Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Kävijätutkimus 2015 Suomen Sinfoniaorkesterit ry Etta Partanen Meiju Ahomäki.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Kävijätutkimus 2015 Suomen Sinfoniaorkesterit ry Etta Partanen Meiju Ahomäki."— Esityksen transkriptio:

1 Kävijätutkimus 2015 Suomen Sinfoniaorkesterit ry Etta Partanen Meiju Ahomäki

2 Sisällys 1.Yleistä tutkimuksesta 2.Vastaajien taustatiedot 3.Tutkimuksen tulokset 4.Johtopäätökset ja suositukset 1

3 Yleistä tutkimuksesta 1.Yleistä tutkimuksesta 2.Vastaajien taustatiedot 3.Tutkimuksen tulokset 4.Johtopäätökset ja suositukset 2

4 YLEISTÄ TUTKIMUKSESTA Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää sellaisten suomalaisten henkilöiden näkemyksiä sinfoniaorkestereista, jotka eivät käy konserteissa. Tutkimus toteutettiin paneelitutkimuksena helmi-maaliskuussa 2015. Kohderyhmän muodostavat suomalaiset vastaajat, jotka eivät käy konserteissa. Tutkimus perustuu 1000 vastaukseen. Tässä raportissa esitetään tutkimuksen päätulokset. Kaikki tutkimuksen tulokset esitetään yksityiskohtaisesti InnolinkWeb ® -järjestelmässä. 3

5 Vastaajien taustatiedot 1.Yleistä tutkimuksesta 2.Vastaajien taustatiedot 3.Tutkimuksen tulokset 4.Johtopäätökset ja suositukset 4

6 VASTAAJIEN TAUSTATIEDOT 5 Sukupuoli Ikä Asuinpaikka

7 VASTAAJIEN TAUSTATIEDOT 6 Koulutus Bruttotulot

8 Tutkimuksen tulokset 1.Yleistä tutkimuksesta 2.Vastaajien taustatiedot 3.Tutkimuksen tulokset 4.Johtopäätökset ja suositukset 7

9 TIEDÄTKÖ PAIKKAKUNNALLASI JÄRJESTETTÄVÄN KLASSISEN MUSIIKIN ORKESTEREIDEN KONSERTTEJA? 8

10 TIEDÄTKÖ PAIKKAKUNNALLASI JÄRJESTETTÄVÄN KLASSISEN MUSIIKIN ORKESTEREIDEN KONSERTTEJA? ALUEEN MUKAAN 9

11 TIEDÄTKÖ PAIKKAKUNNALLASI JÄRJESTETTÄVÄN KLASSISEN MUSIIKIN ORKESTEREIDEN KONSERTTEJA? KOULUTUKSEN MUKAAN 10

12 KUINKA USEIN HARRASTAT SEURAAVIA KULTTUURIMUOTOJA? 11

13 SANAPILVI: MITEN KUVAILET ITSEÄSI MUSIIKIN KULUTTAJANA? 12 Tutkimuksen avointen kysymysten vastaukset on tiivistetty ns. sanapilveksi. Sanapilvi on samaan aikaan sekä visuaalinen että kvantitatiivinen esitystapa, joka havainnollistaa avointen vastausten keskeisen sisällön. Mitä kookkaampana sana tai vastaus esitettyyn kysymykseen näyttäytyy, sitä useammin kyseinen sana on esiintynyt vastauksissa. Sanapilvet on tuotettu käyttäen tarkoitukseen suunniteltua ohjelmaa.

14 MINKÄ VUOKSI ET OLE KÄYNYT VIIMEISEN VUODEN AIKANA KLASSISEN MUSIIKIN ORKESTEREIDEN KONSERTEISSA? 13

15 MINKÄ VUOKSI ET OLE KÄYNYT VIIMEISEN VUODEN AIKANA KLASSISEN MUSIIKIN ORKESTEREIDEN KONSERTEISSA? ALUEEN MUKAAN 14 pääkaupunkiseutumuu Etelä-Suomi

16 MINKÄ VUOKSI ET OLE KÄYNYT VIIMEISEN VUODEN AIKANA KLASSISEN MUSIIKIN ORKESTEREIDEN KONSERTEISSA? ALUEEN MUKAAN 15 Länsi-Suomi Itä-Suomi

17 MINKÄ VUOKSI ET OLE KÄYNYT VIIMEISEN VUODEN AIKANA KLASSISEN MUSIIKIN ORKESTEREIDEN KONSERTEISSA? ALUEEN MUKAAN 16 Pohjois-Suomi

18 AIOTKO TULEVAISUUDESSA KÄYDÄ KLASSISEN MUSIIKIN ORKESTEREIDEN KONSERTEISSA? 17 Yleisin syy, miksi vastaajat eivät aio tulevaisuudessa käydä klassisen musiikin orkestereiden konserteissa on, että he eivät ole kiinnostuneita klassisesta musiikista.

19 AIOTKO TULEVAISUUDESSA KÄYDÄ KLASSISEN MUSIIKIN ORKESTEREIDEN KONSERTEISSA? ALUEEN MUKAAN 18

20 AIOTKO TULEVAISUUDESSA KÄYDÄ KLASSISEN MUSIIKIN ORKESTEREIDEN KONSERTEISSA? IÄN MUKAAN 19

21 AIOTKO TULEVAISUUDESSA KÄYDÄ KLASSISEN MUSIIKIN ORKESTEREIDEN KONSERTEISSA? KOULUTUKSEN MUKAAN 20

22 SANAPILVI: JOS EHKÄ, MILLÄ EHDOILLA? 21 Tutkimuksen avointen kysymysten vastaukset on tiivistetty ns. sanapilveksi. Sanapilvi on samaan aikaan sekä visuaalinen että kvantitatiivinen esitystapa, joka havainnollistaa avointen vastausten keskeisen sisällön. Mitä kookkaampana sana tai vastaus esitettyyn kysymykseen näyttäytyy, sitä useammin kyseinen sana on esiintynyt vastauksissa. Sanapilvet on tuotettu käyttäen tarkoitukseen suunniteltua ohjelmaa.

23 JOS EHKÄ, MILLÄ EHDOILLA? 22 Poimintoja vastaajien vastauksista: Jos paikkakunnalleni saapuisi joku todella hyvä, kehuttu tai kuuluisa esitys Jos rahatilanne olisi paljon parempi, olen eläkeläinen, pienin mahdollinen eläke, mitä Suomessa maksetaan. Jos jotakin kiinnostavaa ilmenee. Kiinnostaa esim. nykymusiikki orkesterin soittamana tms. (piano guys -tyylinen) jos tietäisin, että pidän siitä musiikista mitä konsertissa on tulossa. En tunne klassista musiikkia niin hyvin, että osaisin valita esityksen. Sellaiset, joista en pidä ovat kuolettavan tylsiä. Olen muutaman kerran ollut äärimmäisen pitkästyneenä sinfoniaorkesterin konsertissa, enkä siksi ole kovin innokas kokeilemaan uudestaan. Silloin kun musiikki on kaunista ja kiinnostavaa se on ihanaa. Ääripäät ovat niin kaukana toisistaan. hyvät arvostelut kun on sopiva kapellimestari Jos houkutellaan/kutsutaan. kevyt klassinen ja operetti EHKÄ menisi Kunhan osaan päättää mihin ja hinta on sopiva työpaikan tai ammattiliiton tarjoamassa tilaisuudessa. jos löytyy jotain minulle sopivaa

24 JOS EHKÄ, MILLÄ EHDOILLA? 23 jos soittaisivat jonkun rock tai iskelmä laulajan kanssa esim. ismo alanko ja RSO yhdessä. tämän tyyppiset kiinnosstavat. Tapahtuman pitää jotenkin erottua tai näkyä jotta huomaan sen, tai jonkun ystävän pitää pyytää mukaan. Jos konsertit tuotaisiin lähemmäksi tavallista kansaa jos joku pyytää mukaan niin voin lähteä uteliaisuutta minulle uusi kokemus jos se ei olisi niin hienoa musiikkia, kevyempää Jos niitä mainostettaisiin enemmän, sillä nyt kun en ole käynyt, en edes muista niitä olevan. satunnaisesti, kun jokin järjestö, johon kuulun, mahdollisesti järjestää tilaisuuden Jos tulee jotain itseä kiinnostavaa, esim. Waltarin taannoiset yhteistyöt tms tyylien yhdistäminen. fuusiotapahtumat voisivat kiinnostaa jos tulen menneeksi ensimmäisen kerran ja viihdyn, käyn ehkä toistekin jos konsertti järjestettäisiin jossain erilaisessa tilassa, esimerkiksi ulkoilmassa! Jos esim työnantaja tarjoaa työhyvinvointiin liittyen. jos tarjonta on mielenkiintoista.esim. Tarja Turusen konsertit kiinnostaisvat tms. Rockmusiikin klassisen yhdistäminen.

25 MILLÄ TAVOIN HALUAISIT SAADA TIETOA TULEVISTA KONSERTEISTA? 24

26 SANAPILVI: MILLAISTA TIETOA TULEVISTA KONSERTEISTA JA/TAI ORKESTEREISTA KAIPAISIT? 25 Tutkimuksen avointen kysymysten vastaukset on tiivistetty ns. sanapilveksi. Sanapilvi on samaan aikaan sekä visuaalinen että kvantitatiivinen esitystapa, joka havainnollistaa avointen vastausten keskeisen sisällön. Mitä kookkaampana sana tai vastaus esitettyyn kysymykseen näyttäytyy, sitä useammin kyseinen sana on esiintynyt vastauksissa. Sanapilvet on tuotettu käyttäen tarkoitukseen suunniteltua ohjelmaa.

27 MILLAISTA TIETOA TULEVISTA KONSERTEISTA JA/TAI ORKESTEREISTA KAIPAISIT? 26 Poimintoja vastaajien vastauksista: Mainontaa ja tietoa sosiaalisessa mediassa. Esimerkiksi videomainonta toimisi hyvin, sillä itselläni ei ole ainakaan minkäänlaista käsitystä minkälaisia ovat klassisen musiikin konsertit. tietoa siitä minkälaista musiikkia ja missä on tarjolla, pelkkä kappaleiden nimi ei välttämättä aukea Mitä, Missä, Milloin ja paljon maksaa! Aika ja paikka hyvissä ajoin tiedoksi, vähintään puolivuotta etukäteen. Sellaista, että se tulisi perille. Nyt saan harvoin tietoa klassisen musiikin konserteista. Mahdollisimman paljon tietoa kaikesta tarjonnasta ja hinnoista + esiintymisajoista Klassisen musiikin ensikertalaisena haluaisin tietää mitä odottaa konsertilta, millainen orkesteri on. Ajankohta, esiintyjät, ohjelmisto, hinta Informatiivisempaa tietoa, jos vaikka innostuisi joskus käymään? Joku kevyt "aloittelijan" ilta. Mitä tulossa pidemmällä aikajänteellä, koska vaatii suunnittelua lähteä täältä syrjäisemmältä seudulta

28 SANAPILVI: MITÄ MIELTÄ OLET YLEISESTI SUOMALAISTEN ORKESTERIEN TASOSTA? 27

29 SANAPILVI: MINKÄ TYYPPISIÄ KONSERTTEJA TOIVOISIT PAIKKAKUNNALLESI? 28 Poimintoja vastaajien vastauksista: myös arkipäivisin tapahtuvia, olisi hienoa näin lasten ohjaajana saada viedä lapsiakin tämmöisiin tapahtumiin Kevyen musiikin pienempien kokoonpanojen konsertteja. 4-8 soittajan konsertit pienemmissä saleissa olisivat mukavia käydä kuuntelemassa. Rock, pop, indie keikkoja Eri musiikkigenrejen eli mahdollisemman monipuolista, jokaiselle jotakin –tyyliin.

30 SANAPILVI: MITEN TOIVOISIT ORKESTEREITA TAI NIIDEN KONSERTTEJA KEHITETTÄVÄN? 29

31 MITEN TOIVOISIT ORKESTEREITA TAI NIIDEN KONSERTTEJA KEHITETTÄVÄN? 30 Poimintoja vastaajien vastauksista: Enemmän vierailu konsertteja maaseudulle. Pienten kaupunkiorkesterien yhdistäminen kunnollisiksi maakuntaorkestereiksi. julkisilla paikoilla spontaanisti toteutettuja maistiaisesityksiä ilman ennakkomainontaa. (puistoesitykset, kesäteatterit, kävelykadut) mentävä sinne missä ihmiset on ja annettava esimerkki mitä on tarjolla. Kevyempää klassista enemmän. Näin kynnys olisi matalampi osallistua kuulijana konsertteihin. Samalla musiikin kuuntelu kehittyisi ja vaikeampaa musiikkia tulisi kuunneltua Enemmän ehkä tähän elämykselliseen suuntaan mitä muissakin taidetapahtumissa, esim. esittelyä ennen konserttia ja ehkä jälkeenkin jotain ohjelmaa. Tapahtumista pitäisi yrittää tehdä kansanomaisempia, ensinnäkin ilmoittaa/mainostaa internetissä ja sosiaalisessa mediassa, toiseksi avata klassista musiikkia helpommin lähestyttäväksi. Enemmän konsertteja tai festivaaleja, halvemmat liput (opiskelijalla ei kovin usein varaa käydä konserteissa). Olisi ihana jos orkesterit uskaltaisivat "revitelllä" rikkoa rajojaan ja astua niiden yli. Soittaa jotai epätyypillistä orkesterimusiikkia. Kaduille ja toreille ilamiskonsertteja niin oisi tietämään mitä kukin orkesteri soittaa ja tuleeko kyseisen tyylilajiin innostusta. Pieniä, intiimejä mielummin kuin suuria massatapahtumia

32 Johtopäätökset ja suositukset 1.Yleistä tutkimuksesta 2.Vastaajien taustatiedot 3.Tutkimuksen tulokset 4.Johtopäätökset ja suositukset 31

33 JOHTOPÄÄTÖKSET JA SUOSITUKSET Vastaajat ovat sellaisia, jotka eivät ole käyneet klassisen musiikin konsertissa viimeisen vuoden aikana. Huomioitavaa on, että karkeasti noin puolet tästä ryhmästä voisi olla kiinnostunut käymään konserteissa. Koulutus nostaa selkeästi kiinnostusta. Tiedotusta lisää. Moni mainitsee käymättömyyden syyksi tiedon puutteen. Tietämättömyyttä on käymättömyyden syynä erittäin usein. Suosituimpia tiedonsaantikanavia ovat printtimainonta, sosiaalinen media ja suosittelu. Mielikuvat esteenä. Moni mainitsee syyksi lippujen kalleuden ja elitistisyyden leiman: ”liian hienoa minulle”. Kynnyksen madaltaminen. Moni toivoo enemmän tietoa siitä, mitä konsertissa olisi odotettavissa. Samoin toivotaan erilaisia mahdollisuuksia tutustua klassiseen musiikkiin erilaisina makupaloina pienimuotoisesti ja poikkeavissa paikoissa, esim. ostoskeskukset ja puistot. Konkreettisina keinoina mainitaan hintakampanjat, aloittelijan tutustumistilaisuudet sekä elämyksellisyyden tuominen eli mukaan erilaista esittelyä ennen ja/tai jälkeen konsertin. Työpaikan, järjestön tai muun yhteisön kautta järjestettävät tutustumismahdollisuuden kiinnostavat myös. Tuttavasuosittelu on tavallisin mahdollisuus: ”kun joku pyytäisi mukaan”. Omaehtoinen ensi askel tuntuu vaikealta, mutta kaverin kanssa voisi lähteä uteliaana liikkeelle. 32

34 TIEDOSTA MENESTYS


Lataa ppt "Kävijätutkimus 2015 Suomen Sinfoniaorkesterit ry Etta Partanen Meiju Ahomäki."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google