Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuSari Hänninen Muutettu yli 7 vuotta sitten
1
Kodin ja koulun välinen yhteistyö: RO-työ Lokakuu 2015 Katrina Vartiainen
2
24.9.2016
3
Koti ja koulu Opiskelijat ja opiskelijoiden huoltajat: biologiset vanhemmat ja muut aikuiset kotona, lähisukulaiset, huoltajien puolisot, joskus jopa isot sisarukset Jokainen koti on oppilaan oma, emme voi tietää mitä kotona tapahtuu – miten paljon tarvitaan tietoa? Kenen kanssa tietoja voi jakaa? Pääsääntöisesti oppilaiden elinolosuhteet ovat ok! Nuoret ovat varsin tyytyväisiä elämäänsä Ongelmatapaukset – syntyy huoli https://waris.utu.fi/display/TNK/Lukion+opiskeluhuollon+suu nnitelma https://waris.utu.fi/display/TNK/Lukion+opiskeluhuollon+suu nnitelma
4
Koti ja koulu kollega, rehtori/varareksi, erityisope, opo, koulun opiskelijahuoltotyöryhmä, koulun terveydenhoitaja, koululääkäri, rikospoliisi, sosiaalitoimi 24.9.2016
5
Nuoret Normaali toimintakyky: käy koulua, hoitaa läksyt, omaa jotain merkityksellisiä kaverisuhteita, hakee turvaa aikuisista ja tulee toimeen aikuisten kanssa, huolehtii ikätasoisesti itsestään (toisinaan murkkupoikia voi joutua huomauttamaan ), itsenäistyminen ikätasoista Ensimmäinen merkki ongelmista on usein toistuvat poissaolot koulusta Tällä hetkellä puhutuin ongelma on syrjäytyminen – mitä on? Ihmisen osallisuuden ja työkyvyn vahvistaminen (elämän muutosvaiheet ratkaisevia)
6
Kehityskeskustelut Kerran vuodessa, koulupäivän aikana. Aikaa n. 20 – 45 minuuttia Täyttävät valmiiksi lomakkeen, jonka pohjalta keskustellaan Keskustelun kohteina: opiskelu, kaverit, nukkuminen, harrastukset, syöminen, perhetilanne, murheet, ilot, toiveet, suunnitelmat Vaitiolovelvollisuus! Pitää kysyä, saako jonkun asian kertoa muille. 24.9.2016
7
http://www.stm.fi/hyvinvointi/osallisuuden_edistaminen/syrja ytymisen_ja_koyhyyden_ehkaiseminen http://www.stm.fi/hyvinvointi/osallisuuden_edistaminen/syrja ytymisen_ja_koyhyyden_ehkaiseminen http://www.sitra.fi/hyvinvointi/nuorten-syrjaytyminen http://www.sitra.fi/hyvinvointi/nuorten-syrjaytyminen 24.9.2016
8
Lukion ryhmänohjaajan tehtävät Poissaolojen seuraaminen, yli 18-vuotiaat kuka selvittää? Yleensä asuvat vielä kotona, huoltaja selvittää. Jos asuu yksin, esim. terveydenhoitaja voi selvittää. Ns. itse ei voi ”kuitata” wilmaan. Vert. työelämän säännöt! Opintojen etenemisen seuraaminen joka jakson jälkeen koonti, hylätyt arvosanat, vitoset, kesken jääneet kurssit, pakollisten ja kaikkien kurssimäärien laskeminen, ongelmien ääneen toteaminen Keskusteleminen, edelleen nuoret kaipaavat kuuntelijaa (kehityskeskustelut huoltajan kanssa vai ilman?) 24.9.2016
9
Ryhmänohjaajan tehtävät Välimiehenä eri asioissa ja muu ohjaaminen oikealle ”auttajalle” Yhteisten tilaisuuksien järjestäminen ja osallistuminen, ryhmähengen luominen (huom” ei ryhmänohjaajan vastuulla kokonaan) Ryhmäytymispäivät, varsinkin opiskelujen alussa Muiden ryhmänohjaajien tuki, rehtori, opo! 24.9.2016
10
Nuoret Mikä on masennus? Kaksi ydinoiretta + vaihteleva määrä muita oireita: mielialan lasku ja haluttomuus 1.Mielialan lasku: eroaa tavallisesta surun tunteesta – tyhjyys, synkkyys, kestää kauan (päiviä, viikkoja) 2.Mielenkiinnon menetys: tärkeät asiat menettävät merkityksensä, mielihyvän kokeminen puuttuu 3.Keskittymisvaikeudet: muistiongelmat, ”Musta tuli tyhmä!” 4.Unen häiriintyminen: uni ei virkistä 5.Väsymys, voimattomuus, aloitekyvyn lasku
11
24.9.2016 Nuoret 6. Ruokahalun ja painon muutokset (eroaa syömishäiriöistä, joka laskee ruokahalua) 7. Ruumiinliikkeiden hidastuminen – ilmeettömyys 8. Avuttomuuden ja syyllisyyden tunteet – itsetunnon lasku 9. Kuolemantoiveet, itsetuhoinen käyttäytyminen: toivottomuuden tunteet, umpikuja, itsemurhasuunnitelmat tai -yritykset
12
24.9.2016 Nuoret Miten tunnistan? Merkit toimintakyvyn muutoksessa keskeisiä Depressio ei aina näy päällepäin, alku voi olla hiipivä ☻jää usein aikuisilta huomaamatta Tietoa kerätään keskustelemalla nuoren ja huoltajien kanssa Usein kaverit huomaavat, että ”toi on kummallinen… sil on joku, voit sä jutella sen kaa…” TÄRKEÄÄ ON LUODA LUOTTAMUKSELLINEN JA KIIREETÖN ILMAPIIRI – KUUNTELEMINEN Opettaja on aikuisen roolissa, myös rauhallisen ja asiallisen aikuisen roolimalli tärkeää
13
24.9.2016 Nuoret http://www.ktl.fi -> julkaisut -> oppaat ja käsikirjat -> mielenterveys http://www.ktl.fi
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.