Ohjelmointi 2 - 2007 Vesa Lappalainen jyu class Hello { public static void main(String[] args) { System.out.println("Hello world!"); } }

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
15. Loogiset operaatiot.
Advertisements

Koostumussuhde Jukka Juslin © Jukka Juslin.
6. Metodit.
© 2004 Hewlett-Packard Development Company, L.P. The information contained herein is subject to change without notice Java-perusteet Kari Kujansuu
Kurssilla käytettävät työkalut
Nämä kalvot on lisensoitu Creative Commons Attribution-ShareAlike 1
Tuloksellinen Java-ohjelmointi Luku 9 Taulukot ja perustietorakenteet
Jukka Juslin Poikkeukset ja niiden paikallistaminen * Jukka Juslin * Liittyy oppikirjan lukuun 11.
Taulukot: Array Taulukko Javassa pitää aina perustaa (new)
22. Taulukot.
1. Olio-ohjelmointi.
Ohjelmointitaito (ict1td002, 12 op) Syksy 2008
13. Pakkaukset.
Näytölle tulostaminen. 7.2 Sisällys System.out.println - ja System.out.print -operaatiot. Tulostus erikoismerkeillä. Edistyneempää tulosteiden.
Open Source GIS Professori Ari Jolma Paikkatietotekniikan hyödyntäminen -kurssi, DIPOLI
Qt-käyttöliittymäkirjasto Matti Lehtinen
Ohjelmointi 2 – 2007 Vesa Lappalainen Alkuun annan sulle vinkin, joutavia on juorut muiden: Luppo loppui, alkoi arki, kutsuu koulu - niinkö luulet? Uskoppas:
Antti-Jussi Lakanen Nuorten peliohjelmointi 2009 / Jyväskylän yliopisto.
Kurssilla käytettävät työkalut
Java-ohjelmointi Opas ammattimaiseen osaamiseen Luku 4 Toistolauseet
@ Leena Lahtinen OHJELMAN OSITTAMINEN LUOKKA ATTRIBUUTIT METODIT.
Yksinkertaiset graafiset syöttö- ja tulostustoiminnot.
16. Lohkot Sisällys Tutustutaan lohkoihin. Muuttujien ja vakioiden näkyvyys sekä elinikä erityisesti operaation lohkossa. Nimikonfliktit. Muuttujat.
© Jukka Harju, Jukka Juslin Java-ohjelmointi Opas ammattimaiseen osaamiseen Luku 9 Poikkeuskäsittely.
Poikkeustenkäsittely  Mitä poikkeustenkäsittely tarkoittaa?  Poikkeuksen käsitteleminen  Poikkeusluokkien hierarkia  Poikkeuksen heittäminen 1.
Toiston tekeminen Javalla  Mikä toistorakenne on?  while toistorakenne  do-while toistorakenne  for toistorakenne 1.
13. Hyvä ohjelmointitapa (osa 1)
7. Oliot ja viitteet.
Java Java on Sun Microsystems yhtiön kehittämä laaja olio-pohjainen ohjelmointikieli, joka on laitteistoriippumaton. Laitteistoriippumattomuudessa on.
Ohjelmointi Vesa Lappalainen jyu class Hello { public static void main(String[] args) { System.out.println("Hello world!"); } }
1 © Jukka Juslin Web-käyttöliittymä Jukka Juslin.
20. Javan omat luokat.
Opintojakso TT00AA11 Ohjelmoinnin jatko (Java): 3 op Standardi- ja tietorakenneluokkia.
Kuinka niitä käsitellään
1 DataOutputStream ja DataInputStream DataOutputStream:lla voidaan tallentaa perustietotyyppien arvoja binäärimuotoiseen tiedostoon DataInputStream:lla.
HelloWorld-ohjelma. 5.2 Sisällys Lähdekoodi. Lähdekoodin (osittainen) analyysi. Lähdekoodi tekstitiedostoon. Lähdekoodin kääntäminen tavukoodiksi.
4. Attribuutit 4.1. Sisällys Yleistä attribuuteista. Näkyvyys luokan sisällä ja ulkopuolelta. Attribuuttien arvojen käsittely aksessoreilla. 4.2.
5. Kapselointi Yleistä Kapseloinnilla (encapsulation) tarkoitetaan luokan tietojen ja toimintojen pakkaamista yhdeksi suojatuksi kokonaisuudeksi.
10. Abstrakti luokka Johdanto Abstrakti luokka (abstract class) poikkeaa konkreettisesta luokasta (ei-abstrakti luokka) siten, että siitä ei.
@ Leena Lahtinen OHJELMAN OSITTAMINEN LUOKKA ATTRIBUUTIT METODIT.
22. Taulukot.
Poikkeukset Yleistä Virheeseen varautuminen tarkoittaa sitä, että ohjelmoija huomioi koodia kirjoittaessaan ajonaikaisen virheen mahdollisuuden.
Ohjelmointitaito (ict1td002, 12 op) Kevät 2008 Raine Kauppinen
@ Leena Lahtinen TIETOKONEOHJELMAN RAKENNE OHJELMALLA ON KAKSI OSAA:  MÄÄRITYSOSA TIETOJEN KUVAUKSIA VARTEN  SUORITUSOSA TIETOJEN KÄSITTELYÄ.
Oliot ja luokat Oliot ja luokat Oliot (object) ja luokat (class) ovat keskeisiä olio- ohjelmoinnin käsitteitä. Olio-ohjelmointi on ohjelmointiparadigma,
Olioiden taulukointi Perustaulukon käyttö Luokan ilmentymät voidaan tallettaa taulukkoon samoin kuin muuttujat Esimerkki talletetaan taulukkoon opintojaksojen.
Syksy 2013 Vesa Lappalainen
Aihe: J2ME Log4J Esittäjä: Lokki-projekti Pvm: Väliesittely.
Javan oliovirrat eli oliotiedostojen käsittely. Olio- eli objektitiedostojen käsittely Käsittely täysin samanlaista kuin muiden tiedostojen 1.Otetaan.
1 © Jukka Juslin Luokat, attribuutit ja metodit Yleistietoa: seuraavalla koulutusviikolla tarkempi käsittely.
Sähköpostin lähetys Java- ohjelmasta Jukka Juslin.
Tiedostot. 8.2 Sisältö Johdanto. Tiedostojen lukeminen. Tiedostojen kirjoittaminen.
Grafiikkaa Javalla Ville Sundberg
5. Kapselointi.
1. Olio-ohjelmointi.
Kuinka niitä käsitellään
4. Komentoriviparametrit
3. Luokat, oliot ja metodit Java-kielessä (Lausekielinen ohjelmointi I ja II –kursseilla opitun kertausta.)
15. Lohkot.
5. HelloWorld-ohjelma.
19. Tietovirrat.
Kuinka niitä käsitellään
14. Hyvä ohjelmointitapa.
15. Lohkot.
3. Komentoriviparametrit
13. Pakkaukset.
5. HelloWorld-ohjelma.
13. Pakkaukset.
4. Luokan testaus ja käyttö olion kautta
eli oliotiedostojen käsittely
Esityksen transkriptio:

Ohjelmointi Vesa Lappalainen jyu class Hello { public static void main(String[] args) { System.out.println("Hello world!"); } }

Sisältö Ohjelman suunnittelu Algoritmit Pöytätestaus, TDD Java –alkeet Luokkien suunnittelu ja testaus Ohjelman kasaaminen

C/Java filosofian ero: Data1 Koodi1 käs data1 Koodi3 käs data1 Data2 Koodi2 käs data2 Koodi4 käs data2 Data1 Koodi1 käs data1 Koodi3 käs data1 Data2 Koodi2 käs data2 Koodi4 käs data2 Data1 Data2 Koodi1 käs data1 Koodi2 käs data2 Koodi3 käs data1 Koodi4 käs data2 Data1 Data2 Koodi1 käs data1 Koodi2 käs data2 Koodi3 käs data1 Koodi4 käs data2

Sähköinen kommunikointi WWW: Varalla users.jyu.fi/~vesal/kurssit/ohjelmointi2007 Varalla WWW: Varalla users.jyu.fi/~vesal/kurssit/ohjelmointi2007 Varalla

Luennot Demot Harjoitustyö Pääteohjaus

Ohjelmointi Tehtävän saaminen tehtävän tarkentaminen ja tarvittavien toimintojen hahmottaminen ohjelman·luokkien, toimintojen ja tietorakenteiden suunnittelu yksityiskohtaisten algoritmien suunnittelu OHJELMOINTITYÖKALUN·VALINTA

… ohjelmointi luokkien ja algoritmien tarkentaminen valitulle työkalulle ohjelmakoodin kirjoittaminen ohjelman testaus ohjelman käyttöönotto ohjelman ylläpito

"Ohjelmiston suunnittelu on kovaa, ja tarvitsemme kaiken avun, minkä voimme saada. Meidän ei tulisi kieltäytyä mallien käytöstä halveksimalla väärässä paikassa "jäljittelemistä". Jäljitteleminen on eräs imartelun muoto, ja mallien ja edellisen työn käyttö inspiraation lähteenä on - sopivuuden ja tekijänoikeuslakien rajoissa - hyväksyttävä tekniikka innovatiiviselle työlle kaikilla alueilla; mikä oli riittävän hyvää Shakespearelle on riittävän hyvää myös meille. Jotkut kutsuvat sellaisten mallien käyttöä suunnittelussa "suunnitelman uudelleenkäytöksi"." Bjarne Stroustrup: The C++ Programming Language, 3rd Edition, Chapter 23 Development and Desing

Ohjeita [2]Muista, että ohjelmankehitys on inhimillistä toimintaa; §23.2, § [7]Ei ole alarajaa niiden ohjelmien koolle, jotka kannattaa suunnitella ennen ohjelmoimisen aloittamista; §23.2. [22]Suunnittele muuttumista silmällä pitäen ja keskity joustavuuteen, laajennettavuuteen, siirrettävyyteen ja uudelleenkäyttöön; § [38]Palkitse ja rohkaise suunnitelmien, kirjastojen ja luokkien uudelleenkäyttöä; §

Hajoita ja hallitse