Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

1 VERKKOPANKIN JA VERKKOPANKKITUNN USTEN KÄYTTÖ 2015 IRO Research Oy.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "1 VERKKOPANKIN JA VERKKOPANKKITUNN USTEN KÄYTTÖ 2015 IRO Research Oy."— Esityksen transkriptio:

1 1 VERKKOPANKIN JA VERKKOPANKKITUNN USTEN KÄYTTÖ 2015 IRO Research Oy

2 2 Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää suomalaisten verkkopankin ja verkkopankkitunnusten käyttöä: laitteet joilla käyttää verkkopankkia tunnistautuminen eri palveluihin mobiilivarmenteen käyttö tyytyväisyys verkkopankkitunnusten käyttöön käyttö ja kehitys tulevaisuudessa Tämän tutkimuksen on toteuttanut IROResearch Oy. Tutkimus tehtiin internetissä IRONetPanelissa 18.3.-26.3. ja vastaajia oli 1000, joten otos on valtakunnallisesti edustava. JOHDANTO 1/3

3 3 IRONetPanel on puhelimitse (CATI ) värvätty paneeli, joka edustaa suomalaisia sähköpostin omaavia internetin käyttäjiä valtakunnallisesti kaikissa ikäryhmissä. IRONetPaneliin ei voi ilmoittautua mukaan, eli passiivisen itse valikoitumisen ongelmaa ei IRONetPanelin kautta tehtyjen tutkimusten yhteydessä esiinny. IRONetPanelissa on tällä hetkellä noin 40.000 henkilöä. Panelistien saamien tutkimuskutsujen määrää ja aihepiiriä seurataan tarkasti, jotta sama vastaaja ei saisi kutsuja liian usein samantyyppisiin ja tiettyä aihepiiriä käsitteleviin tutkimuksiin. Kohderyhmään kuuluvat mannersuomalaiset 18-74-vuotiaat henkilöt. Tulokset painotettiin sukupuolen, iän ja vanhan läänijaon mukaan. Tarkemmat taustatiedot on esitetty graafisesti raportin lopussa. JOHDANTO 2/3

4 4 Tulokset on esitetty pääasiassa prosenttijakaumien ja keskiarvojen avulla ja ne on ristiintaulukoitu taustamuuttujittain. Raportissa tilastollisesti merkitsevästi (99 %) eroavat tulokset on merkitty vihrein ja punaisin ympyröin. Tulosten atk-taulukoinnissa on käytetty khii 2 - ja t-testiä, jotka testaavat kunkin taulukoidun taustamuuttujan kohdalla poikkeaako tulos muista tilastollisesti merkittävästi. JOHDANTO 3/3

5 5 VERKKOPANKKITUNNUSTEN KOHDE Ovatko käytössäsi olevat verkkopankkitunnukset omaan verkkopankkiisi vai joidenkin toisten henkilöjen tai tahojen (esim. yritys, yhdistys) verkkopankkiin? % vastaajista, joilla käytössä verkkopankkitunnukset (n=986) 98%:lla on verkko- pankki- tunnukset

6 6 % vastaajista, joilla käytössä verkkopankkitunnukset VERKKOPANKIN KÄYTTÖUSEUS Miten usein käytät verkkopankkia?

7 7 LAITTEET JOILLA KÄYTTÄÄ VERKKOPANKKIA Millä alla olevista laitteista käytät verkkopankkia? % vastaajista, joilla käytössä verkkopankkitunnukset (n=986) Keskim. enemmän 18- 34 -vuotiaat Keskim. Enemmän 35- 44 -vuotiaat

8 8 % vastaajista, jotka käyttävät verkkopankkia laitteella / eivät ole ladanneet applikaatiota tabletille / älypuhelimeen VERKKOPANKKISOVELLUKSEN (APPLIKAATION) LATAUS Oletko sinä tai onko joku muu ladannut käyttämääsi tablet-laitteeseen verkkopankkisovelluksen (applikaation)? /Oletko harkinnut verkkopankkisovelluksen lataamista tabletillesi / älypuhelimeesi?

9 9 VERKKOPANKKITUNNUSTEN KÄYTTÖ TUNNISTAUTUMISEEN Käytätkö verkkopankkitunnuksia tunnistautuessasi seuraaviin palveluihin? % vastaajista, joilla käytössä verkkopankkitunnukset (n=986) * * * * * Naiset useammin kuin miehet

10 10 % vastaajista, joilla käytössä verkkopankkitunnukset VERKKOPANKKITUNNUSTEN KÄYTTÖUSEUS TUNNISTAUTUMISEEN Miten usein käytät verkkopankkitunnuksia tunnistautuaksesi jonkin muun tahon kuin pankin palveluihin, kuten esimerkiksi vakuutusyhtiön, verottajan yms. palveluihin?

11 11 MUUT TUNNISTAUTUMISTAVAT Mitä muita tunnistautumistapoja käytät asioidessasi verkkopalveluissa? % vastaajista, joilla käytössä verkkopankkitunnukset (n=986)

12 12 MIKSI EI KÄYTÄ MOBIILIVARMENNETTA Mistä syystä et käytä mobiilivarmennetta? % vastaajista, jotka eivät käytä mobiilivarmennetta (n=898) Se maksaa Olen aloitteleva älypuhelimen käyttäjä En luota mobiilivarmenteeseen

13 13 % vastaajista, joilla käytössä verkkopankkitunnukset VERKKOPANKKITUNNUKSILLA TUNNISTAUMISESSA ONGELMIA Oletko kokenut verkkopankkitunnuksilla tunnistautuessa teknisiä tai vastaavia ongelmia?

14 14 VERKKOPANKKITUNNUSTEN LUOVUTUS MUILLE % vastaajista, joilla käytössä verkkopankkitunnukset (n=986) % vastaajista, jotka ovat luovuttaneet (n=81)

15 15 VERKKOPANKKITUNNUSTEN PITÄMINEN MUKANA Pidätkö verkkopankkitunnuksiasi mukanasi? % vastaajista, joilla käytössä verkkopankkitunnukset

16 16 VERKKOPANKKITUNNUSTEN SALASANA / KÄYTTÄJÄTUNNUS Onko verkkopankkitunnusten pysyvä salasana / käyttäjätunnus mielestäsi helppo muistaa? % vastaajista, joilla käytössä verkkopankkitunnukset

17 17 % vastaajista, joilla käytössä verkkopankkitunnukset Keskiarvo TYYTYVÄISYYS VERKKOPANKKITUNNISTAUTUMISEEN Miten tyytyväinen olet nykyiseen verkkopankkitunnistautumiseen? 4,3 4,4 4,3 4,5 4,3

18 18 TUNNISTAUTUMISTA KUVAAVAT OMINAISUUDET Miten hyvin seuraavat ominaisuudet sopivat mielestäsi verkkopankkitunnusten avulla tunnistautumiseen? % vastaajista, joilla käytössä verkkopankkitunnukset (n=986) Keskiarvo 4,3 4,2 4,1 4,0 3,9 3,6

19 19 18-24v  Avainlukulistat tms. 25-34v  En pidä tunnuksia mukanani  Hankala muistaa  Huonot salasanasysteemit 80-luvun mainframetietokoneille. Ei ihmisten muistettavaksi pitkiä numero+salasanalistoja.  Pitää muistaa ulkoa käyttäjätunnus / salasana, jotka ovat melkoisia tunnushirviöitä. Aivokapasiteettia kuluu turhaan tällaisen muistamiseen, kun muutenkin on paljon asioita muistettavana. 35-44v  Ainainen kaivaminen lompakosta. Tarvii pitää huoli ettei pääse avainluvut loppumaan. Julkisella paikalla kirjautuminen työlästä kun pitää suojata.  Eivät aina käsillä.  Siinä tulee palveluista edestakaisin siirtyessä tarpeettomia askelia  Tunnuslukutaulukkojen kanssa räplääminen on turhauttavaa ja ärsyttävää. Vaikka turvallisuus kärsisi, käyttäisin mieluummin käyttäjänimeä ja salasanaa. Olen matikkahäiriöinen enkä todellakaan tykkää sotkea pitkien numeroketjujen kanssa. Jos minulle tarjota 45-54v  En muista niitä  Paljon numeroita, ei opi ulkoa  Sählinki avainlukulistojen kanssa harmittaa  Turvallisuudesta epävarma 55-64v  Muisti  Niitä ei pitäisi käyttää muuhun kuin pankkiasioihin. 65-74v  Ei ole aina tunnukset mukana, toimintahäiriöitä  En aina hallitse sitä ikäni vuoksi  En muista ulkoa tunnuksia,siis ei yleensä mukana.  En osaa sanoa itään  Tarpeelliset tunnukset pidettävä mukana, vaihtuva tunnus paperilistalla.  Vaatii myös pankin tunnuslukutaulukon ja sen kuljettaminen kodin ulkopuolelle ei ole järkevää  Yritän käyttää verkkopankkitunnuksia mahdollisimman vähän. MISTÄ SYYSTÄ VERKKOPANKKITUNNUKSIA ON MIELESTÄSI VAIKEA KÄYTTÄÄ TUNNISTAUTUMISEEN?

20 20 % vastaajista, joilla käytössä verkkopankkitunnukset SÄHKÖISEN TUNNISTAUTUMISEN TÄRKEYS Miten tärkeänä pidät sähköisen tunnistautumisen mahdollisuutta eri palveluihin?

21 21 % vastaajista, joilla käytössä verkkopankkitunnukset ASIOIDEN HOIDON TÄRKEYS SÄHKÖISESTI TAI INTERNETISSÄ Miten tärkeänä pidät yleensä sähköistä tai internetissä tapahtuvaa asioiden hoitomahdollisuutta itsesi kannalta?

22 22 % vastaajista, joilla käytössä verkkopankkitunnukset SÄHKÖINEN ASIOINTI TULEVAISUUDESSA Miten uskot oman sähköisen asiointisi eri palvelujen osalta muuttuvan lähitulevaisuudessa?

23 23 % vastaajista, joilla käytössä verkkopankkitunnukset SÄHKÖISET TUNNISTEET VÄÄRISSÄ KÄSISSÄ Pelkäätkö, että sähköiset tunnisteet voivat joutua vääriin käsiin?

24 24 SOPIVA TAHO SÄHKÖISEN TUNNISTEEN TARJOAJAKSI Mikä taho olisi mielestäsi sopivin sähköisen tunnisteen tarjoaja? % vastaajista, joilla käytössä verkkopankkitunnukset (n=986)

25 25 PANKIN MERKITYS SÄHKÖISEN TUNNISTEEN TARJOAJANA Mitä pankki merkitsee sinulle sähköisen tunnisteen tarjoajana? % vastaajista, joilla käytössä verkkopankkitunnukset (n=986) Keskiarvo 4,4 4,1 3,9

26 26 18-24v. -Ns. turhat sivut joissa ei henkilötietoja. -Sosiaalisen median käyttäjätilit. -Sähköposti, lääkäriajanvaraus netissä. Tärkeitä, mutta ei niin merkittäviä henkilökohtaisia asioita hoitaessa. -Verkossa olevat viihteelliset ja maksuttomat palvelut, joiden avulla on vaikea tehdä vahinkoa alkuperäiselle omistajalle. 25-34v. -Joissa ei ole niin arkaluontoisia tietoja käyttäjästä. -Keskustelupalstat tai muut höpöhöpö paikat. Luottamuksellisia tietoja ei vaihda eikä raha liiku. -Kaikkeen pitäisi olla mahdollisimman vahva tunnistautuminen. Pienikin määrä rahaa pitkällä aikavälillä on paljon rahaa. -Sellaisissa palveluissa, jotka ei sisällä arkaluontoista tietoa. -Sosiaalisen median palvelut, keskustelufoorumit. MISSÄ PALVELUISSA TAI MINKÄ TYYPPISISSÄ PALVELUISSA TARVITAAN MIELESTÄSI HEIKKOA TUNNISTAUTUMISTA ? Kun ei olla rahan tai henkilötietojen kanssa tekemisissä

27 27 35-44v. -Erilaiset keskustelu- ja jäsenyysringit, joissa liikkuva tieto ei erityisen salassa pidettävää eikä raha liiku. -Livejumppaan osallistuminen, majoitusvarauksen tekeminen jne. -Palveluissa joihin ei liity maksamista tai taloudellisia riskejä. Identiteettivarkausriski täytyy huomioida. 45-54v. -Ajanvaraus lääkärille, ilmoittautuminen työväenopistoon. -Ei sellaista olekaan. -Esim. Ruokakerhon nettisivuille kirjautumisessa tms. ”jäsenyyksissä”. -Palveluissa, joissa ei liiku raha eikä tarvita sos turva tunnusta, esim ruutu.fi ja fonectan ilmaispalvelut. 55-64v. -Ei missään. -Palvelut, joissa ei ole kysymyksessä rahat ja terveys. -Pikkuostos tai luottokortilla ostaminen. -Somessa, hömppäjutuissa. 65-74v. -Kaikenlaiset hupisivustot. -Kaikessa pitäisi tarvita vahvaa tunnistautumista. -Muut palvelut kuten online lehti jne. MISSÄ PALVELUISSA TAI MINKÄ TYYPPISISSÄ PALVELUISSA TARVITAAN MIELESTÄSI HEIKKOA TUNNISTAUTUMISTA ?

28 28 MUIDEN SÄHKÖISTEN TUNNISTEIDEN KIINNOSTAVUUS Miten kiinnostavilta seuraavat verkkopankkitunnusten tilalla olevat sähköiset tunnisteet sinusta tuntuvat heikkona tunnisteena? % vastaajista, joilla käytössä verkkopankkitunnukset (n=986) Keskiarvo 3,4 3,1 2,9 2,5 1,9

29 29 18-24v. -Joissa siirtyy rahaa tai käsitellään henkilötietoja. -Kaikissa, joissa voi tehdä maksutapahtumia. 25-34v. -Aina, kun välitetään henkilötietoja tai rahaliikennettä. -Huuto.net tyyliset sivustot, kuten Tori.fi yms. Näillä sivuilla on paljon huijareita, jotka on saatava kiinni. -Jos olisi vaivatonta/edullista niin miksipä ei ihan joka palveluun, jossa ylipäätänsä tarvitsee tunnistautua. 35-44V. -Esim. Pankkipalveluissa ja muissa, mistä ei halua tietojaan vääriin käsiin. 45-54v. -Isot ostokset ja luottamukselliset tiedot. -Kaikessa mikä liittyy rahaan, sekä muihin henkilökohtaisiin asioihin. 55-64V. -Aina, kun on kysymys taloudellisista arvoista ja henkilötiedoista. 65-74v. -Kaikessa missä käsitellään henkilökohtaisia tietoja ja rahaa. MISSÄ PALVELUISSA TAI MINKÄ TYYPPISISSÄ PALVELUISSA TARVITAAN MIELESTÄSI VAHVAA TUNNISTAUTUMISTA? Kun ollaan rahan tai henkilötietojen kanssa tekemisissä

30 30 25-34v. -Paremmat salasanat, esim. mahdollisuus muuttaa kumpaakin osaa, sekä ”salasanaa”, että erilaisia ”käyttäjätunnuksia”. -Viron malli voisi olla hyvä. -Yhtä turvallinen, mutta turvakoodiliuskaa kätevämpi tapa tunnistautua. 35-44v. -Kotona esim. sormenjälkitunnistus olisi helppo ja varma. -On se kyllä kivikautista jakaa muovisia koodikortteja postitse, jotain parempaa saisi olla. -Sormenjälki voisi korvata tunnussanoja. 45-54v. -Henkilökohtainen tietosiru esim. kädessä ihon alla. -Sormenjälki tai joku vastaava, ei salasanoja tai numeroita, niitä on jo seitsemän A4. 55-64v. -HST- henkilökortti tulisi olla jokaisella Viron tapaan. -Sormenjälki- tai vastaaviin biotunnisteisiin tai mikrosiru ihon alla. 65-74v. -Salasanoja ja tunnuksia kertyy runsaasti, mikäli on aktiivinen verkossa asioiva käyttäjä. Tämä on ongelma, johon alkaa olla aika puuttua. -Yksinkertaisemmaksi esim. sormenjäljellä. MITEN HALUAISIT SÄHKÖISEN TUNNISTAUTUMISEN KEHITTYVÄN TULEVAISUUDESSA? * Kaikki avoimet kommentit liitteenä, s.63

31 31 % vastaajista, joilla käytössä verkkopankkitunnukset SÄHKÖINEN TUNNISTAUTUMINEN MUISSA EU-MAISSA Onko sinulle tarvetta sähköiseen tunnistautumiseen myös muissa EU-maissa?

32 32 % vastaajista, joilla käytössä verkkopankkitunnukset SÄHKÖINEN TUNNISTAUTUMINEN MUISSA KUIN EU-MAISSA Onko sinulle tarvetta sähköiseen tunnistautumiseen myös EU-maiden ulkopuolisissa maissa?

33 33  Verkkopankkitunnukset ovat käytännössä kaikkien suomalaisten lähes jokapäiväisessä elämässä mukana  Verkkopankkiapplikaatioiden rooli on vahvassa kasvussa ja kasvu tulee jatkumaan. Verkkopankin ja verkkopankkitunnusten rooli aktivoituu, kun ne ovat vain yhden hipaisun takana  Verkkopankkitunnukset ovat jo nyt melko aktiivisessa käytössä myös muissa sähköisissä tunnistautumisissa ja sähköisen asioinnin mahdollisuuksia käytetään jo nyt aktiivisesti  Sähköinen asiointi tulee jatkossa kasvamaan ja suomalaiset ovat menossa yhä sähköisempään yhteiskuntaan  Pankit herättävät luottamusta ja turvallisuuden tunnetta sähköisen tunnisteen tarjoajana  Pankeilla on myös ansaittu luottamus toimia sähköisen tunnistautumisen kehittämisen ”kippareina” JOHTOPÄÄTÖKSET


Lataa ppt "1 VERKKOPANKIN JA VERKKOPANKKITUNN USTEN KÄYTTÖ 2015 IRO Research Oy."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google