Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Lukustrategiat Elisa Soronen ja Johanna Jukkala. Kiinnostuminen aiheesta Oma kokemus syksyltä  havaittiin, että 5. luokan oppilailla on suuria puutteita.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Lukustrategiat Elisa Soronen ja Johanna Jukkala. Kiinnostuminen aiheesta Oma kokemus syksyltä  havaittiin, että 5. luokan oppilailla on suuria puutteita."— Esityksen transkriptio:

1 Lukustrategiat Elisa Soronen ja Johanna Jukkala

2 Kiinnostuminen aiheesta Oma kokemus syksyltä  havaittiin, että 5. luokan oppilailla on suuria puutteita lukustrategioissa  oleellista ei osata erottaa epäoleellisesta  tekstiä kopioidaan miettimättä sen sisältöä  lukeminen on hidasta Opettajaa tarvitaan koko ajan apuna

3 Pohdintaa Pitääkö kirja tai teksti lukea aina alusta loppuun? Mistä syntyy käsitys, että pitäisi? Onko nopea lukija yhtä kuin tehokas lukija? Miten lukustrategioita voidaan opettaa?

4 Taustoitusta Strategioilla tarkoitetaan tekniikoita periaatteita rutiineja, jotka tukevat oppilasta itsenäisessä ongelman ratkaisussa ja opiskelussa. Taitava lukija ei aina ole tietoinen käyttämistään strategioista: ei ole välttämättä opiskellut niitä tekniikat syntyneet kokemuksen myötä ilman opetusta. Taitamattomalla lukijalla heikot tiedot lukemisstrategioista: ei opi ilman opetusta (useita toistoja!)

5 Erilaisten lukijoiden lähtökohdat Heikon lukijan mahdolliset ongelmat: sanavaraston pienuus heikko päättelykyky muistiin liittyvät ongelmat vaikeus hyödyntää tekstin sisällöllisiä ja kieliopillisia vihjeitä Taitava lukija: tietää jo ennen lukemista, miksi lukee ja mitä tekstillä tekee (lukemisen tavoite) selaa tekstiä ja päättelee, antaako teksti tarvittavaa tietoa (tekstin hyödyllisyys) päättää, mitkä osat tekstistä lukee (tavoitteen kannalta olennaiset osat )

6 Lähtökohtia tekstin lukemiseen Oleellista oppia näkemään tehtävänannon taakse  Mitä tekstillä halutaan tehdä?  Onko kyseessä tiedonhaku?  Halutaanko tekstistä muodostaa kokonaiskuva?  Luetaanko kertomuksellista kirjaa tai tekstiä viihteeksi?

7 Oleellista tietää, että eri tekstityypit rakentuvat eri tavoin  Oppiaineiden luonne  Erilaiset tekstilajit Oleellista pohtia ennen lukemista, mitä aikaisempaa tietoa lukijalla on aiheesta  Mitä odotan tekstin sisällöltä?  Oma suhde aiheeseen: herättääkö erityisiä tunteita?  Vaatiiko uuden ymmärtäminen jotain aikaisempaa tietoa? Vaikuttavat lukustrategian valintaan

8 Pohdintaa Millaisia lukustrategioita käytät? Millaisia kokemuksia tai muistikuvia sinulla on lukustrategioiden opetuksesta? Millaisia haasteita näet lukustrategioiden opettamisessa?

9 Lukustrategioita opetettaessa… Motivaation löytämiseksi harjoittelu tulee aloittaa: yksinkertaisilla tehtävillä yhdestä tai kahdesta strategiasta yhdessä keskustelemalla (ryhmäkeskustelut jopa tehokkaimpia) Motivaation säilyttämiseksi oppilaille on hyvä kertoa, että strategioiden oppiminen vaatii harjoittelua niistä on hyötyä jatkossa

10 Lukustrategioita opetettaessa… opettaja tekee oppilaan tietoiseksi, että hänellä on ”piilossa” olevia lukustrategioita => auttaa ymmärtämään, miten niitä käytetään harjoiteltavat strategiat ja tekstien tasot suunnitellaan yksilöllisesti opettaja häivyttää ohjaustaan vähitellen taitojen soveltamista harjoitellaan uusiin tilanteisiin

11 Lukustrategioita opetettaessa… kiinnitetään huomiota siirtymävaiheisiin  3. ja 5. luokka  otetaan selvää oppilaiden tasosta, jos luokka tulee uutena siirtymävaiheessa  siirrytään mekaanisesta lukemisesta ymmärtävään lukemiseen  tekstin määrä kasvaa ja luonne muuttuu fakta-/asiapitoisemmaksi

12 Harjoittelun aloittaminen Aluksi lukustrategioita harjoitellaan kuultujen kertomusten yhteydessä ja kuullun ymmärtämisen tehtävien avulla opettajan avulla sitten parin kanssa lopulta itsenäisesti Oppilailla ei mene keskittyminen vain mekaaniseen lukemiseen

13 Alkuvaiheen lukustrategioita Ennakointi: otsikon ja kuvien perusteella arvaillaan tarinan seuraavia tapahtumia tekstissä ja kuvissa annettujen vihjeiden perusteella arvaillaan tulevaa yhdistämällä omia aikaisempia kokemuksia kertomuksen tapahtumiin Selventäminen: vaikeiden sanojen huomaaminen sanojen merkityksen selvittäminen (kuvaa apuna käyttäen, keskustelemalla tai sanakirjasta etsimällä)

14 Alkuvaiheen lukustrategioita Tiivistäminen: pääasioiden löytäminen juonen tiivistelmän tai yhteenvedon tekeminen esimerkiksi muutamalla lauseella, sarjakuvalla tai näyttelemällä. Uudelleen muotoilu : sisältö kerrotaan omin sanoin

15 Alkuvaiheen lukustrategioita Kysymysten tekeminen: kysymyksiä keskeisistä kohdista tekstin rakenne ja sisältö jäsentyvät Päätelmien tekeminen: pysähdytään ymmärtämisen kannalta kriittisissä kohdissa keskeisten asioiden tunnistaminen tekstistä päätelmien tekeminen luetusta myös omia taustatietoja hyväksi käyttäen. Lisäksi voidaan käyttää ajatuskarttoja ja muistia tukevia mielikuvia

16 Konkreettisia toimintoja näiden opettelussa alleviivaus muistiinpanojen tekeminen vaikeiden lauseiden uudelleen lukeminen (ääneen) takaisin palaaminen tekstissä epäolennaisen ohittaminen käsitekartan piirtäminen

17 Tietotekniikka osana harjoittelua Oppilaat lukevat yhä enemmän myös sähköistä materiaalia  Lukustrategioita on hyvä harjoitella myös tietokoneilla ja tableteilla Eri strategioiden harjoitteluun ja käyttöön valitaan eri sovelluksia  Oppilaat oppivat hahmottamaan eri strategioiden hyödyt

18 Yksinkertaisia esimerkkejä PDF-tiedostojen lukuohjelmat  alleviivaus, yliviivaus, kommentti, vapaa piirtotyökalu, allekirjoitus  helppo ja selkeä käyttää  kommentoidun tiedoston voi lähettää sähköpostilla tai tallentaa DropBoxiin.  Huom! Kaikki ohjelmat eivät osaa vielä näyttää tehtyjä kommentteja oikein, vaikka kommentit ovat mukana lähetetyssä tiedostossa (ei ole ongelmaa, jos avaa Adoben omassa ohjelmassa)!

19 Yksinkertaisia esimerkkejä Nettiselaimen tms. find-toiminto  jos esim. pitkästä tekstistä halutaan etsiä asiasanoja, joista ollaan kiinnostuneita  muutamia näppäriä ”kikkoja” käyttämällä lisähyötyä: esim. vain sanan alku kirjoitetaan => sanat löytyvät taivutettunakin esim. jos halutaan etsiä sana ”jalka”, mutta tekstissä esiintyy paljon sanoja ”jalkapallo”, voidaan hakua tarkentaa laittamalla haun loppuun välilyönti: ”jalka ” Ajatuskarttasovellukset, esim. popplet Sarjakuvasovellukset, esim. ComicsHead

20 Kätevä nettisivu, johon on koottu sovelluksia eri tarkoituksiin http://www.mediakasvatus.fi/wp- content/uploads/2016/02/ipad_ohjelmat_lielahti.pdf http://www.mediakasvatus.fi/wp- content/uploads/2016/02/ipad_ohjelmat_lielahti.pdf Sivujen taulukossa näkyy mm. onko sovellus  ilmainen  hyödyllinen  minkälaiseen käyttöön sopiva

21 Opettajien kokemuksia luetun ymmärtämisestä Opettajien lukustrategiaopetus ei ole yhtenäistä tai mihinkään valmiiseen malliin perustuvaa  lukustrategiaopetusta tulisi tehostaa tiedollisesti ja taidollisesti myös opettajien kohdalla  monipuolisempi keinovalikoima erilaisten oppilaiden luetun ymmärtämisen ohjaamiseen.

22 Opettajien kokemuksia luetun ymmärtämisestä Tehdään liian opettajajohtoisesti  ymmärtääkö lapsi käyttää strategioita silloin kun opettaja ei sanele? Opettajan ei esim. tule suoraan kertoa, mitä alleviivataan  johdattelee kysymyksillä oppilaat hahmottamaan oleellisen Tekstin ja tehtävän tulee olla keskenään linjassa  tehtävän täytyy olla järkevä tekstiin nähden

23 Opettajien kokemuksia luetun ymmärtämisestä Sisältöjä ja tekstiä ei saa olla liikaa  ei kyetä toimimaan tekstin kanssa eikä löydetä ja muisteta sen asioita  jo pelkkä tekstin ulkomuodon näkeminen voi aiheuttaa torjumisreaktion Tekstin tulee olla visuaalisesti ja rakenteellisesti selkeä:  kuvia visuaalisena ja hahmottavana tukena  kappalejaot, joilla tuetaan ydinasioiden löytämistä

24 Materiaalivinkkejä Luetun ymmärtämisen teoriaa ja harjoituksia Aro, Tuija, Niilo Mäki instituutti 2002 Lukustrategiat luetun ymmärtämisen tukena yleis- ja dysfasiaopetuksessa Takala, Marjatta, Lapsuuden instituutti, Helsinki 2004

25 Pohdintaa Kuinka tietoisesti olet ajatellut lukustrategioiden opettamista? Mikä oli itsellesi uutta? Mikä jäi erityisesti mieleen? Mitä kokemuksia tai ajatuksia lisäisit aiheeseen?

26 Lähteet Luetun ymmärtämisen teoriaa ja harjoituksia Aro, Tuija, Niilo Mäki instituutti 2002 Lukustrategiat luetun ymmärtämisen tukena yleis- ja dysfasiaopetuksessa Takala, Marjatta, Lapsuuden instituutti, Helsinki 2004 Ipad-sovellukset: http://www.mediakasvatus.fi/wp-content/uploads/2016/02/ipad_ohjelmat_lielahti.pdfhttp://www.mediakasvatus.fi/wp-content/uploads/2016/02/ipad_ohjelmat_lielahti.pdf ”LUKEMAAN KUMMINKIN OPPII LUKEMALLA, ETTÄ SE ON SE TÄRKEIN, ETTÄ LAPSI LUKEE RIITTÄVÄSTI.” Opettajien käsityksiä luetun ymmärtämisestä ja keinoja tukea luetun ymmärtämisen kehittymistä  Hanna Kuisma & Maiju Myllylä, kasvatustieteen pro gradu –tutkielma, OKL, Jyväskylän yliopisto Lukimat.fi, kielikompassi.jyu.fi, lukuinto.fi


Lataa ppt "Lukustrategiat Elisa Soronen ja Johanna Jukkala. Kiinnostuminen aiheesta Oma kokemus syksyltä  havaittiin, että 5. luokan oppilailla on suuria puutteita."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google