Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuReino Haapasalo Muutettu yli 7 vuotta sitten
1
Oulun ammattikorkeakoulu TUTKIMUS- KEHITYS- JA INNOVAATIOTOIMINTA
2
Suomalainen koulutusjärjestelmä
3
Ammattikorkeakoulut Suomessa Yrkeshögskolan Arcada Centria amk Diakonia-amk HAAGA-HELIA amk Humanistinen amk Hämeen amk Jyväskylän amk Kajaanin amk Karelia-amk Kymenlaakson amk Lahden amk Lapin amk Laurea-amk Metropolia Amk Mikkelin amk Yrkeshögskolan Novia Oulun amk Saimaan amk Satakunnan amk Savonia-amk Seinäjoen amk Tampereen amk Turun amk Vaasan amk Lisäksi Högskolan på Åland ja Poliisiammattikorkeakoulu.
4
Ammattikorkeakoulun tehtävät
5
Korkeakoulujen osaamisen painopisteet Lähde: Viljamaa, K., Valkonen, J. & Terävä, E. 2012. Alueiden osaamisprofiilit. Nykytilan kartoitus. Työ- ja elinkeinoministeriön julkaisuja 13.. http://www.tem.fi/files/32386/TEMjul_13_2012_web.pdf :http://www.tem.fi/files/32386/TEMjul_13_2012_web.pdf
6
Korkeakoulujen osaamisen painopisteet Lähde: Viljamaa, K., Valkonen, J. & Terävä, E. 2012. Alueiden osaamisprofiilit. Nykytilan kartoitus. Työ- ja elinkeinoministeriön julkaisuja 13.. http://www.tem.fi/files/32386/TEMjul_13_2012_web.pdf :http://www.tem.fi/files/32386/TEMjul_13_2012_web.pdf
7
Visio 2020 – Osaamisella hyvinvointiin OAMK, PARASTA AMMATTIKORKEAKOULUOSAAMISTA POHJOISEN HYVÄKSI TULEVAISUUDEN TERVEYS JA HYVINVOINTI ENERGIA, LUONNONVARAT JA YMPÄRISTÖ INNOVATIIVISET TUOTTEET JA PALVELUT ÄLYKÄS OPPIMINEN YRITTÄJYYS JA UUSI LIIKE- TOIMINTA ASIAKASLÄHTÖISYYS ASIANTUNTIJUUS TULOKSELLISUUS YHTEISÖLLISYYS PAINOALAT YHTEISET TEEMAT ONNISTUMISEN AVAINTEKIJÄT Osaamisen tunnistaminen ja kehittäminen Opiskelijoiden tarpeisiin vastaaminen Johtaminen ja esimiestoiminta Alueen tarpeisiin kohdentuva koulutus Talous Tuloksellisuus, tehokkuus ja laatu Kumppanit ja verkostot Hyvinvoiva korkeakouluyhteisö OAMKIN TEHTÄVÄ ASIANTUNTEVA HENKILÖSTÖ :: LAADUKKAAT OPISKELIJAT :: INNOVAATIOKESKITTYMÄ :: KORKEAKOULUVERKOSTO Toiminnan perusta Oamk palvelee alueen työ- ja elinkeinoelämän sekä kulttuurin tarpeita. Oamk vastaa Pohjois-Suomen ammattikorkea- koulutuksen monimuotoisuudesta.
8
Parasta ammattikorkeakouluosaamista pohjoisen hyväksi OULUN AMMATTIKORKEAKOULUN PAINOALAT Tulevaisuuden terveys ja hyvinvointi Energia, luonnonvarat ja ympäristö KORKEAKOULUYHTEISÖN YHTEISIÄ TEEMOJA OVAT Älykäs oppiminen Innovatiiviset tuotteet ja palvelut Yrittäjyys ja uusi liiketoiminta
9
Hyvinvointia luova pohjoisen alueen uudistaja noin 1 800 aloituspaikkaa vuosittain 1 472 suoritettua tutkintoa vuonna 2013 (v. 2012: 1 280) 245 pedagogiset opinnot suorittanutta vuonna 2012 (v. 2012: 265) Valmistumisvaiheessa olevien opiskelijoiden työllistyminen vuonna 2013 noin 57,4 % (v. 2012: 63,6 %)
10
Hyvinvointia luova pohjoisen alueen uudistaja lähes 9 000 opiskelijaa, mukaan lukien –1 600 aikuisopiskelijaa – 600 opiskelijaa Ammatillisessa opettajakorkeakoulussa – yli 500 vaihtoon lähtevää tai tänne saapuvaa vaihto-opiskelijaa noin 50 maasta 800 opettajaa ja muuta henkilökuntaa –lisäksi yli 100 vierailevaa ulkomaalaista opettajaa ja asiantuntijaa 60 milj. euron liikevaihto
11
Asiantuntijoita kansainvälistyvään työelämään 28 koulutusta, joista 3 englanninkielistä (210–270 op) 4 ylempään amk-tutkintoon johtavaa koulutusta (60–90 op) Ammatillinen opettajakorkeakoulu (60 op) –vuodesta 2013 lähtien myös opinto-ohjaajan ja ammatillisen erityisopettajan koulutukset Täydennyskoulutus Avoin ammattikorkeakoulu
12
Oamkin organisaatio
13
Rahoitusmalli 2014
15
Opiskelijat Pohjois-Suomesta Noin 90 % opiskelijoista Oulun ja Lapin lääneistä Noin 75 % opiskelijoista Pohjois- Pohjanmaalta Pohjoissuomalainen koulutusvastuu 13 koulutuksesta Oamkilla on kolme koulutusta, joihin koulutetaan enintään kahdessa muussa ammattikorkeakoulussa (tanssinopettaja, kirjasto- ja tietopalvelu sekä optometria)
16
Mitä on tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoiminta? ”Systemaattista toimintaa tiedon lisäämiseksi ja tiedon käyttämistä uusien sovellusten löytämiseksi. Toiminnan tulee tuottaa jotain oleellisesti uutta. Se sisältää perus- ja soveltavan tutkimuksen sekä kehittämistyön. Amkien tehtävänä on pääosin soveltava tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoiminta. Soveltava tutkimus kytkeytyy lähinnä käytännöstä nouseviin tutkimusongelmiin ja -kysymyksiin. Kehitystyö puolestaan perustuu innovatiiviseen käytännössä toimimiseen ja tutkimuksellista otetta mukailevaan suunnitteluun, seurantaan ja tiedottamiseen.” (Tilastokeskus)
17
Amkien tki-toiminnan menojen jakautuminen 2012
18
Oamkin tki-työ on käytännönläheistä Tki-työ tukee Oulun seudun ja koko Pohjois-Suomen kehittämistä, hyvinvointia ja kilpailukyvyn parantamista. Lähtökohtana on alueen yritysten ja yhteistyökumppaneiden todelliset kehittämistarpeet. Tuottaa konkreettisia tuloksia, esim.: uutta osaamista uusia tuotteita, palveluita tai toimintatapoja toiminnan tehostamista ja kustannussäästöjä
19
Opiskelijat mukana Oamkin tki-toiminnassa Opiskelijoille yhteistyö tarjoaa: oppimiskokemuksia käytännön tekemisen kautta ja mahdollisuuden soveltaa teoriaa käytäntöön mahdollisuuden oppia tutkimustyö- ja projektityöskentelytaitoja työkokemuksen myötä paremmat työllistymismahdollisuudet mahdollisuuden verkostoitua potentiaalisten työnantajien kanssa
20
Yritykset mukana Oamkin tki-toiminnassa Yritykset saavat opiskelijayhteistyössä: uutta osaamista, ideoita, tietoa ja resursseja mahdollisuuden tutustua harjoittelujaksojen ja toimeksiantojen kautta uusiin potentiaalisiin uusiin työntekijöihin mahdollisuuden vaikuttaa nuorten uravalintoihin ja edistää nuorten työllistymistä
21
Oulun innovaatiokeskittymän allianssisopi- mus osana tki-toimintaa
22
Oamkin tki-palvelut Hankesuunnittelupalvelut (ml. Reportronic-hankehallinnointiohjelmisto) Hanketalouspalvelut Lakimiespalvelut Tki-toiminnan viestintä Koulutus
23
–Harjoittelijoita kotimaisiin ja kansainvälisiin tehtäviin –Opinnäyte- ja projektityön tekijöitä –Innovointipalveluja –Kehittämishankkeita –Koulutuspalveluja –Asiantuntijapalveluja –Sosiaali- ja terveysalan sekä tekniikan alan laboratoriopalveluja.
24
Tki-toiminnan menot ja rahoitus Oamkissa 2004–2012
25
Tki-toiminnan menot kululajeittain Oamkissa 2004–2012 1 000 e
26
Tki-toiminnan menot ja rahoitus Oamkissa yksiköittäin 2012
27
Tki-toiminnan menot Oamkissa yksiköittäin 2012
28
Tki-toiminnan menojen osuus (%) liikevaihdosta Oamkissa 2005–2012
29
Amkien tki-toiminnan ulkopuolinen rahoitus 2012
30
Tki-toiminnan ulkopuolinen rahoitus Oamkissa 2012
31
Tki-toiminnan ulkopuolinen rahoitus Oamkissa 2010–2012 yksiköittäin
32
Tki-toiminnan henkilöt ja henkilötyövuodet Oamkissa 2004–2012
33
Tki-toiminnan henkilötyövuodet Oamkissa 2010–2012 yksiköittäin
34
Tki-toiminnan henkilöt Oamkissa 2010–2012 yksiköittäin
35
Tki-henkilöt tutkinnon mukaan Oamkissa 2012
36
Julkaisujen määrä / opettajat ja tki-henkilöt Oamkissa 2008–2012
37
Julkaisujen määrä / opettajat ja tki-henkilöt Oamkissa 2010–2012 yksiköittäin
38
Tki-hankkeiden lukumäärä Oamkissa 2004 – 2012
39
Oamkin hanketoiminnan volyymia Käynnissä lähes 60 hanketta, joista EU-osarahoitteisia noin 70 %. Vuositason hankevolyymi noin kahdeksan miljoonaa euroa. Pääasialliset rahoittajat Pohjois-Pohjanmaan liitto, Pohjois-Pohjanmaan ELY- keskus ja Tekes. Kansainvälinen hanketoiminta nousussa. Rahoitusmuodoista suurimmat EAKR, ESR ja Euroopan maaseudun kehittämisrahasto. Yrityksiä mukana hankkeissa vuositasolla noin 200 kappaletta, joista suurin osa pk-yrityksiä. Yhteistyöhankkeita Oulun yliopiston, Business Oulun ja VTT:n kanssa. Yhteistyö Oulun Innovaatio allianssin toiminnassa (CIE, MAI, CHT, CEE).
40
Oamkin hankkeiden tuloksia yleisesti Kymmeniä uusia yrityksiä ja lukuisia uusia työpaikkoja alueelle. Lukuisia täsmäkoulutuksia yrittäjille ja yritysten henkilöstölle ja yritysverkostojen muodostaminen. Verkostot alueen muiden toimijoiden (mm. Oulun yliopisto, VTT, BusinessOulu, muut korkeakoulut) kanssa. Tki-laiteinvestointeja mahdollistamaan uusimman opetuksen ja myös yritysten toiminnan kehittämiseen. Uusien oppimisympäristöjen kehittäminen -> simulaatiotiloja. Opettajien osaamistason nostaminen, paljon uusia opetusmenetelmiä ja oppimisympäristöjä. Kansainväliset kontakteja ja yhteiskehittämistä.
41
IEEB – (Increasing Energy Efficiency in Buildings) Interreg rahoitteinen kv-hanke, jossa mukana Oulun kaupunki, Umeån yliopisto, Luleån teknillinen yliopisto ja Northern Research institute Narvik, Norja. Lisäksi mukana 10 talotehdasta/rakennusyritystä Suomesta ja kaksi Norjasta. Tavoitteena oli kehittää yhteispohjoismaisia puu- ja betonirakenteisten matalaenergia- ja passiivitalojen energiankulutus- ja vuotomittauskäytäntöjä ja sitä kautta poistaa rajojen ylittävän kaupan esteitä (esim. rakennusten energiakulutukseen keskeisesti vaikuttava Ilmatiiviys mitataan ja ilmoitetaan Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa eri tavalla). Hanke oli mukana Energiatehokkuuskortteliin Oulun Ritaharjuun rakennetuissa neljässä omakotitalossa, joista saadaan laajaa online mittaustietoa niiden käyttäytymisestä energiakulutuksen suhteen. Tuloksena 22 kansainvälistä julkaisua, joista 8 Suomesta. Opinnäytetöitä tehtiin Oamkissa 16 kpl. Hankkeessa pidettiin useita kansainvälisiä tilaisuuksia (Symposium, 3 seminaaria, yritysvierailut Ruotsiin ja Suomeen). Lisätietoja: http://www.oamk.fi/hankkeet/ieeb/http://www.oamk.fi/hankkeet/ieeb/
42
Amkien hankkeissa suoritetut opintopisteet per läsnäolevat opiskelijat 2011
43
Oamkin hankkeissa suoritetut opintopisteet 2006–2012
44
Oamkin hankkeissa suoritetut opintopisteet / läsnäolevat opiskelijat 2010–2012
45
Oulu – Kaupunkielämää Lyhytelokuva Oulusta, oululaisista ihimisistä ja elämästä kaupungissa. Kesto 3.07 min. http://www.youtube.com/watch?v=SxQsIr6fJrI
46
Pohjois-Pohjanmaan osaamisprofiili
47
Oulun seudun elinkeinorakenne
48
Oulun seudun vahvimmat erikoistumisalat
49
Tki-menot / asukas seutukunnittain 2011
50
Pohjois-Pohjanmaan tki-henkilöstön sijoittuminen (%)
51
Yhteystiedot Tutkimus- ja kehitysjohtaja Irene Isohanni PL 222, 90101 Oulu Puh: 010 27 22276 GSM: 050 5909 669 s-posti: irene.isohanni@oamk.fiirene.isohanni@oamk.fi
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.