Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Kodin ja koulun välinen yhteistyö: RO-työ Lokakuu 2015 Katrina Vartiainen.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Kodin ja koulun välinen yhteistyö: RO-työ Lokakuu 2015 Katrina Vartiainen."— Esityksen transkriptio:

1 Kodin ja koulun välinen yhteistyö: RO-työ Lokakuu 2015 Katrina Vartiainen

2 24.9.2016

3 Koti ja koulu  Opiskelijat ja opiskelijoiden huoltajat: biologiset vanhemmat ja muut aikuiset kotona, lähisukulaiset, huoltajien puolisot, joskus jopa isot sisarukset  Jokainen koti on oppilaan oma, emme voi tietää mitä kotona tapahtuu – miten paljon tarvitaan tietoa? Kenen kanssa tietoja voi jakaa?  Pääsääntöisesti oppilaiden elinolosuhteet ovat ok! Nuoret ovat varsin tyytyväisiä elämäänsä  Ongelmatapaukset – syntyy huoli   https://waris.utu.fi/display/TNK/Lukion+opiskeluhuollon+suu nnitelma https://waris.utu.fi/display/TNK/Lukion+opiskeluhuollon+suu nnitelma

4 Koti ja koulu  kollega, rehtori/varareksi, erityisope, opo, koulun opiskelijahuoltotyöryhmä, koulun terveydenhoitaja, koululääkäri, rikospoliisi, sosiaalitoimi 24.9.2016

5 Nuoret  Normaali toimintakyky: käy koulua, hoitaa läksyt, omaa jotain merkityksellisiä kaverisuhteita, hakee turvaa aikuisista ja tulee toimeen aikuisten kanssa, huolehtii ikätasoisesti itsestään (toisinaan murkkupoikia voi joutua huomauttamaan ), itsenäistyminen ikätasoista  Ensimmäinen merkki ongelmista on usein toistuvat poissaolot koulusta  Tällä hetkellä puhutuin ongelma on syrjäytyminen – mitä on? Ihmisen osallisuuden ja työkyvyn vahvistaminen (elämän muutosvaiheet ratkaisevia)

6 Kehityskeskustelut  Kerran vuodessa, koulupäivän aikana.  Aikaa n. 20 – 45 minuuttia  Täyttävät valmiiksi lomakkeen, jonka pohjalta keskustellaan  Keskustelun kohteina: opiskelu, kaverit, nukkuminen, harrastukset, syöminen, perhetilanne, murheet, ilot, toiveet, suunnitelmat  Vaitiolovelvollisuus! Pitää kysyä, saako jonkun asian kertoa muille. 24.9.2016

7  http://www.stm.fi/hyvinvointi/osallisuuden_edistaminen/syrja ytymisen_ja_koyhyyden_ehkaiseminen http://www.stm.fi/hyvinvointi/osallisuuden_edistaminen/syrja ytymisen_ja_koyhyyden_ehkaiseminen  http://www.sitra.fi/hyvinvointi/nuorten-syrjaytyminen http://www.sitra.fi/hyvinvointi/nuorten-syrjaytyminen 24.9.2016

8 Lukion ryhmänohjaajan tehtävät  Poissaolojen seuraaminen, yli 18-vuotiaat kuka selvittää? Yleensä asuvat vielä kotona, huoltaja selvittää. Jos asuu yksin, esim. terveydenhoitaja voi selvittää. Ns. itse ei voi ”kuitata” wilmaan. Vert. työelämän säännöt!  Opintojen etenemisen seuraaminen  joka jakson jälkeen koonti, hylätyt arvosanat, vitoset, kesken jääneet kurssit, pakollisten ja kaikkien kurssimäärien laskeminen, ongelmien ääneen toteaminen  Keskusteleminen, edelleen nuoret kaipaavat kuuntelijaa (kehityskeskustelut huoltajan kanssa vai ilman?) 24.9.2016

9 Ryhmänohjaajan tehtävät  Välimiehenä eri asioissa ja muu ohjaaminen oikealle ”auttajalle”  Yhteisten tilaisuuksien järjestäminen ja osallistuminen, ryhmähengen luominen (huom” ei ryhmänohjaajan vastuulla kokonaan)  Ryhmäytymispäivät, varsinkin opiskelujen alussa  Muiden ryhmänohjaajien tuki, rehtori, opo! 24.9.2016

10 Nuoret  Mikä on masennus?  Kaksi ydinoiretta + vaihteleva määrä muita oireita: mielialan lasku ja haluttomuus 1.Mielialan lasku: eroaa tavallisesta surun tunteesta – tyhjyys, synkkyys, kestää kauan (päiviä, viikkoja) 2.Mielenkiinnon menetys: tärkeät asiat menettävät merkityksensä, mielihyvän kokeminen puuttuu 3.Keskittymisvaikeudet: muistiongelmat, ”Musta tuli tyhmä!” 4.Unen häiriintyminen: uni ei virkistä 5.Väsymys, voimattomuus, aloitekyvyn lasku

11 24.9.2016 Nuoret 6. Ruokahalun ja painon muutokset (eroaa syömishäiriöistä, joka laskee ruokahalua) 7. Ruumiinliikkeiden hidastuminen – ilmeettömyys 8. Avuttomuuden ja syyllisyyden tunteet – itsetunnon lasku 9. Kuolemantoiveet, itsetuhoinen käyttäytyminen: toivottomuuden tunteet, umpikuja, itsemurhasuunnitelmat tai -yritykset

12 24.9.2016 Nuoret  Miten tunnistan?  Merkit toimintakyvyn muutoksessa keskeisiä  Depressio ei aina näy päällepäin, alku voi olla hiipivä ☻jää usein aikuisilta huomaamatta  Tietoa kerätään keskustelemalla nuoren ja huoltajien kanssa  Usein kaverit huomaavat, että ”toi on kummallinen… sil on joku, voit sä jutella sen kaa…”  TÄRKEÄÄ ON LUODA LUOTTAMUKSELLINEN JA KIIREETÖN ILMAPIIRI – KUUNTELEMINEN  Opettaja on aikuisen roolissa, myös rauhallisen ja asiallisen aikuisen roolimalli tärkeää

13 24.9.2016 Nuoret  http://www.ktl.fi -> julkaisut -> oppaat ja käsikirjat -> mielenterveys http://www.ktl.fi


Lataa ppt "Kodin ja koulun välinen yhteistyö: RO-työ Lokakuu 2015 Katrina Vartiainen."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google