7. Oliot ja viitteet.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Tuloksellinen Java-ohjelmointi Luku 3 Luokkien käyttäminen
Advertisements

18. Abstraktit tietotyypit
15. Loogiset operaatiot.
6. Metodit.
© Jukka Harju, Viittausmuuttujat. © Jukka Harju, Viittaukset •Viittausmuuttuja sisältää tiedon siitä missä muistipaikassa olio.
16. Javan omat luokat.
Taulukot: Array Taulukko Javassa pitää aina perustaa (new)
Taulukoiden määrittely, käsittely ja kopiointi Vaihtoehdot taulukoille
22. Taulukot.
Ohjelmointitaito (ict1td002, 12 op) Syksy 2008
13. Pakkaukset.
Näytölle tulostaminen. 7.2 Sisällys System.out.println - ja System.out.print -operaatiot. Tulostus erikoismerkeillä. Edistyneempää tulosteiden.
OHJELMAN OSITTAMINEN LUOKKA ATTRIBUUTIT METODIT. LUOKKA JAVA ohjelma koostuu luokista LUOKKA sisältää metodeja molemmat sisältävät attribuutteja eli muuttujia.
@ Leena Lahtinen OHJELMAN OSITTAMINEN LUOKKA ATTRIBUUTIT METODIT.
16. Lohkot Sisällys Tutustutaan lohkoihin. Muuttujien ja vakioiden näkyvyys sekä elinikä erityisesti operaation lohkossa. Nimikonfliktit. Muuttujat.
© Jukka Harju, Jukka Juslin Java-ohjelmointi Opas ammattimaiseen osaamiseen Luku 9 Poikkeuskäsittely.
Poikkeustenkäsittely  Mitä poikkeustenkäsittely tarkoittaa?  Poikkeuksen käsitteleminen  Poikkeusluokkien hierarkia  Poikkeuksen heittäminen 1.
9. Periytyminen Javassa.
Ohjelmoinnin tekniikkaa Sisällys for -lause lyhemmin. Vaihtoehtoisia merkintöjä aritmeettisille lauseille. Useiden muuttujien esittely.
© Jukka Harju, Jukka Juslin
1 Kertaus koetta varten oleellisista asioista Jukka Juslin.
Map-luokka Mikä Map on? Mapin esittely ja luonti Map-luokan metodeja Mappiin lisääminen Mapin läpikäynti Mapista poistaminen 1.
ict1td002 - Copyright Raine Kauppinen 1 Alkuarvot ja tyyppimuunnokset (1/5)  Aiemmin olemme jo antaneet muuttujille alkuarvoja, esimerkiksi: int.
String-vertailusta ja Scannerin käytöstä (1/2)
Metodit – Arvotyyppi Ellei metodi palauta arvoa, sen arvotyyppi on void Tällöin ”return;”-lauseke ei ole metodissa pakollinen, vaikka sen käyttö on sallittua.
19. Olio-ohjelmointia Javalla
20. Javan omat luokat.
Kuinka niitä käsitellään
4. Attribuutit 4.1. Sisällys Yleistä attribuuteista. Näkyvyys luokan sisällä ja ulkopuolelta. Attribuuttien arvojen käsittely aksessoreilla. 4.2.
5. Kapselointi Yleistä Kapseloinnilla (encapsulation) tarkoitetaan luokan tietojen ja toimintojen pakkaamista yhdeksi suojatuksi kokonaisuudeksi.
10. Abstrakti luokka Johdanto Abstrakti luokka (abstract class) poikkeaa konkreettisesta luokasta (ei-abstrakti luokka) siten, että siitä ei.
@ Leena Lahtinen OHJELMAN OSITTAMINEN LUOKKA ATTRIBUUTIT METODIT.
Hyvä ohjelmointitapa (osa 2) Yleistä Lisää hyviä ohjelmointikäytäntöjä: − Jaa pitkä koodi osiin. − Käytä attribuutteja säästeliäästi.
22. Taulukot.
Poikkeukset Yleistä Virheeseen varautuminen tarkoittaa sitä, että ohjelmoija huomioi koodia kirjoittaessaan ajonaikaisen virheen mahdollisuuden.
17. Kooste Kooste Kooste (aggregation) on luokkien A ja B välinen suhde, joka tarkoittaa “A on B:n osa” tai “A kuuluu B:hen”. − Koostesuhteessa.
Ohjelmointitaito (ict1td002, 12 op) Kevät 2008 Raine Kauppinen
@ Leena Lahtinen TIETOKONEOHJELMAN RAKENNE OHJELMALLA ON KAKSI OSAA:  MÄÄRITYSOSA TIETOJEN KUVAUKSIA VARTEN  SUORITUSOSA TIETOJEN KÄSITTELYÄ.
Oliot ja luokat Oliot ja luokat Oliot (object) ja luokat (class) ovat keskeisiä olio- ohjelmoinnin käsitteitä. Olio-ohjelmointi on ohjelmointiparadigma,
Olioiden taulukointi Perustaulukon käyttö Luokan ilmentymät voidaan tallettaa taulukkoon samoin kuin muuttujat Esimerkki talletetaan taulukkoon opintojaksojen.
11. Rajapinnat Sisällys Mitä rajapinnat ovat? Kuinka ne määritellään ja otetaan käyttöön? Moniperiytyminen rajapintojen avulla. Varoituksen.
Javan oliovirrat eli oliotiedostojen käsittely. Olio- eli objektitiedostojen käsittely Käsittely täysin samanlaista kuin muiden tiedostojen 1.Otetaan.
1 © Jukka Juslin Luokat, attribuutit ja metodit Yleistietoa: seuraavalla koulutusviikolla tarkempi käsittely.
14. Poikkeukset Sisällys Johdanto poikkeuksiin. Poikkeusten käsittely: − Poikkeusten käsittely paikallisesti. − Poikkeusten heittäminen. Exception.
16. Javan omat luokat Sisällys Johdanto. Object -luokka: − toString -, equals -, clone - ja getClass -metodit. Comparable -rajapinta: − compareTo.
Olio-ohjelmoinista lyhyesti. 2.2 Sisällys Yleistä. Oliot ja luokat. Attribuutit. Olioiden esittely ja alustus. Rakentajat. Olion operaation kutsuminen.
String-vertailusta ja Scannerin käytöstä (1/2)
17. Kooste.
5. Kapselointi.
3. Olio-ohjelmoinista lyhyesti
1. Omat operaatiot.
7. Oliot ja viitteet.
2. Taulukot.
14. Poikkeukset.
Kuinka niitä käsitellään
17. Javan omat luokat.
8. Näppäimistöltä lukeminen
7. Hyvä ohjelmointitapa..
3. Luokat, oliot ja metodit Java-kielessä (Lausekielinen ohjelmointi I ja II –kursseilla opitun kertausta.)
2. Taulukot.
6. Metodit.
7. Oliot ja viitteet.
16. Javan omat luokat.
4. Attribuutit.
7. Hyvä ohjelmointitapa..
14. Poikkeukset.
7. Näytölle tulostaminen
3. Attribuutit.
14. Poikkeukset.
4. Luokan testaus ja käyttö olion kautta
Esityksen transkriptio:

7. Oliot ja viitteet

Sisällys Olio Java-kielessä. Olion luominen, elinikä ja tuhoutuminen. Viitteiden käsittelyä: sijoitus, vertailu ja varautuminen null-arvoon. Viite metodin paluuarvona. Viite metodin parametrina.

Olio Java-kielessä Java-kielessä olio määritellään joko luokan edustajaksi tai taulukoksi. Olio on joukko keskusmuistissa olevia tietoja. Oliota käsitellään siihen epäsuorasti liittyvän viitetyyppisen muuttujan eli viitteen (reference) avulla. Viite määrittää olion identiteetin. Viite toteutetaan teknisesti yhden tai useamman suojatun osoittimen (pointer) avulla. Javan viitteet eri asia kuin osoittimet ja C++:n viitteet.

Olion luominen Tunnuksen esittely varaa muistia viitteelle (viitetyyppiselle muuttujalle), mutta ei oliolle. Java alustaa automaattisesti viitteen tyhjäksi (null-arvo) tai ilmoittaa, että viite on alustettava. Oliolle varataan muistia new-operaatiolla, joka palauttaa viitteen. Viitetyyppinen muuttuja ja olio liittyvät toisiinsa, kun new-operaation paluuarvona saatava viite sijoitetaan muuttujan arvoksi.

Olion luominen Kissa rontti = null; rontti = new Kissa(); rontti null Olion viitteen esittely ja alustaminen tyhjäksi. olio Lauseke new Kissa(); luo olion, alustaa sen attribuutit ja palauttaa paluu-arvona olioon liittyvän tunnuksettoman viitteen. rontti olio Sijoituksen seurauksena rontti-viite viittaa samaan olioon kuin paluuarvona saatu viite.

Olion elinikä Olio on olemassa (“elää”) niin kauan kun siihen liittyy yksi tai useampia viitteitä. Viitetyyppiset muuttujat “elävät” alkeistyyppisten muuttujien tapaan vain esittelylohkossaan: Esimerkiksi metodissa esitelty viite tuhoutuu metodista poistuttaessa, koska sen tunnus on paikallinen. Olion elinikä voi kuitenkin poiketa olioon muistinvarauksen yhteydessä asetetun viitteen eliniästä, koska olioon voidaan liittää myös muissakin lohkoissa kuin esittelylohkossa “eläviä” viitteitä.

Olion tuhoutuminen Olio tuhoutuu, kun siihen ei liity viitteitä. Viitteettömien olioiden poistaminen hoidetaan automaattisesti Javan virtuaalikoneen toimesta. Toimenpidettä kutsutaan roskankeruuksi (garbage collection). Virtuaalikone kerää roskia automaattisesti, kun tarvitaan lisää muistitilaa. Java-ohjelmoijan ei siis tarvitse huolehtia olioiden poistamisesta ohjelmallisesti.

Olion tuhoutuminen Javan virtuaalikonetta voi myös käskeä tuhoamaan tarpeettomat oliot System-luokan gc-metodilla. Monissa kielissä varattu muisti vapautetaan ohjelmoijan toimesta erityisellä operaatiolla. Operaattorin käyttö on tehokkaampaa kuin automaattinen muistin vapautus, mutta altistaa myös muistivuodoille (memory leak).

Viitteiden sijoitus Viitetyyppiseen muuttujaan x voidaan sijoittaa toinen viitetyyppinen muuttuja y lauseella x = y;, missä muuttujien x ja y tyyppi (luokka) on sopiva. Sijoitus “irrottaa” viitteen x siihen mahdollisesti liittyvästä oliosta ja “kiinnittää” viitteen y:n olioon. Sijoituksen jälkeen muuttuja x viittaa muuttujan y viittaamaan olioon. Sijoitus ei kopioi y:n viittaaman olion tietoja x:n viittaaman olion tietojen päälle! (Tähän tarvitaan oma metodi.)

Viitteiden sijoitus Esim. Osoittakoon viite x olioon a ja y olioon b. Viitteiden tyyppi oletetaan samaksi. Alkutilanne Sijoitus x = y; Lopputilanne a x b y a x b y A x b y

Viitteiden sijoitus Sijoituksen kautta yhteen olioon voi viitata useampia tunnuksia. Olion identiteetti säilyy, vaikka olioon olisi useampia viitteitä, koska viitteet liittyvät samaan olioon. Sijoituksen sivuvaikutuksena olioon ei välttämättä enää ole viitteitä, jolloin olio jää roskankerääjän saaliiksi. Olion viitteet voidaan myös poistaa asettamalla ne tyhjiksi eli null-arvoisiksi.

Viitteiden sijoitus public class ViiteTesti { public static void main(String[] args) { // Esitellään viitteet ja varataan muistia. String x = new String("a"); String y = new String("b"); // Kiinnitetään viite x viitteen y osoittamaan olioon. x = y; System.out.println(x + " " + y); // b b // Irrotetaan viitteet b-oliosta. x = y = null; System.out.println(x + " " + y); // null null }

Viitteiden vertailu Viitetyyppisiä muuttujia voidaan myös vertailla yhtä- ja erisuuruusoperaattoreilla (== ja !=). Vertailu kohdistuu viitteisiin eikä viitattuihin olioihin. Olioiden sisällön vertailuun pitää kirjoittaa erillinen metodi. equals- ja compareTo-metodit.

Viitteiden vertailu public class VertailuTesti { public static void main(String[] args) { // Esitellään viitteet ja varataan muistia. String eka1 = new String("eka"); String eka2 = new String("eka"); // Vertaillaan viitteitä. System.out.println(eka1 == eka2); // false // Vertaillaan olioita. System.out.println(eka1.equals(eka2)); // true }

Tyhjät (null-arvoiset) viitteet Metodin kutsu tyhjän viitteen kautta aiheuttaa ajonaikaisen virheen (poikkeuksen), joka pysäyttää ohjelman suorituksen. Metodissa voi varautua null-arvoiseen parametriin joko if-lauseella: if (viite != null) { // Viite liittyy olioon, sitä voidaan käsitellä. } tai try-catch-lauseella: try { // Tällä käsitellään viitettä. Poikkeus siepataan tarvittaessa. catch (NullPointerException e) { // Viite oli tyhjä. Tyhjää viitettä ei huomioida, jos voidaan olettaa, että tyhjän viitteen aiheuttama poikkeus käsitellään muualla.

Viite metodin paluuarvona Metodin tunnukset ovat paikallisia (lokaaleja) - ne ovat olemassa vain metodin suorituksen ajan. Jos metodissa luotu olio halutaan säilyttää, voidaan sen viite palauttaa metodin paluuarvona ja paluu-arvo sijoittaa muuttujaan kutsuvassa metodissa. Olio ei tuhoudu, vaikka paikallinen viite tuhoutuu, koska olioon asetetaan toisen lohkon viite. Näin toimien paikallisesti esitelty olio “elää” alkuperäistä viitettään vanhemmaksi.

Viite metodin paluuarvona public class ViitePaluuarvona { /* Palautetaan viite luotuun merkkijono-olioon. */ public static String palauta() { String s = new String("abc"); return s; } public static void main(String[] args) { // Olio säilyy metodista poistuttaessa, // koska olioon liitetään uusi viite t. String t = palauta(); System.out.println(t); // abc "abc" s "abc" s t x "abc" t

Viite metodin parametrina Viitetyyppisiä muuttujia voidaan antaa metodeille parametriksi aivan kuten alkeistyyppisiä muuttujia. Esim. int kertoma(int luku) { ... } void nimi(String nimi) { ... } double keskiarvo(double[] luvut) { ... } Java sijoittaa sekä alkeis- että viitetyyppisen parametrin arvoksi alkuperäisen arvon kopion (pass-by-value). Parametrin arvoon metodissa tehty muutos katoaa, kun metodista poistutaan.

Viite metodin parametrina Viitetyyppiseen parametriin liittyvään olioon metodissa tehty muutos jää voimaan! Olio ei kopioidu, jolloin viitetyyppinen parametri viittaa samaan olioon kuin metodikutsussa annettu viite. Olkoon x viite luokan A olioon a ja m void-tyyppinen metodi, jolla on A-tyyppinen parametri y. A x = new A(); m(x); void m(A y) { ... } a x y Metodissa Ennen tai jälkeen metodi-kutsun

Viite metodin parametrina public class ParametriTesti { /* Annetaan alkeistyyppiselle parametrille uusi arvo. */ public static void korota2Potenssiin(int p) { p = p * p; } /* Annetaan viitetyyppiselle parametrille uusi arvo. public static void luoMaatiainen(Kissa k) { k = new Kissa("kirjava", "tavallinen"); /* Muutetaan olion tietoja. public static void leikita(Kissa k) { if (k != null) k.hanta("levoton");

Viite metodin parametrina public static void main(String[] args) { // Yritetään muuttaa alkeistyyppisen muuttujan arvoa. int luku = 4; korota2Potenssiin(luku); System.out.println(luku); // 4 // Yritetään muuttaa viitetyyppisen muuttujan arvoa. Kissa katti = new Kissa(); // musta, kippura luoMaatiainen(katti); System.out.println(katti.vari()); // musta System.out.println(katti.hanta()); // kippura // Muutetaan olion tietoja. leikita(katti); System.out.println(katti.hanta()); // levoton }

Viite metodin parametrina public class MerkkijonoParametrina { /* Olion tiedot muuttuvat. */ public static void muuta(StringBuffer s) { s.append("d"); } /* Olion tiedot eivät muutu. public static void muuta(String s) { s = s + "d"; public static void main(String[] args) { StringBuffer sb = new StringBuffer("abc"); String s = new String("abc"); muuta(sb); System.out.println(sb); // abcd muuta(s); System.out.println(s); // abc String-luokka on toteutettu siten, että String-tyyppisten muuttujien tietoihin ei voida tehdä muutoksia. Muutetun merkkijonon palauttaminen onnistuu paluuarvona tai StringBuffer- ja StringBuilder-luokkia käyttäen.