Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

1 Pekka Lopmeri Tasoitussäännöt ja veneiden mittaus.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "1 Pekka Lopmeri Tasoitussäännöt ja veneiden mittaus."— Esityksen transkriptio:

1 1 Pekka Lopmeri Tasoitussäännöt ja veneiden mittaus

2 Pekka Lopmeri 2 22.9.2016 Kilpapurjehdus- toimikunta Tekninen jaosto Avomerijaosto “Yksityyppi- ja konstruktioluokat Kansalliset luokat Hai ym. ISAF luokat Melges 24 ym. Tasoitus- Luokat Avomeripur- jehtijat ry LYSORCiIRC Organisaatio, luokat, säännöt

3 Pekka Lopmeri 3 22.9.2016 Aineistot Kilpapurjehdussäännöt (Racing Rules of Sailing) Välinesäännöt (Equipment Rules of Sailing) Tasoitusluokkien aineistot –www.orc.org –www.ircrating.org –www.avomeripurjehtijat.fi –Avomeripurjehtijoiden vuosikirja Perustiedot kaikista säännöistä

4 Pekka Lopmeri 4 22.9.2016 IMS,ORCi  IMS korvasi IOR- säännön 1991  Siirryttiin pistemittauksesta rungon täydelliseen määritykseen  Myös muut mittaukset ovat tarkentuneet jatkuvasti ja niitä on yhdenmukaistettu ERS:n kanssa  Suorituskyvyn laskentaan VPP, jossa olosuhteet huomioon ottava suorituskykylaskenta  Sääntö ja VPP jatkuvasti muuttuvia  Monimutkaisuus johti IMS- klubin synnyttämiseen  Uudistaminen 2008  Järjestelmäksi ORCi ja ORCi- klubi  IMS edelleen mittausperustana  Uusittu VPP

5 Pekka Lopmeri 5 22.9.2016 LYS  Pohjoismainen sääntö korvaamaan Scandicapin, joka oli kaatunut urheiluveneiden rynnistykseen.  Scandicap perustui veneiden mittauksiin ja punnitukseen ja sen laskentakaava oli avoin.  Scandicapissa porrastus kolmelle tuulen voimakkuudelle, mutta vain keskimmäistä käytettiin  Ruotsiin LYS, ja Suomi mukaan yhdessä Norjan kanssa  Tavoitteena yksinkertaisuus ilman mittauksia  Empiirinen sääntö vuosittain muuttuvine LYS- taulukoineen, taulukkoveneille ei mittauksia  ”Vakiopoikkeamat” voitiin ottaa huomioon ilmoittamalla  Poikkeaville veneille mittaukset ja LYS- todistukset  Sittemmin SWELYS ja NORLYS ja nyt …..  Veneiden kirjavuus on johtanut hankaluuksiin

6 Pekka Lopmeri 6 22.9.2016 IRC  RORC:n perustama sittemmin kansainväliseksi kasvanut  Tavoitteena korvata IMS yksinkertaisemmalla säännöllä, jossa tasoitusluvun laskenta on suljettu, jolloin säännöllä keinotteleminen estettäisiin  Tavoitteena myös veneiden suurempi jäykkyys (turvallisuus ja miehistön vaikutuksen pienentäminen)  Yksinkertaisimmillaan itse tehdyt mittaukset ja painomääritys  Tärkeimmissä kilpailuissa endorsed- vaatimus kattavine mittauksineen valtuutettujen mittamiesten toimesta  Mittauksia sekä maissa että vedessä  Mittakirjojen tuottaminen Englannissa (RORC)  Suomessa hallinnointi IRC- toimistossa

7 Pekka Lopmeri 7 22.9.2016 Vertailua, ORCi-IMS  ORCi – IMS kautta aikojen täydellisin tasoitusjärjestelmä  Runkomittaus vaativa ja aikaa vievä työ, josta aiheutuu yksittäiselle veneelle suuret kustannukset.  ORC:n runkomittauslaitteiden ylläpito on käynyt mahdottomaksi ja siksi otetaan parhaillaan käyttöön korvaavia laitteita.  Vakavuudella on ollut varsinkin aikaisemmin VPP:ssä suuri merkitys, jonka vuoksi veneille on tehtävä kokeneen mittamiehen tekemä kallistuskoe.  Samalla voidaan kuitenkin mitata veneen varalaidat ja näin määrittää paino ilman punnituksia  Sääntöön voidaan nyt mitata kaikki kummallisuudetkin  Mittauksia useassa vaiheessa

8 Pekka Lopmeri 8 22.9.2016 Vertailua, ORCi-IMS  Mittakirjat tuotetaan Suomessa, joten yleensä toimitus on nopeaa, mutta kesken kilpailukautta kirjojen saaminen on joinakin vuosina ollut hidasta.  Uusi internetpohjainen hallinnointi on ratkaissut ongelman  Sääntö mielletään monimutkaiseksi ja oman sijoituksen seuraaminen vaikeaksi  Tuloslaskenta on herättänyt aina spekulaatioita  Yksinkertaistettu IMS- klubi synnytettiin vastaukseksi IRC:n ja muiden yksinkertaisempien sääntöjen kilpailulle ja Suomessakin uskottiin, että klubilla voitaisiin korvata LYS.  Klubi on osoittautunut työlääksi, koska perustietoja on vaikea saada ”villeistä” veneistä

9 Pekka Lopmeri 9 22.9.2016 Vertailua, IRC  Mittaustoimenpiteet melko yksinkertaisia ja suuri osa mitoista saadaan IMS- mitoista.  Mittakirjojen haku on osoittautunut melko hankalaksi ja vain harvoin ”itse tehdyt” hakemukset ovat riittävän täydellisiä ilman IRC- toimiston korjauksia ja lisäyksiä  Paras tulos saadaan kun tukeudutaan mittauksissa mittamiehiin ja samalla luodaan ainakin valmius endorsed- mittakirjan hakemiselle.  Muut kuin ORCi- kirjan omaavat veneet on punnittava painon määrittämiseksi. Vaikka vaakoja löydettäisiinkin on soveltuvia nostopaikkoja vähän.  Mittakirjojen saanti voi tökkiä kun ne tehdään UK:ssa, ja nopeutetuista toimituksista peritään lisämaksu.  Sääntö on ”vapaamielinen” ja asettaa siksi kilpailujen järjestäjille uudenlaisia vaatimuksia esim. kilpailuohjeita laadittaessa.

10 Pekka Lopmeri 10 22.9.2016 Lopuksi,  veneiden tietojen tulee olla luotettavia ja mieluiten mittauksin varmistettuja  veneet on jaettava kokonsa ja suorituskykynsä mukaisesti luokkiin, sillä mikään sääntö ei tasoita oikein jos olosuhteet ovat selvästi erilaiset eri veneille  toisaalta - liian pienet startit eivät ole kiinnostavia Tasoituskilpailujen onnistumisen perusedellytyksiä säännöstä riippumatta:

11 Pekka Lopmeri 11 22.9.2016  purjehtijoiden tulee tietää etukäteen veneiden keskinäiset suorituskykyjen erot  purjehtijoiden tulee voida olla selvillä tilanteesta myös kilpailun aikana  tuloslaskennan täytyy olla avointa ja laskentaperusteiden purjehtijoiden tiedossa  tulokset tulee saada laskettua ilman viivästyksiä kun kilpailu päättyy  jotta edelliset asiat onnistuisivat, tarvitaan kilpailujen järjestämisessä vahvaa ammattitaitoa ja:


Lataa ppt "1 Pekka Lopmeri Tasoitussäännöt ja veneiden mittaus."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google