Wochentage: am Montag, am Dienstag, am Mittwoch, am Donnerstag, am Freitag, am Samstag/Sonnabend, am Sonntag.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Peruselementit Tekstiin tutustuminen Ymmärtäminen Kuuntelu Luenta
Advertisements

KIELIOPPI SISÄLTÖLINKKEJÄ: RINNASTUSKONJUNKTIOT RINNASTUSLAUSEET
Sitzen ist Silber, Schreiben ist Gold!
Romana eram. Mein Name ist… Ich komme aus… Ich wohne in… Ich bin zwölf/dreizehn/vierzehn Jahre alt … Ich ….
Peruselementit Tekstiin tutustuminen Ymmärtäminen Kuuntelu Luenta Äännätys Alleviivaukset/vihkoon Kirjalliset/suulliset tehtävät/tuotokset Kieliopin irrottaminen.
KIELIOPPI SISÄLTÖLINKKEJÄ: SIVULAUSE SIVULAUSEEN SANAJÄRJESTYS
Sitzen ist Silber, Schreiben ist Gold!
KIELIOPPI SISÄLTÖLINKKEJÄ: MIELIPITEEN ILMAISEMINEN OMA MIELIPIDE
Tässä on Saku. Hänellä ei ole tänään mitään tekemistä.
KIELIOPPI SISÄLTÖLINKKEJÄ:
KIELIOPPI SISÄLTÖLINKKEJÄ: PERFEKTI Perfektin muodostus
Minun ystäväni 8. luokka tekijä – L. Pupulainen.
Kappale 4: Hanna kulta! Milloin Pedro haluaisi matkustaa Hannan kanssa Brasiliaan? Miksi? Miksi Pedron äiti pitää Hannaa sankarina? Mitä Pedro tekee viikonloppuna?
Kysy parilta. Muista päiväys. Mikä päivä eilen oli
GEMACHT VON OLLIMATTI SÄRKELÄ UND IIRIS HARJUNPÄÄ Das Futur.
Tulla tyyppi vartalo minä 3 tule- tulen haluta 4 halua- haluan syödä 2 syö- syön mennä 3 mene- menen tarvita 5 tarvitse- tarvitsen lukea 1 lue- luen.
Harrastukset 6. l..
Puhu parin kanssa! Mitä sinä teit viikonloppuna?
Puhu parin kanssa. Täytyykö sinun opiskella tänään illalla
Was hast du in den Winterferien gemacht?
Näen teidät. Menen heidän kanssaan Antaisitko meille rahaa. Me autamme häntä (Lisa). Karl istuu hänen (Klaus) takana. En voi elää ilman häntä (Klaus).
Interview Kennst du jemanden, der ständig Glück / Pech hat? Kann man sein ganzes Leben lang Pech haben? Warum haben einige immer Glück?
A: Guten Tag! Was ist dein Problem? P: Minulla on yskä ja kuumetta. A: Wie lange hast du die Symptome? P: Jo kaksi viikkoa. A: Ich muss dich untersuchen.
dieses schön_____ Haus ein rot____ Sommerhaus mit schön_____ Natur (F) die lustig____ Kinder mit ihren froh____ Eltern riesig____.
Eriävät verbit: -loppuiset Part perf:n paikka: Suomennos: - alkuiset bringen - gebracht denken - gedacht kennen- - gekannt nennen - genannt wissen - gewusst.
Kappale 7 Mikä sana? 1.Kun Hanna ei ole kesällä työssä, hänellä on _____________. 2.Suomalaiset syövät tätä yleensä kello Sana on _________. 3.Jos.
Deutsch Ich heiβe Minna Klasse 8 Willkommen! Deutsch, Klasse 8 Hallo!
ich bin du bist er/sie/es ist wir sind ihr seid sie sind Sie sind
Kirjoita viisi kysymystä. Aloita annetulla kysymyssanalla. Kirjoita myös vastaukset. 1 Wer 2 Was 3 Woher 4 Wo 5 Wie.
1.Toinen parista haastattelee ja toinen vastaa: NIMI, IKÄ, ASUINPAIKKA, MISTÄ KOTOISIN - Wie heiβt du? / Wie ist dein Name?  Ich heiβe… / Ich bin… / Mein.
Muuta kysymykset teitittelymuotoon. du  Sie ja verbissä –EN. 1 Wie heißt du? 2 Woher kommst du? 3 Wo wohnst du? 4 Bist du musikalisch? 5 Wie findest du.
Lektion 8 Silent Sounds bei AlsterRock 100,6. Suche die folgenden Ausdrücke im Text! Rokkibändi sai aikaan ensimmäisen hittinsä Rokkibändi sai aikaan.
Miten pystyt lauseen perusteella päättelemään relatiivipronominin muodon? 1. Ich möchte ein Auto kaufen, das sehr schnell ist. 2. Ich möchte einen Hund.
Kyselkää ja vastatkaa vuorotellen saksaksi: 1.Wie heiβt Mikkos Vater? 2.Wie alt ist er? 3.Was macht er gern? 4.Wie heiβt Mikkos Stiefmutter? 5.Wie alt.
KÖNNEN osata, voida MÜSSEN täytyä WOLLEN aikoa, haluta ichkannmusswill dukannstmusstwillst er, siekannmusswill wiekönnenmüssenwollen ihrkönntmüsstwollt.
Suomenna – mitä alleviivaukset tarkoittaa?  Wie geht’s dir?  Mir geht’s gut, danke!  Ich kann Ihnen helfen.  Wünschen Sie aber nicht nur mir Glück,
Trostpflaster Lohduke!. Suche und unterstreiche im Text! vuotiaaksi pojaksi 2. Perheeni on syynä siihen 3. Kolme vuotta sitten 4. Onneksi minulla.
Saksankielisissä maissa kahvilakulttuuri on voimissaan. Kahviloissa on lähes poikkeuksetta pöytiintarjoilu ja niissä on tapana istua pitkiäkin aikoja.
Hallo! Ich bin Lotte. Ich bin 14 Jahre alt. Ich komme aus Österreich. Ich wohne in Salzburg. Miten kerrot saksaksi mallin avulla… kuka olet? kuinka vanha?
Meine Familie. MASKULIINIFEMINIINI NEUTRI der Mann die Frau das Baby Substantiivit jaetaan kolmeen ryhmään: der, die, das. DER – miespuolinen henkilö.
Ryhmittele aamiaissanat vihkoosi. Käytä annettuja otsikoita. Getränke (juomia) Süβes (makeaa) Brotsorten (leipälajeja) Aufschnitt (leikkeleitä) Anderes.
Sanomapro.fi  Sivun oikeasta ylälaidasta paina avaimen kuvaa ja kirjoita kenttään apuri7  8.luokka-aste, saksa  Super8 oppilaan aineisto  Super8 oppilaan.
Verbien preesenstaivutus. Säännölliset verbit Saksan verbit taipuvat persoonissa. Persoonapääte lisätään verbin vartaloon. Verbin vartalon saat, kun otat.
Kirjoita sanat vihkoosi saksaksi. Tee sitten omia lauseita, joissa käytät sanoista vähintään viittä. 1 hunaja2 tänään3 kylläinen 4 valmis5 väsynyt6 juusto.
Muodosta lauseita. Tekijä ja verbi on annettu. Lisää jokaiseen lauseeseen vähintään kaksi omaa sanaa. Muista taivuttaa verbit. 1 ich, essen 2 du, nehmen.
Suomi 1B Torstai 1. syyskuuta 2016.
Lisää kysymyssana. 1 ____ heißt Mikkos Vater?
In der Schule trifft er Gabi. Am Abend spielen sie Fuβball.
Mikä ihmeen objekti?.
Akkusatiivi.
Verbien taivutus.
Kertaus: Päälauseen sanajärjestys. Aloita ajanilmaisulla:
Päälauseen sanajärjestys
Eriävät yhdysverbit.
Sivulauseen sanajärjestys
Muistatko, miten äännetään…
Taipuva predikaattiverbi
Perfekti.
Saksan verbien taivutus
S.
Was ist das? die Orange die Birne der Apfel die Ananas die Banane.
Wie geht’s ? nicht gut schlecht krank Es geht. gut wunderbar
Osaatko auttaa Felixiä valmistamaan aamiaista
sp st sch Lausu sanat ääneen! Schule Schuh Sport sportlich Stein Stift
Das ist ein Dreieck. Das Dreiecke ist gelb. Wo ist das gelbe Dreieck?
Felix ja Franzi haluavat tietää, montako sanaa muistat viime vuodesta
Tarkastele lukujärjestystä ja muodosta lauseita tunnin ja päivän mukaan: In der ersten/zweiten/dritten/vierten/fünften/sechsten Stunde habe ich... — Am.
Antarktis Nordamerika Asien Australien Europa Afrika Südamerika
Jotakin on pielessä! Osaatko sijoittaa lauseet oikeisiin puhekupliin?
Franzi liikkuu huoneesta toiseen. Kerro, missä huoneessa hän on:
Esityksen transkriptio:

Wochentage: am Montag, am Dienstag, am Mittwoch, am Donnerstag, am Freitag, am Samstag/Sonnabend, am Sonntag

MIELIPITEEN KYSYMINEN JA ILMAISEMINEN -Wie findest du Badminton spielen? Schwimmen? ins Kino gehen? - Schwimmen ist schön. = Ich finde Schwimmen schön. Musik hören ist blöd. = Ich finde Musik hören blöd. cool, spitze, super, toll, schön, interessant :-I okay, ganz okay  dumm, blöd, doof, langweilig (=pitkäveteinen, tylsä), uninteressant

Taivuta kaikissa persoonissa verbit SCHLAFEN ja FAHREN eli taulukko: SCHLAF/EN nukkua FAHR/EN ajaa, matkustaa ich du er, sie wir ihr sie Sie Vahvat verbit tunnistat sanastosta, koska niiden yksikön 3. muoto on annettu perusmuodon jälkeen. Esim. fahren, er fährt

Lukekaa lauseet pareittain ja kiinnittäkää huomiota verbeihin FAHREN ja SCHLAFEN. Suomentakaa lauseet myös. 1 Ich fahre nach Hause. 2 Fährst du auch nach Hause? 3 Wann fährt Vater nach München? 4 Sandra und Vater fahren am Montag. 5 Jens und Jochen, fahrt ihr auch? 6 Nein, wir fahren nicht. Wir schlafen. 7 Schläfst du schon? 8 Nein, Jochen schläft schon.

Täydennä FAHREN-verbin oikea muoto. Kirjoita numero ja puuttuva sana vihkoosi. 1 Sebastian, wie 1.__ du zur Schule? 2 Ich 2.__ mit dem Motorrad. 3 Paul und Sofie, wie 3.__ ihr zur Schule? 4 Wir 4.__ mit dem Bus. 5 Herr Schneider, wie 5.__ Sie zur Schule? 6 Natürlich mit dem Auto! Aber meine Frau 6.__ mit der U-Bahn (raitiovaunu).

LÄKSY: Kirjoita saksaksi: 1 Matkustan kotiin. 2 Matkustatko sinäkin kotiin? 3 Milloin isä matkustaa Müncheniin? 4 Sandra ja isä matkustavat maanantaina. 5 Jens ja Jochen, matkustatteko tekin? 6 Ei, me emme matkusta. Me nukumme. 7 Nukutko sinä jo? 8 En, Jochen nukkuu jo.

LÄKSY: Kirjoita seuraavat kysymykset vihkoosi saksaksi: 1 Mikä on Sandran harrastus numero yksi? 2 Milloin hän tanssii? 3 Kuinka monta poikaa ja kuinka monta tyttöä on tanssiryhmässä? 4 Miksi Sandra pitää tanssimisesta? 5 Mitä hän tanssii tänään? 6 Mitä mieltä Sandra on Benistä? 7 Minne hän matkustaa harjoitusten jälkeen? 8 Miksi Sandra matkustaa nopeasti kotiin?

Päälauseen sanajärjestys Horst liebt die Schule. In der Schule trifft er Gabi. Am Abend spielen sie Fuβball. Ensimmäisen verbin paikka on lauseessa … (?). Verbi = TEKEMINEN. Järjestä sanat lauseiksi. Aloita alleviivatulla sanalla. 1 wir manchmal ins Konzert gehen 2 meine Mutter nicht sportlich ist 3 spielt sie oft Saxophon 4 fährt heute Skateboard Thomas nicht

Die Wochentage. Mitä Tim tekee eri viikonpäivinä? Lue lause saksaksi ja suomenna. Vaihtakaa vuorot. Tims Woche 1 Am Freitag geht er ins Kino. 2 Am Dienstag schwimmt er. 3 Am Sonntag hört er Musik. 4 Am Samstag fährt er Skateboard. 5 Am Montag hat Tim Fußballtraining. 6 Am Donnerstag spielt er Badminton. 7 Am Mittwoch spielt er Schlagzeug. Mitä huomaat sanajärjestyksestä, kun aika aloittaa lauseen? (Ts. Mikä lauseenjäsen on aina toisena?)

Was machst du gern in der Freizeit? Was sind deine Hobbies?

Kysy pariltasi hänen harrastuksistaan. Vaihtakaa vuoroja. 1.Was ist dein Hobby? = Was machst du in der Freizeit? 2.Wie findest du Tanzen? 3.Wie findest du Singen? 4.Wie findest du Basketball spielen? 5.Wie findest du am Computer spielen?

Keksi lauseille mielekkäät jatkot. 1.Oft…2. Heute Abend 3. Am Mittwoch… 4. In der Schule… 5. Manchmal… 6. Jeden Tag… 7. Sport… Kirjoita lauseet saksaksi vihkoosi. 1 Veljeni nukkuu mielellään pitkään. pitkään = lange 2 Äitini mielestä se on tyhmää. 3 Tänään Sandra on väsynyt. 4 Hän menee bussilla. 5 Sunnuntaina skeittailemme. 6 Se on hauskaa. HUOM: gehen = mennä jalkaisin, kävellä fahren = matkustaa/mennä kulkuneuvolla

Kirjoita Jürgenin viikosta kokonaisin lausein ”Am Montag fährt Jürgen/Am Montag fährt er…”. Otsikoi ”Jürgens Woche”. ma: skeittailee Klausin kanssa pe: pelaa tietokoneella ti: menee Mikon kanssa elokuviin la: nukkuu pitkään ke: kuuntelee musiikkia su: pelaa futista to: opiskelee englantia Klausin kanssa = mit Klaus opiskella englantia = Englisch lernen pitkään = lange

MÖGEN (tykätä, pitää jostakin) taipuu poikkeuksellisesti: ichmag  MINÄ- ja HÄN-muodot ovat siis samanlaisia dumagst eikä niissä ole mitään päätettä. er, siemag wirmögen  MONIKKOMUODOT ovat aivan säännölliset. ihrmögt sie mögenIch mag am Computer spielen. SiemögenMagst du fernsehen? Meine Mutter mag Kochen.

Lukekaa keskustelu täydentäen MÖGEN-verbin oikealla muodolla. A: Ich ___ Sprachen. (kielet). ___ du auch Sprachen, Joachim? J: Hmm... ich ___ Englisch. Deine Mutter ____ bestimmt auch Sprachen, oder? A: Ja, sie ___ Sprachen sehr! Heikes Mutter: Kinder, ____ ihr Spaghetti? H: Ja, Mutti! Natürlich ____ wir Spaghetti! Mutter: Na, dann kommt bitte zum Tisch! * Kinder = lapset

Kyselkää, mistä parinne pitää. Voitte valita laatikosta tai keksiä itse (esim. harrastus, laulaja, bändi, tv-ohjelma...) Saksalainen ei ole ilmaisussaan lyhyt ja ytimekäs. Voit vahvistaa mielipidettäsi mm. Nein, wirklich nicht!En tosiaankaan! Nein, eigentlich nicht. En oikeastaan. Ja, total!Kyllä, ihan täysillä! Ja, eigentlich schon.Kyllä oikeastaan. Magst du Fuβball? Ja! Nein! Fuβball fernsehen Radfahren Inline skaten Joggen Singen Kochen die Schule Hunde Computer spielen

Kysele, pitääkö parisi mielestä joku toinen henkilö jostakin. dein Vater, deine Mutter, deine Schwester, dein Bruder, dein Freund, deine Freundin, deine Deutschlehrerin Eishockey, Basketball, Tennis, Tanzen, Hiphop, Musik hören, fernsehen, Deutschland - Voit lieventää ja loiventaa saksalaiseen tapaan: Ja, glaube ich. Kyllä, luulen niin. Ja, wahrscheinlich. Kyllä luultavasti. Nein, glaube ich nicht. Ei, enpä usko. Nein, wahrscheinlich nicht. Todennäköisesti ei. Ich weiβ es nicht. En tiedä. Keine Ahnung!Ei aavistustakaan! Mag dein Vater Eishockey? Ja, er mag Eishockey. Ja, er mag Eishockey. Nein, er mag nicht Eishockey. Nein, er mag nicht Eishockey.

Tehkää lauseita, joissa kerrotte, kuka pitää mistäkin. Muista MÖGEN-verbin taivutus tekijän mukaan. Tee myös kysymyksiä: Mögen Heike und Maike Pizza? Ich du Sissi Heike und Maike wir ihr Frau Gies Meine Eltern Ich du Sissi Heike und Maike wir ihr Frau Gies Meine Eltern mögen Fisch Wurst Sprachen Volleyball Kochen Tanzen Reiten Pizza Fisch Wurst Sprachen Volleyball Kochen Tanzen Reiten Pizza