@ Leena Lahtinen 10.1.2006 TIETOKONEOHJELMAN RAKENNE OHJELMALLA ON KAKSI OSAA:  MÄÄRITYSOSA TIETOJEN KUVAUKSIA VARTEN  SUORITUSOSA TIETOJEN KÄSITTELYÄ.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Tuloksellinen Java-ohjelmointi Luku 3 Luokkien käyttäminen
Advertisements

15. Loogiset operaatiot.
@ Leena Lahtinen Helia Ohjelman perusrakenteet 1. PERÄKKÄISRAKENNE 2. VALINTARAKENNE 3. TOISTORAKENNE.
@ Leena Lahtinen Helia TIETO JA TIETOKONEOHJELMA  TIETOKONEOHJELMA KÄSITTELEE TIETOJA  TIETOJA VOIDAAN KÄSITELLÄ OHJELMASSA VAIN SALLITUILLA.
JavaScript (c) Irja & Reino Aarinen, 2007
Ohjelman perusrakenteet
1 Ehtolausekkeet Ehdot, valintalausekkeet Boolean-algebra.
Nämä kalvot on lisensoitu Creative Commons Attribution-ShareAlike 1
Rakenteinen ohjelmointi
Jukka Juslin Poikkeukset ja niiden paikallistaminen * Jukka Juslin * Liittyy oppikirjan lukuun 11.
22. Taulukot.
Ohjelmointitaito (ict1td002, 12 op) Syksy 2008
13. Pakkaukset.
Näytölle tulostaminen. 7.2 Sisällys System.out.println - ja System.out.print -operaatiot. Tulostus erikoismerkeillä. Edistyneempää tulosteiden.
Java-ohjelmointi Opas ammattimaiseen osaamiseen Luku 4 Toistolauseet
OHJELMAN OSITTAMINEN LUOKKA ATTRIBUUTIT METODIT. LUOKKA JAVA ohjelma koostuu luokista LUOKKA sisältää metodeja molemmat sisältävät attribuutteja eli muuttujia.
@ Leena Lahtinen OHJELMAN OSITTAMINEN LUOKKA ATTRIBUUTIT METODIT.
TIETOKONEOHJELMAN RAKENNE OHJELMALLA ON KAKSI OSAA  MÄÄRITYSOSA TIETOJEN KUVAUKSIA VARTEN  SUORITUSOSA TIETOJEN KÄSITTELYÄ VARTEN.
Yksinkertaiset graafiset syöttö- ja tulostustoiminnot.
Ehto- ja toistolauseet
© Jukka Harju, Jukka Juslin Java-ohjelmointi Opas ammattimaiseen osaamiseen Luku 9 Poikkeuskäsittely.
Poikkeustenkäsittely  Mitä poikkeustenkäsittely tarkoittaa?  Poikkeuksen käsitteleminen  Poikkeusluokkien hierarkia  Poikkeuksen heittäminen 1.
Toiston tekeminen Javalla  Mikä toistorakenne on?  while toistorakenne  do-while toistorakenne  for toistorakenne 1.
Ohjelmoinnin tekniikkaa Sisällys for -lause lyhemmin. Vaihtoehtoisia merkintöjä aritmeettisille lauseille. Useiden muuttujien esittely.
TAULUKKO YKSIULOTTEINEN TAULUKKO. TAULUKKO  Taulukon tarkoitus Ohjelmassa tarvitaan paljon samantyyppisiä samaan kohdealueeseen kuuluvia muuttujia Näitä.
Ohjelman perusrakenteet
TIETO JA TIETOKONEOHJELMA TIETOKONEOHJELMA KÄSITTELEE TIETOJA TIETOJA VOIDAAN KÄSITELLÄ OHJELMASSA VAIN SALLITUILLA MENETELMILLÄ.
Pseudokoodi Tietokoneohjelmien perusidea:
13. Hyvä ohjelmointitapa (osa 1)
ict1td002 - Copyright Raine Kauppinen 1 Alkuarvot ja tyyppimuunnokset (1/5)  Aiemmin olemme jo antaneet muuttujille alkuarvoja, esimerkiksi: int.
String-vertailusta ja Scannerin käytöstä (1/2)
Metodit – Arvotyyppi Ellei metodi palauta arvoa, sen arvotyyppi on void Tällöin ”return;”-lauseke ei ole metodissa pakollinen, vaikka sen käyttö on sallittua.
11. Javan toistorakenteet
Kuinka niitä käsitellään
4. Attribuutit 4.1. Sisällys Yleistä attribuuteista. Näkyvyys luokan sisällä ja ulkopuolelta. Attribuuttien arvojen käsittely aksessoreilla. 4.2.
5. Kapselointi Yleistä Kapseloinnilla (encapsulation) tarkoitetaan luokan tietojen ja toimintojen pakkaamista yhdeksi suojatuksi kokonaisuudeksi.
@ Leena Lahtinen OHJELMAN OSITTAMINEN LUOKKA ATTRIBUUTIT METODIT.
Näppäimistöltä lukeminen Sisällys Arvojen lukeminen näppäimistöltä yleisesti. Arvojen lukeminen näppäimistöltä Java-kielessä. In -luokka.
Toistorakenne Toistorakennetta käytetään ohjelmissa sellaisissa tilanteissa, joissa jotain tiettyä ohjelmassa tapahtuvaa toimenpidekokonaisuutta halutaan.
22. Taulukot.
Ohjelmointitaito (ict1td002, 12 op) Kevät 2008 Raine Kauppinen
@ Leena Lahtinen Toistorakenne Ohjelmassa toistetaan tiettyjä toimenpiteitä monta kertaa peräkkäin Toisto noudattaa sille kuuluvia tarkkoja standardoituja.
RAKENNUSPALIKOITA SEINÄJOEN KANSALAISOPISTO Jussi Rasku Aki Sirviö.
2. Lisää Java-ohjelmoinnin alkeita
Aakkosnumeerinen tieto Tarkoittaa kaikkea muuta tietoa paitsi laskentaan tarkoitettuja lukuja Muuttujan tietosisältö on siis tekstitietoa Muuttujan tietotyypiksi.
Visual Basic -ohjelmointi
Olioiden taulukointi Perustaulukon käyttö Luokan ilmentymät voidaan tallettaa taulukkoon samoin kuin muuttujat Esimerkki talletetaan taulukkoon opintojaksojen.
Kontrollirakenteet laajemmin
Javan oliovirrat eli oliotiedostojen käsittely. Olio- eli objektitiedostojen käsittely Käsittely täysin samanlaista kuin muiden tiedostojen 1.Otetaan.
Toistorakenne Toistorakennetta käytetään ohjelmissa sellaisissa tilanteissa, joissa jotain tiettyä ohjelmassa tapahtuvaa toimenpidekokonaisuutta halutaan.
14. Poikkeukset Sisällys Johdanto poikkeuksiin. Poikkeusten käsittely: − Poikkeusten käsittely paikallisesti. − Poikkeusten heittäminen. Exception.
Valintarakenne valintarakenne alkaa aina kysymyksellä eli ehdolla ehto tarkoittaa, että muuttujan sisältöä verrataan toisen muuttujan sisältöön tai vakioon.
Toistorakenne Toistorakennetta käytetään ohjelmissa sellaisissa tilanteissa, joissa jotain tiettyä ohjelmassa tapahtuvaa toimenpidekokonaisuutta halutaan.
Tiedostot. 8.2 Sisältö Johdanto. Tiedostojen lukeminen. Tiedostojen kirjoittaminen.
String-vertailusta ja Scannerin käytöstä (1/2)
Toistorakenne Toistorakennetta käytetään ohjelmissa sellaisissa tilanteissa, joissa jotain tiettyä ohjelmassa tapahtuvaa toimenpidekokonaisuutta halutaan.
6. Tiedostot.
13. Loogiset operaatiot.
3. Luokat, oliot ja metodit Java-kielessä (Lausekielinen ohjelmointi I ja II –kursseilla opitun kertausta.)
Aakkosnumeerinen tieto
Kuinka niitä käsitellään
10. Javan ohjausrakenteet
Aakkosnumeerinen tieto
11. Javan valintarakenteet
Kontrollirakenteet laajemmin
13. Loogiset operaatiot.
Ohjelman perusrakenteet
TIETO JA TIETOKONEOHJELMA
4. Luokan testaus ja käyttö olion kautta
eli oliotiedostojen käsittely
Esityksen transkriptio:

@ Leena Lahtinen TIETOKONEOHJELMAN RAKENNE OHJELMALLA ON KAKSI OSAA:  MÄÄRITYSOSA TIETOJEN KUVAUKSIA VARTEN  SUORITUSOSA TIETOJEN KÄSITTELYÄ VARTEN

@ Leena Lahtinen TIETOKONEOHJELMAN RAKENNE  MÄÄRITYSOSAN SISÄLTÖ:  KUVATAAN KAIKKI OHJELMAN KÄYTTÄMÄT MUUTTUJAT TÄYDELLISESTI  nimi  tietotyyppi  tilanvaraus

@ Leena Lahtinen TIETOKONEOHJELMAN RAKENNE  SUORITUSOSAN TOIMENPITEET  OHJELMAN VIISI TOIMENPIDETTÄ: 1. TIEDON LUKEMINEN 2. TIEDON KIRJOITUS 3. TIEDON SIIRTO 4. TIEDON VERTAILU 5. LASKUTOIMITUKSET

@ Leena Lahtinen TIEDON LUKEMINEN  TIETOA LUETAAN OHJELMAAN ALUKSI VAIN KÄYTTÄJÄLTÄ ELI NÄPPÄIMISTÖLTÄ  UML-TOIMINTOKAAVIOSSA LUKEMISEEN KÄYTETÄÄN SANAA PYYDÄ  UML - ESIMERKKI PYYDÄ etunimi  JAVA - ESIMERKKI etunimi = input.next ( ) ;

@ Leena Lahtinen TIEDON LUKEMINEN UML – TOIMINTAKAAVION SYMBOOLI: PYYDÄ etunimi

@ Leena Lahtinen TIEDON KIRJOITTAMINEN  TIEDON KIRJOITUS OHJELMASTA TAPAHTUU ALUKSI VAIN NÄYTTÖRUUDULLE  UML-TOIMINTAKAAVIOSSA KIRJOITUKSEEN KÄYTETÄÄN SANAA TULOSTA  UML - ESIMERKKI TULOSTA ”Nimi on ” enimi  JAVA - ESIMERKKI System.out.println (”Nimi on ” + enimi) ;

@ Leena Lahtinen TIEDON KIRJOITTAMINEN UML – TOIMINTAKAAVION SYMBOOLI: TULOSTA ”Nimi on ” enimi

@ Leena Lahtinen TIEDON SIIRTO / SIJOITUS  TIETOA SIIRRETÄÄN AINA MUUTTUJAN SISÄLLÖKSI  SIIRRETTÄVÄN TIEDON TYYPPI ON TIEDETTÄVÄ, JOTTA SIIRTO ONNISTUU  NUMEERINEN  AAKKOSNUMEERINEN  TIEDON SIIRRON SUORITTAA SIJOITUSOPERAATTORI = (yhtä kuin merkki)

@ Leena Lahtinen TIEDON SIIRTO / SIJOITUS  NUMEERISEN LITERAAALIN SIIRTO MUUTTUJAN SISÄLLÖKSI  UML - ESIMERKKI  VAKILUKU =  PALKKA = 3 200,50  JAVA - ESIMERKKI  vakiLuku = ;  nettoPalkka = ;

@ Leena Lahtinen TIEDON SIIRTO / SIJOITUS  AAKKOSNUMEERINEN LITERAALIN SIIRTO MUUTTUJAN SISÄLLÖKSI  UML - ESIMERKKI  LAHIOSOITE = ”RATAPIHANTIE 13”  OPPILASNRO = ”a ”  JAVA - ESIMERKKI  lahiOsoite = ”RATAPIHANTIE 13” ;  oppilasNro = ”a ” ;

@ Leena Lahtinen TIEDON SIIRTO / SIJOITUS  MUUTTUJAN SISÄLTÖ SIJOITETAAN MYÖS TOISEN MUUTTUJAN SISÄLLÖKSI - tietotyypit on oltava samat - molemmissa muuttujissa on sijoituksen jälkeen sama sisältö  UML – ESIMERKKI  LASKURI = KPL  JAVA – ESIMERKKI  laskuri = kpl ;

@ Leena Lahtinen TIEDON SIIRTO / SIJOITUS UML – TOIMINTAKAAVION SYMBOOLI: LAHIOSOITE = ”RATAPIHANTIE 13”

@ Leena Lahtinen TIEDON VERTAILU  TIETOJEN VERTAILUSSA ELI EHDOSSA ON MUKANA KAKSI OSAPUOLTA:  MOLEMPIEN OSAPUOLIEN ARVOJA VERRATAAN TOISIINSA  TOISEN OSAPUOLEN ON OLTAVA AINA MUUTTUJA  TAI MOLEMMAT VOIVAT OLLA MUUTTUJIA

@ Leena Lahtinen TIEDON VERTAILU  EHDON TULOS ON AINA :  TOSI  ON AINA MUKANA EHDOSSA  TEE KYSYMYS OIKEIN, JOTTA TÄMÄ VAATIMUS TOTEUTUU  EPÄTOSI  SE ON MUKANA VAIN TARVITTAESSA ( EPÄTOSI VOI SIIS PUUTTUA)

@ Leena Lahtinen TIEDON VERTAILU VERTAILUOPERAATTORIT:  yhtä suuruus = =  eri suuruus tai != (tai  )  suurempi kuin >  pienempi kuin <  suurempi tai yhtä suuri kuin > =  pienempi tai yhtä suuri kuin < =  ei (negaatio) !

@ Leena Lahtinen TIEDON VERTAILU UML – TOIMINTAKAAVION SYMBOOLI: (esimerkissä epätosi-osa puuttuu) EHTO [a > 10] TOSI luku = 1 EPÄTOSI

@ Leena Lahtinen TIEDON VERTAILU Edellinen JAVAlla: if (a > 10) { luku = 1 ; tosi–osan lohko } (epätosi-osa puuttuu)

@ Leena Lahtinen TIEDON VERTAILU UML – TOIMINTAKAAVIOSSA: (tosi-osa ja epätosi-osa ovat mukana rakenteessa) EHTO EPÄTOSI [ ika >= 18 ] TOSI TULOSTA ”Lapsi” TULOSTA ”Aikuinen”

@ Leena Lahtinen TIEDON VERTAILU Edellinen JAVAlla: if (ika >= 18) { System.out.println (” Aikuinen”) ; tosi-osa } else { System.out.println (”Lapsi”) ; epätosi-osa }

@ Leena Lahtinen LASKUTOIMITUKSET  KAUPALLISHALLINNOLLISESSA OHJELMOINNISSA KÄYTETTÄVÄT LASKUTOIMITUKSET OVAT:  SUMMA +  EROTUS -  KERTO *  JAKO /  JAKOJÄÄNNÖS %

@ Leena Lahtinen LASKUTOIMITUKSET  OHJELMAAN TEHDÄÄN MATEMAATTINEN LASKULAUSEKE PÄÄSÄÄNTÖISESTI SAMOIN KUIN MATEMATIIKASSA YLEENSÄ  KAAVAN TUOTTAMA TULOS SIJOITETAAN AINA VASTAANOTTAVAN MUUTTUJAN SISÄLLÖKSI

@ Leena Lahtinen LASKUTOIMITUKSET  ESIMERKKEJÄ: KAAVA MUUTTUJA  PALKKA= TUNTIPALKKA * TUNNIT  KESKIARVO = SUMMA /  LASKURI = LASKURI + 2  NETTO = BRUTTO – VERO

@ Leena Lahtinen LASKUTOIMITUKSET UML – TOIMINTAKAAVION SYMBOOLI: a = b *

@ Leena Lahtinen LASKUTOIMITUKSET Edellinen JAVAlla: a = b * ;

@ Leena Lahtinen UML – KAAVIO ohjelmasta Ohjelma pyytää käyttäjältä luvun. Ohjelma vähentää luvusta yhden ja tulostaa tuloksen näyttöruudulle. TULOSTA ”Anna luku” PYYDÄ luku luku = luku - 1 TULOSTA ”Tulos on” luku Määritys luku N3

@ Leena Lahtinen Java koodi ed. ohjelmasta import java.util.Scanner; public class Ohjelma { public static void main (String [] args) { Scanner input = new Scanner (System.in) ; // MÄÄRITYSOSA int luku ; // SUORITUSOSA System.out.println (”Anna luku”) ; luku = input.nextInt () ; luku = luku – 1 ; System.out.println (”Vähensin luvusta yksi, tulos on ” + luku) ; }