Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

1 Korkeakoulujen tietomallin (XDW) opintohallinnon osuus ja sen haasteet Veli-Matti Suoranta Rovaniemi 30.10.2012.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "1 Korkeakoulujen tietomallin (XDW) opintohallinnon osuus ja sen haasteet Veli-Matti Suoranta Rovaniemi 30.10.2012."— Esityksen transkriptio:

1 1 Korkeakoulujen tietomallin (XDW) opintohallinnon osuus ja sen haasteet Veli-Matti Suoranta Rovaniemi 30.10.2012

2 2 SISÄLTÖ Taustaa Tietovaraston osaprojekti premissejä mallinnusnäkökulmasta CASEt –Helsingin yliopisto, Dawa-tietovarasto OodiDW:n korvaaminen suoralla Oodi-tuonnilla –Aalto-yliopisto, AaltoDW Opintotoimiala AaltoDW:hen –Virta Uusi järjestelmä, uusi tietovaranto Käytännön ohjeita Haasteet

3 3 Taustaa OPINTOTIEDOT KORKEAKOULUJEN TIETOMALLISSA -Perusmalli syntyi vuosien 2008-2010 aikana. -Kerättiin käsitemalleja yliopistojen ja korkeakoulujen tietojärjestelmistä -Etsittiin keskeiset yhteiset käsitteet, minkä jälkeen niihin liittyvät samat käsitekontekstit tunnistettiin. -Korkeakouluista saadut ”Tulevaisuuden tarpeet” huomioitiin. Oulun yliopistossa 1.toteutus -Ensimmäinen toteutus haastavin; todellinen data testaa tietomallin -Oulu taklasi pahimmat ”mokat”. Uuden järjestelmän mäppäys -Lisättävät uudet järjestelmät on mäpätty/mäpätään olemassa olevaan tietomalliin. -Etsitään yhteiset käsitteet kuten yllä. -Lisätään mallista puuttuvat käsitteet sekä niiden ominaisuudet ja yhteydet. -Vältetään varsinaisia muutoksia.

4 4 Tietovaraston osaprojekti: premissejä mallinnusnäkökulmasta Kaikella tiedolla pitää olla käyttötarkoitus Mitä halutaan ? tärkeysjärjestys? Kaikkea ei saa tehtyä kerralla - Työstäminen vaiheistus, realistiset työkokonaisuudet - Tarkentuvat suunnitelmat aikatauluineen ja vastuuhenkilöineen Määrämuotoinen seuranta - Projektin suunnitelmien seuranta (määrämuotoiset projektiryhmän palaverit) - Selvät roolit (päättäjä/esittelijä, toteuttajat, substanssiosaajat&testaajat, muut roolit?) - Virhepäätöksiin reagointi, suunnan korjaus Mahdollisimman nopeasti infra ja testausprosessi kuntoon - Helppo ensimmäinen tapaus. - Lataukset lähtöjärjestelmistä, tietokanta, raportointi. - Testaus

5 5 CASE HY, Dawa (Oracle): OodiDW:n korvaaminen suoralla Oodi-tuonnilla -Historiallista syistä opintotiedoilla oma tietovarasto OodiDW -Dawaan (muut toimialat) oli tuotu OodiDW:stä opintotietoja tietojen yhdistelytarpeita varten, esimerkiksi indikaattorit -Ongelmana oli OodiDW:n osaamisen puute; luvuissa pieniä heittoja jostain syystä-> Haluttiin tuoda tiedot suoraan Oodista Dawaan Mitä haluttiin? - Toiminnanohjausjärjestelmään Indikaattoreihin tarvittavat tiedot tutkintojen, opinsuoritusten ja opiskelijalukumäärien laskemiseksi SEKÄ näihin tietoihin liittyvä ad hoc-raportointi Vaiheistus keskeisin käsittein opiskelija, opinto-oikeus, ilmoittautuminen, tutkinnot, opintosuoritus. Määrämuotoinen seuranta - säännölliset tapaamiset kerran kolmessa viikossa, nykyään viikoittaiset tapaamiset liittyvät ObiEE-raportointiin. - testaus ObiEE:llä Suurimmat ongelma toteuttaja Tuomas Laukaman mukaan - Vaikeinta oli ymmärtää Oodi-skeeman logiikka ja substanssiasiat - Oodi-tietojen ja Korkeakoulun tietomalliin mäppäys vaatii substanssin hyvää ymmärtämistä.

6 6 CASE Aalto, AaltoDW (SQLserver): Opintotietojen liittäminen AaltoDW:oon -AaltoDW:oon oli toteutettu jo esimerkiksi talous ja henkilöstö -Oulusta poiminnat lähtökohdaksi. SSIS-paketeista luovuttiin. Mitä haluttiin? - Korvata Ovi-raportointijärjestelmä tietojärjestelmään perustuvalla raportoinnilla (opiskelijat, opinto-oikeudet, opintosuoritukset, tutkinnot) - Myöhemmin HOPS-tietojen raportointi, opetustapahtumat Vaiheistus perustiedot, HOPS, opetustapahtumat, ylläpito Määrämuotoinen seuranta - säännölliset tapaamiset kerran kolmessa viikossa - Prosessi testauksineen pyörii hyvin. Suurimpia ongelmia toteutuksen näkökulmasta - Alkuun pääseminen - ”päätoteuttaja” Leif Siren, Cerion: Oodin opintokohteiden jaottelu eri käsitteisiin ja datan kardinaliteettivirheet - HOPS-tietojen kirjavuus - Organisaatioiden ja ulkomaalaisten henkilöiden mäppäys muiden toimialojentietoihin

7 7 CASE Virta-tietovarannon perustaminen -Uusi valtakunnallinen tietovaranto korkeakoulujen toiminnan ja opetus- ja kulttuuriministeriön ohjauksen tueksi. Mitä haluttiin? - Täsmentää ja löytää vastaavuudet Virta-määrittelyistä tietomalliin ja lisätä uuden tietovarannon tarvittavat käsitteet. - Tuon määrittelyn perusteella tietokanta ja (xml-)liitäntärajapinnat. Määrämuotoinen seuranta - Säännöllinen puhelinpalaveri kerran viikossa. Suurimmat ongelmat - uusi näkökulma tietoon: nyt valtakunnallinen, aikaisempi korkeakoululähtöinen, - käsitteiden samuuksien ja epäsamuuksien tunnistaminen Vaikutus tietomalliin - Muutoksia ei lainkaan - Lisäyksenä muutama uusi luokitteleva tieto, muutama uusi yhteys.

8 Ohjeita kokemuksien pohjalta Noudata uusissa toteutuksissa korkeakoulujen tietomallia; muuta vanhat muutoksien yhteydessä kohti ao.tietomallia –sama business-> pääosa käsitteistä löytyy mallista –Keskustele lisäystarpeet CSC:n kanssa Perusta kantaan vain ne käsitteet/taulut, joita tarvitset. Pilko tekeminen Seuraa määrämuotoisesti Varmista Infra heti Vastuuta 100%:sti Älä etene, jos vanhaa ei testattu. –Toisessa osiossa voi edetä, jos ei sama testaaja 8

9 Haasteet tietomallin ylläpidolle -Muutoksien minimointi -Dataa jo nykyrakenteissa -Muutoksia tullaan tarvitsemaan, koska maailmaa muuttuu – onneksi hitaasti. -Dokumentaation parantaminen -Esimerkkien liittäminen dokumentaatioon -Käsitteiden ja kaavioiden selitykset -Yhtenäisistä koodistoista sopiminen ja niiden liittäminen malliin -Mallin käytön tuki -Mallin ymmärtämisen tuki -Käsitteiden/ominaisuuksien mäppäyksen tuki 9


Lataa ppt "1 Korkeakoulujen tietomallin (XDW) opintohallinnon osuus ja sen haasteet Veli-Matti Suoranta Rovaniemi 30.10.2012."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google