ICT4D in teacher training - Tieto- ja viestintätekniikkaa kehitysmaan opettajankoulutuksessa Mikko Vesisenaho Faculty of Education.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Tietokantakehitys kiinteäksi osaksi modernia ohjelmistokehitystä Vesa Tikkanen |
Advertisements

R ja QRMlib-kirjasto Anssi Käki Työn saa tallentaa ja julkistaa Aalto-yliopiston avoimilla verkkosivuilla. Muilta osin kaikki oikeudet pidätetään.
Using ICT in teaching XENI003 Tuukka Kivioja.
1 Sektorin nimi. 2 Reading times of magazines NRS Finland 2012.
Paljoussanat.
ENAK  to trust sth/sb  maximum/minimum  dozens of exercise books  nowAdays  becAuse  enough_  through_  jotta = so (that)  yhtä –kuin.
Apuverbien tehtävä on auttaa
COURSE 1 In Touch (Wsoy). RULES RULES Please, don’t be late! If the door is closed, don't bother! Please, don’t be late! If the door is closed, don't.
Development Association SEPRA How to involve youth into strategic rural development work? Budapest, 8th November 2011 Euroopan maaseudun kehittämisen maatalousrahasto:
Kuopion Lyseon lukio IB World School
VANHEMPAINNEUVOSTO Kokoontuu n. 3 krt / lukuvuosi Kokoontuu klo 18 Mahdollisuus keskusteluun muiden huoltajien kanssa Korvaa johtokunnan Joka luokasta.
JYVÄSKYLÄ - HUMAN TECHNOLOGY CITY
End-User Needs and Contextual Design Katja Konkka and Satu Kalliokulju
A solution for flexible bicycle transportation
S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu Mustajoki and Hämäläinen Decision analysis by interval SMART/SWING / 1 Decision analysis by interval.
Joensuun yliopisto PL Joensuu puh. (013) fax (013) THE UNIVERSITY OF JOENSUU was founded in 1969 in Joensuu and.
GECOS Global Engineering Coordination Support
1 Sektorin nimi. 2 Reading times of magazines NRS Finland 2011.
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO UNIVERSITY OF JYVÄSKYLÄJYVÄSKYLÄN YLIOPISTO UNIVERSITY OF JYVÄSKYLÄ Creating methodologic al tools for wp2-wp4 Workpackage 1 UPDATE.
Getting on Thursday Chapter 8 Grammar  verbi + ing (kestomuoto, gerundi) ja verbi + infinitiivi eli perusmuoto saattavat merkitä aivan eri.
Vaillinaiset apuverbit: can
Getting on Thursday Chapter 8 Grammar  verbi + ing (kestomuoto, gerundi) ja verbi + infinitiivi eli perusmuoto saattavat merkitä aivan eri.
Monien mahdollisuuksien OpinOvi – Avataan se yhdessä. Two different projects funded by ESF Varsinais-Suomen OpinOvi –project is implemented in co- operation.
Development Association Sepra as Sub-regional Developer in Finland Hungary, 17th November, 2010 Euroopan maaseudun kehittämisen maatalousrahasto: Eurooppa.
TAMPEREEN YLIOPISTOUNIVERSITY OF TAMPERE TIETOJENKÄSITTELYTIETEIDEN LAITOS DEPARTMENT OF COMPUTER SCIENCES Good evaluation practice guidelines for health.
Tutkimuksesta uutta tietoa ja liiketoimintaa – Tekesin TUTL-haku 2/2014 New knowledge and business from research ideas – TUTL application round 2/2014.
Mat Decision Making and Problem Solving
Typescript Lenard Gunda, Fujitsu. Lenard Gunda Arkkitehti Fujitsu Finland
Fiksu Opiskelija. Opetusaineisto jätteen synnyn ehkäisystä HSY Jätehuolto. Thoughts about Good Life Collected by Tuovi Kurttio, Pääkaupunkiseudun.
Prosessiongelmien analysointi- ja ratkaisupohjia Qualitas Fennica Oy Työkaluja | Qualitas Fennica Oy.
Finský intensivní Titta Hänninen.  1. What is the capital of Finland? ◦ Mikä on Suomen pääkaupunki? ◦ Helsinki on Suomen pääkaupunki.  2.
Päivi Paukku Language Centre
CAF eTool Rekisteröitymisen kautta maksutta käyttöön Kansallinen laatuhanke /TjV 1.
SIIRTOMAAVALLAT 1900-luvun alussa IMPERIALISMI Euroopan maat hankkivat siirtomaita Afrikasta ja Aasiasta Erosi aiemmasta kolonialistisesta.
Opiskella (to study) & kävellä (to walk) & tulla (to come) verbityyppi 3.
Infinitiivi + to-partikkeli
OLLA-verbit Olla-verbejä on englannin kielessä kaksi: ’be’ ja ’have’.
INFINITIIVI / ING-MUOTO
Verbin perusmuoto 1 ’TO SING’ OR ’SING’.
Grammary What’s On 6 Unit 2.
YLIOPISTOTENTTI / UNIVERSITY EXAM
Yhdessätekemistä yli rajojen
vedestä, ilmasta ja tulesta.
Introduction to decision analysis
Risk analysis, risk attitudes
Hierarchical models Biotieteellinen tiedekunta / Henkilön nimi / Esityksen nimi
DIC and BMA in BUGS Biotieteellinen tiedekunta / Henkilön nimi / Esityksen nimi
Probability models and decision analysis
Introduction to decision analysis
Hankalia (?) tilanteita Tammikuu 2014 Keke Tulomäki
vedestä, ilmasta ja tulesta.
vedestä, ilmasta ja tulesta.
vedestä, ilmasta ja tulesta.
Structured Teaching Teacher Professional Development
Alustan hyödyntäminen opetuksessa Intermediate microeconomics 2018
My final comments to you can be summarized as the three Ps:
Implementing a System for Intentional Concurrency in Jikes RVM
Your QI Headline (120 pt min.)
Information for teachers
Lecture slides start on the next page.
Kari Systä Tampere University of Technology / Software Systems
Looking Out and Looking In
Developing a Passion for the Unchurched
What is Ethics?.
The Indian act pg. 137.
Copyright Pearson Prentice Hall
Beekeeping at ctjs By Qarnayn
Chapter 4: Demand Section 1
Student Silent Movie Project
What will humans look like in 100 years?
Esityksen transkriptio:

ICT4D in teacher training - Tieto- ja viestintätekniikkaa kehitysmaan opettajankoulutuksessa Mikko Vesisenaho Faculty of Education / Research and Development Center for Information Technology in Education (TOTY) University of Joensuu Finland

The same issue exists with computers – who decides the needs?

What are the contextual needs and global trends?

An example from Tumaini University Vesisenaho, M. (2007). Developing University-level Introductory ICT Education in Tanzania: A Contextualized approach. PhD Thesis. University of Joensuu. Dissertations in Computers Science: 16.

CATI model for contextual ICT development

Examples from different CATI levels “ Yeah… If we have this computer program of Java, the society would benefit very much.” (import level)

Examples from different CATI levels “Yeah, …in case my school can introduce such a course, then I will be able to teach how to program in Java language, because I have a mastered the important (course).” (transfer level)

Examples from different CATI levels “Okay, one important learning experience from the course is that I have become more interested in geometrical structures, because I can transfer the knowledge of Java programming to my mathematics course, such as on drawing different structures or graphs and many other things.” (application level)

Examples from different CATI levels “I can use these programs even now to teach the students to do things… let’s say, for example, in Java programming. Always we are dealing with how to educate the students on budgeting. Therefore I can use this program to show them that …before doing [something] just go to the computer and just see if you can manage. Therefore I think it is very useful.” (contextualization level)

How to relate this to Finland? TuodaKopioidaan teknologian, tuotteen tai idean käyttötapa suoraan toisenlaisesta ympäristöstä. Tapa ei välttämättä toimi ollenkaan uudessa ympäristössä. Toisaalta kyseessä voi olla vain teoreettinen tai periaatteellinen tieto. SiirtääSiirretään teknologia tai käyttötapa toisesta ympäristöstä s.e. sitä pystytään käyttämään uudessakin ympäristössä. Teoreettinen tieto jota voi käyttää. SoveltaaSiirrettyä teknologiaa tai tieto- taitoa pystytään soveltamaan mielekkäästi uudessa toimintaympäristössä. Teoreettinen tieto sovellettuna (järkevästi) käytäntöön. KontekstualisoidaSiirrettyä/edelleen kehitettyä teknologiaa pystytään soveltamaan uudessa ympäristössä mielekkäästi, mahdollisesti kehitetään myös uusia (omia) käyttötapoja. Innovatiivinen tapa soveltaa ja mahdollisesti edelleen kehittää teoreettista tietoa.

How to related this to Finland? Research with 270 students (in pedagogical studies) Past, current and future Theorethical knowledge, skills, visions, and ways to concretaze those

References Beynon, M., Harfield, A. & Vesisenaho, M. (2008). Contextualising Information and Communications Technology In Developing Countries. In Proceedings of 7th Baltic Sea Conference on Computer Science Education (Koli Calling) ACM Australia. Vesisenaho, M. (2007). Developing University- level Introductory ICT Education in Tanzania: A Contextualized Approach. PhD-thesis. Dissertations in Computers Science: 16. Joensuu: University of Joensuu. Vesisenaho, M. (2007). Developing University- level Introductory ICT Education in Tanzania: A Contextualized Approach. PhD-thesis. Dissertations in Computers Science: 16. Joensuu: University of Joensuu. [ s/vesisenaho_developing/]

Contextualization and sustainability Contextualization in ICT education is a way of taking the local environment into account when planning and implementing ICT education. It is a need based approach, to meet the local needs of the society and development. A sustainable approach to ICT in development and in development projects is to support local development. It includes wide impacts and focuses on long time frame. It does not miss being aware of global trends, but gives space for local applications and innovations and relates them to the context.