Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

A-standit Helsingissä Timo Kopomaa Avoin yliopisto 2016.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "A-standit Helsingissä Timo Kopomaa Avoin yliopisto 2016."— Esityksen transkriptio:

1 A-standit Helsingissä Timo Kopomaa Avoin yliopisto 2016

2 A-stand tai katustandy, katupuhuja, katusieppari Taustaa: human billboard, ”sandwich men” Mainostajia yrittäjät/yritykset, myös yleishyödylliset yhteisöt, kulttuurilaitokset, kaupunki Mainostajilla ei yhteisiä, jaettuja kylttejä

3 Pilottikysely (14 liikkeenpitäjälle): ei vaihtoehtoista/korvaavaa ratkaisua; muita kanavia ilmaisjakelulehdet, näyteikkuna Maksullisuus sai 1/3 kannatuksen – voisiko kylttipaikan luovuttaa eteenpäin? Enemmistö selvillä säätelystä Puolet näki kaupungin roolin mielekkäänä ja asianmukaisena – täsmentämiselle tilaa?

4 Standivapaita alueita: Suojelluiksi määrätyt alueet Nimetyt alueet Mainoksettomat vyöhykkeet Ei haitaksi kadun tai pyörätien käyttämiselle, sis. kunnossapito, huoltoliikenne, turvallisuus, näkyvyys, liikenteen ohjuslaitteiden tai merkkien näkyminen Eräät vilkkaan jalankulun alueet

5 Havaintoja: Kokonaismäärä yli 2000 standia Helsingissä, kantakaupungissa taltioitu kuva-aineisto sisälsi 1435 kpl. Kaventavat katukäytävää (suositus 150 cm vapaata tilaa ja 80 cm maksimissaan talon seinästä)  20 cm kivijalasta Ideaali: yksi standi/liike

6 80 % siirrettävistä kylteistä täytti koolle asetetut vaatimukset (60 x 120) 86 % kivijalkaliikkeen edessä Suositus seinäetäisyydestä ylittyi 66 % osalta

7 Taulukko: Siirrettävien mainostelineiden sijoittuminen kuva- aineistossa liikkeen eteen sekä suhteessa etäisyyteen. Mainostelineen (N=1435) etäisyys kivijalasta alle 0,8 m etäisyys kivijalasta yli 0,8 m paikka liikkeen edusalueella 33,2 %52,5 % paikka liikkeen edustan ulkopuolella 0,9 %13,4 %

8  Tarvitaanko sääntöihin joustoa?  Katumainostajalla näkemystä esteettömyydestä, entä estetiikasta?

9 Standien lkm liikekohtaisesti 0-6 kpl ”Sivunäkyvyyttä”, ”tapetointia”, ”24/7” (n.20 kpl) Paikallista mainoskulttuuria: kävelykadut, bulevardityyppiset istutetut väylät, turistikaupungin osa-alueet, kauppakeskukset

10 Merkitys jalankulkijalle: (+) muistuttaa liikkeen palveluista, tuotteista, olemassaolosta, sijainnista, aukiolosta, kulkumahdollisuudesta (+) palvelee pysähtymistä, viipyilevyyttä, kanssakäymistä, vieraanvaraisuutta (-) sujuvan liikkumisen ym. katukäytäntöjen vaikeutuminen, lieviä rikkomuksia toteutuksissa (+/-) Ei suoria havaintoja vaaratilanteita synnyttävästä esillepanosta


Lataa ppt "A-standit Helsingissä Timo Kopomaa Avoin yliopisto 2016."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google