Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

DUUNARI kehittämistoiminnan suunnitelma: Ammatillisen koulutuksen hakeutumisvaiheen, opiskelun sekä työllistymisen tuki HAKEUTUMINEN OPISKELUTYÖLLISTYMINEN.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "DUUNARI kehittämistoiminnan suunnitelma: Ammatillisen koulutuksen hakeutumisvaiheen, opiskelun sekä työllistymisen tuki HAKEUTUMINEN OPISKELUTYÖLLISTYMINEN."— Esityksen transkriptio:

1 DUUNARI kehittämistoiminnan suunnitelma: Ammatillisen koulutuksen hakeutumisvaiheen, opiskelun sekä työllistymisen tuki HAKEUTUMINEN OPISKELUTYÖLLISTYMINEN TYP TE -toimisto Sosiaalitoimi OTE Nuorten työpaja KSAO Opettaja, erityisopettaja, opiskelijahuolto, psykologi, terveydenhuolto, työ- ja yksilövalmentaja/ arkiohjaaja, KSAO Erityisopettaja, opinto- ohjaaja, työ- ja yksilövalmentaja/ arkiohjaaja Parik -säätiö Etsivä nuorisotyö Opiskelun tuki: o Erityinen tuki, erityisopetus o Opiskelutaito -ohjaus o Opinto –ohjaus o Yksilölliset opinpolut o MONIALAINEN PALVELUPISTE o Arkiohjaus o Elämänhallinnan ohjaus o Taloudenhallinnan ohjaus o Velkaneuvonta o Mielen hyvinvointi o Etsivä nuorisotyö Työssäoppimisen tuki: o Tuettu työssäoppiminen yrityksessä Yritysyhteistyö: o Harjoitusyritystoiminta 1.Siirtymäsuunnitelman laatiminen, HOPS / HOJKS 2.Työssäoppimispaikkojen valinta työllistymistä tavoitellen 3.Monialaisen työllistämistyöryhmä – työkalun käyttäminen 4.Työn etsiminen 5.Nuoren taloudenhoidon tukeminen ja suunnitelman laatiminen 6.Harjoitusyritystoiminta 7.Osuuskuntatoiminta 8.Jälkiseuranta TRANSITIO, ”saattaen vaihto”( II nivelvaiheen yhteistyö) TRANSITIO, ”saattaen vaihto”( II nivelvaiheen yhteistyö) Opiskelemaan hakeutumisen ohjaus KSAO Opinto-ohjaaja Työ- ja yksilövalmentaja/ arkiohjaaja Yhteistyötahot aktivoivat asiakkaitaan hakeutumaan koulutukseen yhdessä ammattiopiston toimijoiden kanssa (I nivelvaiheen yhteistyö) Perusaste

2 KOULUSTA DUUNIIN JA DUUNARI Tulosrahoitus 2008 20 % 2014 70 % OPH:n tuloksellisuusraportit Läpäisyn tehostaminen, II nivelvaihe työllistyminen, syrjäytymisen ehkäisy Nuorisotakuu Koulutuksen tutkimus- ja kehittämissuunnitelma, OKM Kouvolan kaupungin strategia KSAO strategia Holistinen ihmiskuva, opiskelijan elämä on kokonaisuus, jossa kaikki vaikuttaa kaikkeen Sosiaalipedagogiikka osaksi ammatillisen koulutuksen pedagogiikkaa, ohjauksen näkökulmaksi 360 ° Monialainen verkostotyö Yrittäjyysohjaus Atto integrointi Monialainen matalankynnyksen palvelupiste KSAOon Arkiohjaus Talousneuvonta Omille Jaloille Vuoroveto ja Kouvolan Mielenterveysseura ry TE –toimiston ohjaus- ja neuvonta opiskelijoille KSAOssa Etsivä nuorisotyö jalkautuu KSAOon Ryhmänohjaajatyöskentelyn tukeminen Työvaltaiset oppimisympäristöt Harjoitusyritystoiminta Osuuskuntatoiminta Viiraamo HUB ja myymälä opiskelijoiden tuotteille Ohjaus- ja neuvontapalvelu KSAO ja Ekami yhdessä Facebook, Twitter, LinkedIn ja Blogi Facebook / Duunariprojekti https://esrduunari.wordpress.com www.twitter.com/Duunariprojekti

3 DUUNARI kehittämistoiminnan suunnitelma: Monialainen palvelupistemalli, alkaen 1.9.2013 TUOTTEISTAMISPROSESSI PALVELUN RAJAUSMonialainen, matalankynnyksen palvelupiste KSAO Utinkadulle ja sosiaaliseen mediaan (Facebook, Twitter, Blogi, LinkedIn). ASIAKASPROFILOIINTIKaikki KSAOn nuorisoasteen opiskelijat. ASIAKASTARPEEN MÄÄRITTELY JA ARVIOINTI Tarvetta arvioitu seudullisten verkostotoimijoiden kanssa (TE –toimisto, TYP, nuorten työpajat, Parik –säätiö, terveydenhuolto, sosiaalitoimi, Ekami). Tarpeen arviointi on suoritettu hankkeistuksen aikana, tarve on olemassa mm. opintojen keskeyttäminen muutamilla aloilla lisääntynyt. Opiskelijat tarvitsevat tukea opintojen läpäisyn tehostamiseksi sekä työllistymisen edistämiseksi. Opiskelijat tarvitsevat työelämätaitojen ohjausta ja koulutusta. PALVELULUPAUSOpiskelija saa opiskelijahuollon lisäksi halutessaan tukea ja ohjausta elämänhallintaan, mielen hyvinvointiin, taloudenhallintaan, työllistymiseen sekä opiskelu- ja työelämätaitoihin. PALVELUN RAKENNE1. Yksilöohjaus -ratkaisukeskeinen lähiohjaus 2. Pienryhmäohjaus - Verme 3. Sosiaalinen media (Facebook) rakennettu matalankynnyksen palvelukombinaatio. 4. Tuettu työssäoppiminen, työn etsintä, saattaen vaihto työelämään, työelämätaitojen ohjaus. PALVELUN SISÄLTÖa) Arkiohjaaja b) TE –toimisto c) Talous- ja velkaneuvonta d) Etsivä työpari e) Vuoroveto jalkautuva nuorten kriisikeskus f) Matalan kynnyksen ohjauspalvelu sosiaalisessa mediassa TOIMINTAMALLIPalvelupisteessä työskentelevät arkiohjaaja sekä etsivä työpari arkisin 8 - 16, palvelu on saatavilla joustavasti ja nopeasti. TE –toimiston palvelut sekä talous- ja velkaneuvonta rakennetaan sosiaaliseen mediaan (Facebook). Tässä on mahdollisuus hienoon yhteispalvelumalliin Ekamin kanssa. Nuorten kriisikeskus rakentuu järjestöyhteistyönä Kouvolan kaupungin tiloihin ja kriisitukihenkilöistä korvamerkitään myöhemmin tarkentuva määrä KSAOlle. Muita toimijoita on paikalla sopimuksen mukaan (Protomo yrityshautomo, Kinnon palvelut (Viiraamo) ja TE-toimiston tietoiskut ja ohjausyhteistyö). Arkiohjaaja ja etsivä työpari auttavat opiskelijaa siellä, missä apua tarvitaan ja lähtevät tarvittaessa oppilaitoksen ulkopuolelle hoitamaan nuoren asioita tai tukemaan työssäoppimista. Arkiohjaajan toimenkuvaan kuuluvat myös työ- ja yksilövalmennus sekä työnetsintä ja yhteistyö muiden Kouvolan kaupungin toimijoiden kanssa. HAKEUTUMINEN PALVELUUN Opiskelijoille, opettajille, opoille ja kuraattoreille tiedotetaan palvelusta. Opiskelijat hakeutuvat palveluun itse tai kuka tahansa henkilöstöstä voi ohjata opiskelijan palveluun. Opiskelija voi käyttää palveluita ilman ajanvarausta henkilökohtaisesti, puhelimitse, sähköpostilla tai Facebookissa (nettivarauslista ?). HENKILÖSTÖN SITOUTTAMINENProjektivastaava ja arkiohjaaja esittelevät toimintamallia opotiimissä, kuraattoritiimissä, johtoryhmässä,esimiestiimissä sekä henkilöstökokouksissa. Tavoitteena on henkilöstön laajamittainen tiedottaminen sekä kannustaminen palveluun ohjaukseen koulutuspäälliköiden kannustuksen sekä henkilöstökokouksissa tiedottamisen kautta. TUOTTEISTETUN PALVELUN KUVAAMINEN ASIAKKAALLE Palvelumallista laaditaan kuvaus, joka laitetaan Kouvolan kaupungin ja KSAOn verkkosivuille sekä IMSiin. Malli on toisinnettavissa myös muihin oppilaitoksiin ja perustuu oppilaitoksen omaan resursointiin sekä kuntien velvoitteeseen kehittää nuorten ympärillä tapahtuvaa monialaista verkostoyhteistyötä. SEURANTA JA PALVELUN ONNISTUNEISUUDEN ARVIOINTI Palvelun toteutumisesta tehdään määrällistä sekä laadullista seurantaa. Opiskelijalle laaditaan lyhyen tai pitkän tähtäimen palvelusuunnitelma. Määrällistä seurantaa toteutetaan toteutuneista asiakkuuksista,tunnistettujen pulmien määrästä sekä palvelun tuottamien ratkaisujen määrästä. Laadullista seurantaa toteutetaan kyselylomakkeella palvelun käyttäjiltä. Vaikuttavuutta arvioidaan. Arkiohjaaja toteuttaa seurantaa ja arviointia.

4 Harjoitusyritystoiminta KSAO nuoriso- opiskelijat Kaikkien KSAOn opiskelijoiden yrittäjyysosaaminen (muut vapaasti valittavat opinnot, 1 ov) DUUNARI -rahoitus KSAO liiketalouden opiskelijoiden keskeyttämisen ehkäiseminen ja läpäisyn tehostaminen, (virtuaalinen työpajatoiminta) DUUNARI -rahoitus Yrittäjyysorientoituneet DUUNARI -rahoitus KSAO aikuisopisto Parik –säätiön ja OTE Nuorten työpajojen nuoret DUUNARI -rahoitus Osana avoimen ammattiopiston opintoja DUUNARI -rahoitus Kouvolan rakennetyöttömien yrittäjyyskoulutus Uutta Elinvoimaa -rahoitus KSAO YO –pohjaiset opiskelijat, KSAO liiketalous Liiketalouden YO –pohjaisten opiskelijoiden läpäisyn tehostaminen (opintojen nopeuttajat, pt 2 vuodessa) JOUSTO 2 -rahoitus


Lataa ppt "DUUNARI kehittämistoiminnan suunnitelma: Ammatillisen koulutuksen hakeutumisvaiheen, opiskelun sekä työllistymisen tuki HAKEUTUMINEN OPISKELUTYÖLLISTYMINEN."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google