Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Askeleittain ja yhdessä oppien Paula Korkalainen 5.10.2009.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Askeleittain ja yhdessä oppien Paula Korkalainen 5.10.2009."— Esityksen transkriptio:

1 Askeleittain ja yhdessä oppien Paula Korkalainen 5.10.2009

2 Poimintoja kehittämisteemoista 2007-2009 Varhaiskasvatuksen ja siinä tarvittavan osaamisen kehittämisen konkretisoimiseksi: Lapsen kasvu, kehitys ja oppiminen, varhainen ja erityinen tuki, moniammatillinen yhteistyö Kasvatuskumppanuus ja päivähoidon aloitusvaihe Yhteistyö- ja vuorovaikutusosaamisen monessa kehittämisteemassa mukana Lapsi ja perhe keskiössä: osallisuus ja ainutlaatuisuus Arviointi

3 Askeleittain ja yhdessä oppien – raportit a) Pilotit b) Lastensuojelun, perhetyön ja päivähoidon yhteistyön kehittäminen Jyväskylässä

4 Päivähoidon aloituksen kehittäminen I Turvallinen päivähoidon aloitus ja oma hoitajuus: tukea lapsen ja perheen päivähoidon aloitusta kiintymyssuhteiden vahvistamisen kautta; tutkimukseen perustuvat perusteet II Kasvatuskumppanuusmallin mukainen aloitus: * vaiheittainen aloitus, jossa aikuiset tutustuvat ensin ja puheenvuoro vanhemmilla

5 Turvallinen päivähoidon aloitus ja oma hoitajuus -pilotti Yhteenveto ja johtopäätökset herättänyt pohtimaan lapsen kasvun ja kehityksen näkökulmasta päivähoidon aloitusta uudella tavalla Osallistumiskokemus on ollut osallistujien mielestä vaikuttava ja työn ja päivähoidon aloitusvaiheen prosesseja kehittämään herättelevä Pilotissa on nojauduttu tutkimukseen lapsen psyykkisen kehityksen tarpeista ja pyritty siten kehittämään varhaiskasvatusta tutkimukseen perustuen Toimintamallin kehittäminen on ensisijaisesti tahdon ja ajattelutavan muutosprosessointi

6 Kasvatuskumppanuus – uudistunut ajattelutapa Kouluttajakoulutusten kautta käynnistetty peruskursseja, joilla syvennetään lapsi- vanhempi-työntekijä –vuorovaikutussuhdetta Asiantuntijuuden muutos kumppanuushenkiseksi Elämäkertatyöskentely antaa voimavaroja kohtaamisiin Kumppanuusajattelu tukee myös yhteisöjen kehittymistä Työmenetelmäohjaus toimiva malli myös muuhun kehittämiseen

7 Kasvatuskumppanuuskoulutukset Keski-Suomessa 25 kouluttajaa Koulutettu siis 2 + 7 kurssia > 2009 loppuun mennessä = n. 120 varhaiskasvattajaa Tavoite: koko henkilöstö > 2015 mennessä Lisännyt yhteisöllisyyttä Yhteinen tavoite tuleville vuosille? Työmenetelmäohjausten organisointi? Tuki kouluttajille?

8 Kasvatuskumppanuuden kouluttajakoulutukset 2008-2009

9 Toinen kasvatuskumppanuuden kouluttajakoulutus 2009 28.9.2009 Onnea valmistuneille uusille kouluttajille! Päätöspäivänä peukut pystyyn kasvatuskumppanuu sajattelun tulevaisuudelle:

10 Sähköinen kasvatuskumppanuus - pilotti

11 Lapsen terveen kehityksen tukeminen I Tunnemyhkyröitä ja sosiaalisia solmuja Kaksi 3 kk-prosessia, jossa käytännön ongelmia ”ratkaistiin” yhdessä ryhmässä tutkimalla ja kokeneen elton (Taisto Lehtinen) konsultaation tuella (mukana n. 70 varhaiskasvattajaa) II Vuorovaikutusleikki (Anita Vataja): N. 100 varhaiskasvattajaa tutustui vvl:n; aktiivisen vvl:n elementtejä osaksi omaa työtä ja pienryhmäohjauksiin päiväkoteihin Tutustu vuorovaikutusleikkinurkkaukseen ja käy hoidattamassa ”pipejä” …

12 Lapsen terveen kehityksen tukeminen Kentän huoli lasten tunne-elämän ja sosiaalisen käyttäytymisen kehityksestä Kieltävän kasvatuksen tilalle ratkaisukeskeisyyttä: Miten voisin tukea ja auttaa lasta ja perhettä? > Vuorovaikutusleikin aktiivinen vuorovaikutus luo mahdollisuuksia lapselle nähdyksi ja kuulluksi tulemisesta ja vahvistavia korjaavia kokemuksia > Tunnemyhkyröitä ja sosiaalisia solmuja ratkaisukeskeisiä menetelmiä tukea lasta (arjen kysymyksiä ja yhdessä pohdintoja)

13 Anita Vataja ja kurssilaisia kevät 2009

14 Moduulikoulutukset A, B ja C Raportoitu varhainen ja erityinen tuki varhaiskasvatuksessa Satoa kerätty ja satoon voi tutustua ”virtuaalilaarissa”: www.koskeverkko.fi Sonette- yhteisöverkko Hyvät käytännöt koottu raporttiin; teemoista kiinnostuneille oman työn/tiimin tueksi

15 Kuuden kunnan ”kelto” Taustalla pitkä valmisteluaika Kartoitus 2007 lopulla vahvisti tarpeet 1.1.2007 lain velvoite 1.1.2008 toiminta käynnistyi Koske hallinnoi Kokemukset hyviä – toimiva ratkaisu Tarve suurempi?

16

17 Johtajien vertaisryhmä 2008-2009

18 Johtajien vertaisryhmä Yhtenvetoa ja johtopäätöksiä Esimiesten vertaisryhmästä saadun palautteen mukaan toimintamuoto on tukenut johtamistyössä ja johtajan ammatillista kehittymistä. Vertaisryhmätoiminta suunniteltiin ryhmän tarpeista käsin ja siksi se vastasi myös osallistujien odotuksiin. Tarkoituksena oli sekä uuden tiedon hankinta että ajankohtaisten johtajan työhön liittyvien asioiden reflektointi ryhmässä ohjaajien ja vertaisten tuella Ryhmätapaamiset koettiin riittäviksi ja teemat työtä ja ammatillista kehittymistä tukeviksi.

19 Lastensuojelun, perhetyön ja päivähoidon yhteistyön kehittäminen Pilotointi Jyväskylässä Kuokkalan alueella Kunnassa herännyt kehittämistarve > VARKEn tuki Uusi lastensuojelulaki 1.1.2008 Pitkä valmisteluaika; muutoksia … Lyhyt pilotointiaika Koulutusta ja konsultaatiota: hyvät toimivat käytännöt esiin, tutustumista, tiedon tuottamista Johdon mukana oleminen ja tuki Toimintamalli hahmottuu Juurruttaminen ja levittäminen Pilotoinnin jälkeen kehittämistyö jatkuu osana perustyötä Arviointi: STOA –kuusi opiskelijaa JY/Moilanen Raportti: Latvala & Korkalainen (teoriaa kehittämisen perustaksi)

20 VARKE-hankkeen arviointi Arviointityöryhmä kokoontui 2008 alkuvuodesta muutaman kerran: Suunnitelman mukaan arviointia tehty koko prosessin ajan Kaikissa tilaisuuksissa kerätty palaute tai pyydetty osallistujia arvioimaan suullisesti kokemuksia ja omaa oppimista (koonti) Lomakekysely 6/2008 Lomakekysely 5/2009 Vertaisarviointi pääkaupunkiseudun varhaiskasvatuksen kehittämisyksikön VKK-Metron kanssa Yhteenveto monisteena jaossa

21 Tilastotietoa 2008- 2009: 233 koulutustilaisuutta, työpajaa, pedagogista iltapäivää ja kuntakohtaista konsultaatiota, jossa on varhaiskasvatushenkilöstöä mukana 3933 osallistujaa (tilasto kesken: puuttuu 13 tilaisuuden osallistujaerittelytiedot)

22 Kuntakohtainen jakauma: Jyväskylä 2040 osallistumista Jämsä 413 Saarijärvi 311 Keuruu 232 Äänekoski 192 Hankasalmi 121 Kinnula 104 Muurame 92 Karstula 93 Multia 89 Toivakka 67 Uurainen 67 Petäjävesi 64 Laukaa 42

23 Kiitos


Lataa ppt "Askeleittain ja yhdessä oppien Paula Korkalainen 5.10.2009."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google