Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Kulttuurifestivaalien alueellinen juurtuminen Nakkila, Villilä Studiot 31.8.2005 Kimmo Kainulainen Tampereen yliopisto Alueellisen kehittämisen tutkimusyksikkö.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Kulttuurifestivaalien alueellinen juurtuminen Nakkila, Villilä Studiot 31.8.2005 Kimmo Kainulainen Tampereen yliopisto Alueellisen kehittämisen tutkimusyksikkö."— Esityksen transkriptio:

1 Kulttuurifestivaalien alueellinen juurtuminen Nakkila, Villilä Studiot 31.8.2005 Kimmo Kainulainen Tampereen yliopisto Alueellisen kehittämisen tutkimusyksikkö (Sente)

2 Kimmo Kainulainen University of Tampere Research Unit for Urban and Regional Development Studies Kaupunkien kulttuurivetoinen uudistaminen (culture-led urban regeneration) yleistyi 1980- ja 1990-luvuilla monissa suurkaupungeissa (esim. Bilbao, Bologna, Frankfurt, Glasgow, Manchester, Sheffield) kulttuuri kaupunkien markkinoinnin osa-alueeksi ja matkailun vetonaulaksi  instrumentaalisen kulttuuripolitiikan aikakausi keinoja; suurten kulttuurilaitosten rakentaminen, vanhojen teollisuuskiinteistöjen uusiokäyttö, kulttuurikortteleiden suunnittelu ja kulttuurifestivaalien järjestäminen

3 Kimmo Kainulainen University of Tampere Research Unit for Urban and Regional Development Studies Primääriset vaikutukset Tertiääriset vaikutukset Sekundääriset vaikutukset Kulttuurin aluetaloudelliset vaikutukset

4 Kimmo Kainulainen University of Tampere Research Unit for Urban and Regional Development Studies PRIMÄÄRISET VAIKUTUKSET: Kulttuurin ammateissa ja toimialoilla työskentelevien osuus työvoimasta vuonna 2002 (Koivunen 2004) Osuus työvoimasta %Työvoiman määrä Tanska3,180 000 Suomi3,579 000 Ranska2,1434 000 Irlanti2,743 000 Italia2,2453 000 Ruotsi3,3140 000

5 Kimmo Kainulainen University of Tampere Research Unit for Urban and Regional Development Studies Joukkoviestinnän ja kulttuurin toimialan työpaikat suomalaisissa kaupungeissa vuosina 1993, 1997 ja 2001 (Tilastokeskus/Työssäkäyntitilasto) vuosi 1993vuosi 1997vuosi 2001 Jyväskylä 186920742623 Pori 146114341511 Oulu 214323423186 Tampere 509355146776 Turku 462656756088

6 Kimmo Kainulainen University of Tampere Research Unit for Urban and Regional Development Studies Kulttuurin toimialoista kulttuuripitoisuuteen Luovat taiteet Kulttuurin tukitoimialat Alat, joissa esteettisiä piirteitä Vähäisen kulttuuripitoisuuden alat Esimerkiksi: muusikko äänilevyteollisuus kodinkoneliikkeet

7 Kimmo Kainulainen University of Tampere Research Unit for Urban and Regional Development Studies Kulttuuritapahtumien sekundääriset vaikutukset; esimerkkejä  Kaustisen kansanmusiikkijuhlat (Ilmonen, Kaipainen, Tohmo 1995) liikevaihdonlisäys yrityksille 7.4 milj mk, yleisön kulutus 700 mk tapahtuman aikana  Yleisön rahankäytön vaikutus (liput, majoitus, ravitsemus, ostot liikkeistä, liikkuminen ym.) Kuopio tanssii ja soi tapahtumassa 5.3 milj. mk, Tampereen teatterikesässä 2.7 milj. mk ja Turun musiikkijuhlilla 3.1 milj. mk (Cantell 1996), Sodankylän elokuvajuhlilla 800 000 mk (Tyni & Aho 1999), Savonlinnan oopperajuhlilla 62 milj. mk (Sairanen 1988)

8 Kimmo Kainulainen University of Tampere Research Unit for Urban and Regional Development Studies Tertiääriset vaikutukset: Kulttuuri-imagojen merkitys yritysten ja työvoiman sijaintipäätöksissä asuin- ja elinympäristön laatu korostumassa osaavan työvoiman sijaintipäätöksissä  energinen, jännittävä ja tapahtumarikas ilmapiiri ”footloose” -yritykset entistä vapaampia sijainnillisista pakoista (”must have” - tekijöistä, tuotanto- ja kuljetuskustannuksista) elinympäristön laatuun liittyvät ”would like –tekijät” (kulttuuri- ja vapaa-ajan palvelut) korostumassa yritysten sijaintipäätöksissä  kun yritysten liikkuvuus lisääntyy, kulttuurin merkitys kasvaa globalisoituvassa taloudessa kulttuuristen symbolien asema kaupunkien vetovoimassa vahvistuu

9 Kimmo Kainulainen University of Tampere Research Unit for Urban and Regional Development Studies Kulttuuripääoman alueellinen keskittyminen Relationaalinen juurtuminenRakenteellinen juurtuminen LUOVAN ILMAPIIRIN KESKITTYMINEN Osaaminen, kulttuurimyönteisyys, kumouksellisuus, kollektiivinen identiteetti ORGANISAATIOIDEN JA INSITUUTIOIDEN KESKITTYMINEN Yritykset, koulutus-, tutkimus- ja kehittämistoiminta sekä harrastustoiminta Kulttuurifestivaalin alueellinen juurtuminen

10 Kimmo Kainulainen University of Tampere Research Unit for Urban and Regional Development Studies Esimerkki: Festivaalin jälkiä Sodankylässä Sodankylän Elokuvajuhlat ja luovuuden juurtuminen päiväkodeissa, peruskoulussa ja lukiossa toteutettavien elokuvakasvatushankkeiden käynnistyminen ja sisällyttäminen opetussuunnitelmiin elokuvakasvatuksen maisterikoulutuksen suunnittelu Lapin yliopiston kanssa kotimaisten elokuvien, TV-sarjojen sekä dokumentti- ja mainoselokuvien tuottaminen ja kuvaaminen työttömien sodankyläläisten koulutus filmiryhmien, TV-sarjojen ja elokuvien tuotantoavustajiksi Elokuvakeskus-hankkeen käynnistäminen (Midnight Sun Film Center) lavastukseen ja puvustukseen liittyvien kurssien toteutus alan kesätyöpaikkojen tarjoaminen nuorille jne

11 Kimmo Kainulainen University of Tampere Research Unit for Urban and Regional Development Studies Kulttuuri ja alueen positiivinen kehityskierre Alueen imago Alueen vetovoima MATERIAALINEN KULTTUURIPÄÄOMA IMMATERIAALINEN KULTTUURIPÄÄOMA Kulttuurifestivaalin alueellinen juurtuminen

12 Kimmo Kainulainen University of Tampere Research Unit for Urban and Regional Development Studies Yhteystiedot Kimmo Kainulainen Erikoistutkija Alueellisen kehittämisen tutkimusyksikkö (Sente) Yliopistokatu 60 A 33014 Tampereen yliopisto p. 040 73 66053, 03-215 8342 fax. 03-215-8860 Kimmo.Kainulainen@uta.fi


Lataa ppt "Kulttuurifestivaalien alueellinen juurtuminen Nakkila, Villilä Studiot 31.8.2005 Kimmo Kainulainen Tampereen yliopisto Alueellisen kehittämisen tutkimusyksikkö."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google