Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Käsiteltävät näkökulmat 1. Miten tekstit saadaan todentamaan ”maailmansa” lainalaisuuksia? 2. Laadun arviointi ominaispiirteiden tarkastelu näkökulmasta.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Käsiteltävät näkökulmat 1. Miten tekstit saadaan todentamaan ”maailmansa” lainalaisuuksia? 2. Laadun arviointi ominaispiirteiden tarkastelu näkökulmasta."— Esityksen transkriptio:

1 Käsiteltävät näkökulmat 1. Miten tekstit saadaan todentamaan ”maailmansa” lainalaisuuksia? 2. Laadun arviointi ominaispiirteiden tarkastelu näkökulmasta 3. Laadun arviointi tavoitteiden näkökulmasta 4. Minkälaisena toimintana oikeudellinen työ näyttäytyy tekstien valossa, mitä tekstit itsessään tekevät?

2 Miten tekstiä voidaan arvioida?  Sisällön näkökulmasta (paikkansapitävyys, tarkoituksenmukaisuus, suhde muihin teksteihin…)  Kielen näkökulmasta (vertaus muihin kieliin, ymmärrettävyys, normatiivisuus, aikasidonnaisuus)  Tekstin näkökulmasta (tekstin takana oleva maailma ja sen merkitykset)

3 Kielitieteen näkökulma juridisten tekstien tarkasteluun 1.Perinteinen näkökulma on sana- ja lausetason tarkastelua, jolloin keskeistä on pohtia norminmukaisuutta ja ymmärrettävyyttä

4 Kielitieteen näkökulma juridisten tekstien tarkasteluun 2.Tekstintutkimus keskittyy tekstiin kokonaisuutena, jolloin tarkastelu keskittyy kielellisiin ja tekstuaalisiin valintoihin. Tekstintutkimuksen tavoitteena on selvittää, mitä tekstit kertovat  tekstiin liittyvästä juridisista instituutioista ja sitä kautta tekstiin liittyvästä ”maailmasta”  kirjoittajan suhtautumisesta tuohon maailmaan juridisen maailman vuorovaikutussuhteista Vastaanottajan intressit Lähettäjän intressit kielen mahdollisuuksista ja merkitysten ilmaisemisen rajoista yhteisesti hyväksyttävistä merkityksistä

5 Tekstiä ympäröivä maailma Teksti Tekstiä ympäröivä maailma Teksti

6 Tulkinnan lähtökohdat= tulkintavinkkien tunnistaminen 1. Teksti muiden tekstien joukossa 2. Teksti rakenteena 3. Teksti vuorovaikutuksena

7 Tekstin/kielen valinnat  Kielellinen taso Sanavalinnat, ilmaisutavat Kielelliset muodot (esim. aikamuoto ja modukset)  Sisällöllinen taso Oletukset ja itsestäänselvyydet Informaation merkityksellisyys  Vastaanottamisen taso Rakenne Sisällölliset valinnat

8 Valinnat analysoinnin kohteina Kielelliset ja tekstuaaliset valinnat Kenelle?Miksi?Miten?Seuraukset? Valintojen perusteella tehtävät tulkinnat

9 Minkälainen lukija erilaisten tekstien ”takana” on? Miksi lukee?Muistaakseen, oppiakseen, löytääkseen tietoja Ymmärtääkseen, käyttääkseen edelleen Miten lukee?Yksittäisenä tekstinä Tekstilajilähtöi- sesti Minkälaista lukeminen on? Sisältö, yksittäinen tietoaines painottuu Tulkitsevaa, arvioivaa ja soveltavaa

10 Oikeudellisen tekstin ominaispiirteitä  täsmällisyys > termit, vakiintuneet ilmaukset, teknistyneet merkitykset  informatiivisuus > intertekstuaalisuus, moniaineksisuus, tekstin uusiokäyttö  yleispätevyys ja etäisyys > persoonattomuus, passiivin käyttö, institutionalisointi  systeemisyys > ristiviittaukset, kontekstointi  jäsentyneisyys ja kaavamaisuus > konventionaalinen rakenne, hierarkkisuus  lyhennepitoisuus > lähdeviittaukset, instituutiot  substantiivipitoisuus > abstraktius, institutionalisointi  vanhahtavuus ja arvokkuus > monikerroksisuus (Heikki Mattila, Vertaileva oikeuslingvistiikka 2002)

11 Ominaispiirteet suhteessa erilaisiin lukijoihin  Ketä/mitä ominaispiirteet palvelevat?  Minkälaista lukutapaa ne edellyttävät/olettavat?  Mitä muita etukäteisoletuksia / itsestäänselvyyksiä ominaispiirteisiin sisältyy?  Mikä ominaispiirteiden näkökulmasta on tekstien tavoite?  termit, vakiintuneet ilmaukset, teknistyneet merkitykset  moniaineksisuus, tekstin uusiokäyttö  persoonattomuus, passiivin käyttö, institutionalisointi  ristiviittaukset, kontekstointi  konventionaalinen rakenne, hierarkkisuus  lyhenteet  abstraktius, institutionalisointi  monikerroksisuus

12 Ominaispiirteet suhteessa laatukriteereihin  http://www.oikeus.fi/uploads/jmoh2_1.pdf http://www.oikeus.fi/uploads/jmoh2_1.pdf  http://www.oikeus.fi/uploads/p1ykvv2t9sk 5.pdf http://www.oikeus.fi/uploads/p1ykvv2t9sk 5.pdf

13 Miten ominaispiirteet vastaavat laatukriteereitä?  Laatukriteerit  Tekstit vakuuttavat asianosaiset ja oikeudenkäynnin ammattilaiset  Perustelujen avoimuus  Perustelujen seikkaperäisyys ja johdonmukaisuus  Perustelujen ymmärrettävyys  Rakenteen selkeys ja ulkoasun huolittelu Ominaispiirteet :  termit, vakiintuneet ilmaukset, teknistyneet merkitykset  moniaineksisuus, tekstin uusiokäyttö  persoonattomuus, passiivin käyttö, institutionalisointi  ristiviittaukset, kontekstointi  konventionaalinen rakenne, hierarkkisuus  lyhenteet  abstraktius, institutionalisointi  monikerroksisuus

14 Jotta laadun kriteerit voisivat toteutua on pohdittava primäärilukijan näkökulmasta  Itsestäänselvyydet: mitä argumentoidaan ja miten?  Poisjätetty informaatio  Oletetut luku- ja ymmärtämisstrategiat  Miten aikaisemmat tiedot ja kokemukset kirjautuvat tekstiin?  Kokonaisuuden ymmärtäminen edellyttää osien tulkintaa

15 Oikeudellisen kielen ja tekstin dilemmat  Onko mahdotonta päättää primäärilukijasta ja sekundäärilukijasta?  Onko mahdotonta yhdistää lähettäjän ja vastaanottajan tarpeet? tottumus ja palvelu? ymmärrettävyys ja oikea informaatio?

16 Onko asiantuntijakielestä tullut rasite myös asiantuntijalle?

17 Miksi analysoidaan?  Pyritään tekemään olemassa olevia merkityksiä näkyväksi  Pyritään vaikuttamaan taustatekijöihin ja –lukijoihin  Pyritään saamaan muutoksia kieliyhteisössä ja yhteiskunnassa

18 Valintojen valossa voidaan kysyä  Kenelle teksti tarkoitettu?  Kuka on päässyt tekstissä ilmaisemaan näkemyksensä?  Mitä tekstissä oletetaan lukijalta?  Mihin tekstien joukkoon tämä teksti kuuluu, mihin ei?  Mitä tekstillä pyritään tekemään?  Tarvitaanko tätä tekstiä oikeasti? Mihin?  Mitä valintoja tekstissä näkyy, mitä ei?  Miten valinnoista rakentuu merkityskokonaisuus?  Missä järjestyksessä asiat esitetään? Miten niitä kytketään toisiinsa?  Kenen näkökulmasta todellisuutta tarkkaillaan?  Kuka vuorovaikutusta ohjaa ja suuntaa?

19 Analyysin tarkoituksenmukaisuus lunastetaan sillä, että  Tekstin valinnat kuvaillaan  Mahdollisia merkityksiä tulkitaan  Selitetään näkyviä ja näkymättömiä kytköksiä muihin käytäntöihin  Arvioidaan tekstin tarkoitusta  Arvotetaan tekstiä mm. suhteessa valtakysymyksiin ja ideologisiin merkityksiin

20 Mitä tekstit teksteissä kertovat?  juridisesta tekstistä, sen kontekstista, tekijöistä, viestinnän kohteista ja niiden vuorovaikutussuhteista? vahva traditioon tukeutuminen, jolla turvataan vakiintuneen viestinnän perillemeno, hyvässä ja pahassa institutionaalisuus ja instituutioiden hierarkkisuus

21 Mitä tekstit teksteissä kertovat?  Instituutioiden hierarkkisuudesta, tekstejä arvotetaan monin eri tavoin viittaamisen tavalla toisia tekstejä kyseenalaistetaan, toiset tekstit otetaan annettuina verbivalinnoilla ja muilla sanavalinnoilla

22 Minkälaisia ovat neutraalit, objektiiviset ja oikeudenmukaiset sanavalinnat?  ”pesän ilmoittajana oli toiminut leski B. Hänen ilmoituksensa mukaisesti…  ”Korkeimmassa oikeudessa pesänselvittäjä on vedonnut…”  ”…pesänselvittäjä on ilmoittanut kappaleessa 2 mainitulla tavalla ne perusteet, joiden nojalla hän on katsonut saatavan perimisen olevan…”  ”Koska A ei kertomansa mukaan ole syyllistynyt pahoinpitelyyn, vaan lievään pahoinpitelyyn…”  ” on kertomansa mukaan saanut virheellisen haasteen.”

23 Mutta…  Hovioikeus, jonne A ja B valittivat, totesi, että perintökaaren 19 luvun 12 ja 16 §:ien mukaan…” vrt.  ” X:n kuolinpesän pesänselvittäjä asianajaja A lausui, että X oli kuollut vuonna 1994 ja…”  ”Käräjäoikeus, joka lausumillaan perusteilla katsoi selvitetyksi, että…”  ”Eri mieltä ollut hovioikeudenneuvos Kalske lausui, että pesänselvittäjällä oli oikeus ajaa pesän puolesta velkomiskannetta

24 Minkälaisia ovat neutraalit, objektiiviset ja oikeudenmukaiset sisällölliset valinnat?  Kuka pääsee ilmaisemaan kantansa  ”Prostituution kriminalisointiin on havaittu liittyvän erityisesti prostituoitujen aseman kannalta merkittäviä ongelmia eikä sitä olekaan täällä toteutettu.”  ”sukupuoliyhteyden harjoittamista korvausta vastaan on Suomessa perinteisesti pidetty hyvän tavan vastaisena toimintana”

25 Erilaisia valintoja samassa tekstistä, samasta asiasta  ”oli saanut elantonsa harjoittamalla prostituutiota, / A oli ansainnut Suomessa elantonsa seksipalvelujen tarjoajana / palkkion lupaaminen esimerkiksi sukupuoliyhteyden myöntämisestä / sukupuoliyhdyntäpalkkioiden menetykseen perustuvan ansionmenetyksen. / asiakkailta sukupuoliyhteydestä perityistä palkkioista / palkkion lupaaminen sukupuoliyhteyden myöntämisestä


Lataa ppt "Käsiteltävät näkökulmat 1. Miten tekstit saadaan todentamaan ”maailmansa” lainalaisuuksia? 2. Laadun arviointi ominaispiirteiden tarkastelu näkökulmasta."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google