Johdatus ohjelmointiin Ohjelmistosuunnittelu Jaana Holvikivi.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Tuloksellinen Java-ohjelmointi Luku 3 Luokkien käyttäminen
Advertisements

18. Abstraktit tietotyypit
Ohjelmiston tekninen suunnittelu
Testaus ja testausympäristöt
Tietojärjestelmät 2.
Suunnitelma ohjelmiston testaukseen
Luokkakaaviot Luokkakaaviot Tekninen suunnittelu.
Ict1td002: Ohjelmointitaito Kertaus Osio 2 - luokat - ilmentymät - viittaus- ja arvomuuttuja - ilmentymien taulukointi HAAGA-HELIA IltaTiko.
Tietojärjestelmät ja Systeemisuunnittelu
Olio-ohjelmointi. Mitä olio-ohjelmointi on ?  Pyritään mallintamaan jotain reaalimaailman kohdetta tietokoneohjelman avulla  Olio on luokan ilmentymä.
1. Olio-ohjelmointi.
Perintä. Yleistä Olio-ohjelmoinnin menetelmä muodostaa uusia luokkia aiemmin määriteltyjen luokkien avulla Luokka saa automaattisesti käyttöönsä kaikki.
Antti-Jussi Lakanen Nuorten peliohjelmointi 2009 / Jyväskylän yliopisto.
BPMN ja hiukan prosessien määrittelystä
Ohjelmiston toteutus (teknisestä näkökulmasta)
II Kehittämismenetelmistä
@ Leena Lahtinen Helia OHJELMOINTITAITO ICT02D 12 OP.
OHJELMOINTITAITO ICT02D 12 ECTS. OPINTOJAKSON TOTEUTUS  KESTO: –  PÄIVÄOPISKELIJAT: – KAKSI LUOKAA (SUOMI) –YKSI LUOKKA (ENGLANTI)
Testaus Tiptopissa draft Mats Lindstedt, Mika Rintala.
Olio-ohjelmoinnin perusteet luento 3
2/2001 Tietojärjestelmät ja Systeemisuunnittelu Luennoitsija: Tapio Lammi
OLIO-OHJELMOINTI PERUSTEET PERUSTIETOTYYPIT
Oliomallittaminen ja UML
(Joskus puhutaan myös komponenttitestauksesta.) Pienin kokonaisuus, joka on järkevä testata erikseen. ● Perinteisesti yksittäinen aliohjelma. ● Olio-ohjelmien.
SE-02 Olioperustainen ohjelmistokehitys Tampereen yliopisto, syksy 2000 Roope Raisamo perustuu Kai Koskimiehen Oliokirjaan ja kurssin aiempiin materiaaleihin.
Ohjelmistotekniikka - Tenttiin valmistautumisesta Kevät 2003 Hanna-Kaisa Lammi LTY/Tite.
Oliosuunnittelu.
Sami Jantunen LTY/Tietotekniikan osasto
© Lammi-Niskala-Kossarev ADT:n toteutus Imperatiivinen paradigma Imperatiivinen paradigma toimenpiteet aktiivisia, tiedot passiivisia toimenpiteet.
13. Hyvä ohjelmointitapa (osa 1)
© Jukka Harju, Jukka Juslin
Johdatus ohjelmointiin
Vaasan yliopisto Tietojenkäsittely TiTe.1020 Ohjelmat.
Pro gradu -tutkielmat ohjelmistotestauksesta
1 © NOKIA 2000 testing PPT/ / Juha Kähkönen Kuvaukset prosessin vaiheen aikaisista hallintatavoista Tekninen määrittely Vaatimus- määrittely.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Oppijan verkkopalveluiden hyväksymistestitapausten kuvausohje.
Ohjelmistojen suunnittelumenetelmät ja –työkalut
Selainkäyttöliittymän tuotantoprosessi Klikkaamalla pääotsikoista tietosi karttuu. Sininen mökki toimii paluupainikkeena. Selainkäyttöliittymän tuotantoprosessi.
Ohjelmistotekniikka ja projektinhallinta, 4 op
Dokumenttien käsittely ja tietoverkot Wordin toiminnot, toinen tapaaminen.
Raakaideasta käsikirjoitukseksi Tuottajan näkökulma Juho Helminen.
5. Kapselointi Yleistä Kapseloinnilla (encapsulation) tarkoitetaan luokan tietojen ja toimintojen pakkaamista yhdeksi suojatuksi kokonaisuudeksi.
C 1. Testaus on ”sarja toimintoja” Itse asiassa, testaus on vuorovaikutusta, jota rytmittää ohjelmiston arviointi. Vaikka on hyödyllistä tunnistaa sarja.
Hyvä ohjelmointitapa (osa 2) Yleistä Lisää hyviä ohjelmointikäytäntöjä: − Jaa pitkä koodi osiin. − Käytä attribuutteja säästeliäästi.
OHJELMOINTITAITO ICT02D 12 ECTS. OPINTOJAKSON TOTEUTUS  KESTO: –  AVOIMEN OPISKELIJAT: – YKSI LUOKA (SUOMI) – LUOKKA ICT02O-1.
Testaus Testaus Testauksella pyritään löytämään virheitä, jotka sitten korjataan. Yksittäinen testi on yleensä ohjelman suoritus (tietyillä.
Jouni Juntunen Oulun seudun ammattikorkeakoulu Liiketalouden yksikkö
Vesa Ollikainen & Outi Grotenfelt
Graafinen käyttöliittymä, osa 1
Ohjelmassa tänään Ohjelmointimallit Pseudokieli Modulaarisuus.
Tietojärjestelmät ja Systeemisuunnittelu
Scalan valmiit kokoelmat. Mikä on kokoelma?  Tietorakenne jonka tehtävänä on pitää kirjaa (useista) tietyn tyyppisistä arvoista. Kokoelman sisältämiä.
1.0 TE DiplomityöEsitelmä/ / JT Soveltuvuustutkimus Lifebelt-ohjelman ideologian käytettävyydestä olio- orientoituneeseen ohjelmointiin Jukka.
5. Kapselointi.
18. Testaus.
1. Olio-ohjelmointi.
Otsikon asettelu Alaotsikko.
7. Hyvä ohjelmointitapa..
Kierros 4 - OLO Web.
OHJELMOINTITAITO ICT02D 12 Leena Lahtinen Helia
Otsikon asettelu Alaotsikko.
14. Hyvä ohjelmointitapa.
OHJELMOINTITAITO ICT02D 12 Leena Lahtinen Helia
Otsikon asettelu Alaotsikko.
Otsikon asettelu Alaotsikko.
OHJELMOINTITAITO ICT02D 12 ECTS.
OHJELMOINTITAITO ICT02D 12 ECTS.
3. Attribuutit.
4. Luokan testaus ja käyttö olion kautta
OHJELMOINTITAITO ICT02D 12 ECTS.
Esityksen transkriptio:

Johdatus ohjelmointiin Ohjelmistosuunnittelu Jaana Holvikivi

Ohjelmien suunnittelun yleisperiaatteita Rakenteellinen suunnittelu Käyttöliittymien suunnittelu ja ohjelmointi Dokumentointi Testaaminen

Rakenteellinen suunnittelu Kokonaisuudesta osiin, top-down Päämäärät: helppokäyttöinen ja yleispätevä virheettömästi toimiva sovellus, joka täyttää käyttäjien tarpeet Toiminnan yleiskuvaus: tavoitteet, toiminta, kaaviot, ja vaiheet Määrittele näytöt, syötteet, tulosteet Luettelo tapahtumista ja niistä seuraavista toimenpiteistä (events & procedures)

Jaa moduleiksi (yksi kokonainen tehtävä / moduli) Modulien välinen tiedonvaihto: globaalit ja lokaalit muuttujat Noudata selkeää nimeämiskäytäntöä ja kommentoi Algoritmien määrittely (toiminta) kullekin modulille Muista virhetilanteiden käsittely Osien suunnittelu, ohjelmointi ja testaus loogisessa järjestyksessä Kokonaisuuden testaus

Käyttöliittymien suunnittelu ja ohjelmointi Suunnittelu Ulkoasun piirtäminen Ominaisuuksien asettaminen: käyttöympäristön hienosäätö Koodin kirjoittaminen: aliohjelmat Toiminnan kuvauksen täydentäminen Testaus - debugging

Dokumentointi selkeä dokumentointi on avain ymmärrettävyyteen tarpeen ylläpidon ja edelleenkehittämisen vuoksi rakennekaaviot vuokaaviot, algoritmit tietoluettelot, taulukot; tietorakenne käsitekaaviot, olio-ohjelmointi

Testaamista suoritetaan monessa vaiheessa Käytettävyystestaus suoritetaan loppukäyttäjien kanssa: toiminnan läpikäyminen (löytääkö käyttäjä toiminnot ja osaako hän edetä Ohjelmoinnin aikainen testaus poistaa koodivirheet Järjestelmätestaus käy koko järjestelmän toiminnan läpi osista kokonaisuuteen. Tavoitteena ohjelman oikeellisuuden todistaminen.

Testauksen suunnittelu prosessit ja testidata: käy läpi mahdolliset tilanteet ja virhetilanteet määrittele kaikki testit ja niiden järjestys suorita testaus normaalitilanteissa ja kuormitustilanteissa analysoi tulokset toista, kunnes virheitä ei enää löydy

Testauksen tasot modulit modulien integrointi: yhteistoiminta virheetöntä systeemitestaus: kokonaisuuden toiminta, kapasiteetti ergonomian testaus

OS, compilers Middleware software Embedded Custom software Package software Software as service Massmarket software Web programming platforms Ohjelmistokehityksen lähestymistavat

Työpöytäsovelluksen suunnittelu Päämäärät: helppokäyttöinen ja yleispätevä virheettömästi toimiva sovellus, joka täyttää käyttäjien tarpeet Toiminnan yleiskuvaus:  tavoitteet  kaaviot,  selostus ja  näytöt Luettelo tapahtumista ja niistä seuraavista toimenpiteistä (events & procedures)

Sovelluksen rakentaminen Jokainen proseduuri on oma yhtenäinen kokonaisuutensa, yksi tehtävä (ei tehtävän jakoa osiin tai tehtävien niputtamista) - suunnittele niiden algoritmit Kuvaa lomakkeet ja tärkeimmät ohjaimet  ohjainten nimet ja ominaisuudet  muuttujat ja vakiot Valmistele muu tarvittava materiaali: kuvat, data Muista virhetilanteiden käsittely Noudata selkeää nimeämiskäytäntöä ja kommentoi Etene vaiheittain

Objektit eli oliot Luokka - käsite Instance - ilmentymä, todellinen yksilö Members - toiminnot: ominaisuudet, vakiot, metodit Olion kanssa kommunikoidaan rajapinnan kautta (metodit ja ominaisuudet), olio on kapseloitu eli näkyy vain rajapintana muille olioille ja prosesseille, sen sisäinen toiminta on "musta laatikko" Kapselointi: data ja käyttäytyminen Inheritance, periytyminen luokkien sisällä

Oliosuunnittelun perusvaiheet etsi luokat (käsiteanalyysi) luokkien metodit luokkien väliset suhteet esimerkiksi kortisto  luokat: asiakaskortti, koko kortisto, hakemisto  metodit: lisää kortti, poista kortti, päivitä hakemisto, lajittele kortit