käytönrajaus vain luvan haltioille Työtekijät, lataustapahtumakirjaukset (Verottaja) Etähallinnan ja käyttäjätuen Asiakaspalvelu Käyttäjätuki, etäohjaustoimenpiteet Kuormanohjaus Laitepäivitykset uusien automallien myötä Raportointi ja tasehallinta Tekninen tuki & ylläpito Diagnostiikka ja Etäohjaus

10 LATAUSJÄRJESTELMÄN KOKONPANO
Latauskeskus: Järjestelmäkokonaisuuden hallintaan (tyypillisesti 250 A tai 125 A) Lähdöt ja tarvittaessa suojakomponentit latauslaitteille Keskitetty ja varmennettu kommunikaatioyksikkö Tarvittaessa yhteys kiinteistöautomaatioon Latauslaitteet (jalalliset): Putkitus ja kaapelointi keskukselta Perustusbetonit Latauslaitejalka ja latauslaitteet Törmäyssuojat Opasteet ja merkinnät: Latauspaikkaopasteet Opasteet paikoille Ruutujen maalaus

11 ”AVAIMET KÄTEEN” -TOIMITUS
1. Kartoitus Asiantuntijan käynti Arvio: Resurssit, layout, kaapelointireitit Käyttötarpeen kartoitus Tarkoituksen mukaiset opasteet 3. Toimitus Sähkö- ja infraurakointi Laiteasennukset Opasteet Käyttöönotto Käyttöopastus 5. Huolto- ja ylläpito Sovitut määräaikaishuollot ja vikahuollot Takuuhuoltopalvelut Asiakaspalvelu Etähallinta ja huoltoloki c c 2. Tarjous Kustannusten erittely Mallinnukset Asiakkaan näköinen hallintajärjestelmä Asiakaspalvelu ja käyttäjätuki Ylläpitopalvelut 4. Hallintajärjestelmä Liityntä hallintajärjestelmään Raportointi ja seuranta Käyttäjäprofiilien luominen ja hallinta

12 SÄHKÖAUTOT OSANA LIIKETOIMINTAA
Sähköauto on järkiratkaisu – Miksi? Säästät rahaa liikkuessasi – mitä enemmän liikut sitä enemmän säästät Säästät ympäristöä – sähköllä päästöt paikaalisesti nolla Alhaisemmat ylläpitokustannukset – sähköautojen huollon tarve on huomattavasti pienempi Optimointi mahdollisuus – lataa kun energia on halpaa Tekee hyvää imagolle – edelläkävijyys ja ympäristöystävällisyys “Ympäristöstä huolehtiminen ja vastuullisuus ovat meille tärkeitä arvoja ja tavoitteenamme onkin kehittää toimintojamme siten, että ympäristökuormitus minimoidaan. Niinpä sähköautot ovat meille luonteva valinta”, kertoo toimitusjohta Heikki Alanko Pohjolan Liikenteeltä

13 ASIAKKAAT JA KUMPPANIT
INFRA Teollisuus Auto maahantuonti / jälleenmyynti Päivittäistavarakaupat, liikenneasemat, tukut, Kauppakeskuset Energiayhtiöt, operaattorit

14 Kiitos! Harri Nieminen Myyntipäällikkö 040 863 0776


Lataa ppt "PLUGIT FINLAND OY Markkinoiden kattavin latauslaite- sekä palvelutoimittaja Latauslaitteet Hallintajärjestelmä Ylläpito- ja takuuhuoltopalvelut Tunnettu."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google