Kunta- ja palvelurakenne- uudistushanke – Turun kaupunkiseutu Kaupunkiseutusuunnitelmien palautetilaisuus Tampere
2 Lähtökohdat
3 KuntaAsukas- luku Aura3.823 Kaarina Lieto Naantali Raisio Rusko Turku Vahto1.882 Yhteensä Asukasluvut , Tilastokeskus Turun kaupunkiseutu
4 Turun työssäkäyntialue, Turun seutukunta ja Paras-kaupunkiseutu
5 Turun kaupunkiseudun Paras-organisaatio
6 Toimenpide-ehdotukset Elinkeino- ja kilpailukykyryhmä 18 toimenpide-ehdotusta/hanketta Asuminen, maankäyttö ja liikenne -työryhmä 7 hankekokonaisuutta: vesihuolto infrapalvelut toimitilahallinto ja kiinteistönhoito asuminen, maankäyttö ja liikenne kaupunkiseudun yleiskaava joukkoliikenne rakennusvalvonta ympäristönsuojelu Palvelutyöryhmä 29 toimenpide-ehdotusta/hanketta
7 Prosessin kehittyminen
8 Paras-prosessin kehittyminen Turun seudulla Paras-ohjaus- ryhmän kannanotto Kuntarakenne- tarkastelu ja kehityskäytävä Kirje Turun seudun Paras-kunnille Paras-hankkeen edistäminen Esitys VM:lle suurten kaupunkien ja kaupunkiseutujen erityiskustannusten selvittämiseksi
9 Paras-hankkeen työryhmät raportoivat ohjausryhmälle tilanteesta ja jatkotoimenpiteistä kaikki kolme työryhmää katsoivat jatkotyöskentelylle olevan hyvän edellytykset Paras-ohjausryhmä päätti 6.11., että ”työryhmät jatkavat esitetyn valmistelun pohjalta”.
10 Paras-hankkeen osalta kaupunkiseutusuunnitelmien työryhmien työtä jatketaan. Turku tekee Paras-hankkeen valmistelun pohjalta kuntarakenneselvityssuunnitelman ja toimenpide-ehdotuksen. Turun kaupunginvaltuuston § 242 budjettilauseke.
11 Kaupunkiseutusuunnitelman mukaista yhteistyötä jatketaan ja syvennetään selvittämällä erityisesti isäntäkuntamallin mukaisen organisaatiomallin käyttömahdollisuudet. Sisällöllisesti lähtökohtana on vuonna 2008 aloitettava Turku–Helsinki -kehityskäytäväselvitystyö ja sen mukainen kuntarakennetarkastelu. Ehdotus kuntarakennetarkastelun tekemisestä esitetään tässä vaiheessa Turun työssäkäyntialueen Paras-kunnista Auralle, Kaarinalle, Liedolle, Naantalille, Raisiolle, Ruskolle ja Vahdolle sekä Piikkiölle, Paimiolle ja Sauvolle. Kuntarakenneselvitystyössä mukana olevien kuntien kanssa sovitaan ajallisesti sisäasiainministeriölle tehtävästä selvityshenkilöesityksestä. Turun kaupunginhallituksen päätös § 758.
12 Turku–Helsinki –kehityskäytävä - kunnat , joiden kautta E18-tie kulkee
13 Aikataulu Paras-arviointitutkimus (ARTTU) Kh § 758
14 Aikataulu 2008
15 Kuntarakennetarkastelu ja kehityskäytävä ”Turku toivoo kunnaltanne kokonaisvaltaista kannanottoa kuntanne osallistumisesta kuntarakennetarkastelun tekemiseen Turun kaupunginhallituksen päätöksen esittämässä viitekehyksessä. Pyydämme vastauksia kunnilta kuluvan vuoden toukokuun loppuun mennessä.” Turun kaupunginhallitus § 149
16 Kuntarakennemuutokset ja -selvitykset lounaisessa Suomessa Lähde: Kuntaliitto
17 Esitys suurten kaupunkien ja kaupunkiseutujen erityiskustannusten rakenneselvityksen tekemiseksi ”Turun kaupunki esittää, että valtiovarainministeriö asettaisi työryhmän tai selvityshenkilön, jonka tehtävänä on valmistella ja luoda edellytyksiä Paras-hankkeen toisen vaiheen onnistumiselle laatimalla keskuskaupunkien ja kehyskuntien taloudellisista vuorovaikutus- ja kehitystekijöistä asiantuntijaselvityksen käyttäen Turkua ja Turun seutua pilottikohteena.” Turun kaupunginhallitus § 149
18 Suurten kaupunkien ja kaupunkiseutujen kustannusrakennetarkastelua
19 Työttömyysaste Turussa, Tampereella ja Oulussa lähikuntineen joulukuussa 2007 *122,3 % 64,7 % 72,9 % 68,2 % 67,1 % 84,2 % *Luku kuvaa työpaikkaomavaraisuutta Turun Paras-kaupunkiseudun kunnissa
20 Vieraskielisten osuus koko väestöstä Turussa, Tampereella ja Oulussa Turussa asuvien vieraskielisten määrä vuonna 2006 oli eli 6 % koko väestöstä. Mikäli vieraskielisten määrä jatkaa kasvuaan edellisvuosien tapaan, vuonna 2015 osuus nousee 8,5 %:iin koko väestöstä.
21 Kehyskuntien nettopendelöinti keskuskunnan kanssa vuonna 2004 Esim. Liedosta kävi Turussa työssä 2323 ihmistä enemmän kuin Turusta Liedossa.
22 Tulo- ja lähtömuuttajien tulokertymien erotus Paras-kaupunkiseudulla 2000–2004, €
23 Turussa työssäkäyvien varsinaissuomalaisten ulkopaikkakuntalaisten verotulovaikutukset vuonna 2005