Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Copyright © Tekes Innovaatiot sosiaali- ja terveyspalveluissa Innovaatiosta käytännöksi Maarit Lahtonen 22.5.2013 11-2011DM 629213.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Copyright © Tekes Innovaatiot sosiaali- ja terveyspalveluissa Innovaatiosta käytännöksi Maarit Lahtonen 22.5.2013 11-2011DM 629213."— Esityksen transkriptio:

1 Copyright © Tekes Innovaatiot sosiaali- ja terveyspalveluissa Innovaatiosta käytännöksi Maarit Lahtonen 22.5.2013 11-2011DM 629213

2 Copyright © Tekes SOTE-OHJELMAN VISIO Sosiaali- ja terveyspalvelujen uudistaminen innovaatiotoiminnan avulla sekä liiketoimintamahdollisuuksien lisääminen. HAASTE Sosiaali- ja terveyspalvelujen uudistaminen asiakaslähtöisiksi ja kumppanuudella tuotettavaksi. Miten? Rahoitetaan palveluja ja tuotantotapoja, jotka ovat  asiakaslähtöisiä  vaikuttavia  eri toimijoiden yhteistyöllä tuotettuja  ennaltaehkäiseviä

3 Copyright © Tekes Ohjelman tavoitteet Osatavoitteet toimivat päätavoitteiden saavuttamisen keinoina. 11-2011DM 629213 1. Vaikuttavat ja asiakas- lähtöiset sosiaali- ja terveyspalvelut 2. Lisääntynyt ennaltaehkäisevä toiminta 3. Monipuolistunut kumppanuus ja yhteistyö Uudistumista edistävät julkiset hankinnat Tuottava palvelujen organisointi ja johtaminen Uudistuva ja kansainvälistyvä yritystoiminta Sosiaali- ja terveydenhuollon uuden sukupolven toimintamalli Tavoitteet Osatavoitteet

4 Palvelun käyttäjä Terveyskeskuslääkäri TERVEYDEN- HOITAJA FYSIOTERAPIA VETERAANI- TOIMISTO VETERAANI- KUNTOUTUS avo/laitos L L APUVÄLINEET asunnon muutostyöt apuvälineyksikkö/ toimintaterapeutti L ERIKOISLÄÄKÄRI L Pkl:n MUISTIHOITAJA L L VANHUSPALVELUJEN SOSIAALITYONTEKIJÄ KULJETUS- PALVELUT L INVAPARKKIOIKEUS Poliisi L LAH-hoitojaksot L PÄIVÄ- TOIMINTA OMAISHOIDON TUESTA VASTAAVA L JALKAHOITO L KOTIHOITO/-KSH -siivous,pyykki - kauppa-asiat - hälytyspalvelut - lääkityksen seuranta OMAHOITO- VÄLINEJAKELU L L HAMMASHOITO L MAISTRAATTI edunvalvonta L L JÄRJESTÖJEN JA YKSITYISET PALVELUT: - kotipalvelu - Senioripysäkki -omaishoitoyhdistykset -fysioterapia -lääkärit KELA: -lääkekorvaukset - hoitotuki - asumistuki - sopeutumisvalmennus - kuntoutus DEMENTIANEUVOJA ATERIA - PALVELU VEROTTAJA: -kotitalousvähennys - veronmaksukyvyn vähennys L L PANKKI - valtuutus - juristit RAVINTO- NEUVONTA ravitsemusterapeutti L L Eloniemi, Sulkava: Omaishoito yhteistyönä, Vanhustyön keskusliitto, 2006 MUKAELLEN APTEEKKI farmaseutti

5 Copyright © Tekes Kohti Aktiivista asiakkuutta Erikoissairaanhoi- don yksikkö KELAKotihoitoErikoislääkäriTurvapuhelin 658302DM Asiakkaan palveluketju

6 Copyright © Tekes Asiakaspalaute Asiakaskeskeinen kehittämismalli Valitaan yhdessä paras ratkaisu Suunnitellaan ja rakennetaan yhdessä Asiakas testaa Tunnistetaan asiakkaan tarpeita, preferenssejä, vaihtoehtoisia ratkaisuja tai käyttäjäinnovaatioita Asiakasymmärryksen syventäminen Tekijä ideoi Tekijä suunnittelee Tekijä rakentaa Palvelun- tarjoaja tekee Tehdään yhdessä asiakkaan kanssa Asiakaskysely tms. Asiakas käyttää Käyttäjäkokemus Asiakaslähtöinen kehittämismalli

7 Copyright © Tekes Millä eri tavoin asiakaslähtöisyys voi ilmetä hankkeissa? Vaatimukset organisaatioille Vaatimukset prosesseille Vaatimukset teknologialle Vaatimukset fasiliteeteille Valinnanvapaus Asiakkaan odotusten ymmärtäminen Asiakkaan tarpeiden ymmärtäminen Asiakkaan oman aktiivisuuden lisääminen Asiakkaan osallisuuden lisääminen Asiakkaan voimaannuttaminen Palveluympäristö Yhteistyö asiakkaan verkoston kanssa Asiakas ihmisenä Asiakkaan kokemusten seuranta Tulosten seuranta Asiakkaan osallistaminen suunnitteluun Asiakkaan osallistaminen testaukseen SaatavuusTarkoituksenmukaisuus Yksilöasiakkaisiin kohdistuvia Sekä yksilö- että yhteisöasiakkaisiin kohdistuvia Yksilöasiakkaisiin kohdistuvia Sekä yksilö- että yhteisöasiakkaisiin kohdistuvia Asiakkaan toimintaympäristön ymmärtäminen Palvelun toteutusprosessi Palvelun kehitys Asiakaslähtöinen prosessi (prosessin tehokkuus ja laadukkuus) Asiakkaan odottamat tulokset Asiakkaan tarvitsemat tulokset

8 Copyright © Tekes AKI - Aktiiviasiakas  Asiakkaan aktiivinen rooli ja vallinnanvapaus  Palveluille markkinapaikka: palvelutarjotin  Uudenlainen palveluohjaus  Palveluseteleistä henkilökohtaiseen budjetointiin  Monipuoliset kehittämistavat ja tuotokset: selvitykset, kehittäjäasiakas- ja palveluntuottajatyöryhmät, valmennukset, seminaarit, palveluportaalin suunnittelu  Aktiivinen verkottuminen, parastamalla parhaaksi  Projekti loppuu, mitä tapahtuu sen jälkeen?  Kehitettyjen mallien jalkautus ja jatkaminen – levittäminen muuallekin  Jatkuva kehittäminen 11-2009DM

9 Copyright © Tekes Kiitos! www.tekes.fi/sosiaalijaterveyspalvelut DM 895497


Lataa ppt "Copyright © Tekes Innovaatiot sosiaali- ja terveyspalveluissa Innovaatiosta käytännöksi Maarit Lahtonen 22.5.2013 11-2011DM 629213."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google