Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Katariina Autio, LitM, hankepäälliikkö Tampereen Urheilulääkäriasema, UKK-instituutti Hyvinvointia teknologian avulla.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Katariina Autio, LitM, hankepäälliikkö Tampereen Urheilulääkäriasema, UKK-instituutti Hyvinvointia teknologian avulla."— Esityksen transkriptio:

1 Katariina Autio, LitM, hankepäälliikkö Tampereen Urheilulääkäriasema, UKK-instituutti Hyvinvointia teknologian avulla

2 Smart Moves MAKSUTONTA OPPIMATERIAALIA tietopaketteja videoita hyvinvointi- ja liikuntaohjelmia toisen asteen ammatilliseen koulutukseen www.smartmoves.fi www.tervekoululainen.fi www.terveurheilija.fi

3 smartmoves.fi

4 Padlet Jaa hyviä sovelluksia tai teknologisia ratkaisuja sähköiselle muistiseinälle, joita olet omassa opetuksessasi käyttänyt.

5 Padlet Opettajan ohjeet Padletin käyttö Mikä Padlet on Padlet on sähköinen muistiseinä mm. ideariihien, tehtävien ja ryhmätöiden toteuttamiseen. Opettaja määrittelee ”seinän”, joka on tässä tapauksessa interaktiivinen verkkosivu. Tälle seinälle oppilaat voivat kirjoittaa mm. ideoita tai mielipiteitä, vastata pohdintatehtäviin tai läksyjen kertaukseen opettajan antaman ohjeistuksen mukaisesti tietokoneella tai mobiililaitteella. Kun joku kirjoittaa seinälle, toiset näkevät kirjoituksen heti omalla koneellaan tai mobiililaitteellaan. Jokaiselle seinälle muodostuu oma verkko-osoite, jonka loppuosan voi itse nimetä. Oppilaat tarvitsevat vain tämän osoitteen päästäkseen kirjoittamaan seinälle. Seinän voi luoda ilman kirjautumista, mutta jos opettaja luo itselleen käyttäjätunnuksen, tallentuu seinä ja sitä pääsee myöhemminkin muokkaamaan ja hyödyntämään. Oppilaiden ei tarvitse ladata mitään sovellusta eivätkä he tarvitse tunnuksia kirjoittaakseen sähköiselle seinälle. Seinän omistaja voi muokata ja poistaa muiden kirjoittamia viestejä seinällä. Uuden seinän luominen 1.Avaa Padlet. Seinä luodaan verkkoselaimessa maksuttomalla Padlet-sovelluksella ilman mitään asennuksia koneelle. Sovellus on maksuton ja löytyy osoitteesta padlet.com. Suomenkielinen versio: https://fi.padlet.com/ 2.Luo tunnus, jos et ole aiemmin käyttänyt sovellusta (Kirjaudu tai luo tunnus). 3.Napsauta sovelluksen yläpalkista New Padlet. Seinä avautuu perusmuodossaan. 4.Paina oikean palkin alimmaisena olevasta rataskuvakkeesta (Muokkaa seinää) muokataksesi seinän asetukset ja kirjoittaaksesi ohjeistukset.

6 Padlet Opettajan ohjeet 5. Rakenna seinä sovelluksen ohjeiden avulla: Otsikko: Kirjoita seinälle otsikko, esim. ”Unen hyödyt”. Kuvaus: Tarkenna tehtäväksi antoa ja anna lisäohjeita kuvauskenttään, esim. ” Kirjoita kaikki mieleesi tulevat unen hyödyt ja positiiviset vaikutukset. Pääset kirjoittamaan vastauksesi, kun kaksoisklikkaat taustakuvan päällä. Sinulle ilmestyy muistilappu, johon voit kirjoittaa vastauksesi. Kirjoita vastauksesi alkuun oma nimesi. Klikkaa lopuksi lapun ulkopuolella ja vastauksesi tulee muille näkyviin.” Tunnuskuva ja taustakuva: Halutessasi voit valita seinälle tunnuskuvan ja taustakuvan. Asettelu: Määritä asettuvatko oppilaiden vastaukset seinälle ”muistilappuina” aikajanalle pystyyn, riveittäin järjestykseen vai sikin sokin. Yksityisyys: Valitse haluamasi vaihtoehto esittelyjen perusteella. Piilotettu linkki - asetuksella oppilaat tarvitsevat vain seinän verkko-osoitteen (ei kirjautumista eikä salasanaa). Valitse edelleen, että oppilaat voivat luoda viestejä. Osoite: Määritä seinän osoitteen loppuosa, esim. http://padlet.com/omakayttajatunnus/unenhyodyt http://padlet.com/omakayttajatunnus/unenhyodyt 6. Anna oppilaille seinän osoite ja kerro muut tarvittavat ohjeet.

7 Padlet Opettajan ohjeet Lisää ohjeita ja vinkkejä Opettajien blogeista löytyy yksityiskohtaisia ohjeita Padlet-seinän rakentamiseen ja Padletin monipuoliseen käyttöön. Tutustu esim. http://salosensalat.wikispaces.com/Padlet http://piituskintvt.blogspot.fi/2014/02/padlet-interaktiivinen-seina-missa-ja.html http://www.aikajaavaruus.fi/padlet/

8 KAHOOT TAI QUIZIZZ

9 QUIZIZZ http://quizizz.com/ Seminaarin Quizizz: http://quizizz.com/admin/quiz/56fa78723379e f070a6f4372 http://quizizz.com/admin/quiz/56fa78723379e f070a6f4372 Ohjeita: https://salosensalat.wikispaces.com/Quizizz https://salosensalat.wikispaces.com/Quizizz https://www.youtube.com/watch?v=JrkPNzrSa Y0

10 Kahoot Opettajan ohjeet Tietovisan avaaminen ja käyttö Mene verkkosivulle getkahoot.it. Kirjaudu sovellukseen omilla tunnuksillasi (Sign in). Jos sinulla ei ole vielä tunnuksia, luo oma maksuton tili sovelluksen ohjeiden mukaan (Sign up for free). Tilille kirjautuminen vaaditaan, jotta voit käyttää muiden tekemiä tietovisoja ja monivalintakyselyjä. Valitse kirjauduttuasi sovelluksen mustasta yläpalkista kohta Public Kahoots. Etsi Smart Movesin valmis Kahoot kirjoittamalla hakukenttään nimi Ravinto. Paina Play. Säädä tietovisan esitysasetukset mieleisiksi. Voit pitää kaikki säädöt ennakkoasetuksen mukaisesti No-asennossa, tai esim. vaihtaa ensimmäisen ja viimeisen kohdan yes-asentoon, jolloin pelin game PIN näkyy osallistujille koko ajan ja tietovisan ajan taustalla soi musiikki. Paina Launch aloittaaksesi tietovisa. Avautuvalle sivulle ilmestyy numerosarja Game pin, jonka osallistujat tarvitsevat päästäkseen osallistumaan tietovisaan omalla puhelimellaan sivulla www.kahoot.it. Numerosarja vaihtuu joka kerran samaakin tietovisaa pelattaessa. Katso myös erilliset ohjeet osallistujalle.www.kahoot.it

11 Kahoot Opettajan ohjeet Seuraavaksi osallistujat antavat omilla laitteillaan itselleen nimimerkit ja pääsevät mukaan peliin. Seuraa nimimerkkien esilletuloa ja osallistujien lukumäärän kertymistä omalla näytölläsi. Osallistujilla on 15 sekuntia aikaa tulla mukaan siitä hetkestä kun ensimmäinen on kirjautunut, joten varmista, että kaikki halukkaat ovat Kahootin avaussivulla ennen kuin näytät Game pinnin. Kun osallistujat ovat päässet peliin, voit aloittaa kyselyn painamalla Start -nappia. Kun vastausajaksi määritelty 20 sekuntia on kulunut, osallistujat eivät voi enää vastata kyseiseen kysymykseen. Paina Next ja sovellus näyttää vastaajien pistetilanteen. Kahoot antaa osallistujille pisteitä oikeiden vastausten ja vastausnopeuden perusteella. Voit ohittaa tämän kohdan jokaisen kysymyksen jälkeen nopeasti tai keskustella kysymyksestä ja vastauksista. Kun painat jälleen Next, avautuu seuraava kysymys. Etene näin kaikki 11 kysymystä. Ohjelma näyttää ryhmän 5 eniten pisteitä saanutta osallistujaa. Kun tietovisa on lopussa, paina vielä Feedback-nappia, jonka myötä osallistujat voivat antaa palautetta tästä Kahootista.

12 Ohjeet osallistujile Ohjeet osallistujille: Mene puhelimen selaimella verkkosivulle kahoot.it Syötä tietovisan pin-numero, joka näkyy opettajan esittämällä kahootin avaussivulla Game pin -kohtaan. Kirjoita oma nimimerkki (Nickname). Lue näytöllä tai valkokankaalla esitetty kysymys. Valitse mielestäsi oikea vastausvaihtoehto (yksi vastaus on oikein). Kosketa/Napauta oikeaa vastausta vastaavaa värillistä laatikkoa oman puhelimen näytöllä, esim. keltainen. Etene kysymyksestä toiseen samalla tavalla opettajan johdolla. Anna tietovisan lopuksi palaute sovelluksen pyytämällä tavalla (peukutus, tähdet).

13 Ohjeet oman Kahootin tekoon Jos haluat tehdä itse maksuttoman Kahoot-tietovisan tai monivalintakyselyn, mene osoitteeseen getkahoot.com. Opettajien blogeissa on yksityiskohtasia ohjeita Kahootien tekoon ja käyttön. Tutustu esim.: https://webapps.jyu.fi/wiki/download/attachments/3745 5136/kahoot- ohje.pdf?version=1&modificationDate=1431103341000 https://webapps.jyu.fi/wiki/download/attachments/3745 5136/kahoot- ohje.pdf?version=1&modificationDate=1431103341000 http://maikanpakki.blogspot.fi/2013/11/kahoot- pelillisyys-kannustaa-oppimaan.html http://maikanpakki.blogspot.fi/2013/11/kahoot- pelillisyys-kannustaa-oppimaan.html suomenkielinen opastusvideo: https://www.youtube.com/watch?v=F8JbQldjFv8 https://www.youtube.com/watch?v=F8JbQldjFv8 https://peda.net/naantali/velkuan- koulu/oppiaineet2/maantieto/suomi2/21-liikenne- juha/teht%C3%A4v%C3%A4t/kokapjo https://peda.net/naantali/velkuan- koulu/oppiaineet2/maantieto/suomi2/21-liikenne- juha/teht%C3%A4v%C3%A4t/kokapjo

14

15 Hyvinvointia ammattiin opiskeleville: Ammattikuntoon.fi

16 Palvelu löytyy maksutta Verkossa: ammattikuntoon.fi Mobiilina: HeiaHeia-sovellus

17 Taustaa palvelulle 1/2 Ammattitaito Ammattikunto 100 % Ammattilainen

18 Taustaa palvelulle 2/2 Ammatillisissa oppilaitoksissa opiskelevien nuorten elämäntavoissa ja tiedoissa suuri polarisaatio (esim. Kouluterveyskysely 2013). Monen nuoren elämäntapa on istumispainotteinen, 16–18-vuotiaista kolmasosa liikkuu terveytensä kannalta riittävästi (Suomalaisten fyysinen aktiivisuus ja kunto 2010). Syksyllä 2015 voimaan astunut OPS: – uusi oppiaine – työhyvinvoinnin korostus ammattialoilla

19 Toimijat Palvelu on toteutettu HeiaHeia-hyvinvointipalvelua alustana käyttäen. Yhteistyössä Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry Suomen Mielenterveysseura

20 KENELLE? ammattiin opiskeleville nuorille Työkyvyn ylläpitäminen, liikunta ja terveystieto -oppiaineen opettajille ammattiaineen opettajille terveydenhoitajille

21 Palvelu tarjoaa opiskelijalle

22 Palvelu tarjoaa opettajille ja terveydenhoitajille

23 Palvelun käytön ABC 1.Perusta profiili ja täytä alkukysely Palveluun kirjaudutaan omalla profiililla ja kutsutaan halutessa mukaan kavereita. Ensimmäinen askel palvelussa on täyttää hyvinvointikysely. http://www.smartmoves.fi/palvelun-kayton-abc/

24 Palvelun käytön ABC 2. Tutustu palautteeseen Alkukyselyn pohjalta saa palautteen omasta ammattikunnosta. Palaute ohjaa pohtimaan omien elintapojen vahvoja puolia ja kehitettäviä kohtia. http://www.smartmoves.fi/palvelun-kayton-abc/

25 Palvelun käytön ABC 3. Ota vastaan haasteita Palautteen pohjalta palvelu tarjoaa neljän viikon mittaisia hyvinvointihaasteita. Haasteiden tavoitteena on, että nuori tekee jotakin konkreettista oman hyvinvointinsa edistämiseksi. http://www.smartmoves.fi/palvelun-kayton-abc/

26 Palvelun käytön ABC 4. Kannusta kaveria Yhteisöllisyys ja kavereiden kannustaminen luovat ryhmähenkeä ja tekevät haasteiden toteuttamisesta hauskaa. Haasteisiin tarttuminen ryhmänä antaa yksilölle lisätukea oman hyvinvointinsa edistämiseksi. http://www.smartmoves.fi/palvelun-kayton-abc/

27 Palvelun käytön ABC 5. Seuraa edistymistä Opiskelija voi seurata omaa edistymistään kirjaamalla hyvinvointipäiväkirjaan arjen havaintojaan, fiiliksiä ja saavutuksia. http://www.smartmoves.fi/palvelun-kayton-abc/

28 Lisätietoa palvelusta http://www.smartmoves.fi/ammattikuntoonfi/ http://www.smartmoves.fi/ammattikuntoonfi/ Kirjaudu palveluun http://www.ammattikuntoon.fi/ Palvelun käytön ABC http://www.smartmoves.fi/palvelun-kayton-abc/

29 Sovelluksia ravinnon ja liikkumisen seurantaan MealTracker MyFitnessPal FatSecret

30 Sovelluksia unenseurantaan Sleep MealTracker

31 ThingLink Palvelussa voi sijoittaa pisteiden avulla sisältöä kuvan päälle: tekstiä kuvia videoita tietoa linkkien takana. Kuvat voi jakaa sosiaalisessa mediassa ja upottaa tai linkittää verkkosivuille. Palvelua voidaan käyttää tietokoneella tai mobiilissa ja siitä on maksuton ja maksullinen versio. https://www.thinglink.com/

32 ThingLink: Palvelun käyttö opetuksessa Sovellusta voidaan hyödyntää opetuksessa esimerkiksi: jakamalla ohjeita opiskelijoille (jakson liikuntaohjelma, liikuntapaikat, kuntosaliohjeet) Opiskelijat itse tekevät tehtäviä (terveystiedon tehtävät, taukoliikunta liikkeiden ideointi ja jakaminen). Lisätietoa palvelusta löydät ainakin seuraavien linkkien takaa: http://somepedaa.blogspot.fi/p/thinglink.html

33 ThingLink Esimerkkejä: https://www.thinglink.com/scene/750993301322072066 https://www.thinglink.com/scene/750995374738505728 https://www.thinglink.com/scene/751002147977428994

34 Tutustu materiaaleihin verkkosivuilla Tilaa uutiskirje ja tiedät uusista aineistoistamme Seuraa meitä myös Facebookissa Katso videotarjonta YouTubessa


Lataa ppt "Katariina Autio, LitM, hankepäälliikkö Tampereen Urheilulääkäriasema, UKK-instituutti Hyvinvointia teknologian avulla."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google