Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuIda Niemi Muutettu yli 7 vuotta sitten
1
1 Pekka Lopmeri Tasoitussäännöt ja veneiden mittaus
2
Pekka Lopmeri 2 22.9.2016 Kilpapurjehdus- toimikunta Tekninen jaosto Avomerijaosto “Yksityyppi- ja konstruktioluokat Kansalliset luokat Hai ym. ISAF luokat Melges 24 ym. Tasoitus- Luokat Avomeripur- jehtijat ry LYSORCiIRC Organisaatio, luokat, säännöt
3
Pekka Lopmeri 3 22.9.2016 Aineistot Kilpapurjehdussäännöt (Racing Rules of Sailing) Välinesäännöt (Equipment Rules of Sailing) Tasoitusluokkien aineistot –www.orc.org –www.ircrating.org –www.avomeripurjehtijat.fi –Avomeripurjehtijoiden vuosikirja Perustiedot kaikista säännöistä
4
Pekka Lopmeri 4 22.9.2016 IMS,ORCi IMS korvasi IOR- säännön 1991 Siirryttiin pistemittauksesta rungon täydelliseen määritykseen Myös muut mittaukset ovat tarkentuneet jatkuvasti ja niitä on yhdenmukaistettu ERS:n kanssa Suorituskyvyn laskentaan VPP, jossa olosuhteet huomioon ottava suorituskykylaskenta Sääntö ja VPP jatkuvasti muuttuvia Monimutkaisuus johti IMS- klubin synnyttämiseen Uudistaminen 2008 Järjestelmäksi ORCi ja ORCi- klubi IMS edelleen mittausperustana Uusittu VPP
5
Pekka Lopmeri 5 22.9.2016 LYS Pohjoismainen sääntö korvaamaan Scandicapin, joka oli kaatunut urheiluveneiden rynnistykseen. Scandicap perustui veneiden mittauksiin ja punnitukseen ja sen laskentakaava oli avoin. Scandicapissa porrastus kolmelle tuulen voimakkuudelle, mutta vain keskimmäistä käytettiin Ruotsiin LYS, ja Suomi mukaan yhdessä Norjan kanssa Tavoitteena yksinkertaisuus ilman mittauksia Empiirinen sääntö vuosittain muuttuvine LYS- taulukoineen, taulukkoveneille ei mittauksia ”Vakiopoikkeamat” voitiin ottaa huomioon ilmoittamalla Poikkeaville veneille mittaukset ja LYS- todistukset Sittemmin SWELYS ja NORLYS ja nyt ….. Veneiden kirjavuus on johtanut hankaluuksiin
6
Pekka Lopmeri 6 22.9.2016 IRC RORC:n perustama sittemmin kansainväliseksi kasvanut Tavoitteena korvata IMS yksinkertaisemmalla säännöllä, jossa tasoitusluvun laskenta on suljettu, jolloin säännöllä keinotteleminen estettäisiin Tavoitteena myös veneiden suurempi jäykkyys (turvallisuus ja miehistön vaikutuksen pienentäminen) Yksinkertaisimmillaan itse tehdyt mittaukset ja painomääritys Tärkeimmissä kilpailuissa endorsed- vaatimus kattavine mittauksineen valtuutettujen mittamiesten toimesta Mittauksia sekä maissa että vedessä Mittakirjojen tuottaminen Englannissa (RORC) Suomessa hallinnointi IRC- toimistossa
7
Pekka Lopmeri 7 22.9.2016 Vertailua, ORCi-IMS ORCi – IMS kautta aikojen täydellisin tasoitusjärjestelmä Runkomittaus vaativa ja aikaa vievä työ, josta aiheutuu yksittäiselle veneelle suuret kustannukset. ORC:n runkomittauslaitteiden ylläpito on käynyt mahdottomaksi ja siksi otetaan parhaillaan käyttöön korvaavia laitteita. Vakavuudella on ollut varsinkin aikaisemmin VPP:ssä suuri merkitys, jonka vuoksi veneille on tehtävä kokeneen mittamiehen tekemä kallistuskoe. Samalla voidaan kuitenkin mitata veneen varalaidat ja näin määrittää paino ilman punnituksia Sääntöön voidaan nyt mitata kaikki kummallisuudetkin Mittauksia useassa vaiheessa
8
Pekka Lopmeri 8 22.9.2016 Vertailua, ORCi-IMS Mittakirjat tuotetaan Suomessa, joten yleensä toimitus on nopeaa, mutta kesken kilpailukautta kirjojen saaminen on joinakin vuosina ollut hidasta. Uusi internetpohjainen hallinnointi on ratkaissut ongelman Sääntö mielletään monimutkaiseksi ja oman sijoituksen seuraaminen vaikeaksi Tuloslaskenta on herättänyt aina spekulaatioita Yksinkertaistettu IMS- klubi synnytettiin vastaukseksi IRC:n ja muiden yksinkertaisempien sääntöjen kilpailulle ja Suomessakin uskottiin, että klubilla voitaisiin korvata LYS. Klubi on osoittautunut työlääksi, koska perustietoja on vaikea saada ”villeistä” veneistä
9
Pekka Lopmeri 9 22.9.2016 Vertailua, IRC Mittaustoimenpiteet melko yksinkertaisia ja suuri osa mitoista saadaan IMS- mitoista. Mittakirjojen haku on osoittautunut melko hankalaksi ja vain harvoin ”itse tehdyt” hakemukset ovat riittävän täydellisiä ilman IRC- toimiston korjauksia ja lisäyksiä Paras tulos saadaan kun tukeudutaan mittauksissa mittamiehiin ja samalla luodaan ainakin valmius endorsed- mittakirjan hakemiselle. Muut kuin ORCi- kirjan omaavat veneet on punnittava painon määrittämiseksi. Vaikka vaakoja löydettäisiinkin on soveltuvia nostopaikkoja vähän. Mittakirjojen saanti voi tökkiä kun ne tehdään UK:ssa, ja nopeutetuista toimituksista peritään lisämaksu. Sääntö on ”vapaamielinen” ja asettaa siksi kilpailujen järjestäjille uudenlaisia vaatimuksia esim. kilpailuohjeita laadittaessa.
10
Pekka Lopmeri 10 22.9.2016 Lopuksi, veneiden tietojen tulee olla luotettavia ja mieluiten mittauksin varmistettuja veneet on jaettava kokonsa ja suorituskykynsä mukaisesti luokkiin, sillä mikään sääntö ei tasoita oikein jos olosuhteet ovat selvästi erilaiset eri veneille toisaalta - liian pienet startit eivät ole kiinnostavia Tasoituskilpailujen onnistumisen perusedellytyksiä säännöstä riippumatta:
11
Pekka Lopmeri 11 22.9.2016 purjehtijoiden tulee tietää etukäteen veneiden keskinäiset suorituskykyjen erot purjehtijoiden tulee voida olla selvillä tilanteesta myös kilpailun aikana tuloslaskennan täytyy olla avointa ja laskentaperusteiden purjehtijoiden tiedossa tulokset tulee saada laskettua ilman viivästyksiä kun kilpailu päättyy jotta edelliset asiat onnistuisivat, tarvitaan kilpailujen järjestämisessä vahvaa ammattitaitoa ja:
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.